علاءالدین و چراغ جادو (علی بابا و چهل دزد)

(4)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
421

علاقه مندان به این کتاب
10

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب علاءالدین و چراغ جادو

انتشارات نیلوفر منتشر کرد:
کتاب علاءالدین و چراغ جادو، علی‌بابا و چهل دزد کتابی است حاوی دو داستان برگزیده از مجموعه ‌داستان‌های هزارویک‌شب که گزینش و ترجمه‌ی آن را محمدرضا مرعشی‌پور و امیرستار مرعشی‌پور بر عهده داشته‌اند. همچنین داستان‌های این کتاب را محمدعلی بنی‌اسدی تصویرگری کرده است. مطابق آن چه در مقدمه‌ی این کتاب آمده است، ریشه‎ی داستان‎های هزارویک‌شب به مجموعه ‌‌داستان‌هایی تحت‌عنوان هزارافسان باز‌می‌گردد. هزارافسان مجموعه ‌‌روایت‌هایی از ادبیات دوره‌ی ساسانی است که محتوای آن‌ها ریشه‌ای ایرانی و هندی دارد. با ترجمه‌ی این مجموعه در قرن هشتم میلادی (دوم هجری) به عربی، این داستان‌ها رنگ ‌و بوی فرهنگ جامعه‌ی عرب آن دوران را به خود گرفته و علاوه بر آن داستان‌هایی با بن‌مایه‌های عربی نیز به آن افزوده شده و به این صورت سنگ‌‌بنای هزارویک‌شب گذاشته شده ‌است.
در قرن‌های نهم و دهم میلادی، داستان‌هایی از شهر عراق (معروف به داستان‌های هارون‌الرشید) و پس از آن سلسله داستان‌هایی تحت‌‌عنوان‌ سند‌بادنامه به هزارو‌یک‌شب افزوده شده است. روند تأثیر‌پذیری این کتاب از فرهنگ‌های میزبان تا قرن نوزدهم میلادی ادامه داشته و داستان‌هایی از مصر و شام (سوریه‌ی فعلی) با درون‌مایه‌ی جادو، جادوگری و حیات طبقه‌های فرودست به آن اضافه شده‌ است.
این کتاب شگفت‌انگیز به‌مثابه‌ی‌ یک کتابخانه دربردارنده‌ی تاریخ شفاهی، فرهنگ عامه و گنجینه‌ای تاریخی از مردمی است که در جغرافیای غرب آسیا و شمال آفریقا زندگی‎ کرده‌اند. از هزارویک‌شب نسخه‌های دست‌نویس متعددی باقی‌مانده است؛ اما پژوهشگران بر اصالت و جامعیت چهار نسخه از آن تأیید گذاشته‌اند. این چهار نسخه هم‌اکنون تحت‌عنوان‌های چاپ اول کلکته، چاپ براسلاو، چاپ دوم کلکته و چاپ بولاق در اختیار علاقه‌مندان قرار دارند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی