داستان دو شهر (رقعی)

(114)
نویسنده:

2,550,000ریال

2,295,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
9328

علاقه مندان به این کتاب
160

می‌خواهند کتاب را بخوانند
6

کسانی که پیشنهاد می کنند
15

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب داستان دو شهر

انتشارات نگاه منتشر کرد:
داستان دو شهر (1895 میلادی) (به انگلیسی A tale of two cities) رمانی نوشته چارلز دیکنز است که داستانش در لندن و پاریس، قبل و در طول انقلاب فرانسه رخ می‌دهد. این رمان با فروش 200 میلیون نسخه در جهان، به همراه کتاب شازده کوچولو (به زبان فرانسوی)، پرفروشترین کتاب‌های تک‌جلدی جهان در تمام دوران‌ها است. همچنین این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی زبان دنیا و یکی از مشهورترین عناوین در ادبیات داستانی است.
این داستان جوانی کشاورززاده را تحت تعالیم اشرافی‌گرائیهای فرانسوی در سال‌های منتهی به انقلاب، و خشونت‌های انقلابیون را نسبت به اشراف سابق، در سال‌های اول انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد. در این جریانات ماجرای چند نفر دنبال می‌شود، از همه مهمتر چارلز دارنه، اشرافی فرانسوی سابق که علی‌رغم ذات خوبش، قربانی هیجانات ضد تبعیض انقلاب می‌شود و سیدنی کارتن، وکیلی بریتانیایی که فراری است و تلاش می‌کند زندگی ناخوشایندش را با عشق به همسر دارنه، لوسی مانه نجات دهد. این رمان در چاپ‌های هفتگی و به تدریج منتشر شد.
این رمان با فروش 200 میلیون نسخه در جهان، از پرفروشترین کتاب‌های تک‌جلدی جهان در تمام دوران‌ها است. همچنین این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی‌زبان دنیا و یکی از مشهورترین عناوین در ادبیات داستانی است. چارلز دیکنز برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا و یک فعال اجتماعی توانمند بود. به عقیده‌ی جیمز جویس، نویسنده‌ی بزرگ معاصر، از شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است. از او برای داستان‌سرایی و نثر توانمندش و خلق شخصیت‌های به یادماندنی، بسیار تحسین به عمل آمده‌است. دیکنز در طول زندگی خویش، محبوبیت جهانی بسیاری کسب کرده‌است. از آثارش می‌توان دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، الیور تویست و داستان دو شهر را نام برد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب داستان دو شهر اثر چارلز دیکنز 


داستان دو شهر شناخته‌شده‌ترین اثر داستانی تاریخی چارلز دیکنز است که در سال 1859 منتشر شد. وقایع این رمان قبل از انقلاب فرانسه و در طول آن و در شهرهای لندن و پاریس رخ می‌دهد.

بیایید ابتدا نگاهی به زمینۀ تاریخی رمان داستان دو شهر بیندازیم. دو دهۀ آخر قرن هجدهم نقطه عطفی در تاریخ اروپا بود. انقلاب فرانسه که در سال 1789 شروع شد، چشم‌انداز سیاسی اروپا را تغییر داد. پیش از ظهور ناپلئون بناپارت، شهروندان فرانسه نهادهای چند صد سالۀ فئودالیسم و سلطنت مطلقه را نابود کردند. سیاست‌های اقتصادی ضعیف شاه و نارضایتی شهروندان از سلطنت فرانسه باعث این تحول شد و پادشاه لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت اعدام شدند. 

گرچه انقلاب فرانسه نتوانست به هدف نهایی خود برسد و به یک حمام خون آشفته تبدیل شد، اما با به تصویر کشیدن قدرت ذاتی ارادۀ مردم عادی، نقش مهمی در تأثیرگذاری بر ملت مدرن ایفا کرد. انقلاب فرانسه درست مثل انقلاب آمریکا برای القای آزادی سیاسی و تفکر عقلانی در میان توده‌ها آغاز شد. آرمان‌هایی که دورۀ روشنگری در قرن هجدهم به مردم تلقین کرد به زودی با تبدیل شدن انقلاب شهروندان فرانسوی به «ارعاب» به خطر افتاد. بعلاوه انقلاب فرانسه تنها محدود به فرانسه نبود.

این انقلاب بر بریتانیای صنعتی قرن نوزدهم نیز سایه انداخت. با ظهور صنعتی شدن، بریتانیا به دو طبقۀ ثروتمند و فقیر تقسیم شد. طبقات نخبگان ترسیدند که طبقۀ ستمدیده دست به شورش و انقلاب علیه سلطنت بزنند. با این‌حال، شخصیت‌های ادبی مثل دیکنز سعی کردند تا در آثارشان با هشدار، جلوی بحران در انگلستان را بگیرند. رمان‌نویسی مثل دیکنز از ژانر داستانی تاریخی برای صحبت در مورد مشکلاتی که در جوامع‌ حاکم بود استفاده کرد. او از وقایع گذشته برای نشان دادن زمان حال استفاده کرد و حول بحران‌های آن زمان چرخید. دیکنز در داستان دو شهر توضیح می‌دهد که افراد چگونه تاریخ سیاسی را شکل دادند.

داستان دو شهر روایتی از درگیری چارلز دارنای و مادام دیفارژ است. چارلز دارنای می‌خواهد ارتباط خود را با خانواده‌اش قطع کند درحالی‌که مادام دیفارژ می‌خواهد او را مسئول گناهان خانواده‌اش بداند و مجازات کند. کشمکش بین مادام دیفارژ و چارلز ویژگی‌های انفلاب فرانسه را در برمی‌گیرد. بخش دیگر داستان دو شهر، درگیری بین یک مرد انگلیسی و چارلز دارنای فرانسوی است که در واقع این درگیری تجسمی از جنبه‌های متضاد انقلاب فرانسه است. از یک سو، انقلاب فرانسه پاسخی به نسل‌ها بی‌عدالتی در حق طبقۀ کارگر بود، از سوی دیگر، این انقلاب باعث مرگ بسیاری از مردم بی‌گناه شد که هیچ اشتباهی مرتکب نشده بودند. 

خلاصۀ کتاب داستان دو شهر

بخش اول داستان از اواخر سال 1775 شروع می‌شود، سالی که معضلات اجتماعی هم فرانسه و هم انگلیس را گرفتار کرده بود. آقای جارویس لوری برای دیدن لوسی مانت هفده ساله به سفر می‌رود. در آن‌جا جارویس به لوسی می‌گوید که پدرش دکتر الکساندر مانت، که لوسی فکر می‌کرد سال‌ها پیش مُرده، زنده است و در زندان به سر می‌برد. خدمتکار قدیمی و سابق دکتر مانت او را از زندان فراری داده است. این خدمتکار حالا صاحب یک مغازۀ شراب فروشی در مرکز فعالیت‌های شورشی است که منجر به انقلاب فرانسه می‌شود و دکتر مانت در طبقۀ بالای این مغازه مخفی شده است.

آن دو با هم به آن‌جا می‌رسند و لوسی پدرش را می‌بیند که رنگ‌پریده و لاغر شده و از نظر ذهنی ناپایدار است. آقای لوری و لوسی دکتر مانت را به انگلستان برمی‌گردانند. حین بازگشت به لندن، لوسی و دکتر مانت با چارلز دارنای، اشراف‌زادۀ فرانسوی آشنا می‌شوند. او تحمل سیاست‌های خانواده‌اش علیه طبقۀ کارگر را نداشته و فرانسه را ترک کرده تا به انگستان برود. 

بخش دوم داستان به سال 1780 می‌رسد. چارلز دارنای به جرم جاسوسی در لندن محاکمه می‌شود و لوسی و دکتر مانت نیز در دادگاه حضور دارند. آقای استرایور وکیل مدافع چارلز است و شریکش، سیدنی کارتِن، مردی مست و بی‌حوصله، برندۀ این پرونده می‌شود و دارنای آزاد می‌شود. همین‌جا سیدنی نیز با لوسی مانت آشنا می‌شود و حالا هم چارلز دارنای و هم سیدنی عاشق لوسی مانت شده‌اند.

بریده‌هایی از کتاب داستان دو شهر

«فرانسه که در زمینۀ امور روحانی روی‌هم‌رفته ناموفق‌تر از انگلستان بود به سرعت در سراشیب سقوط می‌غلتید، پول کاغذی می‌ساخت و خرج می‌کرد. به علاوه، تحت هدایت و ارشاد روحانیان به چنان مدارجی از کمال رسیده بود که دست جوانی را می‌برید و زبانش را با گازانبر از دهن بیرون می‌کشید و وی را زنده‌ زنده طعمه آتش می‌ساخت، به گناه اینکه در درون قطار زانو نزده و نسبت به تنی چند از کشیشان چرکین جامه که از پنجاه قدمی وی می‌گذشته‌اند مراتب احترام به جای نیاورده بود. و هیچ بعید نیست که در آن زمان که این دردکش به قتل رسید، درختانی در جنگل‌های نروژ و فرانسه بودند که نظر هیزم‌شکن «تقدیر» بر آنان قرار گرفت تا به زمین درآیند و اره شوند و با الوارهایشان ناقله‌ای مجهز به تیغه و کیسه‌ای ساخته و پرداخته آید که دستگاه مخوف تاریخ باشد.»

«همۀ این چیزها و هزار و یک چیز دیگر از این قبیل در سال 1775 میلادی و به‌هنگامی که این سال به پایان خویش نزدیک می‌شد رخ می‌داد، و در این میان، اگرچه هیزم‌شکن مرگ و بزرگر تقدیر بی‌اعتنا به این حوادث همچنان به کار خویش مشغول بودند، آن دو شخص درشت آرواره و زشت‌روی زیبا همچنان به راه‌ خویش می‌رفتند، دست‌کم از حقوق الهی خویش استفاده می‌کردند، و بدین‌سان جریان سال 1775، حضرات والا و هزاران حضرات دانی و از جمله اشخاص این داستان را در راهی که در پیش پایشان گسترده بود به پیش می‌راند.»

خواندن کتاب داستان دو شهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

داستان دو شهر یکی از پرخواننده‌ترین رمان‌های تاریخ است. اگر به خواندن رمان‌های تاریخی داستانی علاقه دارید حتماً داستان دو شهر را بخوانید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب داستان دو شهر

داستان دو شهر

چارلز جان هوفام دیکنز در سال 1812 به دنیا آمد و در سال 1870 از دنیا رفت. او برجسته‌ترین نویسندۀ عصر ویکتوریا و منتقد اجتماعی انگلیسی بود. چارلز دیکنز برخی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های داستانی را خلق کرد و بسیاری او را بزرگ‌ترین رمان‌نویس دوران ویکتوریا می‌دانند. او در طول زندگی‌اش آثار زیادی نوشت و این آثار خارق‌العاده بسیار محبوب بودند و تا قرن بیستم منتقدان و محققان زیادی او را یک نابغۀ ادبی می‌‌خواندند. رمان‌ها و داستان‌های کوتاه او حتی امروز نیز محبوب هستند و به طور گسترده در سراسر دنیا خوانده می‌شوند.

دیکنز در پورتسموث به دنیا آمد و در سن 12 سالگی مدرسه را ترک کرد تا در یک کارخانۀ چکمه‌سازی کار کند چون پدرش به‌خاطر بدهی به زندان افتاده بود. پس از سه سال به مدرسه بازگشت و کار ادبی‌اش را به عنوان روزنامه‌نگار شروع کرد. دیکنز به مدت ۲۰ سال در یک هفته‌نامه‌ به کار ویرایش  می‌کرد و در این میان 15رمان، صدها داستان کوتاه و مقالات مختلف نوشت. او به شدت برای حقوق کودکان، آموزش و سایر اصلاحات اجتماعی تلاش می‌‌کرد.

موفقیت ادبی دیکنز با انتشار مجموعه داستان‌های «نامه‌های پیک‌ویک» در سال 1836 شروع شد. ظرف چند سال دیکنز به‌خاطر لحن طنز، شخصیت‌های جالب و مشاهده و شرح دقیق جامعه در آثارش به یک نویسندۀ مشهور بین‌المللی تبدیل شد. رمان‌هایش تکه‌تکه در ماهنامه یا هفته‌‌نامه‌‌ها چاپ می‌شد و همین به دیکنز امکان داد تا واکنش مخاطبان را ارزیابی کند. او اغلب طرح و شخصیت‌هایش را بر اساس بازخوردها تغییر می‌داد. داستان کوتاه «سرود کریسمس» او در سال 1843 همچنان محبوب است و الهام‌بخش اقتباس‌هایی در هر ژانر هنری است. «الیور توئیست» و «آرزوهای بزرگ» نیز بارها به فیلم و سریال تبدیل شده‌اند و به روی صحنۀ تئاتر رفته‌اند و مانند بسیاری از رمان‌های او، تصاویری از لندن اولیۀ دورۀ ویکتوریایی را تداعی می‌کنند.

از دیگر آثار چارلز دیکنز می‌توان به «دیوید کاپرفیلد»، «نیکلاس نیکلبی»، «روزگار سخت» و «خانۀ قانون‌زده» اشاره کرد.

دربارۀ مترجم کتاب داستان دو شهر

ابراهیم یونسی بانه در سال 1305 به دنیا آمد و در سال 1390 از دنیا رفت. او نویسنده و مترجم چیره‌دست ایرانی و اولین استاندار کردستان ایران پس از انقلاب 57 بود. او در جوانی برای تحصیل به سوربن فرانسه رفت و دکترای اقتصادش را از دانشگاه سوربن گرفت. پس از آن به ایران آمد و به ارتش پیوست. ابراهیم یونسی پس از کودتای 28 مرداد به زندان افتاد و سپس در سال 1341 آزاد شد. او تا به امروز 80 کتاب از زبان انگلیسی و یک کتاب از زمان فرانسوی ترجمه کرده است.

از آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به «آرزوهای بزرگ» اثر چارلز دیکنز، «طوفان» اثر ویلیام شکسپیر، «یک جفت چشم آبی» اثر توماس هاردی، «اسپارتاکوس» اثر هوارد فاست، «تاریخ اجتماعی هنر» اثر آرنولد هاوزر، «سرگذشت یک اسب» اثر لئو تولستوی و «میراث» اثر ماکسیم گورکی اشاره کرد. 

داستان دو شهر

واکنش‌ها به کتاب داستان دو شهر

در مقدمه‌ای بر دایره‌المعارف ادبیات داستانی، منتقد «دان داماسا» استدلال می‌کند که داستان دو شهر یک رمان ماجراجویانه است چون بیم آن می‌رود که قهرمانان داستان هر لحظه دستگیر یا کشته شوند.

رمان داستان دو شهر در نظر سنجی The Big Read از بی‌بی‌سی در رتبۀ 63  قرار گرفت.

امتیازات

کتاب داستان دو شهر از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

داستان دو شهر تابه‌حال تبدیل به فیلم و سریال شده و اقتباس‌های زیادی از آن بر روی صحنۀ تئاتر رفته است و همچنان بر فرهنگ عامه تأثیر می‌گذارد.

میزان فروش کتاب

داستان دو شهر شناخته‌شده‌ترین اثر داستانی تاریخی چارلز دیکنز و یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های تمام دوران است.

تحلیل سی بوک از کتاب داستان دو شهر

نشر نگاه کتاب داستان دو شهر از چارلز دیکنز را با ترجمۀ ابراهیم یونسی منتشر کرده است.

از نظر چارلز دیکنز در داستان دو شهر، یک انقلاب پر هرج و مرج یک‌باره شروع نمی‌شود. انقلاب نتیجۀ استثمار و بی‌عدالتی و سوءاستفاده از قدرت است. همچنین چارلز دیکنز در داستان دو شهر نشان می‌دهد که چطور جنایاتی که سال‌ها پیش نسل قدیم انجام داده است، نسل جدید را آزار می‌دهد و آن‌ها باید در قبال این جنایت‌ها پاسخگو باشند.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب داستان دو شهر را بخوانید

اگر بتوانید در عرض یک دقیقه 250 کلمه مطالعه نمایید، حدوداً 9 ساعت و 18 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب داستان دو شهر را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب داستان دو شهر خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

• کتاب دکتر ژیواگو اثر بوریس پاسترناک نویسندهٔ روسی است. این کتاب برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شد. دکتر ژیواگو داستان یک پزشک شاعر است که هم‌زمان عاشق دو زن می‌شود و زندگی‌اش به انقلاب 1917 روسیه و سپس جنگ داخلی این کشور در سال 1918 گره می‌خورد و حوادث زندگی مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهند.

- بینوایان رمان بزرگ قرن نوزدهم فرانسه اثر ویکتور هوگو، که نویسنده در آن تاریخ فرهنگی، هنری،‌ سیاسی، معماری، فلسفه، اخلاقیات و ضد اخلاقیات مذهب و ماهیت عشق را به تصویر می‌کشد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سیدمحمد بهروزنژاد
    • پاسخ به نظر

    ترجمه این اثر بشدت ضعیف و قدیمیه و از کلمات مهجوری استفاده شده منتظر ترجمه ی خوب بمونید

  • تصویر کاربر

    • محمد صادق یعقوبی
    • پاسخ به نظر

    بهترین مترجم و بهترین چاپ

  • تصویر کاربر

    • محمدمهدی ایرجی
    • پاسخ به نظر

    عالیه. حتما تا آخرش بخونید. در بخش سوم کتاب فوق العاده جذاب میشه

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی