یو اس ای (مدار 42 درجه)(3 جلدی)(قابدار)

(23)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
2591

علاقه مندان به این کتاب
32

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب یو اس ای

انتشارات ثالث منتشر کرد:
اگر پاره‌ای از ذهنی‌ترین و تاریک‌ترین جریان‌های ادبی قرن بیستم نسب خود را به جویس می‌رسانند، در عین حال پاره‌ای از زنده‌ترین و روشن‌ترین جریان‌ها نیز ــــ‌ به ویژه در آمریکا ــــ باز از جویس سرچشمه می‌گیرند. فاکنر و همینگوی ودوس پاسوس و تورنتون وایلدر همه شاگرد جویس محسوب می‌شوند؛ و پیروان آن‌ها نیز به سنت جویس تعلق دارند. اما از این میان دوس پاسوس از لحاظ گرفتن و منتقل کردن شیوه‌های جویس، و به ویژه از لحاظ دنبال ‌کردن روحیهٔ آزمایشگری او، بیش از دیگران شایان توجه است.
دوس پاسوس در دوران مترقی خود، یعنی پیش از جنگ داخلی اسپانیا (زیرا پس از این جنگ مرتجع شد)، آزمایشگرترین نویسندهٔ آمریکا بود. در رمان‌های بزرگ او، یو. اس. ای. و منطقهٔ کلمبیا و منهتن ترنسفر، قهرمان داستان فرد معینی نیست، بلکه خود جامعهٔ آمریکاست. نویسنده در توصیف و زنده ساختن صحنه‌ای اجتماعی همان‌قدر تلاش می‌کند که رمان‌نویسان دیگر به پروراندن سیرت قهرمانان خود می‌پردازند. آدم‌ها، در برابر جامعه، در مرتبهٔ دوم قرار می‌گیرند. نویسنده می‌خواهد تأثیر محیط اجتماعی، و به ویژه محیط اقتصادی، را بر افراد نشان دهد. بنابراین باید محیط را زنده و در حال حرکت ترسیم کند. تکه‌هایی از ترانه‌های روز، نطق‌های سیاسی، تیترهای روزنامه‌ها، بیوگرافی اشخاص واقعی و «تاریخی» ــــ که زندگی‌شان با زندگی آدم‌های داستان درآمیخته است‌ــــ لای داستان بُر می‌خورد. دید «دوربینی» و «امپرسیونیستی»، و حتی «فیلم خبری»، همه مواد کار دوس پاسوس را تشکیل می‌دهند. این وارستگی از قید‌و‌بندهای متداول رمان‌نویسی، این خطر کردن، این آمادگی یا دست‌کم این داوطلب شدن برای طبع‌آزمایی در انواع شیوه‌ها، در یک کلام این «مدرنیسم»، درسی است که دوس پاسوس از جویس آموخته است. و جوهر این درس عبارت است از پاسخ دادن به مقتضیات موضوع کار.»
برگرفته از مقدمهٔ زنده‌یاد نجف دریابندری بر رگتایم اثر ای.ال. دکتروف
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

سه‌گانۀ یو اس ای

کتاب سه گانه یو اس ای


بخشی از کتاب یو اس ای (مدار 42 درجه):
«در خیابان که راه می‌روی باید همواره پایت را با احتیاط بر سنگفرش‌ها بگذاری مبادا تیغه‌های براق و لرزان علف را لگد کنی بهتر است دست مادر را بچسبی و به آن بیاویزی این‌طور می‌توانی انگشتان پایت را بالا بگیری اما اگر تند بروی مجبور می‌شوی علف‌های نازک زیادی را لگد کنی و زبانه‌های سبز زبان‌بسته زیر پایت له می‌شوند. شاید برای همین است که آن آدم‌ها آن‌قدر عصبانی‌اند و پشت سر ما مشت‌هایشان را تکان می‌دهند، دارند سنگ می‌اندازند. آدم‌ بزرگ‌ها سنگ می‌اندازند. مادر تند می‌رود و ما می‌دویم. نوک تیز پنجۀ پاهایش میان علف‌های له شدۀ بی‌چاره از زیر چین‌های مواج پیراهن قهوه‌ای‌اش بیرون زده.»

سه‌گانۀ یو اس ای اثر جان دوس پاسوس نویسندۀ معاصر آمریکا است. جلد اول این رمان با عنوان «مدار 42 درجه» در سال 1930، جلد دومش با عنوان «1919» در سال 1932 و جلد سوم آن با عنوان «پول کلان» در سال 1936 منتشر شد. سه‌گانۀ یو اس ای یکی از مهم‌ترین آثار دوس پاسوس محسوب می‌شود. نویسنده در این سه‌گانه از یک تکنیک تجربی استفاده می‌کند و کتاب شامل چهار روایت می‌شود. روایت‌هایی تخیلی‌ که داستان‌های زندگی دوازده شخصیت است. این سه‌گانه توسعۀ تاریخی آمریکا در طول سه دهۀ اوایل قرن بیستم را پوشش می‌دهد.

معرفی کتاب یو اس ای اثر جان دوس پاسوس

رمان یو اس ای (مدار 42 درجه) اثر جان دوس پاسوس با ترجمۀ علی کهربایی یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات آمریکا و جهان محسوب می‌شود. دوس پاسوس در این سه‌گانه با وام گرفتن از زندگی خودش و دوستانش، داستان تولد تا مقطع رکود بزرگ اقتصادی آمریکا را شرح داده است. دوس پاسوس در سه‌گانۀ یو اس ای سعی دارد تا تأثیر محیط اجتماعی و به ویژه محیط اقتصادی بر افراد را به مخاطبینش نشان دهد برای همین تکه‌هایی از ترانه‌های روز، نطق‌های سیاسی، تیترهای روزنامه‌ها و بیوگرافی اشخاص واقعی و تاریخی را لابه‌لای داستانش آورده است. 

دوس پاسوس تنها نویسنده‌ای است که از این شیوه در نوشتن استفاده کرد و تا پیش از او کسی این کار را نکرده بود. رمان یو اس ای 4 بخش یا شیوه دارد که یکی از آن‌ها فیلم خبری است. او در بخش فیلم خبری تمام نکته‌ها و عنوان‌های مهم خبری روز را متناسب با قصه‌اش در متن ذکر کرده است. همچنین دوس پاسوس بیوگرافی اعضای نمایندۀ تشکیلات آن زمان مانند هنری فورد و توماس ادیسون تا شخصیت‌هایی مثل یوجین وی.دبر، سوسیالیست و اقتصاددان و دانشمند اجتماعی تورستین وبلن و یک سرباز گمنام جنگ جهانی اول را در کتاب یو اس ای گنجانده است. قهرمان داستان جان دوس پاسوس مردم هستند.

خلاصه داستان

در جلد اول یو اس ای، با عنوان مدار 42 درجه نویسنده سال 1900 تا جنگ جهانی اول را پوشش می‌دهد. جلد دوم مربوط به جنگ و سال‌های بحرانی معاهدۀ ورسای است؛ جلد سوم با عنوان پول کلان از رونق دهۀ 1920 به رکود دهۀ 1930 می‌رسد. دوس پاسوس که برای عفو آنارشیست‌هایی مثل نیکولا ساکو و بارتولومئو وانتزتی تلاش کرده بود، هنگام اعدام آن‌ها عمیقاً متأثر شد. این بحران تصور او را از ایالات متحده تغییر داد و به این نتیجه رسید که ایالات متحده دو ملت است، یکی شامل ثروتمندان و ممتازها و دیگری شامل فقیرها و ناتوانان می‌شود. در کتاب یو اس ای هم دقیقاً همین دو ملت را به تصویر کشیده است.

درباره نویسنده کتاب یو اس ای

کتاب سه گانه یو اس ای

جان دوس پاسوس در سال 1896 در ایالات متحده به دنیا آمد و در سال 1970 از دنیا رفت. او نویسندۀ آمریکایی و یکی از رمان‌نویسان اصلی پس از جنگ جهانی اول با عنوان «نسل گمشده» است که شهرتش به عنوان مورخ اجتماعی و یک منتقد رادیکال به کیفیت زندگی آمریکایی اساساً بر سه‌گانۀ یو اس ای استوار است. پاسوس پسر یک وکیل ثروتمند پرتغالی تبار بود که در سال 1916 از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد و به عنوان رانندۀ آمبولانس به صورت داوطلبانه در جنگ جهانی اول خدمت کرد. طی این سال‌ها از مواجهه با دنیای بی‌رحم شوکه شد و یک رمان تلخ ضد جنگ به نام سه سرباز نوشت که این رمان در سال 1921 منتشر شد.

او در سال‌های پس از جنگ به عنوان خبرنگار روزنامه سفرهای گسترده‌ای به اروپا و سایر کشورها داشت. همین سفرها حس تاریخی‌اش را افزایش داد و درک اجتماعی‌اش را تیزتر کرد. به تدریج ذهن‌گرایی‌اش تابع رئالیسم عینی بزرگ‌تری شد. رمان «گذار منهتن» که در سال 1925 منتشر شد دیدگاه یک سوارکار ترانزیت از کلان شهر است. نجف دریابندری در مقدمۀ رمان «رگتایم» توضیح داده است که جیمز جویس تأثیر بسزایی بر روی دوس پاسوس گذاشته است. ویلیام فاکنر، ارنست همینگوی، دوس پاسوس و تورنتون وایلدر همه نویسندگانی هستند که ادامه دهندۀ راه جویس محسوب می‌شوند.

درباره مترجم کتاب یو اس ای

علی کهربایی مترجم سه‌گانۀ یو اس ای پیش از این دو کتاب «گذار منهتن» و «سه‌ سرباز» را از دوس پاسوس ترجمه کرده بود. ترجمۀ سه‌گانۀ یو اس ای حدود 15 سال زمان بُرد چون ترجمۀ این کار بسیار دشوار بود.

واکنش ها به کتاب یو اس ای

نجف دریابندری: «دید دوربینی و امپرسیونیستی و حتی فیلم خبری و در مجموع وارستگی دون پاسوس از قید و بندهای متداول رمان‌نویسی و طبع‌‌آزمایی انواع شیوه‌ها، همان مدرنیسم او در ادبیات کلاسیک است و این درسی است که دوس پاسوس از جیمز جویس آموخته است.»

امتیازات

سه‌گانۀ یو اس ای از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

در سال 1998، ناشر آمریکایی کتابخانۀ مدرن کتاب یو اس ای را در رتبۀ 23 فهرست 100 رمان برتر انگلیسی زبان قرن بیستم قرار داد.

تحلیل سی بوک از کتاب یو اس ای

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید پک قابدار سه‌گانۀ یو اس ای را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینتزنتی سیبوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی