30بوک
کتاب عمومی
ادبیات
نثر فارسی
سه جستار در شاهنامه فردوسی

سه جستار در شاهنامه فردوسی

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
773

علاقه مندان به این کتاب
15

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سه جستار در شاهنامه فردوسی

انتشارات اساطیر منتشر کرد:
کتاب پیش رو سه جستار است در ابر روایت شاهنامهٔ فردوسی بزرگ. داد و خرد، داستان فرود سیاوش و میانهٔ سالاری و بندگی سه جستار کتاب را تشکیل می‌دهند.
در بررسی اندیشهٔ ایرانیان و نگاهی کوتاه به متون آنان از روزگار کهن، یکی از مفاهیمی که بیشتر به چشم می‌آید، «داد» است. در جستار داد و خرد: داد در ایران باستان، داد در شاهنامه، داد و پادشاهی، خرد و داد و ... بررسی شده‌اند.
داستان فرود، قصهٔ قدرت است و هزار توی پیچ در پیچ آن. بازیگران ماهری می‌طلبد تا در این دهلیز مردافکن بتوانند سر خویش به سلامت به در برند؛ داستان ریشه‌داری که صرفاً با لشکرکشی کیخسرو برای خونخواهی پدر و بر سر راه آمدن فرود جوان و مشاور نااهلی چون تخوار با رشک و حسد طوس و ... تعلل خاندان گودرزیان آغاز نمی‌شود. این داستان، سیر دیرینگی‌اش قصهٔ انسان است در پهنهٔ این گیتی به عروس هزار داماد و قصهٔ «قدرت» و خواستن «آز» از پس خواستنی دیگر.
روایت فرود سیاوش با تمام رویدادها و تلخی سرانجام آن، با بازگشت سخن به نامی‌ترین پهلوان حماسه، یعنی رستم پایان می‌پذیرد.
و در جستار آخر منشور حماسهٔ ایرانیان از نگاه جهان پهلوان رستم این‌گونه بیان می‌شود: نگاه و جهان‌بینی ما، جنگ‌طلبی و مبارزه نیست و نیکی دهش، چنین راهی را توصیه نکرده و تکثرگرایی در قدرت و پذیرش دیگری توصیه شده.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی