30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
غرب
نیلوفر و مرداب

نیلوفر و مرداب

(94)
نویسنده:

1,050,000ریال

945,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
13767

علاقه مندان به این کتاب
149

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
23

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نیلوفر و مرداب

انتشارات بیدگل منتشر کرد:
در کتاب نیلوفر و مرداب، تیچ نات هان، در متن آن حکمتی که «رنج و گنج» یا «گِل‌و‌گُل»، را لازم و ملزوم یکدیگر می‌داند، راه‌هایی را برای دمساز شدن با رنج بدون مقهورشدن به‌وسیلۀ آن معرفی می‌کند.
تیچ نات هان در این کتاب، با شفافیت و احساس طربی که اکنون دیگر مهر و امضای اوست، در مقام آموزگاری که هنر شادکامی را آموزش می‌دهد، به ما کمک می‌کند تا شگفتی‌هایی را که هم در درون و هم در اطراف ماست بازشناسیم و از آن‌ها اثر پذیریم، همان شگفتی‌هایی را که در گذر ایام آنها را بدیهی انگاشته و نسبت به آنها بی‌توجه شده‌ایم. در همین مسیر، او با ما از درنگ‌کردن، تنفسِ ذهن‌آگاهانه و تمرکز عمیق سخن می‌گوید و از این می‌گوید که چگونه این اعمال می‌توانند نیروی ذهن‌آگاهی را در بطن زندگی هرروزی خلق یا بیدار کنند.
به مدد ذهن‌آگاهی و نیروی حاصل از آن، می‌توانیم درد و رنج را در بربگیریم و آن را آرام سازیم؛ و می‌توانیم، همچون نیلوفری که در مرداب بشکفد، بی‌درنگ حدی از آزادی و نیز ذهن و و ضمیر شفاف‌تر را برای خود به ارمغان بیاوریم.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

درباره این کتاب بیشتر بخوانید

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب نیلوفر و مرداب اثر تیچ نات هان 


کتاب نیلوفر و مرداب اثر تیچ نات هان راهب بودایی، معلم معنوی و مبارز صلح‌طلب ویتنامی در سال 2014 منتشر شد. نویسنده در این کتاب از راز خوشبختی صحبت کرده است، او معتقد است راز خوشبختی این است که رنج را بپذیریم و تغییر دهیم و از آن فرار نکنیم. او با تمرین‌ها و توصیه‌های الهام‌بخش خود نشان می‌دهد که چطور می‌توانید با ذهن آگاهی رنج را تغییر دهید و شادی واقعی را پیدا کنید.

همۀ ما می‌خواهیم شاد باشیم و کتاب‌ها و معلم‌های بسیاری در دنیا هستند که سعی دارند به مردم کمک کنند زندگی شادی داشته باشند با این حال همۀ مردم همچنان در جای‌جای دنیا به نوعی رنج می‌کشند. مصیبت اصلی در دنیای امروزی این است که نمی‌دانیم چگونه رنج‌های درونمان را مدیریت کنیم. نه تنها این، که تلاش می‌کنیم رنج درون را با هر روشی مخفی کنیم. اما تا زمانی که نتوانیم با رنج‌هایمان به درستی روبه‌رو شویم شادکامی از ما می‌گریزد و نمی‌توانیم با جامعیت و حضور قلب کامل زندگی کنیم. تیچ نات هان معتقد است رنج می‌تواند بسیار بد باشد مخصوصاً وقتی سعی می‌‌کنیم از آن فرار کنیم یا آن را مخفی کنیم، ما باید یاد بگیریم که با رنج خود روبه‌رو شویم و در لحظه زندگی کنیم والا شادی همچنان از ما و زندگی‌مان دور خواهد ماند.

در کتاب نیلوفر و مرداب چه می‌خوانیم؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند در شادکامی یا رسیدن به شادی شکست خورده‌اند اما تیچ نات هان معتقد است توانایی بهره‌مندی از شادی مستلزم این نیست که رنج‌هایمان را به صفر برسانیم بلکه باید یاد بگیریم چطور درست رنج بکشیم. تیچ نات هان در کتاب نیلوفر و مرداب به شما یاد می‌دهد که چطور رنج‌هایتان را بپذیرید، آن‌ها را در آغوش بکشید و در زندگی به پیش بروید. او معتقد است یکی از دشوارترین کارها پذیرفتن این واقعیت است که هیچ قلمرویی نیست که در آن بتوان شادی مطلق را یافت اما می‌توان رنج‌ها را دگرگون ساخت.

تیچ نات هان که جنبش ذهن‌آگاهی را به قلب دنیای غرب کشاند معتقد است ذهن‌آگاهی بهترین شیوه برای کنار آمدن با رنج‌هاست، بدون این‌که رنج‌ها همۀ زندگی‌مان را فرا گیرند. ذهن‌ آگاهی همان استعداد زیستن در لحظۀ حال است. با ذهن‌آگاهی می‌فهمیم اکنون و اینجا واقعاً چه چیزی در حال رخ دادن است و دیگر به گذشته و آینده فکر نمی‌کنیم چون ذهن و بدنمان در هماهنگی کامل هستند. تیچ نات هان در کتاب نیلوفر و مرداب با تمرین‌های توقف، ذهن‌آگاهی و تمرکز عمیق به شما نشان می‌دهد که چطور انرژی ذهن‌آگاهی را در زندگی روزمره‌تان به کار بگیرید.

فهرست مطالب کتاب نیلوفر و مرداب

مقدمه مترجم
فصل اول: هنر دگرگون کردن رنج‌ها
فصل دوم: سلام کردن به رنج‌ها
فصل سوم: عمیق نگریستن به رنج‌ها
فصل چهارم: آسودگی
فصل پنجم: پنج شیوه برای آبیاری بذر شادی
فصل ششم: شادی مسئله‌ای شخصی نیست
تمرین‌هایی برای شادی
پی‌نوشت‌ها
یادداشت‌ها

بریده‌هایی از کتاب نیلوفر و مرداب

«رنج و شادی، هر دو، ماهیتی طبیعی دارند، به این معنا که ناپایدار هستند و مدام تغییر می‌کنند. هنگامی که گُل پژمرده می‌شود به کود تبدیل می‌شود. آن کود دوباره به روییدن گُل کمک می‌کند. و شادی نیز به همین شکل، طبیعی و ناپایدار است. شادی تبدیل به رنج می‌شود و رنج نیز تبدیل به شادی. اگر عمیقاً به یک گُل بنگرید، درمی‌یابید که در فرایند رشد آن عواملی غیر از خودش دخیلند. ابر در این فرایند دخیل است. البته که می‌دانیم ابر و گُل یکی نیستند! اما بدون ابر گُلی هم وجود ندارد. اگر ابر نباشد پس بارندگی‌ای نیست و گُلی نمی‌تواند برویَد. لازم نیست رؤیاپرداز باشید تا بتوانید تأثیر حرکت ابرها را در ژرفنای فرایند رشد گُل دریابید، زیرا این حقیقتی واضح است. نور خورشید هم همین‌طور. نور خورشید چیزی غیر از گُل است اما بدون آن رشد گل میسر نمی‌شود. اگر همین‌طور عمیق به گُل نگاه کنیم، بسیاری چیزهای دیگر نیز، مانند خاک و مواد معدنی می‌بینیم که بدون آنها نمی‌تواند رشد کند. یک گُل به‌تنهایی نمی‌تواند وجود داشته باشد. تنها در همزیستی با نور خورشید، خاک، و باران است که گُل رشد می‌کند و هیچ‌کدام را نمی‌توان نادیده گرفت.»

«هنگامی که راهبی جوان بودم گمان می‌کردم که بودا از زمانی که به روشنی رسید دیگر هرگز رنج نکشید. ساده‌دلانه از خودم می‌پرسیدم: «در بودا شدن چه سود است اگر قرار باشد همچنان رنج بکشم!؟» البته که بودا هم رنج می‌کشید، چون او نیز مانند همۀ ما بدن، احساسات و ادراک داشت. او نیز احتمالاً گاهی دچار سردرد می‌شد و گاهی از روماتیسم رنج می‌کشید، و اگر غذایی نامناسب می‌خورد، دچار مشکلات گوارشی می‌شد. بنابراین بودا هم دچار رنج‌های جسمی، روحی و روانی می‌شد. او هنگامی که یکی از شاگردان محبوبش درمی‌گذشت، رنج می‌کشید. هنگامی که دوست عزیزتان فوت می‌کند آیا می‌توانید رنج نکشید؟ قلب بودا از سنگ نبود! او نیز یک انسان بود، اما انسانی صاحب حکمت، بینش‌های روشن و شفقت که می‌دانست چگونه به‌درستی رنج بکشد؛ پس بسیار کمتر رنج می‌کشید.»

«ابتدایی‌ترین عمل برای خلق «ذهن‌آگاهی» این است که آگاهانه نفس بکشیم. به این معنا که با تمام وجود به عمل دم و بازدم خود توجه کنیم. هنگامی که درنگ کنیم و این‌گونه با تمرکزوتوجه نفس بکشیم، ذهن و بدن را متحد می‌کنیم و به خودمان باز می‌گردیم. ما بدن خود را کامل‌تر احساس می‌کنیم. تجربۀ زندگی راستین در این است که ذهن و بدن، در کنار یکدیگر باشند. خبر امیدوارکننده این است که تنها با یک تنفس آگاهانه، اتحاد ذهن و بدن تحقق می‌یابد. شاید گاهی با بدنمان به اندازۀ کافی مهربان نبوده‌ایم. با شناسایی تنش‌ها و دردها و استرس‌‌هایی که در بدنمان داریم می‌توانیم آنها را در زلال «ذهن‌آگاهی» خود بشوییم و این خود سرآغاز درمان و رهایی است. اگر به رنج‌های درونمان به درستی توجه کنیم آنگاه می‌توانیم با وضوح، انرژی و قدرت بیشتری به کنه رنج‌های خشونت، فقر و بی‌عدالتی عزیزانمان و حتی جهانیان پی ببریم و به آنها بپردازیم.»

خواندن کتاب نیلوفر و مرداب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر حس می‌کنید هر روز در زندگی رنج می‌کشید و این رنج‌ها آسایش را از شما سلب کرده‌اند، شما فقط بلد نیستید چطور باید با رنج‌هایتان کنار بیایید و در کنار رنج، شادی را تجربه کنید. با مطالعۀ کتاب نیلوفر و مرداب و یادگیری ذهن‌آگاهی از بزرگ‌ترین معلم معنوی بودایی می‌توانید به این مهم دست یابید و در زندگی به آرامش برسید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب نیلوفر و مرداب

کتاب نیلوفر و مرداب

تیچ نات هان در سال 1926 در ویتنام به دنیا آمد و در سال 2022 از دنیا رفت. او یک راهب بودایی، نویسنده، شاعر و معلم بود که سنت پالم ویلیج را پایه‌گذاری کرد و در زمینۀ نهضت صلح فعالیت داشت. او را پدر ذهن‌آگاهی می‌دانند و تأثیر عمده‌ای بر رویه‌های غربی بودیسم گذاشت و او بود که جنبش ذهن‌آگاهی را وارد فرهنگ غربی کرد. در اواسط دهۀ 1960 او مدرسۀ جوانان را تأسیس کرد. در سال 1966 پس از ابراز مخالفت با جنگ و امتناع از جابنداری از ویتنام جنوبی تبعید شد. در سال 1967 مارتین لوتر کینگ جونیور او را نامزد دریافت جایزۀ صلح نوبل کرد.

تیچ نات هان در 16 سالگی وارد صومعۀ معبد تو هیو شد. او به مدت سه سال در این معبد تحصیل کرد و سنت‌های ویتنامی ماهایانا و بودیسم تراوادا را یاد گرفت و زبان‌های چینی، انگلیسی و فرانسوی را آموخت. سپس به آکادمی بودایی رفت و پس از مدتی آن‌جا را ترک کرد و راهب صومعۀ هان کوانگ در سایگون شد. او در طول زندگی‌اش ده‌ها صومعه و مراکز آموزشی تأسیس کرد و سال‌های زیادی را در صومعۀ روستای پالم زندگی کرد. او برای اعتکاف و سخنرانی به سفرهای بین‌المللی زیادی رفت و گوش دادن عمیق را به عنوان راه‌حلی غیرخشونت‌آمیز ترویج داد و به دنبال افزایش آگاهی مردم دنیا بود.

او طی هفت دهه تدریس، بیش از 100 کتاب منتشر کرد که تنها در ایالات متحده بیش از چهار میلیون نسخه از کتاب‌هایش به فروش رفت. او جامعۀ بین‌المللی پالم ویلج را در فرانسه تأسیس کرد که اکنون بزرگ‌ترین صومعۀ بودایی در اروپا محسوب می‌شود و قلب جامعۀ روبه‌رشد مراکز تمرین ذهن‌آگاهی در سراسر جهان است. او پس از 39 سال زندگی در تبعید، در سال 2005 اجازه یافت دوباره از ویتنام بازدید کند. او در سال 2018 به ویتنام بازگشت و به معبد ریشه رفت. تیچ نات هان در سال 2022 و در سن 95 سالگی درگذشت و تا زمان مرگش در معبد ریشه زندگی کرد. 

از دیگر آثار او می‌توان به «فقط راه برو»، «شادمانی»، «هنر برقراری ارتباط»، «ترس»، «راه و رسم مبارزه»، «صلح با خویشتن»، «معجزۀ ذهن آگاهی» و «کلیدهای ذن» اشاره کرد.

امتیازات

کتاب نیلوفر و مرداب از سایت آمازون امتیاز 4.8 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

تحلیل سی بوک از کتاب نیلوفر و مرداب

نشر بیدگل کتاب نیلوفر و مرداب از تیچ نات هان را با ترجمۀ علی امیرآبادی منتشر کرده است.

کتاب نیلوفر و مرداب راه‌هایی را به شما نشان می‌دهد تا بتوانید با رنج و دردهایتان کنار بیایید و چندان تحت تأثیر آن‌ها قرار نگیرید. نیچ نات هان معتقد بود که وقتی بدانیم چطور رنج بکشیم، بسیار بسیار کمتر رنج می‌بریم. او در کتاب نیلوفر و مرداب به شما نشان می‌دهد که چطور شگفتی‌های درون خود را کشف کنید و به شگفتی‌های اطراف خود پی ببرید و در انتها او به ما هنر شادی را می‌آموزد.

اگر از کتاب نیلوفر و مرداب خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل است که در سال 1946 منتشر شد. ویکتور فرانکل که بازماندۀ هولوکاست است در این کتاب از تجربیات خودش به عنوان یک زندانی در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم می‌گوید. ویکتور فرانکل در این کتاب روش روان‌درمانی خود را که خلق معنا از دردها و رنج‌ها و آسیب‌ها به منظور تحمل راحت‌تر درد و زندگی هدفمند است نیز به خوانندگان معرفی می‌‌کند.

ایکیگای اثر هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس است که در این کتاب الهام‌بخش به شما نشان می‌دهند چطور می‌توانید زندگی‌تان را تغییر داده و ایکیگای خودتان را کشف کنید. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور شتاب‌زدگی را کنار بگذارید و در زندگی به شادی و آرامش برسید. ایکیگای راز ژاپنی‌ها در داشتن عمر طولانی و زندگی شاد است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (8)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • پاسخ به نظر

    آندره ژید میگه هر آنچه نتوانی ببخشی مالک تو می شود

  • تصویر کاربر

    • فاطمه بلوچ زاده
    • پاسخ به نظر

    کتابی عالی بع من استادم پیشنهاد دااده بود پی دی افشو خونده بودم واقعا عالیه👍❤️🌹💞🤩پیشنهادش میکنم به همه🤞🤗💚📚☺️

  • تصویر کاربر

    • مرضیه مرادپور
    • پاسخ به نظر

    کتابیست نغز و پر مغز و رفیع و پویا به شدت توصیه میشه

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    به خشمتان چنان بنگرید که گویی به کودکتان می نگرید. آن را پس نزنید و از آن متنفر نباشید.

عیدی