تاریخ فلسفه

(103)
نویسنده:

2,400,000ریال

2,160,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
8956

علاقه مندان به این کتاب
62

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
10

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ فلسفه

انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرد:
ویل دورانت در کنار پژوهش گرانمایه و سترگ خویش دربارهٔ تاریخ تمدن، از پژوهش در سیر اندیشه‌های فلسفی نیز غفلت نورزیده و در کتاب تاریخ فلسفه‌اش کوشیده است طرح روشنی از تحویل تاریخی اندیشه به دست دهد. مفهوم‌های بنیادین تفکر فلسفی و جنبش‌های تاریخ‌ساز فلسفی را بشناساند و فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، بیکن، اسپینوزا، ولتر، روسو، کانت، شوپنهاور،‌اسپنسر، نیچه،‌ برگسون، کروچه، راسل، سانتایانا و دیویی را در پرتو تحقیقات تازه‌ای معرفی کند. این کتاب که با زبانی نسبتاً ساده و روان نوشته شده است به دوستداران فلسفه کمک می‌کند که با مطالعهٔ آن درک دقیقی از سیر تحول اندیشه به دست آورند.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تاریخ فلسفه اثر ویل دورانت

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ فلسفه از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب تاریخ فلسفه از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه:

تاریخ فلسفه اثر ویل دورانت مورخ و فیلسوف آمریکایی است. این کتاب در سال 1962 منتشر شد و ویرایش دوم آن در سال 1933 به چاپ رسید. دورانت در این کتاب چندین فیلسوف برجستۀ غربی و ایده‌های آن‌ها را توضیح داده است. کتاب از سقراط و افلاطون شروع می‌شود و تا فریدریش نیچه ادامه می‌یابد. دورانت در این کتاب تلاش می‌کند تا ارتباط متقابل ایده‌های این فیلسوفان برجسته را نشان دهد و توضیح می‌دهد که چگونه ایده‌های یک فیلسوف به فیلسوف بعدی کمک کرده است.

چرا باید کتاب تاریخ فلسفه را بخوانیم؟

تعداد کمی از نویسندگان مانند ویل دورانت کتاب‌های فلسفیِ مناسب افراد غیرمتخصص نوشته‌اند و کتاب تاریخ فلسفه نمونه‌ای عالی از دانش فلسفه و مناسب خوانندگانی است که چندان با فلسفه آشنا نیستند. بینش و بصیرت دورانت خیره‌کننده است و کتاب تاریخ فلسفۀ او، یک کتاب کلیدی برای هر کسی است که مایل به بررسی تاریخ و توسعۀ ایده‌های فلسفی جهان غرب است.

جملات درخشانی از کتاب تاریخ فلسفه:

«اگر نظری به نقشۀ اروپا بیفکنید، مشاهده خواهید کرد که یونان شبیه به استخوان‌بندی پنجه‌ای است که انگشتان کج و خمیدۀ آن به سوی بحرالروم دراز شده است. در جنوب یونان جزیره بزرگ کرت واقع است و از اینجا بود که این انگشتان حریص نخستین مبادی تمدن را بیرون کشیدند. در شرق، در ساحل دیگر دریای اژه، آسیای صغیر واقع است که هر چند اکنون ساکت و کرخ و بی‌حس افتاده است، در روزگار پیش از افلاطون، زندگی پرجوش و خروشی داشت و زمانی در صنعت و تجارت و فعالیت معنوی درجۀ اول را حائز بود. در مغرب، در ساحل دیگر دریای ایونی، ایتالیا به شکل برجی خمیده بر روی دریا دیده می‌شود، پس از آن جزیرۀ سیسیل واقع است و در قسمت غربیتر اسپانیا است که در هر یک از آنها مهاجرنشینهای مترقی یونانی سکونت داشتند و در آخر از همه دروازۀ تیره و تاریک «ستونهای هرکول» (جبل‌ الطارق امروزی)، قرار دارد که در آن روزگار هیچ دریانوردی جرئت عبور از آن را نداشت. در شمال یونان نواحی دور افتاده‌ای با مردم نیمه‌وحشی قرار داشت که در آن عصر تسالی، اپیروس و مقدونیه نام داشت و قبایل نیرومندی که هومر و پریکلس را به یونان داده‌اند از آنجا سرازیر شده بودند یا از آنجا گذشته بودند.»

«اگر بتوانیم دربارۀ سقراط از روی مجسمۀ نیم‌تنه‌ای که از خرابه‌های آثار حجاری دنیای قدیم به دست آمده است قضاوت کنیم، باید بگوییم که وی به قدری زشت بوده است که تاکنون حتی یک فیلسوف هم بدان زشتی دیده نشده است. سر او طاس و صورت او پهن و گرد و چشمان او فرورفته و بی‌حرکت است؛ دماغی بزرگ دارد که بر روی آن لکه‌ای دیده می‌شود که در بسیاری از مهمانیهای عمومی مشخص بوده است. چنین قیافه‌ای به یک باربر بیشتر سزاوار است تا به مشهورترین فلاسفۀ جهان. ولی اگر از نزدیک دقت کنیم، از میان صلابت و خشونت سنگ، چیزی از ملایمت و رقت بشری و بساطت و تواضع را ملاحظه خواهیم کرد یعنی صفاتی که این متفکر زمخت و بدشکل را استاد گرامی و محبوب جوانان زیبا و خوش صورت آتن ساخته بود. معلومات دربارۀ وی اندک است ولی ما او را به همان اندازه خوب می‌شناسیم که افلاطون آریستوکرات و ارسطوی دانشمند محتاط را. ما هنوز او را از ماورای دو هزار و سیصد سال پیش می‌بینیم که با وضع آشفته و لباس فرسوده به فراغت در میدان عمومی شهر (آگورا) می‌گردد و به تظاهرات جنون‌‌آمیز سیاسی وقعی نمی‌نهد، و شکار خود را در وقت مناسب گیر می‌آورد؛ جوانان و متفکران را دور خود جمع می‌کند و آنان را به زیر سایۀ رواق معابد می‌کشاند و از آنان می‌خواهد تا سخنان و کلمات خود را تحت تعریف درآورند.»

تحلیلی بر کتاب تاریخ فلسفه‌:

به طور صریح و مشخص، فلسفه پنج قسم بحث را در برمی‌گیرد: منطق، علم الاجمال، اخلاق، سیاست، علم مابدالطبیعه. «منطق» مطالعه در روش مطلوب و اندیشه و بحث است.«علم الاجمال» مطالعۀ شکل مطلوب، یا همان زیبایی، و نیز فلسفۀ هنر است. «اخلاق» مطالعه در رفتار کمال مطلوب است و علم خیر و شر و علم حکمت عملی و به قول سقراط، علم اعلی است. «سیاست» بحث در تشکیلات ایدئال اجتماع است (و چنانکه می‌گویند فن به دست آوردن قدرت و حکومت و نگاه‌داری آن نیست) و بازیگران سیاسی عبارتند از حکومت مطلقه، حکومت اشراف، حکومت عامه، سوسیالیسم، آنارشیسم و طرفداری از حقوق زنان و «علم مابدالطبیعه» (که به مشکلات زیادی برخورد می‌کند زیرا مانند سایر اقسام فلسفه کوشش در راه تنظیم واقعیات در پرتو ایدئال نیست) بحث در حقیقت بازپسین کلیۀ اشیاء است. ویل دورانت در نه فصل این کتاب، بر هر یک از فیلسوفان بزرگ و معنای فلسفۀ آنان متمرکز شده و دو فصل دیگر شامل مشخصات مختصرتری از سه فیلسوف اوایل قرن بیستم است.

فهرست مطالب کتاب تاریخ فلسفه

مقدمه: در فواید فلسفه
فصل اول: افلاطون
فصل دوم: ارسطو و علم یونانی
فصل سوم: فرانسیس بیکن
فصل چهارم: اسپینوزا
فصل پنجم: ولتر و عصر روشنفکری فرانسه
فصل ششم: ایمانوئل کانت و فلسفۀ اصالت معنی (ایدئالیسم) آلمان
فصل هفتم: شوپنهاور
فصل هشتم: هربرت اسپنسر
فصل نهم: فریدریش نیچه
فصل دهم: حکمای معاصر اروپا: برگسون، کروچه، برتراند راسل
فصل یازدهم: حکمای معاصر آمریکا: سانتایانا، جیمز، دیوئی
خاتمه
واژه‌نامه
کتاب‌ها و آثار هنری
فهرست راهنما (نمایه)

اگر از خواندن کتاب تاریخ فلسفه لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

لذات فلسفه اثر دیگری از ویل دورانت، مورخ و فیلسوف آمریکایی است. این کتاب در ابتدا با عنوان «کاخ‌های فلسفه» منتشر شده بود و نظریات خاص ویل دورانت دربارۀ مسائل اساسی زندگی و سرنوشت زندگی انسان است. 

تاریخ فلسفۀ راتلج اثر فیلسوفان و نویسندگان مختلف است. این مجموعه همان‌طور که از نامش مشخص است، دربارۀ وحدت دو رشتۀ بسیار متفاوت است. نویسنده در این کتاب به بررسی زمان‌مند تاریخ فلسفه پرداخته و هدف آن بحث عمیق دربارۀ تمامی پیشرفت‌های عمدۀ فلسفی است تا خوانندگان علاقه‌مند به فلسفه بتوانند با فیلسوفان و تاریخ فلسفه آشنا شوند.

تاریخ فلسفۀ غرب اثر آنتونی کنی فیلسوف بریتانیایی است. این کتاب یکی از معتبرترین کتاب‌هایی است که بعد از تاریخ فلسفۀ کاپلستون نوشته شده و در معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود. کنی در این کتاب دربارۀ رشد اندیشه‌هایی حرف می‌زد که تفکر و جامعۀ غربی را شکل دادند.

دربارۀ ویل دورانت: برندۀ جایزۀ پولیتزر

تاریخ فلسفه

ویلیام جیمز دورانت در سال 1885 به دنیا آمد و در سال 1981 از دنیا رفت. او مورخ و فیلسوف آمریکایی بود که بیشتر به‌خاطر اثر 13 جلدی خود با عنوان «تاریخ تمدن» که حاوی جزئیات تاریخ تمدن‌های شرق و غرب است به شهرت رسید. دورانت در پی آن بود که مجموعۀ عظیمی از دانش تاریخی را که حجم زیادی یافته بود و به بخش‌های تخصصی تکه‌تکه شده بود یکپارچه سازد و آن را برای کاربردهای معاصر زنده کند. نتیجۀ کار او و همسرش کتاب تاریخ تمدن بود که برندۀ جایزۀ پولیتزر برای ادبیات غیرداستانی در سال 1968 شد و آن دو به افتخار نوشتن این کتاب مدال آزادی ریاست جمهوری در سال 1977 را دریافت کردند. کتاب عصر تمدن بین سال‌های 1935 و 1975 منتشر شد. او پیش از انتشار کتاب تاریخ تمدن، برای انتشار کتاب «ماجراهای فلسفه» مورد توجه قرار گرفت، این کتاب اثری پیشگامانه در نظر گرفته می‌شود که به رواج فلسفه کمک کرد.

زندگینامۀ ویل دورانت

ویلیام جیمز دورانت در شهر نورث آدامز واقع در ایالت ماساچوست از والدین کاتولیک فرانسوی-کانادایی به دنیا آمد. او پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه در کالج سنت پیتر ثبت‌نام کرد و در سال 1907 از این کالج فارغ‌التحصیل شد. در سال 1905 او شروع به کسب تجربه در فلسفۀ سویالیستی کرد اما پس از جنگ جهانی اول به این نتیجه رسید که «شهوت قدرت» زیربنای همۀ اشکال رفتار سیاسی است. در سال 1909 به مدرسه‌ای دینی در نیوجرزی رفت ولی در سال 1911 به عللی که در کتاب «انتقال» شرح داده است از آنجا بیرون رفت. از این مدرسۀ دینی، به یک جهش، به حلقۀ رادیکال‌ترین طرفداران اصلاحات در نیویورک پیوست و در «فرز مدرن اسکول» مدیر و معلم و «طلبۀ اول» گردید و این در واقع آزمایشی بود در آموزش و پرورش مبتنی بر آزادی.

حرفۀ نویسندگی ویل دورانت:

در سال 1917 در حالی که در دانشگاه کلمبیا درس می‌خواند تا مدرک دکترایش در فلسفه را بگیرد، اولین کتاب خود با نام «فلسفه و مسئلۀ اجتماعی» را نوشت. او در این کتاب این ایده را مطرح کرد که فلسفه رشد نکرده است زیرا از رویارویی با مشکلات واقعی جامعه امتناع کرده است. او در همان سال نیز مدرک دکترایش را دریافت کرد و در دانشگاه نیز به تدریس فلسفه پرداخت. در سال 1914 در کلیسای پرسبیتری، واقع در خیابان چهاردهم نیویورک، خطابه‌هایی در فلسفه و ادبیات و تاریخ علم و هنر ایراد کرد و این خطابه‌ها را برای کتاب «تاریخ فلسفه» آماده ساخت. خطابه‌ها که در زیر عنوان مذکور چاپ شد، سال‌ها از جمله کتاب‌های پرفروش گردید و مؤلف و ناشران آن را دچار حیرت کرد. با موفقیت کتاب تاریخ فلسفه کار تدریس را رها کرد و در سال 1927 متقاعد شد تا تمام عمر خود را وقف نوشتن «تاریخ تمدن» کند. در سال 1927 به اروپا سفر کرد و در سال 1930 برای مطالعه دربارۀ مصر و خاور نزدیک، هند، چین و ژاپن به گردش دور دنیا پرداخت و باز در سال 1932 به دور کره گردش کرد و از ژاپن، کره، منچوری، سیبری و روسیه دیدن کرد. پس از هفت سال سیر و تحقیق در سال 1935 کتاب «میراث شرقی ما» را که نخستین جلد «تاریخ تمدن» است منتشر کرد. 

آثار ویل دورانت:

·         برگ ریزان

·         درس‌های تاریخ

·         دعوت به فلسفه

·         ماجراهای فلسفه

·         فلسفه و مسئلۀ اجتماعی

·         لذات فلسفه


نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سپهر حیدری
    • پاسخ به نظر

    یکی از بهترین ها برای شروع تاریخ فلسفه

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی