گلستان سعدی (جیبی)

(29)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1476

علاقه مندان به این کتاب
23

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب گلستان سعدی

نشر صدای معاصر منتشر کرد:
ابو محمد مشرف‌الدین (شرف‌الدین) مصلح‌بن عبدالله‌بن شرف‌الدین شیرازی، ملقب به ملك‌الكلام و افصح‌المتكلمین بی شك یكی از بزرگ‌ترین شاعران ایران است كه بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را به نور خیره كننده خود روشن ساخت. این روشنی با چنان نیرویی همراه بود كه هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن كاسته نشده و شعر این شاعر هنوز پابرجا و استوار است. مهمترین اثر او در نثر، كتاب گلستان است و از میان آثار منظوم او، می‌توان به كتاب بوستان و سعدی‌نامه اشاره كرد. همچنین غزلیات او نیز بسیار مشهور می‌باشد. قسمتی از دیباچه گلستان سعدی را با هم می‌خوانیم: منت خدای را عز و جل كه طاعتش موجب قربت است و به شكر اندرش مزید نعمت. هر نفسی كه فرو می‌رود ممد حیات است و چون بر می‌آید مفرح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شكری واجب. از دست و زبان كه برآید كز عهده شكرش به درآید.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

گلستان سعدی 

تصویرجلد کتاب گلستان سعدی


لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی‌ادبان... هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.

گلستان سعدی نقطه عطفی در ادبیات فارسی است و شاید تأثیرگذارترین اثر بر نثر فارسی باشد. این کتاب در سال 656 هجری قمری (1258 میلادی) نوشته شده است. سعدی یکی از بزرگ‌ترین شعرای پارسی قرون وسطی به شمار می‌رود. گلستان سعدی همچنین یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های سعد‌ی‌ست و تأثیر عمیقی بر شرق و غرب گذاشته است.

گلستان سعدی مجموعه‌ای از شعر و داستان است درست همان‌طور که یک گلستان باغی از گل‌هاست. از گلستان سعدی به‌طور گسترده‌ای به عنوان منبع حکمت نقل قول کرده‌اند و خیلی از جملات و ابیات آن وارد ضرب‌المثل‌ها و حِکم فارسی شده است. پند و موعظه‌ای که هنوز در دنیای غرب از گلستان سعدی نقل می‌کنند حکایت مردی است که به‌خاطر کفش نداشتن غمگین است تا این‌که مردی را ملاقات می‌کند که پا ندارد. در نتیجه مرد بی‌کفش می‌گوید :«خدا را شاکرم به خاطر فضیلتی که در حق من روا داشته است.»

معرفی گلستان سعدی اثر شاعر پارسی‌گوی

گلستان اثر سعدی و یکی از دو اثر مهم این شاعر پارسی‌گوی است. طرح‌های مینیمالیستی داستان‌های گلستان با زبانی دقیق و بینش روانشناختی بیان شده است. برتری گلستان سعدی در مسجع بودنش است چون که به واسطۀ این نثر سعدیِ جهان دیده توانست روایتی از زندگی عاشقان، پهلوانان، مدعیان، صوفیان، شیوخ و رندان را در قالب حکایت‌های مختلف در اختیار تمام مردم قرار دهد و به کمک‌ تجربیاتش به مردم درس اخلاق دهد.

دیباچۀ گلستان سعدی به شرح زیر است:
• باب اول در سیرت پادشاهان
• باب دوم در اخلاق درویشان
• باب سوم در فضیلت قناعت
• باب چهارم در فواید خاموشی
• باب پنجم در عشق و جوانی
• باب ششم در ضعف و پیری
• باب هفتم در تأثیر تربیت
• باب هشتم در آداب صحبت
در مجموع این اثر حدود 595 شعر کوتاه به زبان پارسی دارد، همچنین برخی ابیات به زبان عربی سروده شده‌اند.

این کتاب تقریباً هر مسئلۀ مهمی را که نوع بشر با آن مواجه است با لحنی خوش‌بینانه و طنز آمیز بیان می‌کند. در این کتاب سعدی توصیه‌های زیادی به حاکمان کرده است. اما همان‌طور که ایستویک در مقدمه‌اش بر این اثر می‌گوید در فارسی ضرب‌المثلی رایج است که هر کلمۀ سعدی هفتاد و دو معنا دارد.


پادشاهی پارسایی را دید، گفت: «هیچت از ما یاد آید؟» گفت: «بلی، وقتی که خدا را فراموش می‌کنم.» 

خلاصۀ داستان

سعدی در مقدمه‌اش شرح می‌دهد که چگونه یکی از دوستانش را متقاعد کرد تا در 1 اردیبهشت 637 به باغی برود. در آن‌جا دوستش گل‌هایی را چید تا با خود به شهر بازگرداند. سعدی فوراً به مرگ گل‌ها اشاره کرد و باغ گلی را پیشنهاد داد که عمر طولانی‌تری داشته باشد:
یک سبد گل چه فایده‌ای برای تو خواهد داشت؟
برگی از باغ گل من بردار (اشاره به معلومات خود سعدی دارد)
یک گل فقط پنج یا شش روز دوام می‌آورد
اما این باغ گل همیشه لذت بخش است.
سعدی ادامه می‌دهد: «در همان روز اتفاقاً دو فصل به نام تأثیر تربیت و آداب صحبت را به سبکی مقبول خطیبان و آموزنده برای نامه‌نویسان نوشتم.»

سعدی در پایان مقدمه می‌نویسد که گرچه گفتارش سرگرم‌کننده و مفرح است اما از ذهن روشن صاحبان (صاحبان قلب) که در این‌جا عمدتاً مورد خطاب قرار گرفته‌اند پوشیده نیست که مرواریدهای نصایح شفابخش بر روی ریسمان بیان به نخ کشیده شده‌اند و داروی تلخ نصیحت با عسل عقل آمیخته شده است.
بعد از مقدمه گلستان سعدی به هشت فصل تقسیم می‌شود که هر فصل مشتمل بر تعدادی داستان است که به اشعار کوتاه مزین شده است. برخی از داستان‌ها بسیار کوتاه هستند. اشعار کوتاهی که داستان را تزئین می‌کنند گاه بیانگر سخنان قهرمان داستان است و گاه دیدگاه نویسنده و گاهی هم مثل مورد زیر به وضوح روشن نشده است:

خلاصه‌ای از بخش اول، داستان 34
یکی از پسران هارون الرشید با شوق نزد پدرش آمد و گفت: «پسر فلان افسر با ناسزا گفتن به مادرم توهین کرده است.»
هارون به بزرگانش گفت: «مجازات چنین شخصی چیست؟»
یکی صدایش را بلند کرد و با داد و بیداد گفت سزایش مرگ است و دیگری حکم به زبان بُریدن داد و دیگری مصادرۀ مال و اموال و تبعید. 
هارون گفت: «ای پسرم کَرم آن است که او را عفو کنی و اگر نتوانستی تو هم به مادرش ناسزا بگو ولی نه به گونه‌ای که از حدود قصاص تجاوز کنی که در آن صورت ما هم متجاوز خواهیم شد.»
نه مرد است آن به نزدیک خردمند
که با پیل دمان پیکار جوید
بلی مرد آن کس است از روی تحقیق
که چون خشم آیدش، باطل نگوید

خواندن گلستان سعدی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

در میان آثار سعدی، خواندن گلستان، بوستان و غزلیات سعدی بیشتر در میان مردم رواج پیدا کرد‌ه است چرا که محتوای آن‌ها درس اخلاق و عشق برای همگان است. طنز و ظرافت دو ویژگی متمایز آثار سعدی به خصوص گلستان هستند که به نوع نگاه و تفکر سعدی اشاره دارند. اگر شما چندین بار سعدی را مطالعه کنید هر بار به نکات جدیدی از زبان طنزش که سرشار از روح زندگی‌ست خواهید رسید.

دربارۀ نویسندۀ گلستان

تصویرسعدی

ابومحمّد مُشرف‌ الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی، معروف به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز» یکی از بزرگ‌ترین شاعران تاریخ ایران است که در قرن هفتم می‌زیسته است و در شیراز به دنیا آمده است. پدرش معلم دین و از کارکنان دربار اتابک بود و برای همین خود پدرش او را تعلیم داد تا این‌که در 12 سالگی پدرش را از دست داد و پیش پدربزرگ مادری‌‌اش به‌نام مسعود بن مصلح الفارسی زندگی کرد و بزرگ شد.

مقدمات علوم شرع و ادبی را در شیراز آموزخت تا این‌که در 14 سالگی بعد از حملۀ سلطان غیاث‌الدین خوازمشاه به شیراز راهی سفر طولانی به بغداد شد. او در دانشگاه نظامیه بغداد در علوم فقه، طب، فلسفه، نجوم و قرآن تحصیل کرد و بعد از نوشتن گلستان و بوستان از اهل ادب لقب پادشاه سخن را گرفت.
سعدی بعد از به پایان رساندن تحصیلاتش به عنوان سخنران مشغول به کار شد و برای همین به شهرهای مختلف سفر می‌کرد و برای مردم سخنرانی می‌کرد. طبق شواهد تا 45 سالگی به شهرهای مختلفی مثل دمشق، هندوستان، آذربایجان و ... سفر کرد و مشغول تدریس و سخنرانی شد. طبق روایات سعدی سی سال در سفر بود.

سعدی در مدت اقامت خودش در دمشق چون که از دوستانش دلگیر بود از شغل خودش کناره‌گیری کرد و سر به بیابان گذاشت اما در بین راه اسیر فرنگیان شد. مدتی به‌ عنوان غنیمت در شهر طرابلس (لیبی فعلی) به کار اجباری گرفته شد و بعد هم تاجری او را از بازار آزاد خرید و آزاد کرد.

روایت است که بعد از آزادی، سعدی با دختر همین تاجر ازدواج کرد اما متأسفانه زنش بدخوی و کینه‌ای بود. او از دختر تاجر جدا می‌شود و دوباره ازدواج می‌کند و با این‌که کودکی سالم نصیب‌شان می‌شود اما کودک پس از مدتی می‌میرد. تقریبا در اواخر 46 سالگی به زادگاهش شیراز برمی‌گردد. مدتی بعد خودش را به اتابک ابوبکر بن سعدی زنگی که حاکم فارس بود نزدیک کرد و مانند پدرش به دربار رفت و آمد داشت. سعدی تا قبل از نوشتن بوستان و گلستان بیشتر به عنوان سخنران و شاعر شناخته می‌شد و نوشتن بوستان و گلستان سرآغاز شهرت و بلند آوازگی‌اش بود.

از آثار سعدی می‌توان به گلستان، بوستان، غزلیات سعدی، کلیات سعدی، رسالۀ عقل و عشق، مجالس پنج‌گانه، نصیحه الملوک و غیره اشاره کرد.

واکنش‌ها به گلستان سعدی

از نظر بسیاری از کارشناس‌ها، کتاب گلستان سعدی شاهکار بلاغت فارسی است که سعدی در طی چند ماه در سال 656 آن را نوشت.

مضامین اساسی گلستان سعدی

داستان‌های گلستان سعدی در کنار ارزش سرگرمی و بُعد علمی و اخلاقی‌شان، غالباً بر رفتار درویش‌ها متمرکز شده و گفته می‌شود آموزه‌های صوفیانه دارد و برای نصیحت حاکمان و شاهزاده‌ها نوشته شده است.

امتیازات

سایت کتابراه امتیاز 4.8 از 5 و سایت گودریدز امتیاز 4.5 از 5 را به گلستان سعدی داده است.

تصویرجلد گلستان

تحلیل سی بوک از کتاب گلستان سعدی

خوانایی کتاب و روان بودن 
با خواندن گلستان سعدی می‌توانید فن بیان‌تان را تقویت کنید و با دریایی از تعالیم گران‌بهای حکایت‌های سعدی روبه‌رو شوید. سعدی کوتاه اما پُر و پیمان سخن می‌گوید و یک جملۀ کوتاه یا یک حکایت دو خطی‌اش بار معنایی سال‌ها زندگی را به دوش می‌کشد. سعدی از عشق هم غافل نبوده است. اگر دست به قلم نیستید یا حتی اگر ادبیات در زندگی‌تان جایی هم ندارد از سعدی‌اش غافل نشوید. گلستانش زندگی شما را مملو از عطر خوش گل‌ها می‌کند.

مقایسه چاپ های مختلف و نشر ها 
مشهور‌ترین چاپ گلستان سعدی، تصحیح مرحوم دکتر یوسفی است (انتشارات خوارزمی). 

اگر می‌خواهید توضیحات عبارات گلستان سعدی همان پای صفحه درج شده باشد، شرح گلستان خطیب‌رهبر (انتشارات صفی‌علی‌شاه) را توصیه می‌کنیم که با فونت درشت چاپ شده و برای چشم‌های ضعیف آسان‌خوان‌تر است. مرحوم محمد خزائلی هم شرح مشهوری بر گلستان دارد که در جای خود بسیار سودمند است. استاد جویا جهانبخش هم گزیده گلستان را شرح کرده که در قطع جیبی و همراه با فایل صوتی به وسیله نشر معین منتشر شده است.

می‌توانید نسخه‌های مختلف گلستان سعدی را از فروشگاه سی‌بوک با تخفیف ویژه تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سپیده خاصه تراش
    • پاسخ به نظر

    جلد، اندازه ی نوشته ها، جنس برگه ها و ... خیلی خوبه. ابعاد کتاب هم 12*17 هست.

  • تصویر کاربر

    • محمد اصلانی
    • پاسخ به نظر

    خیلی کتابای شیک و جمع جوری ان. جنس کاغذاش هم خیلی خوب و باحاله. نسخه محمد علی فروغی هم هست و محتواش خیلی معتبره. در کل اینقدر خوبن که وقتی تو دستتون می گیرید یه حس خفن میده. حتما پیشنهاد میکنم. واسه هدیه هم خیلی چیزه خوب و شیکیه. اگه به شعر و ادبیات علاقه دارید بقیه کتاب های این مجموعه رو هم بخرید. اصلا پشیمون نمیشید.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی