مانیفست کمونیست

(70)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
6656

علاقه مندان به این کتاب
61

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مانیفست کمونیست

نشر طلایه پرسو منتشر کرد
«کمونیست ها هیچگونه منافعی جدا و منفک از کل پرولتالیا ندارند. استنتاجات تئوریک کمونیست ها به هیچ وجه مبتنی بر ایده ها یا اصولی نیست که این یا آن مصلح جهانی نو خاسته کشف و یا اختراع کرده باشد. کمونیست ها، بطور عمومی، صرفا مناسبات واقعی موجود و جنبش تاریخی ای که درست در برابر چشمان ما در شرف وقوع است.» چرا تمامی تاریخ ثبت شده «تاریخ مبارزات طبقاتی»است؟ چرا دولت سرمایه داری چیزی چیزی نیست مگر کمیته ای برای مدیریت امور مشترک کل بورژوازی؟ چرا نیاز سرمایه به گسترش دایمی بازار «بورژوازی را در سراسر سطح زمین می دواند»؟ چرا «جنبش پرولتایی،جنبش خودآگاه اکثریت عظظیم[بشریت]است؟» چرا نبرد برای «پرولتالیای سازماندهی شده به عنوان طبقه ی حاکم» تنها مسیر پیشروی بشریت را می گشاید؟ این ها سوالات مبرمی هستند که امروز هم مانند یک قرن و نیم پیش هنوز مطرح اند. در آن زمان در مانفیست که برنامه‌ی نخستین سازمان مدرن کارگران کمونیست است،کارل مارکس و فردریک انگلس به این سوال ها پرداختند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب مانیفست کمونیست اثر کارل ماکس و فردریک انگلس

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب مانیفست کمونیست از سایت گودریدز امتیاز 3.6 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب مانیفست کمونیست از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب مانیفست کمونیست:

کتاب مانیفست کمونیست در اصل یک مقالۀ سیاسی بود که فیلسوفان آلمانی کارل مارکس و فردریک انگلس آن را به درخواست اتحادیۀ کمونیست‌ها نوشتند. این مقاله در سال 1848 برای اولین بار در لندن منتشر شد؛ یعنی درست زمانی که انقلاب‌های 1848 در حال وقوع بودند. مانیفست کمونیست بعدها یکی از تأثیرگذارترین اسناد سیاسی جهان شد.

واکنش‌های جهانی به کتاب مانیفست کمونیست:

«مانیفست کمونیست بزرگ‌ترین منشور جنبش ما است.» -رزا لوکزامبورگ

«شرح یکپارچه و سیستماتیک دکترین مارکس... بهترین کتاب در این زمینه تا به امروز مانیفست کمونیست بوده است.» -کارل کائوتسکی

چرا باید کتاب مانیفست کمونیست را بخوانیم؟

مقالۀ مانیفست کمونیست کارل مارکس و فردریک انگلس اساس جنبش کمونیستی مدرن را شکل داد که ما آن را می‌شناسیم، با این استدلال که سرمایه‌داری ناگزیر خود ویران می‌شود و سوسیالیسم و در نهایت کمونیسم جایگزین آن می‌شود. مانیفست کمونیست در زمان تغییرات صنعتی و اجتماعی بی‌سابقه‌ای نوشته شد. شهرهای صنعتی تازه در حال گسترش بودند و بخش زیادی از جمعیت برای یافتن کار از روستاها به مناطق شهری نقل مکان کردند. اگر به نظریه‌های کارل ماکس و کتاب‌های سیاسی علاقه‌ دارید حتماً کتاب مانیفست کمونیست را بخوانید.

جملات درخشانی از کتاب مانیفست کمونیست:

«نظریه‌ی ماتریالیستی تاریخ، که مارکس مدت زمانی کوتاه پیش از تدوین مانیفست کشف و با مهارتی شایسته در این مکتوب بکار بست، از بوته‌ی آزمایش حوادث و ضربات انتقاد متخاصمان کاملاً پیروز در آمده است. این نظریه امروز یکی از باارزش‌ترین ابزار تفکر بشری است. سایر تعبیراتِ به عمل آمده از جریان تاریخ، کل مفهوم علمی خود را یکسره از دست داده‌اند. با اطمینان تمام می‌توان اعلام کرد که در عصر ما محال است انسان بتواند بدون درک تفسیر ماتریالیستی تاریخ نه تنها مبارزی انقلابی بلکه حتی ناظری تعلیم یافته در علم سیاست باشد.»

تحلیلی بر کتاب مانیفست کمونیست‌:

کتاب مانیفست کمونیست حاوی نظریه‌های مارکسیستی مارکس و انگلس در مورد ماهیت جامعه و سیاست است که به قول خودشان «تاریخ همۀ جامعه‌هایی که تاکنون وجود داشته، تاریخ مبارزۀ طبقاتی است.» همچنین این دو نویسنده به اختصار ایده‌هایشان در مورد چگونگی جایگزینی جامعۀ سرمایه‌داری آن زمان با سوسیالیسم و سپس در نهایت کمونیسم را نشان می‌دهند. نویسندگان در این کتاب رویکردی تحلیلی به مبارزۀ طبقاتی داشته‌اند و به نقد سرمایه‌داری و شیوۀ تولید سرمایه‌داری پرداخته‌اند بدون این‌که سعی کنند آیندۀ احتمالی کمونیسم را پیش‌بینی کنند.

در کتاب مانیفست کمونیست چه می‌خوانیم؟

نویسندگان در فصل اول کتاب مانیفست کمونیست، مشکل اساسی را که کمونیسم در واقع باید به آن بپردازد را مشخص می‌کنند. آن‌ها به طور خاص دربارۀ این مسئله توضیح می‌دهند که چگونه جامعه به طور فزاینده‌ای حول دو طبقه بورژوازی (طبقۀ حاکم) و پرولتاریا (طبقۀ کارگر) سازماندهی می‌شود؛ از نظر نویسندگان جامعه در واقع با تضاد بین این دو طبقه که در آن بورژوازی بر پرولتاریا استثمار و تسلط دارد ساختار یافته است. بورژوازی طبقه‌ای است که با داشتن ابزار تولید مثل پول، ماشین‌آلات، زمین و کارخانه تعریف می‌شود. پرولتاریا طبقه‌ای است که با فروش نیروی کار خود در قبال دستمزد تعریف می‌شود.

در یک جامعۀ سرمایه‌داری، بورژوازی در ازای کار به کارگران دستمزد می‌دهد و چون مالک ابزار تولید و نیروی کار است، مالک محصولات ساخته شده نیز می‌شود. با وجود این‌که پرولتاریا این محصول را می‌سازد، مالک هرچیزی که تولید می‌کند نیست و تمام سود به بورژوازی می‌رسد. سرمایه‌داری ایجاب می‌کند که بورژوازی دائماً در فرآیند تولید دست به نوآوری بزند. این نوآوری‌ها به بورژوازی اجازه می‌دهد تا محصولات خود را با قیمت‌های پایین‌تر بفروشد و در بازار آزاد به رقابت بپردازد. مارکس مدعی است که این منطق زیربنایی سرانجام به فروپاشی سرمایه‌داری می‌انجامد چون توده‌های جامعه را به پرولتاریا تبدیل می‌کند و هم‌زمان سعی می‌کند آن طبقه را مثلاً با پرداخت دستمزدهای کمتر و جایگزینی آن‌ها با ماشین‌آلات از بین ببرد.

حواشی حول محور کتاب

بسیاری از کشورها کتاب مانیفست کمونیست را ممنوع کردند تا از گسترش کمونیسم جلوگیری کنند.

فهرست مطالب کتاب مانیفست کمونیست

• مقدمه‌ی ناشر
• مقدمه
• لئون تروتسکی
• پیش‌گفتار بر چاپ آلمانی سال 1872
• کارل مارکس و فردریک انگلس
• از پیش‌گفتار بر چاپ آلمانی سال 1890 
• فردریک انگلس
• مانیفست حزب کمونیست
• بخش اول: بورژواها و پرولترها
• بخش دوم: پرولترها و کمونیست‌ها
• بخش سوم: ادبیات سوسیالیستی و کمونیستی
• بخش چهارم: موضع کمونیست‌ها نسبت به احزاب مختلف اپوزیسیون کنونی
• توضیحات
• فهرست اعلام

اگر از مطالعۀ کتاب مانیفست کمونیست لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

رشد اقتصادی در آن زمان به این نیروی کار وابسته بود با این حال اکثریت کارگران در مقایسه با ثروت نسبی کارفرمایان خود در فقر مطلق زندگی می‌کردند. در برابر این پس زمینه، مارکس تئوری تاریخ خود را فرموله کرد که آن را مجموعه‌ای پیچیده از مبارزات طبقاتی می‌دانست که به طور اجتناب‌ناپذیری به سرنگونی بورژوازی (طبقۀ حاکم) توسط پرولتاریا (طبقات کارگر) می‌انجامد. اگر از کتاب مانیفست کمونیست خوشتان آمده، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب زیر را نیز مطالعه نمایید.

هجدهم برومر لوئی بناپارت یکی از شاهکارهای اندیشۀ تئوریک و یکی از مهم‌ترین آثار کارل مارکس فیلسوف قرن نوزدهم است. کارل مارکس در این کتاب به کودتای 1851 فرانسه پرداخت و تمام مطالب این کتاب را با تأثیر از حوادث آن زمان نوشت. 

دربارۀ کارل مارکس‌: نظریه‌پرداز معروف آلمانی

کتاب مانیفست کمونیست

کارل هاینریش مارکس در سال 1818 به دنیا آمد و در سال 1883 از دنیا رفت. او فیلسوف، اقتصاددان، مورخ، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی، روزنامه‌نگار، منتقد اقتصاد سیاسی و انقلابی و سوسیالیست آلمانی  بود. معروف‌ترین اثرش مقالۀ 1848 (مانیفست کمونیست) و کتاب چهار جلدی سرمایه؛ نقد اقتصاد سیاسی بود که بین سال‌های 1867 تا 1883 منتشر شدند. اندیشۀ سیاسی و فلسفی مارکس تأثیر زیادی بر روشنفکران اقتصادی و سیاسی داشت. مارکس در تریر‌ِ آلمان به دنیا آمد. حقوق و فلسفه را در دانشگاه‌های بُن و برلین خواند. او در سال 1843 با جنی فون وستفالن، منتقد تئاتر و فعال سیاسی آلمانی ازدواج کرد. به‌خاطر انتشار آثار و مقاله‌های سیاسی مارکس بی‌وطن شد و برای چندین دهه با همسر و فرزندانش در لندن و در تبعید زندگی کرد و در آن‌جا با همکاری فیلسوف آلمانی فریدریک اِنگلس به توسعۀ اندیشه‌اش ادامه داد.

رویکرد مارکس

مارکس با به کارگیری رویکردی انتقادی معروف به ماتریالیسم تاریخی، پیش‌بینی کرد که سرمایه‌داری مانند نظام‌های اجتماعی-اقتصادی پیشین، تنش‌های درونی ایجاد می‌کند و این تنش‌ها منجر به خود ویرانگری آن و جایگزینی سیستم جدیدی معروف به شیوۀ تولید سوسیالیستی می‌شود. از نظر مارکس، تضادهای طبقاتی تحت سرمایه‌داری -تا حدی به دلیل بی‌ثباتی و ماهیت بحران‌زا منجر به توسعۀ آگاهی طبقاتی طبقۀ کارگر می‌شود و در نهایت آن‌ها قدرت سیاسی را تسخیر می‌کنند و همین باعث استقرار جامعۀ بی‌طبقه و کمونیستی می‌شود.

استدلال مارکس این است که طبقۀ کارگر باید اقدام انقلابی پرولتاریای سازمان‌یافته برای سرنگونی سرمایه‌داری و ایجاد رهایی اجتماعی-اقتصادی انجام دهد. مارکس یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است و آثارش هم مورد تحسین و هم مورد انتقاد قرار گرفته است. آثار اقتصادی‌اش، پایۀ برخی از نظریه‌های رایج در مورد کار و سرمایه شد. بسیاری از روشنفکران، اتحادیه‌های کارگری، هنرمندان و احزاب سیاسی در سراسر جهان تحت تأثیر آثار مارکس قرار گرفته‌اند و اغلب ایده‌های او را اصلاح کردند یا تطبیق دادند. مارکس را یکی از بنیان‌گذاران اصلی علوم اجتماعی مدرن می‌دانند.
دیگر آثار کارل مارکس:

·         گزیدۀ نوشته‌‌های کارل مارکس

·         سرمایه: نقد اقتصاد سیاسی

·         دست نوشته‌های اقتصادی و فلسفی 1844

·         گروندریسه

·         نقدی بر نقد نقادانه

·         فریادرسان مردم و اتحادیه‌های کارگری

·         جنگ داخلی فرانسه


دربارۀ فریدریک انگلس: منتقد سیاسی و مورخ آلمانی

فردریک انگلس در سال 1820 به دنیا آمد و در سال 1895 از دنیا رفت. او منتقد سیاسی و اقتصادی، مورخ، نظریه‌پرداز سیاسی و سوسیالیست انقلابی آلمانی بود. او همچنین یک تاجر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی بود که پدرش صاحب کارخانه‌های بزرگ نساجی در سالفورد (لانکشایر، انگلستان) و بارمن، پروس آلمان بود. انگلس آنچه را که امروز مارکسیسم نامیده می‌شود همراه با کارل مارکس توسعه داد. او در سال 1845، بر اساس مشاهدات و تحقیقات شخصی‌اش در شهرهای انگلستان کتاب «وضعیت طبقۀ کارگر در انگلستان» را منتشر کرد. در سال 1848 نیز با همکاری کارل مارکس مقالۀ مانیفست کمونیست را نوشت و همچنین بسیاری از آثار دیگر را در درجۀ اول با مارکس تألیف کرد.

بعدها، انگلس از مارکس حمایت مالی کرد و بنابراین مارکس توانست به تحقیق بپردازد و کتاب سرمایه: نقد اقتصاد سیاسی را بنویسد. پس از مرگ مارکس، انگلس جلد دوم و سوم کتاب سرمایه را ویرایش کرد. علاوه بر این انگلس یادداشت‌های مارکس در مورد نظریه‌های ارزش مازاد را مرتب کرد که بعداً به عنوان جلد چهارم کتاب «سرمایه» منتشر شد. او در سال 1884 کتاب «منشا خانواده، مالکیت خصوصی و دولت» را براساس تحقیقات مردم ‌شناسی مارکس منتشر کرد. 

کتاب مانیفست کمونیست

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مجید زمانی
    • پاسخ به نظر

    کتاب تو مدت 3 روز سالم و با بسته‌بندی شیک به دستم رسید

  • تصویر کاربر

    • مهرداد کبیری
    • پاسخ به نظر

    این کتاب کی موجود میشه ؟

    • تصویر کاربر

      • مدیر سایت
      • پاسخ به نظر

      لطفا درخواست تامین موجودی دهید تا به محض موجود شدن برای شما پیام ارسال شود.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی