اسطوره سیزیف

اسطوره سیزیف

(38)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
3758

علاقه مندان به این کتاب
92

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
8

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب اسطوره سیزیف

نشر نیلوفر منتشر کرد:
اسطوره سیزیف پژوهشی فلسفی است که آلبر کامو، نویسنده و اندیشمند فرانسوی در 1942 منتشر کرد. رمان مشهور او بیگانه نیز در همین سال انتشار یافت. این دو اثر از نظر درون مایه بسیار به یکدیگر نزدیکند هرچند شکل متفاوتی دارند یکی جستار است و دیگری رمان. کامو سپس در سال 1951 با نوشتن عصیانگر به این مبحث گسترش بیشتری داد و آن را کامل کرد. به نظر او عصیان از آن رو که خرد آدمی را به ستیز با پوچی وا می دارد بدان بعدی واقعی می بخشد و بنابراین می تواند راه حلی برای پوچی باشد. کامو در جایی درباره مجموعه آثار خود و اندیشه ای که در آنها دنبال کرده است چنین توضیح می دهد، نخست می خواستم انکار را بیان کنم و آن را در سه قالب نشان دادم به صورا رمان (بیگانه) به شکل نمایشنامه (کالیگولا و سوء تفاهم) و در قالب ایدئولوژی (سیزیف) همچنین برای اندیشه ایجابی سه قالب در نظر گرفتم رمان طاعون نمایشنامه شهربندان و راستان ایدئولوژی عصیانگر دسته سومی را نیز با درون مایه عشق پیش بینی کرده بودم. سخن کامو چه در بیگانه و چه در اسطوره سیزیف این است که پوچی در اصل چیزی جز جدایی نیست و آن نه از وجود آدمی سرچشمه می گیرد و نه از جهان پوچی زاده برخورد این دو با هم است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب اسطوره سیزیف اثر آلبر کامو


آلبر کامو یکی از نویسندگان و اندیشمندان معروف و مطرح مکتب اگزیستانسیالیست است که تحت تأثیر فیلسوفانی مثل سورن کی یرکگارد، آرتور شوپنهاور و فردریش نیچه، فلسفۀ پوچی خود را در  کتاب اسطوره سیزیف به صورت نمادین معرفی کرد. اسطوره سیزیف با عنوان فرانسوی Le mythe de Sisyphe یک مقالۀ فلسفی از آلبر کامو نویسندۀ فرانسوی است که در سال 1942 منتشر شد. آلبر کامو در واقع یکی از پیشگامان فلسفۀ هیچ انگاری یا ابزوردیسم است.

کتاب اسطوره سیزیف اثر آلبر کامو با ترجمۀ مهستی بحرینی یکی از مهم‌ترین مقاله‌های فلسفی محسوب می‌شود. پوچی یک حس فراگیر در تمام جهان است. ما در زندگی مدام از یک هدف به هدف دیگر می‌پریم و در نهایت این سؤال برایمان پیش می‌آید که دقیقاً به دنبال چه هستیم؟ تحصیلاتمان را تمام می‌کنیم، شغل دلخواه‌مان را پیدا می‌کنیم، ازدواج می‌کنیم و یک روزی از خود می‌پرسیم آخرش که چه؟ و ممکن است در نهایت در حس پوچی و بحران بیهودگی غرق شویم. اما چطور می‌توان از دست پوچی خلاص شد و معنای اصلی حیات را یافت؟ 

کامو نوشتن اسطوره سیزیف را در سال 1940 یعنی زمان نبرد فرانسه در جنگ جهانی دوم علیه آلمان نازی آغاز کرد درست زمانی که میلیون‌ها پناهنده از دست پیشروی‌های ارتش آلمان فرار می‌کردند. کامو در این مقاله به ندرت به این موضوع اشاره می‌کند اما یکی از منتقدان می‌گوید همین اتفاقات  محرک نوشتن این مقاله بلند شده است. اسطوره سیزیف اینگونه شروع می‌شود: مسئله فلسفی‌ای که واقعا با اهمیت باشد، یکی بیش نیست و آن خودکشی است. داوری در اینکه زندگی کردن به زحمتش می‌ارزد یا نه، پاسخ به پرسش بنیادین فلسفه است. 

کامو در اسطورۀ سیزیف چندین رویکرد به زندگی پوچ را به تصویر کشیده است. سخن کامو این است که «پوچی در اصل چیزی جز جدایی نیست و آن نه از وجود آدمی سرچشمه می‌گیرد و نه از جهان. پوچی زاده برخورد این دو با هم است.» پوچ انگاری ادعا می‌کند که انسان‌ها از اساس بی‌معنی هستند و انسان به این دلیل رنج می‌برد که بیهود به دنبال معنا در این پوچی بی‌پایان می‌گردد. تنها مسئلۀ فسلفی حقیقی از نظر کامو خودکشی است که این سؤال مطرح می‌شود «آیا ما باید رنج زندگی را تحمل کنیم یا این‌که به سادگی دست بکشیم؟» اما خودکشی هم به نظر کامو راه‌حل مناسبی برای رهایی از پوچی نیست. 

کامو در اسطوره سیزیف راه سومی را به انسان نشان می‌دهد، او معتقد است ما می‌توانیم به این نتیجه برسیم که زندگی پوچ و بی‌معناست اما با این وجود به زندگی خود ادامه دهیم. آلبرکامو رمان بیگانه را نیز هم‌زمان با مقالۀ اسطوره سیزیف منتشر کرد. این دو اثر از نظر درون‌مایه با هم یکی هستند و بعد آلبر کامو با انتشار عصیانگر در سال 1951 این مبحث را بیشتر گسترش داد و تکمیل کرد. از نظر آلبر کامو کسانی که راه سوم را انتخاب کنند قهرمان پوچی می‌شوند و در واقع با طغیان بر پوچی غلبه می‌کنند. از نظر آلبر کامو عصیان تنها راه مقابله با پوچی است. 

در کتاب اسطوره سیزیف چه می‌خوانیم؟

آلبر کامو اسطوره سیزیف را با یک جملۀ قدرتمند و قابل تأمل شروع می‌کند: «مسئلۀ فلسفی‌ای که واقعا بااهمیت باشد، یکی بیش نیست و آن خودکشی است. داوری در این‌که زندگی کردن به زحمتش می‌ارزد یا نه، پاسخ به پرسش بنیادین فلسفه است. باقی قضایا، اینکه جهان سه بُعد دارد، یا اینکه ذهن آدمی بر نه یا دوازده دسته است، به دنبال آن می‌آید.»

کامو در اسطوره سیزیف سه راه‌حل برای مواجهه با پوچی ارائه کرده است که یکی از آن‌ها و ساده‌ترین‌شان خودکشی است. خودکشی فیزیکی معمولاً بدون فکر اتفاق می‌افتد، فرد یک روز عصر ماشه را روی سرش می‌چکاند یا از بلندی می‌پرد! خودکشی نوعی اعتراف است، این‌که زندگی برایم زیادی است، غیرقابل درک است، یا این‌که ارزش زیستن و زحمت را ندارد. مُردن داوطلبانه به معنای فقدان دلیل عمیق برای زندگی و بی‌فایده بودن رنج است. با این‌حال این جهان به خودی خود پوچ نیست، آنچه پوچ است رابطۀ ما با جهان هستی است که غیرمنطقی به‌نظر می‌آید. پوچی به همان اندازه که به انسان بستگی دارد به دنیا هم بستگی دارد. این تمام چیزی است که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. بنابراین جهان و ذهن انسان هر یک به طور جداگانه باعث پوچی نمی‌شوند، بلکه پوچی از ماهیت متناقض این دو به‌طور هم‌زمان به وجود می‌آید.

از نظر کامو، اعتقاد به یک نظام اعتقادی آماده (منظور کامو عملاً تمام دین‌های جهان است) یکی از رایج‌ترین راه‌های «خودکشی فلسفی» است. ما همگی یک سیستم اعتقادی را باور داریم که بلافاصله از ناامنی ما می‌کاهد و قوای ذهنی ما را به قیمت ارتکاب نوعی خودکشی ذهنی از کار می‌اندازد. البته راه‌های سکولار دیگری نیز مثل فرار به دنیای سرگرمی و بازی نیز وجود دارد و این هم نوعی خودکشی ذهنی محسوب می‌شود که به ما ناامنی کاذب می‌دهد. با این‌حال، در جهانی که ناگهان از توهمات خلاص شده است، انسان احساس می‌کند یک بیگانه است. این جدایی انسان و زندگی‌اش، مثل جدایی بازیگر از صحنه می‌ماند و باعث احساس پوچی می‌شود. 

اما سیزیف که بود و عنوان اسطوره سیزیف از کجا آمده است؟

در فصل آخر اسطوره سیزیف، کامو پوچ بودن زندگی انسان را با وضعیت سیزیف، شخصیتی از اساطیر یونانی مقایسه می‌کند، مردی که به‌خاطر مخالفت با خدایان به مجازاتی مخوف محکوم شد. خدایان او را محکوم کردند که برای همیشه یک کار بی‌معنی انجام دهد. او محکوم بود که هر روز یک تخته سنگ را به بالای کوه ببرد و دقیقاً وقتی سنگ به قله می‌رسید به پایین می‌غلتید و او دوباره باید همان کار را تکرار می‌کرد. یک عمل طاقت‌فرسا و کمرشکن، سیزیف در واقع محکوم به یک عمر درد و رنج و سخت تلاش کردن شد و مجازات سیزیف نماد کار پوچ و بی‌معنا است. این ماهیت تکراری و بیهودۀ وجود انسان به خودی خود نیست که آن را پوچ می‌کند. چیزی که واقعاً وجود انسانی ما را پوچ می‌کند آگاهی ما از محکومیت سیزیفی است، زمانی که از دام خودکشی فلسفی بیرون می‌جهیم. کامو در یکی از مشهورترین نقل‌قول‌هایش می‌گوید: «پیروزی سیزیف همان آگاهی‌اش بود.»

فهرست مطالب کتاب اسطوره سیزیف

• استدلالی پوچ
• پوچی و خودکشی
• دیوارهای پوچ 
• خودکشی فلسفی
• آزادی پوچ
• انسان پوچ‌گرا
• دون ژوانیسم
• نمایش
• فتح
• آفرینش پوچ
• فلسفه و رمان
• کیریلف
• آفرینش بی‌آینده
• اسطوره سیزیف
• پی‌افزود
• امید و پوچی در آثار فرانتس کافکا
• نمایه

بریده‌هایی از کتاب اسطوره سیزیف

«اگر بخواهید باید بگویم که دل‌های پاک می‌توانند محل دقیق برخورد انسان و غیرانسانی را در همه جا ببینند. اگر فاوست و دن‌کیشوت آفریدگان برجسته هنرند، برای بزرگی بی‌حد و حصری است که با دست‌های زمینی‌شان به ما نشان می‌دهند. با وجود این، همیشه لحظه‌ای فرا می‌رسد که ذهن آدمی به انکار حقایقی بپردازد که این دست‌ها می‌توانند لمس کنند. لحظه‌ای فرا می‌رسد که آفرینش دیگر درگیر امر تراژیک نیست بلکه تنها گرفتار مسائل جدی است. آن‌گاه آدمی امید پیشه می‌کند و بدان سرگرم می‌شود. اما کار او این نیست. کار او این است که از ترفندها روی‌گردان شود. با وجود این، در پایان اقامه‌ی دعوای پرشور کافکا بر ضد کل جهان، باز با او روبه‌رو می‌شویم. رای باورنکردنی‌اش سرانجام جهان نفرت‌انگیز و اندوهباری را که در آن موش‌های کور هم به امید روی می‌آورند، تبرئه می‌کند.»

«هرگز ندیده‌ام که کسی به دلایل هستی‌شناسانه به استقبال مرگ برود. گالیله که به حقیقت علمی معتبری معتقد بود، به محض اینکه این حقیقت زندگی‌اش را به خطر انداخت، به راحتی از آن دست کشید و به یک معنی کار خوبی کرد. این حقیقت ارزش آن را نداشت که در راهش خود را تسلیم چوبه مرگ کند و در آتش بسوزد. اینکه زمین یا خورشید، کدام یک، به گرد دیگری می‌گردد امری کاملاً یکسان است. برای این‌که حق مطلب را ادا کنم باید بگویم که مسئله‌‌ای بیهوده است. در عوض، می‌بینم که بسیاری از مردم می‌میرند برای اینکه به نظر آن‌ها زندگی ارزش زیستن ندارد.»

خواندن کتاب اسطوره سیزیف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به مباحث عمیق فلسفی و پوچ انگاری علاقه‌مند هستید خواندن این شاهکار ادبی را از دست ندهید. در ضمن خواندن این کتاب می‌تواند به فهم منظور کامو از مفهوم بیگانه در کتاب بیگانه کمک کند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب اسطوره سیزیف

کتاب اسطوره سیزیف

آلبرکامو فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی بود که در سال 1913 به دنیا آمد و در سال 1960 از دنیا رفت. او در سال 1957 جایزۀ نوبل ادبیات را در 44 سالگی دریافت کرد و دومین برندۀ جوان جایزۀ نوبل در تاریخ شد. کامو در الجزایر فرانسه به دنیا آمد و دوران کودکی‌اش را در محله‌ای فقیرنشین گذراند و بعدها در دانشگاه الجزیره رشتۀ فلسفه خواند. او در سال 1940 در پاریس بود که آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم به فرانسه حمله کردند. کامو سعی کرد فرار کند اما در نهایت به مقاومت فرانسه پیوست و سردبیر یک روزنامۀ غیرقانونی به نام «کومبت» شد.

پس از جنگ او یک چهرۀ مشهور بود و سخنرانی‌های زیادی در سراسر جهان ایراد کرد. کامو از نظر سیاسی بسیار فعال بود. او بخشی از جناح چپ بود و به خاطر توتالیتاریسم با جوزف استالین و اتحاد جماهیر شوروی مخالف بود. کامو اخلاق‌گرا بود و به آنارکو-سندیکالیسم -جنبشی که در پایان سدۀ نوزدهم پدید آمد- گرایش داشت. او با سازمان‌هایی همکاری داشت که به دنبال ادغام اروپا بودند. در طول جنگ الجزایر بین سال‌های 1954 تا 1962 اعلام بی‌طرفی کرد و از الجزایر چند فرهنگی و کثرت‌گرا دفاع کرد، موضعی که باعث بحث‌وجدل شد و اکثر احزاب آن را رد کردند.
از نظر فلسفی، دیدگاه‌های کامو بود که موجب ظهور فلسفۀ پوچ انگاری در بحث‌های فلسفی قرن بیستم شد.

برخی معتقدند آثار کامو نشان می‌دهد که او یک اگزیستانسیالیست بود گرچه خودش در طور عمرش قاطعانه این اصطلاح را رد می‌کرد. اولین اثر کامو نمایشنامه‌ای به نام «شورش در آستوریا» بود که آن را با سه دوستش در سال 1936 نوشت. در سال 1937 او اولین کتابش با نام «پشت و رو» را منتشر کرد. کامو نوشتن آثارش را به سه بخش تقسیم کرد. هر بخش شامل یک رمان، یک مقاله و یک نمایشنامه می‌شد و در هر چرخه به بررسی یک موضوع با استفاده از یک اسطوره می‌پرداخت و از متون کتاب مقدس نیز استفاده می‌کرد. کامو در 46 سالگی در یک تصادف رانندگی نزدیک شهر سانس درگذشت. از دیگر آثار مشهور آلبر کامو می‌توان به بیگانه، طاعون، سقوط، کالیگولا، سوءتفاهم و مرگ خوش اشاره کرد.

دربارۀ مترجم کتاب اسطوره سیزیف

مهستی بحرینی شاعر، استاد دانشگاه و مترجم ایرانی است که در سال 1317 به دنیا اومد. او دکترایش را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت و در سال 1350 به فرانسه رفت و در دانشگاه تونس به تدریس پرداخت و سپس به ایران بازگشت و مدتی کتابدار سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران بود و مدتی نیز مسئول بنیاد شاهنامۀ فردوسی شد. او ترجمه را از دهۀ شصت شروع کرد و اکثراً آثار ادبی فرانسوی را به فارسی ترجمه کرده است. از دیگر آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به مادام بوآری اثر گوستاو فلوبر، زمستان سخت اثر اسماعیل کاداره، عصیانگر اثر آلبر کامو، هستی و نیستی اثر ژان پل سارتر و اعترافات اثر ژان ژاک روسو اشاره کرد.

کتاب اسطوره سیزیف

حواشی حول محور کتاب

اولین بار جلال آل احمد بود که کلمۀ absurd را در کتاب‌های آلبر کامو به «پوچی» ترجمه کرد و این ترجمه در فارسی ماندگار شد. برای همین برداشت ایرانیان از پوچی این است که دنیا پوچ است و آن را با پوچ‌گرایی یا نیهیلیسم برابر می‌دانند.

امتیازات

اسطوره سیزیف از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب اسطوره سیزیف

داستان سیزیف در دوران مدرن به لطف آلبر کامو و کتاب اسطوره سیزیف شناخته شده است. از نظر کامو، سیزیف تجلی و نماد پوچ‌ انگاری است چون زندگی را بر مرگ ارج می‌نهد و می‌خواهد تا آن‌جا که ممکن است از وجودش لذت ببرد اما در عوض محکوم به انجام یک کار تکراری و بیهوده می‌شود و در اهدافش ناکام می‌ماند. 

از لحاظی زندگی انسان مدرن نیز چنین است، انسان مدرن نیز هر روز کارهایی را بی‌هدف و بیهوده انجام می‌دهد. اما داستان سیزیف در واقع به ما می‌آموزد که هرگز تسلیم ناامیدی‌ها نشویم یا سعی نکنیم از شکست‌ها فرار کنیم، بلکه شکست‌ها را نیز به عنوان دستاوردهای خود بپذیریم و مهم‌تر از همه، مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنیم و از دست می‌دهیم، هرگز نباید توانایی‌های خودمان را دست کم بگیریم.

اگر از کتاب اسطوره سیزیف خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

.

- رمان‌های طاعون و بیگانه اثر آلبر کامو که در آن‌ها به فلسفه، پوچ‌گرایی و اگزیستانسیالیسم پرداخته است.

- کتاب تهوع اثر فیلسوف اگزیستانسیالیست ژان پل سارتر، یک رمان فلسفی و اولین رمان سارتر است که در یک شهر خیالی رخ می‌دهد و داستان آنتوان روکانتن، نویسنده‌‌ای فرانسوی را روایت می‌کند که از وجود خودش وحشت دارد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • قاسم لاری دشتی
    • پاسخ به نظر

    شاید اولش سخت باشه اما وقتی به مبحث ادبیات و پوچی میرسه عالیه

  • تصویر کاربر

    • احسان معمارباشی
    • پاسخ به نظر

    سومین اثر از سه گانه پوچی کامو که بر خلاف دو کتاب پیشین، جستاری فلسفی است. بسیار جذاب و گیرا.

بریده ای از کتاب (2)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • منا مختاری
    • 2

    تمامی کارهای بزرگ و اندیشه های والا آغازی ریشخندآمیز دارند. آثار بزرگ اغلب در خم یک کوچه، یا هیاهوی یک رستوران زاده می شوند. پوچی نیز به همین گونه پدیدار می گردد.

  • تصویر کاربر

    • محمداسماعیل جعفری
    • 1

    هنر، گریز گاهی برای رنج های روحی نیست،برعکس،یکی از نشانه های این رنج است و آن را در سراسر اندیشه آدمی بازتاب می دهد اما هنر،نخستین بار،موجب می شود که روح از خود به در بیاید و در برابر دیگری قرار بگیرد،نه برای اینکه در آنجا ناپدید شود بلکه می خواهد راه بی مفری را که همه در آن وارد شده اند،به طرزی دقیق به او نشان بدهد.

عیدی