آشنایی با صادق هدایت

(14)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1482

علاقه مندان به این کتاب
18

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آشنایی با صادق هدایت

انتشارات مرکز منتشر کرد:
آشنایی با مصدق هدایت بر پایه‌ی دوستی نزدیک م.ف.فرزانه با هدایت، که تا آرین روزهای زندگی وی ادامه داشته، نوشته شده است. بخش نخست کتاب، «آنچه صادق هدایت به من گفت»، دربردارنده‌ی خاطره‌های گوناگونی از این دوران است که در کنار هم، تصویری روشن و واقعی از خصوصیات شخصی و روال زندگی هدایت ترسیم می‌کنند و به ویژه بر رویدادهای چند ماهه‌ی پیش از خودکشی وی در پاریس پرتوی تازه می‌افکنند. بخش دوم، «صادق هدایت چه می‌گفت»، بررسی و تحلیلی درباره روحیات و شخصیت و دیدگاه‌های اجتماعی و هنری این نویسنده‌ی بزرگ است که رابطه‌ی اندیشه‌ها و آثار او را با زندگی واقعی‌اش روشن می‌کند. عکس‌ها، نامه‌ها و یادبودهای دیگری از دوران ارتباط نویسنده با هدایت در پیوست‌های پایانی کتاب آمده‌اند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

آشنایی با صادق هدایت 

کتاب آشنایی با صادق هدایت اثر م.ف. فرزانه


بخشی از سخنان نویسنده دربارۀ کتاب آشنایی با صادق هدایت:

«حالا دیگر جوان هفده ساله و بیست ساله نیستم. سخنان او را شنیده‌ام. ناظر تحولات سال‌های آخر عمرش بوده‌ام، کتاب‌هایش را با دیدی نوین دوباره و چندباره خوانده‌ام، شاهد سرنوشت شوم او در بستر جریان تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران بودم. شک نیست که روایت خاطرات آن دوران برایم هم لذت‌بخش است و هم دردناک. لذت‌بخش است چون از لحاظ عاطفی هدایت برایم یک پدر دوم، یک پدر معنوی بود و در روابط ما هرگز وضع ناگواری پیش نیامد که بخواهم یاد او را از حافظه بزدایم. نقل خاطرات برایم دردناک است زیرا مثل چشمه‌هایی است که جوش بزند و خیلی زود به حرف‌های ژرف تبدیل شود.»

در تاریخ زیاد پیش آمده که شخصی زیادی از حد مشهور شود. همین شهرت باعث می‌شود تصور ما از شخصیت این فرد کاملاً متفاوت از خودِ همان فرد باشد. این ذهنیت باعث می‌شود افسانه‌ها را به مرور جایگزین واقعیت زندگی این فرد کنیم. صادق هدایت، نویسندۀ بزرگ ایران و پایه‌گذار داستان‌نویسی مدرن در ایران یکی از این افراد است. م.ف فرزانه نویسنده و متفکر ایرانی که از نوجوانی با مطبوعات همکاری می‌کرد به واسطۀ یکی از آشنایانش با صادق هدایت آشنا شد و تا پایان عمر دوست و مریدش بود. وی یکی از نویسندگانی است که تا آخرین روزهای زندگی «صادق هدایت» بسیار به او نزدیک بوده است. همین دوستی باعث شد تا این نویسنده سی و هفت سال پس از مرگ صادق هدایت، کتاب آشنایی با صادق هدایت را برای آشنایی بیشتر مردم با این نویسندۀ مشهور بنویسد.

معرفی کتاب آشنایی با صادق هدایت اثر م.ف فرزانه 

کتاب آشنایی با صداق هدایت اثر م.ف فرزانه یکی از کتاب‌های مهم در جهت شناخت نویسندۀ مشهور صادق هدایت است. بسیاری معتقدند صادق هدایت در کنار نویسندگان بزرگی چون «محمدعلی جمالزاده»، «صادق چوبک» و «بزرگ علوی» توانست داستان‌نویسی فارسی را پدید آورد و با قلم منحصربه‌فرد خود چشم‌اندازی متفاوت از جریان‌ها و سنت‌های متداول جامعه ترسیم کرد. ولی آیا واقعا خود صادق هدایت این شهرت و این القاب را قبول داشت؟

م.ف فرزانه در کتاب آشنایی با صداق هدایت به واسطۀ دوستی دیرینه‌اش با صادق هدایت به شرح زندگی این نویسنده و همچنین سیر تحول فکری و شیوۀ بیان او پرداخته است. نویسنده معتقد است که صادق هدایت ظاهراً بدون هیچ علت خاصی مشهور شد چون خودش به هیچ‌وجه دنبال شهرت نبود و حس می‌کرد این مشهور شدن مشکوک و حتی شاید بی‌دلیل است و یا سوءتفاهمی در این زمینه پیش آمده است. هدایت معتقد بود که یک نویسنده زمانی واقعاً مشهور خواهد بود که خوانندگان زیادی کتاب‌هایش را خوانده باشند و می‌دانست که کتاب‌هایش را عدۀ کمی خوانده‌اند. در زیر بخشی از سخنان صادق هدایت و نظرش دربارۀ شهرت که نویسنده در کتاب آشنایی با صادق هدایت نیز ذکر کرده است می‌خوانیم.

صادق هدایت گفت:
«وای به حال مملکتی که من بزرگ‌ترین نویسنده‌اش باشم... تازه انگاری صد تا نویسندۀ قهار اینجا هستند که بین‌شان بزرگ‌ترین هم وجود دارد!... دو حالت بیشتر ندارد یا دوستی خاله خرسه است یا بی‌شرفی محض.»

ظاهراً پس از مرگ صادق هدایت دوستان، نزدیکان و آشنایان او خاطراتشان از این نویسنده را در مجله‌ها نقل کردند ولی از نظر نویسندۀ کتاب آشنایی با صادق هدایت، با این‌که کارشان بسیار قابل ستایش بود اما کمی تند رفتند و مطلب اصلی که شناخت صادق هدایت بود در این میان گم شد و این وضعیت دو نتیجۀ مثبت و منفی به بار آورده است. نتیجۀ مثبتش این بود که نام صادق هدایت و آثارش بر سر زبان‌ها افتاد و نظر بسیاری از خوانندگان معمولی و به‌خصوص جوانان به آثار صادق هدایت جلب شد. اما طی این پروسه شخصیت صادق هدایت بسیار مبهم شد و باعث شد خوانندگان درکی اشتباه از صادق هدایت و آثارش داشته باشند.

پس صادق هدایت واقعاً‌ چه کسی بود؟ چطور زندگی می‌کرد و روزگار می‌گذراند؟ چه کارها کرده بود؟ چه فکرهایی در سرش می‌پروراند؟ آثارش چه تأثیری بر ادبیات فارسی داشت؟ این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر نباید بی‌جواب بماند و از نظر نویسنده طرفداران این نویسنده چه بسا باید بکوشند تا با شخصیت واقعی این نویسنده آشنا شوند.

خلاصه کتاب

نویسنده در بخش نخست کتاب با عنوان «آنچه صادق هدایت به من گفت»، خاطره‌های گوناگونی از صادق هدایت را نوشته است. نویسنده با کنار هم گذاشتن این خاطرات تصویری روشن و واقعی از صادق هدایت و همچنین ویژگی‌های شخصیتی و روال زندگی‌اش را به تصویر کشیده است. در این بخش نویسنده دیدگاهی تازه نسبت به رویدادهای چند ماهۀ پیش از خودکشی صادق هدایت به خواننده می‌دهد. بخش دوم با عنوان «صادق هدایت چه می‌گفت»، بررسی و تحلیل روحیه‌، شخصیت و دیدگاه اجتماعی و هنری صادق هدایت است. در این بخش نویسنده سعی کرده تا رابطۀ اندیشه‌ها و آثار هدایت با زندگی‌اش را روشن نماید.

درباره نویسنده کتاب آشنایی با صادق هدایت

نویسنده کتاب آشنایی با صادق هدایت

م.ف فرزانه با نام کامل مصطفی فرزانه در سال 1308 در تجریش به دنیا آمد. وی از نوجوانی با مطبوعات همکاری می‌کرد و به واسطۀ همین همکاری و آشنایان با صادق هدایت آشنا شد. فرزانه یک سال رشتۀ حقوق را در تهران خواند و بعد برای گرفتن مدرک روانشناسی و مردم‌شناسی به دانشگاه سوربن رفت و دکترای حقوق بین‌الملل را در پاریس و تولوز ادامه داد. سپس با بورسیۀ دولت فرانسه از مؤسسۀ عالی سینمای پاریس فارغ‌التحصیل شد و بعد فیلم‌های مستند زیادی، بیشتر در مورد ایران و تاریخ هنرش ساخت. از جمله این مستندها می‌توان به «مینیاتورهای ایران»، «کورش کبیر»، «وقایع ایرانی» و «زن‌های پاریسی» اشاره کرد.

مدتی به ایران برگشت و اولین آموزشگاه فنی سینمایی را در ایران تأسیس کرد. فرزانه اولین سینماگر ایرانی بود که در سه جشنوارۀ مهم کن، ونیز و لوکارنو حضور داشت. وی اولین پایه‌گذار تلویزیون ملی ایران شد. اما پس از مدتی دست از سینما کشید و به عنوان رئیس بانک به پاریس برگشت. همیشه خود را شاگرد صادق هدایت می‌خواند و به‌خاطر آشنایی نزدیک با او، سه کتاب با عناوین «آشنایی با صادق هدایت»، «عنکبوت گویا» و «صادق هدایت در تار عنکبوت» را نوشته است. مصطفی فرزانه در تاریخ 28 تیرماه سال 1401 و در 93 سالگی در شهر کن فرانسه چشم از جهان فروبست.

فرزانه سال‌ها دستی بر ترجمه نیز داشته و از جمله آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به ترجمۀ «در برابر خدا» اثر اشتفان زوایک، «دوزخ» اثر ژان پل سارتر، «گذرگاه خطرناک» اثر سامرست موآم و «یادداشت‌های یک دیوانه» اثر نیکولای گوگول اشاره کرد. از جمله دیگر آثار م.ف فرزانه نیز می‌توان به نمایشنامۀ «ماه گرفته»، دو رمان «چار درد» و «خانه» و رمان «دندان‌ها» اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب آشنایی با صادق هدایت

کتاب آشنایی با صادق هدایت که اولین بار در سال 1988 میلادی یا همان 1367 شمسی به چاپ رسید پس از چند سال در سال 1373 دوباره از سوی نشر مرکز چاپ و منتشر شد. این کتاب خیلی زود یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ نویسندۀ مشهور صادق هدایت شد و هنوز هم کتابی پُر محتوا و جذاب است.

حسین میرعابدینی، منتقد و مورخ ادبی دربارۀ کتاب آشنایی با صادق هدایت نوشته است: «این نوشته را می‌توان پخته‌ترین اثر نویسنده و خواندنی‌ترین زندگینامۀ هدایت به شمار آورد.»

می‌توانید کتاب آشنایی با صادق هدایت را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سیبوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • علی نمکیان
    • پاسخ به نظر

    م ف فرزانه از دوستان نزدیک هدایت بوده بنابراین اطلاعات خوبی راجع به هدایت در این کتاب آورده شده است اما به نظر من بعضی جاها کمی کم لطفی هم به هدایت کرده است.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی