جامعه ‌شناسی گیدنز (چاوشیان)

(91)

5,000,000ریال

4,500,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
8887

علاقه مندان به این کتاب
63

می‌خواهند کتاب را بخوانند
6

کسانی که پیشنهاد می کنند
11

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب جامعه ‌شناسی گیدنز

انتشارات نی منتشر کرد:
چهارمین ویراستِ کتاب درسی کلاسیک آنتونی گیدنز همانند ویراست های قبلی آن در خاطر دانشجویان و استادان باقی خواهد ماند. در این کتاب گیدنز با مهارت کامل یکی از شرح های مقدماتی معتبر رشته ی جامعه شناسی را با روایتی تازه و جذاب درباره ی تغییر اجتماعی در دنیای معاصر، که مفهوم جهانی سازی در کانون توجه آن است، درهم می آمیزد.
آنتونی گیدنز در این کتاب جوهره ی ایده هایی را در اختیار دانشجویان جدید قرار می دهد که درباره ی آن ها با رهبران سیاسی جهان گفت وگو کرده است. این کتاب فراتر از کتاب های درسی است. گیدنز نشان می دهد که اگر بخواهیم به مسائل بزرگ جهانی که زندگی مان را تحت الشعاع قرار داده بپردازیم، شناخت جامعه تا چه حد ضروری است. نتیجه ی خواندن کتاب مشارکت بیشتر و توانایی افزون تر برای برخورد با این مسائل است.
این ویراست شامل اطلاعات جدید فراوانی است. تمام داده های تجربی آن از جدیدترین داده های موجودند. ویراستِ اولیه ی کتاب نخستین متنی بود که به بررسی مهم ترین حوزه های جامعه شناسی، مانند تأثیر جهانی سازی، می پرداخت. ویراستِ جدید نیز همین کار را می کند: این اولین کتاب درسی در حوزه ی جامعه شناسی است که به طور کامل با تأثیر اینترنت و اقتصاد جدید سازگار است. تحولات مذکور در بسیاری از فصول این کتاب تحلیل شده اند.
به علاوه، ویراستِ چهارم، فصل ها و بخش های گوناگون جدیدی را نیز شامل می شود. برای مثال، فصل های تازه ای چون فقر، رفاه و طرد اجتماعی در کتاب گنجانیده شده است. همانند ویراست های قبلی، جهت گیری کتاب به شدت تطبیقی است و اطلاعات مندرج در آن از جوامع و فرهنگ های مختلف جهان برگرفته شده است. حتی بر نظریه ی جامعه شناختی تأکید بیشتری شده است. فصول اختصاص یافته به نظریه، به شخصیت های کلاسیک می پردازند اما نویسندگان متأخری چون اولریش بک، مانوئل کاستلز و نویسنده ی همین کتاب، آنتونی گیدنز، را نیز مورد بحث قرار می دهند.
در این کتاب، علاوه بر ارقام و نمودارها، روش های کمک آموزشی متعددی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. این کتاب به نحوی طراحی شده است که با منابع اینترنتی هماهنگ باشد و در آن رهنمودهای روشنی در مورد چگونگی پیگیری این منابع به دانشجویان داده شده است. کتاب حاضر، که نوشته ی یکی از جامعه شناسان پیشتاز جهان است، نوآوری و قابلیت فهم را به روشی تلفیق کرده است که در هیچ متن دیگری نظیر ندارد.
حسن چاوشیان به سال 1341 در تبریز متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را از سال 1365 در رشته ی علوم اجتماعی و جامعه شناسی در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1380 با اخذ مدرک دکتری در رشته ی جامعه شناسی از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب جامعه‌شناسی اثر آنتونی گیدنز

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب جامعه‌شناسی از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب جامعه‌شناسی از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب جامعه‌شناسیِ گیدنز:

آنتونی گیدنز یکی از بزرگترین و مشهورترین جامعه‌شناسان  جهان است و کتاب جامعه‌شناسی را با همکاری کارن بردسال نوشته است. کتاب جامعه‌شناسی گیدنز یکی از شرح‌های مقدماتی معتبر رشتۀ جامعه‌شناسی است که نویسنده در آن با روایتی تازه و جذاب دربارۀ تغییر اجتماعی در دنیای معاصر صحبت می‌کند، که مفهوم جهانی‌سازی در کانون توجه آن است. آنتونی گیدنز در این کتاب جوهرۀ ایده‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که دربارۀ آن‌ها با رهبران سیاسی جهان گفت‌وگو کرده است. گیدنز در کتاب جامعه‌شناسی نشان می‌دهد که اگر بخواهیم به مسائل بزرگ جهانی که زندگی‌مان را تحت‌الشعاع قرار داده بپردازیم، شناخت جامعه تا چه حد ضروری است.

چرا باید کتاب جامعه‌شناسی گیدنز را بخوانیم؟

آنتونی گیدنز ایده‌ها و مفاهیم بسیاری را وارد حوزۀ جامعه‌شناسی کرده است. مفاهیم بازتابی، جهانی شدن و نظریۀ ساختار و راه سوم او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جامعه‌شناسی نتایج عملی زیادی برای زندگی ما دارد. جامعه‌شناسی به ما امکان می‌دهد که به دنیای اجتماعی از دیدگاه‌هایی غیر از دیدگاه خودمان بنگریم. چهارمین ویراست کتاب درسی کلاسیک آنتونی گیدنز مانند ویراست‌های قبلی آن در خاطر دانشجویان و استادان باقی خواهد ماند.

جملات درخشانی از کتاب جامعه‌شناسی:

«آموختن تفکر جامعه‌شناختی - یعنی، نگریستن از دیدگاهی کلی‌تر و وسیع‌تر- به‌معنای پرورش‌دادن نحوه نگرش و قوه تخیل است. خواندن جامعه‌شناسی نمی‌تواند فقط روند معمول کسب دانش باشد. جامعه‌شناس کسی است که می‌تواند از بند فوریت اوضاع و احوال شخصی خویش خلاص شود و همه‌چیز را در متن وسیع‌تری قرار دهد. کار جامعه‌شناسی بستگی به چیزی دارد که جامعه‌شناس آمریکایی سی‌رایت میلز، در عبارت مشهوری آن را نگرش جامعه‌شناختی می‌نامید. نگرش جامعه‌شناختی، بیش از هر چیز، مستلزم آن است که ما بتوانیم با فاصله گرفتن از روال‌های معمول در زندگی‌های روزانه‌مان بیندیشیم و به آن‌ها نگاه تازه‌ای بیندازیم. مثلاً عمل ساده نوشیدن قهوه را در نظر بگیرید. از دیدگاه جامعه‌شناسانه، درباره چنین رفتار ظاهرا عادی و پیش‌پاافتاده‌ای، چه می‌توانیم بگوییم؟ ]جواب این است که[ خیلی چیزها. پیش از هر چیز می‌توانیم بگوییم که نوشیدن قهوه فقط یک رفع خستگی ساده نیست. این کار به‌منزله بخشی از فعالیت‌های اجتماعی روزمره ما ارزش نمادین دارد. در اغلب اوقات، مناسک و تشریفاتی که با نوشیدن قهوه همراه است بسیار مهم‌تر از عمل مصرف کردن خود این نوشیدنی است.»

«بینش جامعه‌شناختی ما را قادر به درک این مطلب می‌کند که بسیاری از وقایعی که ظاهرا فقط به فرد مربوط می‌شوند درواقع مسائل بزرگ‌تری را منعکس می‌سازند. برای نمونه، طلاق ممکن است برای کسی که درگیرودار آن است، فرآیندی به غایت دشوار باشد ـ که میلز آن را گرفتاری شخصی می‌نامید. اما به گفته میلز، طلاق در جامعه‌ای مثل بریتانیای فعلی که یک سوم کل ازدواج‌ها در طول ده‌سال به جدایی می‌انجامند، مسئله‌ای عمومی نیز هست. یا ممکن است بیکاری برای کسی که از کاری اخراج می‌شود و نمی‌تواند کار دیگری بیابد، یک تراژدی شخصی باشد. اما وقتی میلیون‌ها نفر از اعضای جامعه همین وضعیت را داشته باشند آن‌گاه بیکاری چیزی فراتر از یأس و حرمان خصوصی است: یعنی مسئله‌ای عمومی است که روندهای اجتماعی بزرگی را نشان می‌دهد. سعی کنید چنین نگرشی را در مورد زندگی خودتان به‌کار ببرید. ضرورتی ندارد که فقط به گرفتاری‌ها و معضلات بیندیشید. برای نمونه، به این بیندیشید که اصلاً چرا صفحات این کتاب را ورق می‌زنید ـ چرا تصمیم گرفته‌اید جامعه‌شناسی بخوانید.»

«دوم، پژوهش جامعه‌شناختی می‌تواند به ارزیابی نتایج اقدامات سیاسی و اجتماعی در عمل کمک کند. هر برنامه‌ای برای اصلاحات علمی ممکن است نتواند به آن‌چه طراحان آن در نظر داشتند برسد، یا ممکن است پیامدهای ناخواستۀ ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. برای نمونه، در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، مجتمع‌های مسکونی بزرگی در مراکز شهری بسیاری از کشورها ساخته شد. این مجتمع‌ها به این منظور طراحی شده بودند که برای گروه‌های کم‌درآمد نواحی فقیرنشین شهری مسکن‌هایی با استانداردهای بالا فراهم کنند و مراکز خرید و سایر خدمات شهری را در نزدیکی آن‌ها مستقر کنند. اما پژوهش‌ها نشان دادند که بسیاری از مردمی که خانه‌های قبلی خود را ترک گفته و به این برج‌های مسکونی نقل‌مکان کرده بودند احساس انزوا و بدبختی می‌کردند. ساختمان‌های بلند و مراکز خرید در این نواحی فقیر نشین غالباً کهنه و مخروبه می‌شدند و بستر مناسبی برای رشد راهزنی و سایر جرائم خشونت‌آمیز فراهم می‌کردند. سوم، و از جهاتی مهم‌تر، این‌که جامعه‌شناسی می‌تواند ما را به خود -روشنگری، یعنی فهم هرچه بیش‌تر خویشتن‌مان مجهز کند. ما هرچه دربارۀ چرایی اعمالی که انجام می‌دهیم و دربارۀ عملکردهای کلی جامعه‌مان بیش‌تر بدانیم، به احتمال بیش‌تری می‌توانیم بر آینده‌مان تأثیر بگذاریم، نباید تصور کنیم که جامعه‌شناسی فقط در خدمت سیاستگذاران است -یعنی گروه‌های قدرتمند- تا با آگاهی و اطلاع دست به تصمیم‌گیری بزنند.»

تحلیلی بر کتاب جامعه‌شناسی‌:

ما امروز (در آغاز سده بیست‌ویکم) در جهانی زندگی می‌کنیم که بسیار هراس‌آور ولی در عین‌حال سرشار از فوق‌العاده‌ترین نویدها برای آینده است. جهانی آکنده از تغییر که تضادها، تنش‌ها و تفکیک‌های عمیق اجتماعی، و همچنین یورش ویرانگر فناوری مدرن به محیط زیست طبیعی، اصلی‌ترین مشخصه‌های آن هستند. ولی با این حال ما از چنان امکاناتی برای کنترل سرنوشت‌مان و شکل دادن به زندگی‌مان برای بهتر ساختن آن برخورداریم که برای نسل‌های گذشته قابل تصور نبوده است. این جهان گونه به‌وجود آمد؟ چرا اوضاع و شرایط زندگی ما تا این حد با پدران و پدربزرگ‌های‌مان تفاوت دارد؟ روند تغییر و تحویل در آینده چه سمت و سوهایی را در پیش خواهد گرفت؟ این پرسش‌ها دغدغۀ اصلی جامعه‌شناسی است، رشته‌ای که نقشی بنیادی در فرهنگ فکری مدرن ایفا می‌کند.

در کتاب جامعه‌شناسی چه می‌خوانیم؟

ویراست اولیۀ کتاب جامعه‌شناسی، نخستین متنی بود که بررسی مهم‌ترین حوزه‌های جامعه‌شناسی، مانند تأثیر جهانی‌سازی اختصاص یافته بود. این اولین کتاب درسی در حوزۀ جامعه‌شناسی است که به‌ طور کامل با تأثیر اینترنت و اقتصاد جدید سازگار است. تحولات مذکور در بسیاری از فصول این کتاب تحلیل شده‌اند. در ویراست چهارم فصل‌ها و بخش‌های گوناگون جدیدی اضافه شده است. کتاب به‌شدت تطبیقی است و اطلاعات مندرج در آن از جوامع و فرهنگ‌های مختلف جهان برگرفته شده است. حتی بر نظریۀ جامعه‌شناختی تأکیدی بیشتری شده است. در این کتاب علاوه بر ارقام و نمودارها، روش‌های کمک آموزشی متعددی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. کتاب جامعه‌شناسی به نحوی طراحی شده است که با منابع اینترنتی هماهنگ باشد و در آن رهنمودهای روشنی در مورد چگونگی پی‌گیری این منابع به دانشجویان داده شده است. کتاب حاضر، نوآوری و قابلیت فهم را به روشی تلفیق کرده است که در هیچ متن دیگری نظیر ندارد.

بخشی از فهرست مطالب جامعه‌شناسی

پیشگفتار ویراست چهارم
سپاس‌ها
فصل ۱: جامعه‌شناسی چیست؟
فصل ۲: فرهنگ و جامعه
فصل ۳: دنیای در حال تغییر
فصل ۴: کنش متقابل اجتماعی و زندگی روزمره
فصل ۵: جنسیت و گرایش جنسی
فصل ۶: جامعه‌شناسی بدن: سلامتی، بیماری و سالخوردگی
فصل ۷: خانواده
فصل ۸: جرم و کجروی
فصل ۹: نژاد، قومیت و مهاجرت
فصل ۱۰: طبقه، قشربندی و نابرابری
فصل ۱۱: فقر، رفاه و طرد اجتماعی
فصل ۱۲: سازمان‌های مدرن
فصل ۱۳: کار و زندگی اقتصادی
فصل ۱۴: حکومت و سیاست
فصل ۱۵:‌رسانه‌های گروهی و ارتباطات جمعی

اگر از خواندن کتاب جامعه‌شناسی گیدنز لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

جامعه‌شناسی رشته‌ای است که هیچ‌وقت از پیشرفت دست نکشیده و دچار سکون نشده است. جامعه‌شناسی به ما کمک می‌کند دنیای اجتماعی اطراف‌مان را درک کنیم. بنابراین اگر از خواندن کتاب جامعه‌شناسی گیدنز لذت بردید، کتاب‌های زیر را نیز مطالعه نمایید.

دعوت به جامعه‌شناسی اثر پیتر لودیویگ برگر یکی از شاخص‌ترین کتاب‌های جامعه‌شناسی در میان پژوهشگران و صاحب‌نظران است. برگر در این کتاب نگاهی انسان‌شناسانه به جامعه‌شناسی انداخته و از نگاهی انسان‌گرایانه به علاقه‌مندان نشان می‌دهد که جامعه‌شناسی چیست.

ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی اثر جوئل شارون است. نویسنده در این کتاب به تحقیق و تفحص در زمینۀ سوالات مطرح جامعه‌شناسی پرداخته است. معنای انسان بودن چیست؟ چرا مردم در جامعه نابرابرند؟ آیا انسان‌ها واقعاً آزادند؟ چرا تیره‌بختی در جهان وجود دارد؟ و پرسش‌های مهم دیگری دربارۀ جامعۀ انسانی که نویسنده آن‌ها را از دیدگاه جامعه‌شناختی بررسی کرده است.

دربارۀ آنتونی گیدنز: جامعه‌شناس انگلیسی

جامعه‌شناسی گیدنز

آنتونی گیدنز در سال 1938 به دنیا آمد. او جامعه‌شناس انگلیسی است که بیشتر برای نظریۀ ساختاربندی و دیدگاه کل‌نگر خود نسبت به جوامع مدرن شناخته شده است. او یکی از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان مدرن به شمار می‌رود و حداقل 34 کتاب در این زمینه نوشته است که 29 تا از آن‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند. در سال 2007 گیدنز پنجمین نویسندۀ پرارجاع در علوم انسانی شد. او در بیست دانشگاه مختلف تدریس کرده و مدارک افتخاری متعددی نیز دریافت کرده است. او ابتدا دیدگاه جدیدی از جامعه‌شناسی، درک نظری و روش‌شناختی حوزۀ جامعه‌شناسی را بر اساس بازتفسیر انتقادی کلاسیک عرضه کرد. سپس در کتاب‌های بعدی‌اش، نظریۀ ساختاربندی را توسعه داد. آثار او در آن دوره برایش شهرت بین‌المللی در عرصۀ جامعه‌شناسی به ارمغان آورد. سپس در دیگر آثار آکادمیک خود به مدرنیته، جهانی شدن و سیاست، به ویژه تأثیر مدرنیته بر زندگی اجتماعی و شخصی پرداخت. در انتها گیدنز توجۀ خود را به طیف مشخص‌تری از مشکلات مربوط به تکامل جامعۀ جهانی، یعنی مسائل زیست محیطی معطوف کرد. گیدنز از سال 1977 تا 2003 مدیر مدرشۀ اقتصاد لندن بود و عضو دائمی کالج کینگ، کمبریج است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فرهاد سمیعی
    • پاسخ به نظر

    کتاب هزار صفحه جلد شومیز چرااا واقعا

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی