تاریخ هرودوت
تخفیف

%10

تاریخ هرودوت (2 جلدی)

(76)

13,500,000ریال

12,150,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
10821

علاقه مندان به این کتاب
85

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
11

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ هرودوت

انتشارات اساطیر منتشر کرد:
تاریخ هرودوت دربرگیرندهٔ حوادث و رویدادهای تاریخی ایران باستان در دوره امپراطوری هخامنشیان می‌باشد و از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین منابع در حوزهٔ ایران‌شناسی می‌باشد که پس از 150 سال که از آشنایی ایران پژوهان با این متن کهن و مهم تاریخ ایران می‌گذرد، برای نخستین بار بصورت کامل ترجمه و منتشر گردیده است.
این ترجمان بر اساس ترجمهٔ فرانسوی آندره بارگه از تاریخ هرودوت می‌باشد، هرچند که مترجم ضمن افزودن ادراکات و دانسته‌های خود، دو ترجمهٔ انگلیسی و آلمانی تاریخ هرودوت را نیز به عنوان منابع ثانوی مورد مطالعه و استفاده قرار داده.
هرودوت مورخ شهیر یونانی است که غربیها او را پدر تاریخ‌نویسی می‌نامند. کتاب او که در واقع اولین اقدام جامع در نقل تاریخ غیر دینی است، آغاز تاریخ‌نویسی غرب می‌باشد. او سفرهای بسیاری در سرزمینهای مشرق زمین انجام داده ولی هدف اصلی او در این اثر نقل جنگ‌هایی بوده که از زمان تشکیل مملکت ایران تا زمان خشایارشا بین ایران و یونان واقع شده است، هرچند که در اثر خود عدالت و بی طرفی را رعایت نکرده و اغراق و عدم تناسب شواهد و مستندات مورد استفاده در ارائه تاریخ ملل قدیمه و جنگ‌های میان ایران و یونان بارها توسط تاریخ‌نویسان و محققان ایرانی از جمله حسینقلی میرزاسالور عمادالسلطنه، امیرمهدی بدیع و ... مورد نقد قرار گرفته است.
از این رو مترجم در مقدمهٔ کتاب می‌آورد : ”می‌بینیم که در هر دوره‌ای از این تاریخ بلند 2500 ساله، غرب هر بار و هر زمان به دلیل خاصی و بنابر منافع و مصالح ویژه‌ای با ایران مشکل دارد و بنابراین نه جامعه و فرهنگ ایرانی را درست در می‌یابد و نه می‌کوشد که دریابد؛ زیرا به سود خود نمی‌پندارد. زمانی که ایران را دشمن نیرومند و مستقیم خود می‌انگارد(یونان) با آن که پیروزی کوچکش بر ارتش ایران از نیش پشه‌ای بر پیلی سترگ فراتر نیست، به بزرگنمایی و حماسه‌سازی برای خود می‌پردازد، زمانی که به امپراطوری تبدیل می شود(روم) ایران را یگانه رقیب خود در جهان می‌بیند و پیوسته آغازگر تهاجم است، گرچه در سراسر دوره اشکانی و ساسانی با همه آغازگری در یورش‌ها نه تنها هیچگاه نمی‌تواند گام به سرزمین اصلی ایران بگذارد بلکه از صدها نبرد به زحمت شاید یکی دو بار قادر می‌شود از مرز همیشگی فرات عبور کند و در نهایت نیز سرشکسته و مغلوب باز می‌گردد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • وزیری
    • گالینگور
    • 1064 صفحه
    • 2040 گرم
    • 7
    • 1402

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تاریخ هرودوت (۲ جلدی) ترجمۀ مرتضی ثاقب‌فر

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ هرودوت از سایت گودریدز امتیاز  4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ هرودوت از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب تاریخ هرودوت:

تاریخ هرودوت یا کتاب تواریخ، همانطور که از اسمش معلوم است، کتابی تاریخی اثر هرودوت مورخ یونانی است. هرودوت را بنیان‌گذار  سنت ثبت تاریخ در ادبیات غرب می‌دانند. کتاب تاریخ هرودوت حدود 430 سال قبل از میلاد به زبان یونانی کلاسیک نوشته شده است. این کتاب تاریخ دربرگیرندۀ حوادث و رویدادهای تاریخ جهان باستان و ایران باستان در دورۀ امپراتوری هخامنشیان می‌باشد. نسخۀ فارسی تاریخ هرودوت (۲ جلدی) بر اساس ترجمۀ مترجم فرانسوی آندره باگه ترجمه شده است.

چرا باید کتاب تاریخ هرودوت را بخوانیم؟

کتاب تاریخ هرودوت یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین منابع در حوزۀ ایران‌شناسی محسوب می‌شود. هر چند این کتاب به اقتضای زمان و احوال مؤلف و البته تاریخ‌نگاری شفاهی نقایصی دارد اما محققان بسیاری اطلاعات این کتاب را موثق دانسته‌اند. ما با کمک کتاب تاریخ هرودوت به اسرار بسیاری از تاریخ ایران در زمان هخامنشیان پی بُردیم.

تحلیلی بر کتاب تاریخ هرودوت‌:

کتاب تاریخ هرودوت تاریخچه‌ای از سنت‌های باستانی، سیاست، جغرافیا و برخوردهای فرهنگ‌های مختلف در یونان، آسیای غربی و شمال آفریقا در گذشته است. با این‌که مطالب کتاب کاملاً بی‌طرفانه نیست اما همچنان یکی از مهم‌ترین منابع غرب در این مورد محسوب می‌شود. کتاب تاریخ هرودوت در درجۀ اول زندگی پادشاهان برجسته مانند ماراتون، ترموپیل، آرتمیزیم، سالامیس، پلاتیا و میکاله و نبردهای معروف آنان است. شرح زندگی چهار شاه ایرانی از جمله کوروش بزرگ، کمبوجیۀ دوم، داریوش بزرگ و خشایارشا نیز در کتاب تاریخ هرودوت آمده است. همچنین کتاب تاریخ هرودوت یکی از اولین گزارش‌ها از ظهور امپراتوری ایران و رویدادها و علل جنگ‌های ایران و یونان بین امپراتوری ایران و دولت شهرهای یونان در قرن پنجم قبل از میلاد است.

هرودوت برای نوشتن کتاب تاریخ هرودوت از شیوۀ روایی استفاده کرده است. گرایش‌های سیاسی، مذهبی و پیشینۀ خانوادگی او در تاریخ‌نگاری‌اش تأثیر بسزایی داشته‌اند و اغلب روایت‌های کتاب تاریخش روایت‌های شفاهی بوده‌اند و او هر چه دیده یا شنیده را نقل کرده است. او پس از جمع‌آوری اطلاعات خام و دست اول و بررسی روایت‌های مختلف یک رویداد هر آنچه به حقیقت نزدیک‌تر بوده را انتخاب و روایت کرده است. او از نظر مذهبی به خدایان و الهه‌های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ در نظر گرفته است. برخی معتقدند که هرودوت به بابل، ایران، مصر و سرزمین سکاها سفر کرده بود اما برخی نیز این ادعا را درست نمی‌دانند. مکان و محیط زندگی هرودوت نیز به شدت بر این تاریخ‌نگاری دخیل بوده است.

چاپ‌ها و ترجمه‌ها

کتاب تاریخ هرودوت حدود 440 پیش از میلاد به زبان یونانی نوشته شد. این کتاب ابتدا در قرن پازدهم میلادی در اروپا به زبان لاتین ترجمه شد. هنری راولینسون شرق‌شناس معروف و کاشف خط میخی که در دورۀ پادشاهی محمد شاه قاجار مربی نظامی در فوج کرمانشاه بود، به کاوش، پژوهش و شناخت خط میخی پرداخت و توانست خط میخی بخواند و با کمک برادرش جورج راولینسون کتاب تاریخ هرودوت را به انگلیسی ترجمه کرد. تاریخ هرودوت اولین بار زیر نظر اعتماد السلطنه وزیر مطبوعات دولت ناصری ترجمه و در تهران به چاپ رسید. نسخۀ دیگری از‌ آن نیز طی جنگ جهانی دوم در لندن چاپ شد. بین سال‌های 1338 تا 1341 ترجمۀ تازه‌ای از این کتاب به اهتمام هادی هدایتی منتشر شد.

اگر از کتاب تاریخ هرودوت لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب تاریخ هرودوت یکی از نخستین آثار یونانی است که دست نخورده باقی مانده است. در واقع کتاب تاریخ هرودوت ترکیبی از تاریخ‌نگاری، قوم‌نگاری، جغرافیا و همچنین حکایت، افسانه‌ها، شایعات و اسطوره‌ها است. بنابراین اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، کتاب‌های زیر را نیز مطالعه نمایید.

تاریخ جهان اثر فیلیپه فرناندس آرمستو نویسندۀ موفقی است که بیش از 25 کتاب از او منتشر شده است. این کتاب روایتی کاملاً جامع از جهان، از آغاز بشر تا امروز ارائه می‌دهد. این کتاب روایتی از مردم واقعی است و نویسنده در آن به توضیح چگونگی پیوند و جدایی مردم با شکل گرفتن فرهنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر یکدیگر صحبت کرده است. 

تاریخ تمدن اثر آرنولد توین پی تاریخ‌دان انگلیسی است. او از اولین کسانی است که نظریۀ جدید در مورد نحوۀ شکل‌گیری تمدن را به جهان معرفی کرد. نویسنده در این کتاب به بررسی تاریخ از اعصار کهن تا سال 1972 پرداخته است و سعی دارد مراحل رشد و فروپاشی و در نهایت نابودی تمدن‌ها را تحلیل نماید. 

بازگشت ده هزار یونانی یکی از معروف‌ترین آثار گزنفون است. موضوع این کتاب لشگرکشی کوروش والی آسیای صغیر برای جنگ با برادرش اردشیر دوم است. نام این کتاب به زبان یونانی آناباسیس به معنای صعود و عروج است. 

تاریخ جهان‌آرا اثر قاضی احمد غفاری قزوینی است. این کتاب در سال 974 قبل از میلاد به نام شاه طهماسب صفوی تألیف شد و نویسنده در سه بخش آن به زندگی پیامبران و امامان، تاریخ ایران قبل از اسلام و اساطیر ایران پرداخته و اشاراتی نیز به سرزمین یونان و یمن داشته است.

دربارۀ هرودوت‌: نخستین تاریخ‌نگار یونانی

تاریخ هرودوت

هرودوت جغرافی‌دان و نخستین‌تاریخ نگار یونانی بود که آثاری از او باقی مانده است. او به‌خاطر نگارش کتاب تاریخ هرودوت به شهرت رسید که شرح مفصلی از جنگ‌های یونان و ایران است. هرودوت اولین نویسنده‌ای بود که به بررسی سیستماتیک وقایع تاریخی پرداخت. از او به عنوان پدر تاریخ یاد می‌شود. هرودوت اثر بزرگ خود را تاریخ نامید و قبل از او هیچ نویسنده‌ای چنین مطالعه منظم و کاملی در مورد گذشته انجام نداده بود و سعی نکرده بود علت و معلول وقایع جنگ‌های بین ایران و یونان را توضیح دهد. هرودوت به گفتۀ خودش از اهالی هالیکارناسوس در آناتولی بود و عموماً پذیرفته شده است که در حدود 485 قبل از میلاد در آن‌جا متولد شده است. ظاهراً خانواده‌اش بسیار پرنفوذ و تأثیرگذار بوده‌اند و همچنین با پانیاسیس شاعر حماسی آن دوران خویشاوندی داشت.

دوران زندگی هرودوت

هالیکارناسوس در آن زمان در قلمرو امپراتوری ایران بود و بنابراین هرودوت با این‌که با زبان فاتحان سرزمینش آشنا نبود اما با فرهنگ ایرانی آشنا بود و شاید هرودوت جوان گزارش‌هایی از شاهدان عینی از وقایع دوران امپراتوری و آمادگی‌های ایرانیان برای حمله به یونان شنیده باشد. هرودوت گویش یونانی را در کودکی زمانی که در جزیرۀ ساموس زندگی می‌کرد یاد گرفت، جایی که با خانواده‌اش از ظلم‌های لیگدامیس پادشاه ستمگر هالیکارناسوس و نوه‌اش آرتمیسیا به آنجا گریخته بود. طبق گزارش دانشنامۀ سودا، هرودوت بعداً به وطنش بازگشت و شورشی را رهبری کرد و در نهایت توانست ظلم را سرنگون کند. با توجه به کشفیات اخیر کتیبه‌هایی در هالیکارناسوس مربوط به زمان هرودوت، این مسئله ثابت شده است که گویش یونانی در هالیکارناسوس در برخی اسناد رسمی به کار می‌رفته است. طبق اطلاعات دانشنامۀ سودا، هرودوت یکی از قهرمانان آزادی‌بخش زادگاه‌اش بوده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی