آیسخولوس

(73)

3,600,000ریال

3,240,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4883

علاقه مندان به این کتاب
85

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آیسخولوس

انتشارات نی منتشر کرد:
دو هزار و پانصد سال از تولد تراژدی می گذرد و گزافه نیست اگر بگوییم این نوشته های شکوهمند از دوران رنسانس به بعد از سرچشمه های اصلی ادبیات غرب و الهام بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان و سایر هنرمندان سراسر جهان بوده است. آیسخولوس را پدر تراژدی می نامند، از آن روی که او نخستین شاعری است که با نوآوری های خود، چه در پرداخت مضامین و شخصیت ها و چه در نحوه ی اجرای نمایشنامه بر صحنه، این قالب هنری را تکامل بخشید. مضمون نمایشنامه های آیسخولوس بیش از هر چیز بر رابطه ی آدمی با خدایان استوار است. بسیاری از پرسش های ازلی انسان در این نوشته ها مطرح می شود: آدمی تا چه حد مسئول کرده های خویش است و تا چه حد محکوم رای خدایان؟ آنگاه که اراده و آرزوی آدمی با خواست خدایان در تعارض می افتد چه پیش می آید؟ عدالت خدایان به چه معنی است؟ و سرنوشت آدمی آنگاه که از بسیاری قدرت و مکنت سر به طغیان برمی دارد، به کجا می کشد؟
علاوه بر این آیسخولوس رویدادهای مهم زمانه ی خود را در نمایشنامه هایش بازتاب داده است. این مجموعه برای نخستین بار هفت نمایشنامه ی برجامانده از آیسخولوس را با ترجمه ای واحد به فارسی زبانان هدیه می کند.
در نمایشنامه ی وزغ ها نوشته ی آریستوفانس، همسرایان آیسخولوس را «نخستین کس که کاخ آسمان سای تراژدی را بنا کرد» می خوانند. گذشته از این، او نخستین نمایشنامه نویسی است که آثاری از او در دست داریم و می توانیم با قاطعیت درباره اش حرف بزنیم. پس با علم به این که اطلاعات باستانی درباره? زندگی افراد به هیچ روی روشن و قاطع نیست، می توانیم داده های زیر را تا حد معقولی قابل اعتماد بدانیم:
525 ق م تولد آیسخولوس در الئوسیس (519 تاریخی با احتمال کمتر)
96ـ 499ورود به عالم تئاتر
490 شرکت در نبرد ماراتن. کشته شدن برادرش کوناگریوس در این نبرد
484 نخستین پیروزی در اجرای تراژدی
79/480 دو نبرد سالامیس و پالاتئا (به احتمال زیاد در سالامیس بوده)
472 برنده شدن چهار تراژدی او از جمله پارسیان
حدود 470 نخستین دیدار او از سیسیل (اجرای دوباره? پارسیان)
468 شکست از سوفوکلس
467 برنده شدن چهار تراژدی تبای او (از جمله هفت دشمن)
466-59 برنده شدن چهار تراژدی دانائوسی او (از جمله پناه جویان)
458 برنده شدن تریلوژی اورستیا
456 آخرین سفر به سیسیل و مرگ در جِلا
عبدالله كوثری بیست ودوم آبان 1325 در همدان به دنیا آمد. پدر و مادرش همدانی بودند و ساكن آن شهر، اما در سال 1328 برای اقامت همیشگی به تهران رخت كشیدند. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه ی نوبنیاد رازی و البرز به انجام رساند و سپس در رشته ی اقتصاد دانشگاه ملی (شهید بهشتی) ثبت نام كرد. در سال 1348 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و پس از اتمام خدمت نظام، در سال 1351 برای تكمیل زبان انگلیسی به انگلستان رفت. پس از بازگشت به ایران در سال 1352 در كتابخانه ی دانشگاه ملی مشغول به کار شد. در سال 1354 در پژوهشگاه علوم انسانی به ترجمه و ویرایش پرداخت و در سال 1355 در انتشارات دانشگاه صنعتی شریف به سمت ویراستار استخدام شد و بعد از انحلال آن سازمان با سمت ویراستار در دانشگاه فارابی به كار مشغول شد. در سال 1359 خود را از خدمات دولتی باز خرید كرد و از آن زمان تاكنون كار اصلی او ترجمه و گاه ویرایش بوده است. او در این سال ها گنجینه ای از آثار ادبی آمریکای لاتین را ترجمه کرده و از پیشتازان این عرصه به شمار می رود. کوثری همچنین تراژدی های بزرگ یونان چون آثار آیسخولوس و سنکا و ائوریپدیس را به فارسی برگردانده است است. از آثار ترجمه ی عبدالله کوثری که در نشر نی منتشر شده است: «مجموعه آثار آیسخولوس»، «ائوریپیدس»، «زنان تروا و توئستس»، «ریچارد سوم (در دست انتشار)»، «داستان های کوتاه امریکای لاتین»، «دن کاسمورو»، «کینکاس بوربا»، «حکومت نظامی»،«آئورا»، «سرگذشت سوررئالیسم» و «ایران، جامعه ی کوتاه مدت»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • کاربر سایت
    • پاسخ به نظر

    همه آنچه ک از آشیل داریم

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی