30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
غرب
تاریخ زنان فیلسوف معاصر

تاریخ زنان فیلسوف معاصر

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
409

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر

انتشارات کرگدن منتشر کرد:
زنان فیلسوف در آغاز قرن بیستم همچنان با محدودیتهای زیادی برای دسترسی به آموزش رسمی در فلسفه مواجه بودند، اما در این قرن توانستند به دانشکده های فلسفه وارد شوند و به درجه استادی برسند. گر چه نمی توان شواهد دال بر تبعیض جنسی را نادیده یا دست کم گرفت، دست کم حالا دیگر زنی فیلسوف بودن امری غیر عادی نیست. کتاب حاضر، که جلد چهارم از مجموعه ی تاریخ زنان فیلسوف است، باوری شایع را به چالش می کشد؛ اینکه فلسفه قلمرو جولان ذهن بزرگترین مردان است. نویسندگان کتاب نشان می دهند که زنان فیلسوف معاصر، مانند همتایان مردشان، در شکل دادن به (مسائل کلان) فلسفه دخیل بوده اند؛ نوشته هایی برای اعقاب خود به جا گذاشته اند؛مریدان، شاگردان و پیروانی داشته اند؛ و در آکادمی ها و انجمن های تخصصی به پرورش پیشرفت دیگر فیلسوفان کمک کرده اند.
زندگی، آثار و نظام فکری سیزده فیلسوف زن معاصر در فصول مختلف این کتاب بررسی شده است؛ ویکتوریا لیدی ولبی، ای. ای . کنستانس جونز، شارلوت پرکینز گیلمن، لوسالومه، مری ویتن کالکینز، ال. سوزان استبینگ، ادیت اشتاین، گردا والتر، آین رند، کورنلیا یوحانا دفولخل، هانا آرنت، سیمون دو بووار، سیمون وی.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر اثر مری الن وایت

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر از سایت آمازون امتیاز 3.8 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر:

کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر اثر مری الن وایت استاد بازنشستۀ رشتۀ فلسفۀ دانشگاه ایالتی کلیولند است. این کتاب اولین بار در سال 1987 منتشر شد. مری الن وایت این کتاب را با همکاری تعدادی از پژوهشگران فلسفه و با کمک مجموعه مقالاتی در خصوص آثار و نظام فکری زنان فیلسوف از زمان سقراط و افلاطون تا دوران معاصر نوشت. او در کتاب تاریخ فیلسوف زنان معاصر از آثار و نظام فکری سیزده فیلسوف زن دوران معاصر همچون هانا آرنت، سیمون دو بووار و سیمون وی می‌گوید.

چرا باید کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر را بخوانیم؟

مری الن وایت در کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر، تعدادی از زنان فیلسوف را از زیر سایۀ سنگین مردسالارهای فلسفه بیرون کشیده و به ما نشان می‌دهد آن‌ها چه مسیری پیمودند و چه سهمی در شکل دادن به تاریخ فلسفه داشته‌اند. ایده و طرح این کتاب تنها مخصوص فیلسوفان نیست و برای همه مهم است تا بتوانند با جایگاه زنان در جامعۀ فلسفی آشنا شوند.

تحلیلی بر کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر‌:

زنان در طول تاریخ نقش مهمی در شکل‌گیری تاریخ فلسفه داشته‌اند. آن‌ها از 1000 سال پیش از میلاد در زمینۀ فلسفه فعال بوده‌اند و برخی از فیلسوفان زن در دوران قرون وسطی و مدرن پذیرفته شدند. برخی منابع نشان می‌دهند که سوزان لنگر، هانا آرنت و سیمون دو بووار اولین فیلسوفان زنی بودند که آثارشان جزو برجسته‌ترین آثار فیسلوفان غربی قرار گرفت. اوایل دهۀ 1800 بود که برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در بریتانیا و آمریکا شروع به پذیرش زنان در رشتۀ فلسفه کردند ولی با این‌حال تعداد کمی از زنان رشتۀ فلسفه خواندند و تنها 4 درصد از دانشگاه فلسفه را زنان اشغال کرده بودند. بسیاری از فیلسوفان زن قرن بیستم مانند پیشینیان و همتایان مذکر خود تخصص قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. به‌علاوه آثار آنان بیانگر حیطۀ فلسفۀ قرن بیستم در عمل‌گرایی اخلاقی، مثبت‌گرایی منطقی، فلسفۀ ریاضیات و روان‌شناسی و ذهن است. این فیلسوفان زن در زمینۀ فلسفۀ فمنیستی، نظریۀ اخلاقی کلاسیک در پرتو کانت و میل و جنبش‌های فمنیستی قرن نوزدهم و لغو برده‌داری و مسائل منطق و ادراک آثار قابل‌توجهی از خود به جا گذشته‌اند.

در کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر چه می‌خوانیم؟

مری الن وایت با نوشتن کتاب تاریخ زنان فیلسوف در چهار جلد، اثری بدیع و اثرگذار به جامعۀ علمی ارائه داد. او در جلد چهارم این کتاب با نام تاریخ زنان فیلسوف معاصر از آثار و نظام فکری 13 فیلسوف زن برجستۀ دوران معاصر از جمله ویکتوریا لیدی ولبی، ای.ای کنستانس جونز، شارلوت پرکینز گیلمن، لو سالومه، مری ویتن کالکینز، ال.سوزان استبینگ، ادیت اشتاین، گردا والتر، آین رند، کونلیا یوحانا دفوخل، هانا آرنت، سیمون دیوبووار و سیمون وی می‌گوید. این زنان فیلسوف در شکل دادن به «مسائل کلان» فلسفه دست داشته‌اند و نوشته‌هایی ارزشمند و تأثیرگذار از خود به جای گذاشته‌اند. آن‌ها مریدان و شاگردان زیادی داشته‌اند و در آکادمی‌ها و انجمن‌های تخصصی به پیشرفت و پرورش افکار دیگر فیلسوفان کمک کرده‌اند.

اگر از خواندن کتاب تاریخ زنان فیلسوف معاصر لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• زنان فیلسوف در یونان و رم باستان اثر رژین پی‌یترا شرحی است بر زندگی و آثار زنان فیلسوف در یونان و رم باستان.

• فیلسوف سه دقیقه‌ای اثر فابریس میدال فیلسوف مبتکر فرانسوی و استاد فلسفۀ دانشگاه پاریس است. این کتاب، کتابی پر از نشاط و خواندنی است و نویسنده در آن می‌کوشد در برابر بی‌فکری و جزم‌اندیشی راه سومی در پیش بگیرد. نویسنده سعی می‌کند در این کتاب به ما یاد بدهد چطور مانند سقراط پرسشگر باشیم.

• بفرمایید فلسفه (تاریخ فلسفه به روایت فیسلوفان معاصر) اثر دیوید ادموندز و نایجل واربرتون است. این کتاب دربردارندۀ گفت‌وگو با برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر است. این دو نویسنده در مجموعه مصاحبه‌هایی که ابتدا به شکل پادکست بود و سپس به صورت کتاب منتشر شد، مسائل زندگی روزمره را پیش روی فیلسوف‌ها قرار داده‌اند و در هر مصاحبه بر موضوع خاصی متمرکز کرده‌اند.

دربارۀ مری الن وایت‌: استاد فلسفه

تاریخ زنان فیلسوف معاصر

مری الن وایت استاد بازنشستۀ گروه فلسفه و ادیان دانشگاه ایالتی کلیولند است. او مدرک کارشناسی‌اش را در سال 1972 در رشتۀ اخلاق، فلسفۀ اجتماعی و سیاسی از کالج هانتر در نیویورک دریافت کرد و سپس به تحصیلات خود ادامه داد و مدرک دکترایش را در رشتۀ فلسفۀ حقوق و فلسفۀ اجتماعی و سیاسی در سال 1982 از دانشگاه مینه‌سوتا اخذ کرد. او از سال 1995 در دانشگاه ایالتی کلیولند به تدریس در رشتۀ فلسفه پرداخت و در سال 2007 بازنشسته شد. از مقالات پژوهشی او می‌توان به «دوهزار و سیصد سال زنان فیلسوف» و «دربارۀ درس ندادن تاریخ فلسفه» اشاره کرد. او در مجموعۀ 4 جلدی «تاریخ زنان فیلسوف» از آثار و نظام فکری زنان فیلسوف از زمان سقراط و افلاطون تا دوران معاصر می‌گوید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی