هملت

(191)

750,000ریال

675,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
12003

علاقه مندان به این کتاب
168

می‌خواهند کتاب را بخوانند
9

کسانی که پیشنهاد می کنند
16

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب هملت

انتشارات دات منتشر کرد:
بودن یا نبودن، حرف در همین است. آیا بزرگوارىِ آدمى بیشتر در آن است که زخم فلاخن و تیر بختِ ستم‌پیشه را تاب آورد، یا آنکه در برابر دریایى فتنه و آشوب سلاح برگیرد و با ایستادگىِ خویش بدان‌همه پایان دهد؟ مردن، خفتن؛ نه بیش؛ و پندارى که ما با خواب به دردهاى قلب و هزاران آسیب طبیعى که نصیب تن آدمى است پایان می‌دهیم؛ چنین فرجامى سخت خواستنى است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

هملت

تصویر جلد کتاب هملت


- بودن یا نبودن؟ مسئله این است.

هملت نمایشنامۀ تراژدی و معروف ویلیام شکسپیر است که در سال 1602 نوشته شده است. این نمایش بلندترین اثر شکسپیر است. به گفتۀ ادب‌شناسان، چه قبل و چه بعد از شکسپیر، هرگز کسی نتوانسته است نمایشنامه‌ای مثل هملت بنویسد. هملت در اصل شاهزادۀ دانمارکی است. این نمایشنامه تقریباً بین سال‌های 1599 تا 1602 منتشر شد و در همان دوره روی صحنه رفت. نویسنده یک مونالیزای ادبی را خلق کرده است که تفسیرهای متعددی را برمی‌انگیزد و مخاطبین هر برهۀ زمانی را در سراسر جهان مسحور می‌کند.

این نمایشنامه زمانی نوشته شد که ارواح اغلب بخشی از نمایشنامه‌ها و ادبیات بودند. شکسپیر حماسه‌ای ساده و غم‌انگیز از شاهزاده هملت و تلاشش برای گرفتن انتقام پدرش، پادشاه فقید دانمارک را به تصویر کشید. او سعی می‌کند عمویش کلودیوس را در دام یک اعتراف بی‌نتیجه بیندازد. این کار نه تنها منجر به مرگ قهرمان داستان، بلکه شخصیت شرور به همراه شخصیت‌های مختلف دیگر می‌شود.

چرا باید هملت بخوانید؟
تا درک بهتری از زندگی و ذات انسان داشته باشید. همچنین آشنایی با زبان تمثیلی در این اثر شکسپیر آسان است چون که عمدتاً اگر اتفاق خاصی بیفتد در همان صفحه تمام وقایع را خواهید خواند. همچنین این اثر شکسپیر راهی عالی برای آشنا شدن با تشبیه‌ها، کنایه‌ها و غیره است.

در ادامه خلاصه‌ای از این نمایشنامه و برداشت‌های مختلف از آن را توضیح می‌دهیم.

معرفی نمایشنامۀ هملت اثر ویلیام شکسپیر

هملت در روایت، داستان ناتوانی یک شخصیت مرگبار است که در انتخاب مسیر مناسب برای انتقام مرگ پدرش بلاتکلیف مانده و به بررسی مسائل سرنوشت در مقابل ارادۀ آزاد می‌پردازد. این‌که آیا بهتر است قاطعانه عمل کنیم یا اجازه دهیم طبیعت مسیر خودش را طی کند و در نهایت این‌که آیا کاری که ما در زمان حیات خود روی زمین انجام می‌دهیم تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر. 

این نمایشنامه پر بحث‌ترین نمایشنامۀ شکسپیر است. همچنین چندین تناقض دارد و تفسیرهای شدیدی از آن شده است همچنین نمایشنامه برای چند منتقد ادبی نیز معمایی شده است. مضمامین هملت دیدگاه‌های نظری و معانی مختلفی را ارائه می‌دهد.

توطئه‌های سیاسی:
اگر نمایشنامه را با دقت بخوانید یک درام سیاسی است. وقتی هملت متوجه می‌شود که عمویش، پدرش را کشته و با مادرش یعنی ملکه ازدواج کرده خود را موظف به انجام اقدامات قاطع می‌داند اما در مورد وضعیت خودش و حتی در مورد احساساتش به نامزد مورد علاقه‌اش دچار تردیدهای زیادی می‌شود و نمی‌‌تواند تصمیم بگیرد چه اقدامی انجام دهد. کشمکشی که طرح نمایشنامه را پیش می‌برد تقریباً درونی است: هملت با تردید و عدم اطمینان خود در جست‌وجوی چیزی‌ست که به اندازۀ کافی به آن اعتقاد دارد تا بتواند به آن عمل کند. اتفاقات نمایشنامه از عوارض این کشمکش درونی است. 

انتقام 
این یک نمایشنامه با تم انتقام‌جویی است. تلاش‌های شخصیت اصلی برای جمع‌آوری شواهد بیشتر برای متهم کردن عمویش، باعث می‌شود عمویش از سوءظن‌هایش آگاه شود و با عمیق‌تر شدن کشمکش درونی هملت، او سرخورده و بدون فکر دست به انجام کارهایی می‌زند که جز پشیمانی نتیجه‌ای ندارد.
برادر اوفلیا نامزد ناکام شاهزاده نیز انگیزه‌اش گرفتن انتقام مرگ اوفلیاست. تضاد شخصیت اصلی هرگز حل نمی‌شود: هملت نمی‌تواند در نهایت تصمیم بگیرد که چه چیزی را باور کند یا چه اقدامی انجام دهد. این عدم وضوح پایان هملت را خیلی وحشتناک می‌کند: تقریباً همۀ شخصیت‌ها مرده‌اند اما هیچ‌چیز حل نشده است.

مذهب
این نمایشنامه یک درام مذهبی هم می‌تواند باشد. در چند مورد باورهای دینی زمانه در نمایش خودی نشان می‌دهند. اولین مورد ازدواج مادر هملت با عمویش است. بر اساس اعتقادات مسیحی ازدواج با همسر برادر ممنوع است. مورد دوم خودکشی است، هملت از زمان مرگ پدرش افسرده شده و می‌خواهد خودکشی کند با این‌حال انگیزه‌هایش را به‌خاطر ایمانش به مسیحیت کنترل می‌کند. 

روابط خانوادگی
روابط خانوادگی هم یکی دیگر از موضوعات این نمایشنامه است که به موازات مضامین سیاسی و مذهبی پیش می‌رود. نمایشنامه به ما نشان می‌دهد که شخصیت اصلی هم‌زمان میان سه بحران گرفتار شده است: کشورش که مورد حمله قرار گرفته‌، خانواده‌اش که در حال فروپاشی است و خودش که عمیقاً احساس ناراحتی می‌کند.

جنون
هملت یا دیوانه بود یا نبود. با این‌حال کاراکتر اصلی نمایشی برپا می‌کند که در آن نشان داده می‌شود عقلش را از دست داده است اما بعد از دیدن روح پدرش شخصیتش تغییر می‌کند. او در طول نمایشنامه دیوانه می‌ماند تا انتقام بگیرد. اوفلیا نیز که دختر یک نجیب‌زادۀ اهل دانمارک و معشوقۀ شاهزاده است شخصیتی نزدیک به جنون را به نمایش می‌گذارد. عدم اعتماد به نفس، دلشکستگی و ناامیدی او را به سمت خودکشی سوق می‌دهد.

خلاصۀ داستان

نمایشنامه با سه سرباز شروع می‌شود که در حال نگهبانی‌اند. به همراه بهترین دوست شاهزاده هملت، یعنی هوراشیو سربازان یک روح می‌بینند. آن‌ها معتقدند که این روح پدر شاهزاده و پادشاه قبلی است. وقتی دوستش قضیه دیدن روح را به وی می‌گوید، هملت به او می‌پیوندد تا حقیقت را تأیید کند. بعد از اثبات و دیدن روح، متقاعد می‌شود که عمویش کلودیوس پدرش را به قتل رسانده است.
او متوجه می‌شود که کلودیوس با عجله با مادرش ازدواج کرده و تاج و تخت را اشغال کرده است. روح از او می‌خواهد انتقام مرگش را بگیرد. از آن‌جایی که شخصیت اصلی ماهیتی متفکرانه و بیش از حد فلسفی دارد تصمیم می‌گیرد که فوراً انتقام نگیرد.

هملت وانمود می‌کند که دیوانه است و در عین حال به افسردگی مبتلاست. در این‌جا حالت شیدایی و مالیخولیایی‌اش را در دنیای مدرن افسردگی می‌گوییم. ملکه گرترود، مادرش نیز نگرانش است. مادرش با کمک کلودیوس و پولونیوس وضعیت او را زیر نظر دارد. در این میان دوستان دانشگاه هملت به قصر می‌آیند و کلودیوس و گرترود از آن‌ها می‌خواهند حقیقت را بفهمند. با این‌حال در کمال تعجب آن‌ها می‌بینند که او بسیار شوخ است و ذهنش را به چالش کشیده است. همچنین هملت متوجه می‌شود که مادر و ناپدری‌اش دوستانش را به عنوان جاسوس پیش او فرستاده‌اند.

اوفلیا، دختر پولونیوس نیز با وی رابطه‌ای عاشقانه دارد. پولونیوس مشاور دربار است و از دخترش اوفلیا برای جاسوسی از شاهزاده استفاده می‌کند. هملت که فهمید اوفلیا در حال جاسوسی است نامه‌های عاشقانه‌اش را رد می‌کند و اوفلیا حالت افسردگی پیدا می‌کند. پولونیوس تصور می‌کند که هملت بعد از جدایی از اوفلیا عقلش را از دست داده است. در این صحنه است که جملۀ معروف «بودن یا نبودن» گفته می‌شود. یک روز گروهی از بازیگران تئاتر به آن‌جا می‌آیند، هملت به فکر می‌افتد در طول نمایش قتل پدرش را افشا کند و ...

دربارۀ نویسندۀ نمایشنامۀ هملت

تصویری از ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر شاعر، نمایشنامه‌نویس و هنرپیشۀ مشهور انگلیسی بود که در سال 1564 در استنفورد متولد شد. زادروزش را معمولاً در 23 آوریل جشن می‌گیرند و همچنین اعتقاد بر این است که در سال 1616 در گذشته است. شکسپیر نویسنده‌ای پُرکار در دوران الیزابت و عصر ژاکوبین تئاتر بریتانیاست (برخی آن را رنسانس انگلیسی یا دورۀ مدرن اولیه می‌نامند). نمایشنامه‌های شکسپیر شاید ماندگارترین میراث او باشد اما تمام چیزی نیست که نوشته است. اشعارش نیز تا به امروز محبوب هستند.

سوابقی مربوط به خانوادۀ شکسپیر باقی مانده است. جان شکسپیر با مری آردن ازدواج کرد و از او صاحب هشت فرزند شد. دو دختر جان و مری در نوزادی جان باختند بنابراین ویلیام شکسپیر فرزند ارشد خانواده شد. پدرش در دستکش‌سازی کار می‌کرد اما در شهر استنفورد نیز با احراز موقعیت‌های مدنی به شخصیت مهمی تبدیل شد. این موقعیت عالی باعث شد که بتواند فرزندانش را به مدرسۀ گرامر محلی بفرستد.

شکسپیر وقتی 18 ساله بود با آن هاتاوی 26 ساله ازدواج کرد. این ازدواج عجولانه برگزار شد چون آن هاتاوی باردار بود. آن‌ها با هم صاحب سه فرزند شدند ولی یکی از فرزندانشان در 11 سالگی در گذشت. شکسپیر در لندن اقامت داشت و آن‌جا اولین آثارش چاپ شدند که دو شعر بلند بودند. او همچنین یکی از اعضای مؤسس «مردان لرد چمبرلین» گروهی از بازیگران شد. شکسپیر نمایشنامه‌نویس معمولی آن‌جا بود و تقریباً در سال به طور متوسط دو نمایشنامه می‌نوشت و بیست سال در آن‌جا فعالیت کرد.

از مهم‌ترین آثار شکسپیر می‌توان به اُتللو، مکبث، ژولیوس سزار، ریچارد سوم، رومئو و ژولیت، رويای شب نیمه تابستان و تاجر ونیزی اشاره کرد. بعد از مرگ پدرش، ویلیام شکسپیر خانۀ قدیمی خانوادگی‌شان را به ارث برد و بخشی از آن را اجاره داد. شکسپیر در 23 آوریل 1616 در 52 سالگی درگذشت. او را در محراب کلیسای محلی به خاک سپردند.

دربارۀ مترجمان نمایشنامۀ هملت

ترجمه‌های نمایشنامه هملت به زبان فارسی عبارتند از: مسعود فرزاد (نشر علمی فرهنگی)، داریوش شاهین (انتشارات جاویدان)، م.ا.به‌آذرین (نشر اختران)، علاءالدین پازارگادی (انتشارات سروش)، مصطفی رحیمی (نشر روشنگران و مطالعات زنان)، میرشمس‌الدین ادیب سلطانی (نشر آگاه)، رضا دادویی (نشر سبزان)، آرش خیرآبادی (انتشارات نمایش)، علی سلامی (انتشارات مهراندیش) و داریوش آشوری (نشر آگه).

امتیازات

به هملت در سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 داده شده است.

تصویری از جلد کتاب هملت

تحلیل سی بوک از نمایشنامۀ هملت

این نمایشنامه یکی از شناخته شده‌ترین آثار ادبی زبان انگلیسی (و شاید هر زبانی) است. نمایشنامه‌ای کوتاه که صحنه و داستانش هیجان‌انگیز است. 99 درصد نمایشنامه دیالوگ است و خواندن آن بسیار راحت است. همۀ ما حس می‌کنیم با این نمایشنامه آشناییم اما وقتی سعی می‌کنیم آن دانش را در قالب کلمات بیان کنیم متوجه می‌شویم اصلاً هیچ چیزی نمی‌دانیم.

با سرعت متوسط حدوداً دو ساعت طول می‌کشد تا نمایشنامۀ را به طور کامل بخوانید.

می‌توانید نمایشنامۀ خواندنی شکسپیر را با تخفیف ویژه از فروشگاه سی‌بوک تهیه کنید..

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • محمدحسن دائمی
    • پاسخ به نظر

    هملت بخوانید آقاجان... آن هم با ترجمۀ به آذین که همانا بهترین ترجمه است.

  • تصویر کاربر

    • حسین تاکی
    • پاسخ به نظر

    نمایشنامه‌ای هوشمندانه و گیرا و آموزنده

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • نوید نوروزی
    • 0

    بودن یا نبودن، حرف در همین است. آیا بزرگواری آدمی بیش در آن است که زخم فلاخن و تیر بخت ستم پیشه را تاب آورد، یا در برابر دریایی فتنه و آشوب سلاح برگیرد و با ایستادگی خویش بدان همه پایان دهد مردن، خفتن؛ نه بیش؛ و پنداری که ما با خواب به دردهای قلب و هزاران آسیب طبیعی که نصیب تن آدمی است پایان می دهیم؛ چنین فرجامی سخت خواستنی است.

عیدی