عادت خلاق

(5)
نویسنده:

1,200,000ریال

1,080,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1114

علاقه مندان به این کتاب
21

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب عادت خلاق

انتشارات هیرمند منتشر کرد:
«تـوآیلا ثـارپ» طراح بلندآوازه‌ی رقص، برخلاف بسیاری که خلاقیت و آفرینشگری را موهبتی خدادادی می‌دانند که از عالم غیب و به واسطه‌ی شراره‌های جادویی در ذهن تجلی می‌یابد، معتقد است که این مهارت ارزشمند صرفاً محصولی از «آمادگی» و «تلاش» است که برای هر فردی که طالبش باشد قابل دستیابی است. همچنین به باور او، آفرینندگی و خلاقیت مختص هنرمندان نیست، بلکه فروشنده‌ای که در پی خاتمه‌ی فرایند فروش است، مهندسی که به دنبال حل یک مساله است، و حتی والدینی که علاقمندند فرزندشان از افق‌های جدیدی به جهان هستی بنگرد نیز نیازمند کسب این مهارت هستند و از این رو، در کتاب پرفروش «عادت خلاق» پرده از تجارب و آموزه‌های ارزشمندی برمی‌دارد که طی سی‌وپنج سال تجربه‌ی کاری فوق‌العاده‌اش کسب نموده، و تمامی آن‌ها را فارغ از حرفه و کسب‌وکارتان با شما به اشتراک می‌گذارد.
ثارپ در این کتاب پرشور و بلندپروازانه که به عقیده‌ی بسیاری از خوانندگان، «کتاب مقدس خلاقیت» است، از طریق آموزه‌ها و تمرین‌های عملی به ما می‌آموزد که چگونه نفس عمیقی بکشیم و خلاقیت را آغاز کنیم. هر چند نویسنده‌ی کتاب یک طراح رقص است، ولی آموزه‌های آن برای «عموم» قابل بهره‌گیری است.‌ باور کنید «عادت خلاق» کتابی است که می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب عادت خلاق اثر توآیلا ثارپ

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب عادت خلاق از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب عادت خلاق:

کتاب عادت خلاق اثر یکی از هنرمندان برجستۀ جهان، طراح رقص و خالق نمایش‌های فوق‌العادۀ برادوی توآیلا ثارپ است که در سال 2003 منتشر شد. ثارپ در این کتاب پرشور و جذاب که به عقیدۀ بسیاری از خوانندگان «کتاب مقدس خلاقیت» است، از طریق آموزه‌ها و تمرین‌های عملی به ما می‌آموزد که چگونه نفسی عمیقی بکشیم و خلاقیت را آغاز کنیم.

واکنش‌های جهانی به کتاب عادت خلاق:

«کتاب عادت خلاق، خودآموزی پرشور و بلندپروازانه برای چالش‌های خلاقانه است.» - نیویورک تایمز

«کتاب عادت خلاق به عنوان یک راهنمای سرگرم‌کننده، اعتقادی به اصابت ناگهانی آذرخش الهام‌بخش به ذهن آدمی ندارد بلکه، عمیقاً معتقد به ضرورت بهره‌گیری هنرمندانه از فضائل کهنی نظیر انضباط، آمادگی و روالِ زندگی روزمره در عرصۀ خلاقیت و آفرینش‌گری است.» - مک‌گویکان کاتلین، نیوزویک

«کتاب عادت خلاق بر عادات کاری پدیدآورندۀ موفقیت تأکید دارد.» - مجلۀ اپرا

«کتاب عادت خلاق اثری شگفت‌انگیز و بی‌پرده از توآیلا ثارب است... کتابی سخاوتمند، صریح، صادق و عاشقانه که بر اهمیت سخت‌گوشی و عادت‌ها در هنر و خلاقیت تأکید دارد.» - شیکاگو نیوز

«کتاب عادت خلاق، کتابی قابل فهم، هوشمندانه و آموزنده است؛ دقیقاً مانند رقص‌های نویسندۀ کتاب.» - لیندا وینر، نیوزدِی

«هر چند نویسندۀ کتاب یک طراح رقص است، ولی آموزه‌های کتاب برای عموم سودمند است... باور کنید عادت خلاق کتابی است که می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد.» - زیمر الیزابت

چرا باید کتاب عادت خلاق را بخوانیم؟

توآیلا ثارپ تأکید دارد که آفرینش و خلاقیت مختص هنرمندان نیست بلکه فروشنده‌ای که در پی اتمام یک قراردادِ فروش است،‌ مهندسی که به دنبال حل یک مسأله است و حتی والدینی که علاقه‌مندند فرزندشان از افق‌های جدیدی به جهان هستی بنگرد نیز نیازمند کسب این مهارت هستند. هر چند نویسندۀ این کتاب یک طراح رقص است ولی آموزه‌های او برای عموم سودمند است و زندگی‌تان را تغییر خواهد داد. می‌توانید تمام توصیه‌های ثارپ را فارغ از حرفه و کسب‌کارتان به کار ببرید.

جملات درخشانی از کتاب عادت خلاق:

«من وارد اتاق سفید بزرگی شده‌ام که در واقع یک استودیوی رقص در مرکز شهر منهتن است. سویشرتی به تن دارم، با یک شلوار جین رنگ‌ورو رفته و یک کتانی رقص. دیوارهای اتاق با آینه‌هایی به ارتفاع هشت فوت پوشانده شده و ضبط صوتی نیز در گوشۀ آن به چشم می‌خورد. اگر ردِّ کفش رقصنده‌ها که در حین تمرین به‌جا مانده را نادیده بگیریم، کف اتاق تمیز است و تقریباً هیچ لکه‌ای بر آن دیده نمی‌شود. جز آینه‌ها، ضبط صوت، رد کفش‌ها و من، چیز دیگری در این اتاق نیست. من به همراه شش بالرینِ دیگر به لس‌آنجلس آمده‌ایم تا در پنج هفتۀ آتی برای هشت شب متوالی برنامه اجرا کنیم؛ برنامه‌ای که در هر شب بیش از هزارودویست تماشاگر خواهد داشت. من یک طراح رقص باله‌ام و در حقیقت آن شش نفر هم اعضای گروهم هستند. در این هشت شب بخشی از اجرا کاملاً در اختیار من است؛ یک رقص بالۀ پنجاه دقیقه‌ای به همراهی شش بالرین با سوناتِ بیست‌ونهم پیانوی بتهوون یا همان سوناتِ هامرکلاویر من پیش‌تر از یک سال این رقص را با تعدادی از این بالرین‌ها ساختم و چند هفتۀ قبل را نیز صرف تمرین آن در قالب برنامه‌های شرکتم کردم. اما قسمت دیگر ماجرا کمی مبهم است! از موسیقی متنش مطلع نیستم. نمی‌دانم کدام بالرین با من خواهد رقصید؛ از طرح لباسم، نورپردازی صحنه و ترکیب نوازندگان هیچ اطلاعی ندارم.»

«پس از گذشت تمام این سال‌های پر فرازونشیب آموخته‌ام که خلاق بودن یک شغل تمام وقت است که الگوها و سرمشق‌های روزمرۀ مختص به خودش را دارد. به عنوان نمونه، بسیاری از نویسندگان علاقه‌مندند که یک سری عادات روزمره برای خود ایجاد کنند. برترینِ آن‌ها صبح زود از خواب برمی‌خیزند، آن زمان که دنیا غرق در آرامش و سکوت است و صدایی از تلفن‌ها به گوش نمی‌رسد، آن زمان که ذهن‌شان به اندازۀ کافی استراحت کرده و کاملاً هوشیار است و هنوز با سخنان بیهودۀ‌ اطرافیان آلوده و چرکین نگشته است! آن‌ها برای خودشان هدف‌گذاری می‌کنند ـ یادداشت ‌کردن هزاروپانصد کلمه، و یا ادامۀ کار تا غروب آفتاب ـ اما در این بین، رمز و راز حقیقی در این نکته نهفته است که آن‌ها «هر روز» این روال را در پیش می‌گیرند! به عبارت دیگر، آن‌ها منضبط و سازمان‌یافته‌اند و از این بابت، به مرور زمان این روالِ روزمره ملکۀ ذهن‌شان می‌شود و مبدل به یک «عادت» می‌گردد. این حکایت برای هر فرد خلاق دیگری نیز صدق می‌کند، خواه نقاشی باشد که هر بامداد به شیوۀ خود به سمت سه‌پایۀ نقاشی‌اش می‌رود، و خواه محققی باشد که هر روز به سوی آزمایشگاهش رهسپار می‌شود. این روالِ روزمره که همچون «آذرخش الهام‌بخش» است بخش عظیمی از فرایند آفرینش و خلاقیت را در برمی‌‌گیرد. بدیهی است که روال مزبور برای هر فردی قابل اجراست...»

«من تمامی روزهای زندگی‌ام را با تشریفات خاصی آغاز می‌کنم. رأس ساعت پنج‌ونیم صبح از خواب بیدار می‌شوم؛ لباس‌های تمرینم را می‌پوشم، ساق‌پوشم را پایم می‌کنم، سویشرتم را به تن می‌کنم و کلاهم را بر سرم می‌گذارم، از منزلم در منهتن نیویورک خارج می‌شوم، یک تاکسی صدا می‌زنم و به راننده می‌گویم من را به باشگاهم در خیابان نودویکم واقع در بزرگراه یکم ببرد، جایی که به مدت دو ساعت در آن‌جا تمرین خواهم کرد. آدابی که پیش از این یادآور شدم شامل حرکات کششی و یا وزنه‌زدن در باشگاه نیست، بلکه منظورم همان «تاکسی گرفتن» است! در حقیقت، لحظه‌ای که به رانندۀ تاکسی می‌گویم به کجا برود آخرین گامِ آیین صبحگاهی‌ام را برداشته‌ام. هر چند که این کار ساده به نظر می‌رسد ولی انجام دادنش در هر صبح، آن هم به همان شیوۀ همیشگی باعث می‌شود برایم به صورت یک «عادت» در بیابد، کاری که می‌شود مدام تکرارش کرد و هر چقدر که فکرش را کنید آسان است. انجام کار به شیوۀ همیشگی موجب می‌شود هوس نکنم ترکش کنم و یا به شکل دیگری انجامش دهم. این مورد یکی از چندین عادت موجود در زرادخانۀ رفتارهای تکراری‌ام است و در حقیقت، از مواردی است که کمتر به نحوۀ انجامش فکر می‌کنم. شاید برخی بپرسند که مگر تلوتلوخوران برخاستن از خواب و کرایه‌کردن یک تاکسی آیین عجیب‌وغریب و مجللی است؟ و معتقد باشند که این کار صرفاً یک رفتار پیش‌پاافتاده و روزمره است که از هر کسی برمی‌آید، ولی من کاملاً با این حرف مخالفم چرا که به نظرم همیشه گام‌های نخست سخت و ملال‌آورند.»

تحلیلی بر کتاب عادت خلاق‌:

توآیلا ثارپ طراحِ رقص بلندآوازۀ آمریکایی است که برخلاف بسیاری که خلاقیت و آفرینش را موهبتی خدادادی می‌دانند که از عالم غیب تجلی می‌یابد، معتقد است که این مهارتِ ارزشمند صرفاً محصولی از آمادگی و تلاش است و برای هر فردی که طالبش باشد قابل دستیابی است. او اعتقاد دارد که تمام آن‌چه که در این مسیر به آن نیاز دارید اراده‌ای است که خلاقیت را به یک عادت و بخشِ جدایی‌ناپذیرِ زندگی روزمره‌تان تبدیل کند. اما نخست باید راه و رسمِ آمادگی را آموخت، از این رو در کتاب عادت خلاق پرده از تجارب و آموزه‌های ارزشمندی برمی‌دارد که طی سی‌وپنج سال تجربۀ کاری فوق‌العاده‌اش کسب نموده است. نکتۀ قابل‌توجۀ کتاب عادت خلاق این است که هر وقت ثارپ در خلاقیت به در بسته می‌خورد، دست به دامان تمرین‌هایی می‌شود که در نقش راهنمای وی برای خروج از بن‌بست خشکیدن چشمۀ آفرینش ظاهر می‌شود. او در این کتاب به بیش از سی مورد از آن‌ها برای افزایش شجاعت افراد در مواجهه با یک فضای خالی که باید در آن به خلاقیت و آفرینش بپردازند اشاره نموده است؛ تمرین‌هایی که موجب گشودگی ذهن در برابر احتمالات و فرصت‌های جدید می‌شود.

فهرست مطالب کتاب عادت خلاق

• مقدمه
• فصل یک: من وارد یک اتاق سفید شده‌ام
• فصل دو: آیینِ آمادگی
• تمرین‌ها
• فصل سه: دی.ان.اِی خلاق
• شرح حال خلاقیت شما
• شرح حال خلاقیت من
• فصل چهار: کنترل حافظه
• فصل پنج: جعبۀ مقوایی
• فصل شش: خراشیدن
• فصل هفت: حادثه خبر نمی‌:ند.
• فصل هشت: ستون فقرات
• فصل نه: مهارت
• فصل ده: گودال‌ها و شیارها
• فصل یازده: شاگرد اول رفوزه
• فصل دوازده: کامیابی در درازمدت

اگر از خواندن کتاب عادت خلاق لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• فیلسوف و گرگ شناخته‌شده‌ترین اثر مارک رولندز فیلسوف و نویسندۀ اهل ولز است که در سال 2008 منتشر شد. این کتاب دربارۀ یک دهه زندگی و سفر این نویسنده با یک گرگ است. این کتاب تحسین‌برانگیز شما را وادار می‌کند که در معنای انسانیت و پیوند عاطفی عمیق بین انسان و حیوان تجدیدنظر کنید.

• پیاده‌روی و سکوت در زمانه‌ی هیاهو اثر ارلینگ کاگه مجموعه‌دار آثار هنری و نویسندۀ نروژی است. ارلینگ‌ کاگه با پای پیاده و به تنهایی به قطب شمال، قطب جنوب و قلۀ اورست سفر کرده است. او طی این سفرها توانست به خودشناسی برسد و معتقد است پیاده‌روی در سکوت باعث ورزیدگی ذهن می‌شود. 

دربارۀ توآیلا ثارپ‌: طراح رقص و هنرهای نمایشی

عادت خلاق

توآیلا ثارپ از موفق‌ترین و پرآوازه‌ترین طراحان رقص و هنرهای نمایشی آمریکاست و در سال 1941 در آمریکا به دنیا آمد. او کارش را در این حرفه از سال 1965 میلادی آغاز کرد و تاکنون موفق به طراحی و اجرای بیش از یکصد و سی قطعه رقص برای مؤسسۀ خود و شرکت‌های مشهوری نظیری جِفری باله، نیویورک‌سیتی باله، پاریس اُپرا باله، لندن رؤیال باله و آمریکن باله گردیده است. بهره‌گیری از آثار طیف وسیعی از موسیقی‌دانان – از باخ، بتهوون و موتزارت تا جلی رول مورتون، فرانک سیناترا و بروس اسپرینگستین ـ‌ موجب گردیده وی در زمرۀ پیشگامان عرصۀ تلفیق رقص مدرن و باله با موسیقی عامه‌پسند قرار گیرد. در عرصۀ سینما نیز وی افتخار همکاری با میلوس فُورمن را در فیلم‌های «مو»،‌ «رگتایم» و «آمادئوس» در کارنامۀ خود دارد. توآیلا در برنامه‌های مختلف تلویزیونی نیز خوش درخشید و موفق به دریافت دو جایزۀ اِمی گردید. نمایش «می‌روم به جای دیگر» حاصل ایده‌پردازی، کارگردانی و طراحی رقص ثارب بر پایۀ آهنگ‌های بیلی جول بود که موفق شد جایزۀ تونی را در سال 2003 به دست آورد. علاوه براین وی از معدود طراحان رقصی است که تاکنون مفتخر به دریافت بورسیۀ تحصیلی از بنیاد مک آرتور گردیده است. در سال 1993 نام او در فرهنگستان هنر و علوم آمریکا به ثبت رسید و در سال 1997 نیز با عضویت افتخاری در فرهنگستان هنر و ادب آمریکا برگ زرین دیگری بر افتخاراتش افزوده شد. بدیهی است اخذ نوزده مدرک دکترای افتخاری مهر تأیید دیگری بر استعداد و توانمندی‌های سرشار این هنرمند برجستۀ عرصۀ رقص و هنرهای نمایشی است. در حال حاضر او در شهر نیویورک زندگی و کار می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی