مثل خون در رگ های من (نامه های احمد شاملو به آیدا)

(360)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
36647

علاقه مندان به این کتاب
253

می‌خواهند کتاب را بخوانند
25

کسانی که پیشنهاد می کنند
88

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مثل خون در رگ های من

انتشارات چشمه منتشر کرد:
افسوس. چشم های تو که مثل خون در رگ های من دوید، یکبار دیگر مرا به زندگی بازگرداند. تصور می کردم خواهم توانست به این رشته پرتوان عشقی که به طرف من افکنده شده است چنگ بیندازم و یکبار دیگر شانس خودم را برای زندگی و سعادت آزمایش کنم. چه می دانستم که برای من، هیچگاه زندگی مفهوم درست خود را پیدا نخواهد کرد؟ چه می دانستم که دربدری و بی سر و سامانی سرنوشت ازلی و ابدی من است. چه می دانستم که تلاش من برای نجات از این وضع، تلاش احمقانه یی بیش نیست؟
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب مثل خون در رگ‌های من اثر احمد شاملو


مثل خون در رگ‌های من نوشتۀ شاعر معروف احمد شاملو است. مثل خون در رگ‌های من مجموعه‌ای از نامه‌های شاملو به همسرش آیدا سرکیسیان و پاسخ‌های آیدا به اوست. در واقع فارغ از محتوای خاص این نامه‌ها و کتاب مثل خون در رگ‌های من می‌شود گفت این نامه‌ها بخشی از تاریخ زندگی این شاعر بزرگ هستند.

مثل خون در رگ‌های من اثر احمد شاملو‌ست. مثل خون در رگ‌های من در سال‌های 40 و 50 به رشتۀ تحریر در آمده است و نشر چشمه آن را در 172 صفحه چاپ کرده است. این اثر می‌تواند مثال نقض خیلی خوبی برای افرادی باشد که اعتقاد دارند عشق بعد از ازدواج از تب و تاب می‌افتد و بعد از آن یکنواختی، عشق را از سر عاشقان می‌پراند. شاملو در مثل خون در رگ‌های من نشان می‌دهد که می‌توان عاشق بود و ازدواج کرد و عاشق ماند. مثل خون در رگ‌های من را عاشقان باید عاشقانه بخوانند. در ادامه مثل خون در رگ‌های من و همچنین خلاصه‌ای از بخش‌های کتاب را معرفی کرده‌ایم.

عکس نوشته کتاب مثل خون در رگ‌های من

در کتاب مثل خون در رگ‌های من چه می‌خوانیم؟

زمان زیادی گذشت تا آیدا، همسر شاملو راضی شد تا نامه‌هایی که احمد شاملو برایش می‌نوشت منتشر کند. علاقه‌مندان به احمد شاملو سال‌ها منتظر انتشار این کتاب بودند و این نامه‌ها 15 سال بعد از درگذشت احمد شاملو منتشر شدند. مهم‌ترین جنبۀ زندگی احمد شاملو، رابطۀ عاشقانه‌اش با همسرش بود و تحولی بزرگ در زندگی این شاعر به وجود آورد. به گونه‌ای که بعد از آشنایی با آیدا، به وضوح می‌شد ردپای رابطۀ عاشقانه‌شان را در اغلب اشعار شاملو حس کرد.
مثل خون در رگ‌های من احساسات شخصی احمد شاملو است و گاه مسائل ادبی و سیاسی روزگار هم در میان‌شان دیده می‌شود اما آن‌قدر پررنگ نیست و موضوع اصلی مثل خون در رگ‌های من همان بیان احساسات عاشقانۀ شاعر و احساس نابش به آیدا همسرش است. در انتهای کتاب هم تصویر هفده نامه با دستخط خود شاملو چاپ شده است.

هر نامۀ شاملو در کتاب مثل خون در رگ‌های من، برای عشق‌ورزی به آیدا نوشته شده است اما نکات و پیام‌های ریزی را به خواننده منتقل می‌کند که با آن برای هر مرد و زنی، اصول رابطه روشن شده است. حتی در نامۀ اول کتاب مثل خون در رگ‌های من، به یاد شعر «تو را می‌بینم و میلم زیادت می‌شود هر دم» حافظ خواهید افتاد. هر نامۀ این کتاب هر بار شما را به یاد شعر خاصی می‌اندازد. ساده‌ترین حرف‌های آیدا از نظر شاملو بسیار دلپذیر بوده به طوری‌که وقتی آیدا هست شاملو جز او را نمی‌بیند و وقتی نیست، جز او کسی را نمی‌خواهد. شاملو در این کتاب نه تنها عشق را به شما نشان می‌دهد بلکه می‌خواهد به ما بیاموزد که تا چه اندازه صلح و آرامش می‌تواند به ما نزدیک باشد و ما نباید آرامش را فدای هیاهوی دنیا کنیم. شاملو در این کتاب نشان می‌دهد که مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره نه تنها عشق آیدا و شاملو را متزلزل نمی‌کند بلکه به آن عشق قوت نیز می‌بخشد. شاملو به شما یاد می‌دهد تا چطور با چیزهای ساده شاد و خوش باشید. درک و نگاه شاملو و آیدا باعث می‌شود یاد بگیرید چطور در زندگی به خودتان و دیگران احترام بگذارید، شاملو در این کتاب واژۀ عشق را تعریف کرده است.

بریده‌هایی از کتاب مثل خون در رگ‌های من

عکس نوشته کتاب مثل خون در رگ‌های من

«آییشکای خوب بی‌همتا!
دیشب دیروقت رسیدیم به ونیز، و امروز صبح سر میز صبحانه، قبل از هر کاری به تو سلام می‌کنم. همه جا در این سرزمین سبز جای تو را خالی می‌کنم. دلم آن قدر برایت تنگ شده که احتمال دارد به اسپانیا نروم و از یکی از شهرهای سر راه به تهران برگردم. در ونیز باران لوسی می‌بارد که قابل تحمل نیست. دیشب می‌بارید و حالا هم باز مشغول باریدن است. تو را می‌بوسم و شاید خودم زودتر از کارت به تو برسم!
آخر کی می‌داند من چه قدر تو را دوست می‌دارم؟ چون که آخر کی می‌داند همۀ آرزوهای من این است که ساعتی با خودم تنها بمانم تا بتوانم خیال تو را مزه‌مزه کنم و با تصورت عشق بورزم؟»

«مامیشکای خودم
می‌دانم خسته‌ای. می‌فهمم که تنهایی و بیکاری خوردت می‌کند. چه کنم که عجالتاً، تا وقتی جشن مجله بگذرد کاری از دستم برنمی‌آید. قربان چشم‌های مهربانت بروم، استقامت کن و به من هم مجال بده، کمکم کن این بار سنگین را که برداشته‌ام با موفقیت به مقصد برسانم. یادت هست این جمله؟ «هر مرد موفق، زن فهیم و دل‌سوزی در خانه دارد». پایداری و مهربانی تو مرا موفق می‌کند. دیگر چیزی نمانده. یک قدم دیگر. فقط یک قدم دیگر. آن وقت دیگر هیچ گاه تنها نخواهی ماند. خانه‌ات را خواهی ساخت و خواهی پرداخت تا من و سعادت به آغوشت بدویم. باور داشته باش و مقاومت کن. مخصوصاً این نکته را به یاد داشته باش که من به کومک تو بیش از هر چیز دیگر و بیش از هر کس دیگر و بیش از هر وقت دیگر نیازمندم.»

خواندن کتاب مثل خون در رگ‌های من را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

حتی اگر تابه‌حال عاشق نشده‌اید، تجربه‌ای در عشق ندارید باز هم باید مثل خون در رگ‌های من را بخوانید تا بتوانید عشق ناب احمد شاملو به آیدا را حس کنید، و مطمئن شوید شما هم می‌توانید عشقی پاک و خالص را تجربه کنید.

دربارۀ نویسندۀ مثل خون در رگ‌های من

تصویر احمد شاملو

احمد شاملو متولد 21 آذرماه سال 1304 در تهران، شاعر، نویسنده، مترجم، محقق و روزنامه‌نگار ایرانی است. تخلص او (ا.بامداد) و یا (ا. صبح) است. شاملو شعر منثور یا بی‌وزن را به ادبیات فارسی شناساند و تأثیر بزرگی نیز بر شاعران پس از خود گذاشت. شاملو دربارۀ خودش گفته است: « آثار من؛ خود، بیوگرافی کامل است. من به این حقیقت معتقدم که شعر، برداشت‌هایی از زندگی نیست، بلکه یکسره خود زندگی است.» شاملو در سال 1325 شعر «ناقوس» نیما یوشیج را خواند و دگرگون شد. همان سال نیما را ملاقات کرد و از طرفدارن او شد. بعد از آشنایی با شاعران انقلابی جهان مثل پل الوار و لویی آراگون فرانسوی و مایاکوفسکی روسی تحت تأثیر قرار گرفت و با شعر منثور یا بی‌وزن آشنا شد. اشعار مجموعۀ «هوای تازه» او تلاشی برای فاصله گرفتن از سبک نیمایی است. در واقع شاملو نخستین بار با شعر «شعر سفید غفران» رسماً‌ وزن را رها کرد و سبک نویی را در شعر معاصر فارسی بنیان نهاد که امروزه با عنوان شعر شاملویی، شعر سپید و شعر منثور معروفند و رایج‌ترین قالب شعر فارسی هستند.

او دومین فرزند خانواده بود. پدرش ارتشی بود و به‌خاطر ماموریت به شهرهای مختلف نقل مکان می‌کردند. شاملو در جوانی به فعالیت‌های سیاسی رو ‌آورد و در سال 1322 و در هجده سالگی دستگیر شد و دو سال هم در زندان ماند. بعد از آزادی دوباره به مدرسه رفت اما با به قدرت رسیدن پیشه‌وری و جبهۀ دموکرات آذربایجان به تهران بازگشت و ترک تحصیل کرد. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی به عنوان اعتراض به سیاست‌های دولت ایران، کشور را ترک و به آمریکا سفر کرد اما بعد از انقلاب به ایران برگشت. سفرهای خارجی و سخنرانی‌ها و سمینارهایش ادامه می‌یابد تا این‌که در سال 1370 دوباره به ایران برگشت و تا آخر عمر در ایران ماند. شاملو به غیر از شعر، آثار تحقیقی نیز دارد و کتاب‌هایی را هم ترجمه کرده است. 

شاملو در سال 1326 در 22 سالگی با اشرف الملوک اسلامیه ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود اما به جدایی ختم شد. شاملو بعد از ده سال با طوسی حائری ازدواج کرد و این ازدواج نیز دوام نداشت و چهار سال بعد از همسر دومش هم جدا شد. اما آشنایی شاملو با آیدا سرکیسیان در سال 1343 تحول عمیقی در او و شعرها و زندگی‌اش ایجاد کرد. شاملو تا پایان عمر عاشقانه در کنار آیدا زندگی کرد. در همین سال‌های زندگی‌اش با آیدا دو مجموعه شعر به نام‌های «آیدا در آینه» و «لحظه‌ها و همیشه» را منتشر کرد و بعد نیز مجموعه‌ای به نام «آیدا، درخت و خنجر و خاطره» منتشر گردید که سرشار از شعرهای بکر عاشقانه است.
اشعار شاملو همه عاشقانه نیستند. او در دوره‌های مختلف برای به دست آوردن آزادی‌های فردی و عدالت اجتماعی نیز در اشعارش با مردم ایران همراه شد. از جمله مجموعه اشعارش می‌توان به «آهن‌ها و احساس»، «هوای تازه»، «لحظه‌ها و همیشه»، «باغ آینه» و «ابراهیم در آتش» اشاره کرد. برخی معتقدند شاملو به هیچ زبان خارجی تسلط کافی نداشته و ترجمه‌هایش بازنویسی آثار دیگران است اما ترجمه‌هایش طرفدارهای زیادی دارند. از به یاد ماندنی‌ترین ترجمه‌هایش می‌توان به «شهریار کوچولو» از سنت‌اگزوپری اشاره کرد که در چاپ‌های بعدی نام آن به «شازده کوچولو» تغییر کرد.

سال‌های پایانی عمرش به سختی و در انزوا گذشت. در سال 1376 بیماری دیابتش شدت گرفت و مجبور می‌شوند پای راستش را از زانو قطع کنند و به همین دلیل بعد از آن روزهای دردناکی را می‌گذراند. احمد شاملو در ۲ مرداد سال 1379 و در خانه‌اش در فردیس کرج درگذشت. پیکرش را روز 6 مرداد با حضور ده‌ها هزار نفر از طرفداران و علاقه‌مندانش تشییع کردند و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپردند.

واکنش‌ها به کتاب مثل خون در رگ‌های من

حسن کیاییان مدیر نشر چشمه در مقدمۀ کوتاهی که برای این کتاب نوشته به این نکته اشاره دارد که: «آیدا به واسطۀ اصرار بسیار زیاد و خستگی ناپذیر او به انتشار این نامه‌ها رضایت داده است. سرانجام آیدا هم که قضیه نامه‌ها را لو رفته دیده به این امر رضایت داده است و حالا ناشر این بیست نامه را در قالب کتابی شکیل و برخوردار از کتاب‌پردازی مقبول به بازار عرضه کرده است.»

علیرضا خمسه بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کتاب «مثل خون در رگ‌های من» اثر احمد شاملو را برای مطالعۀ آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: «این کتاب همواره برای نسل ما یادآور خاطرات خوب و عاطفی است. در این اثر سرشار از شور عاشقانه، واژه‌ها مانند قطعات جواهر کنار هم چیده و تبدیل به نامه‌های عاشقانه شده‌اند.»

تحلیل سی بوک از کتاب مثل خون در رگ‌های من

مثل خون در رگ‌های من کتاب بی‌نظیری است... شاملو خواندن حال دلتان را خوب کرده و دل‌نازک‌تان می‌کند. عشقی که احمد شاملو به آیدا داشت بی حد و مرز بود، به حدی که در اون شرایط خیلی سخت، فقط همین عشق آیدا باعث امید فراوان احمد شاملو شده بود به حدی که آرزو می‌کرد سال‌های سال زنده بماند تا بتواند در کنار آیدا با خوشبختی زندگی کند. حرف‌های شاملو در این کتاب عاشقانه و خالصانه و از ته دل است. حرف‌های مثبت احمد شاملو در مثل خون در رگ‌های من این باور را در خواننده ایجاد می‌کند که در این دنیای پر هرج‌ومرج هنوز هم می‌شود عاشق شد و با عشق زندگی کرد و از پس تمام مشکلات برآمد.

عکس نوشته کتاب مثل خون در رگ‌های من

اگر از کتاب مثل خون در رگ‌های من خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

- کتاب با عشق کورت، اثر کورت ونه گات جونیور که نامه‌های عاشقانۀ عمیق شخصی کورت ونه گات نویسندۀ آمریکایی به همسر اولش جین است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (6)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • زهرا رمضان‌پور
    • پاسخ به نظر

    کتاب خیلی خیلی عالی هست

  • تصویر کاربر

    • آزفنداک آزفنداک
    • پاسخ به نظر

    یکی از مزیت‌های خواندن نامه‌های شخصی افراد معروف، آشنا شدن بیشتر با شخصیت و افکار آنهاست. در این کتاب هم خواننده با شاملوی عاشق آشنا میشه. او در این نامه‌ها به بیان احساسات خودش درباره آیدا میپردازه و خواننده با بخشی دیگر از تفکرات و عقاید شاملو درباره عشق آشنا میشه.

  • تصویر کاربر

    • زهرا کوره پز
    • پاسخ به نظر

    داراترینِ دنیا هستم؛ زیرا توانسته‌ام تو را داشته باشم ... تو بزرگ‌ترین گنج دنیایی؛ زیرا در عوض تو هیچ‌چیز نمی‌توان گرفت که با تو برابر باشد. پس من که تو را دارم، چرا ادعا نکنم که داراترینِ دنیا هستم

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • منا مختاری
    • 0

    آخر کی می داند من چقدر تو را دوست دارمچون که آخر کی می داند همه آرزوهای من این است که ساعتی با خودم تنها بمانم تا بتوانم خیال تو را مزه مزه کنم و با تصورت عشق بورزم

  • تصویر کاربر

    • منا مختاری
    • 0

    به خانه ای می‌اندیشم که در آن محبت، پاداش اعتماد است.

  • تصویر کاربر

    • منا مختاری
    • 0

    به خانه ای می‌اندیشم که در آن محبت، پاداش اعتماد است.

  • 1
  • 2
عیدی