درباره هایک

(8)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
2216

علاقه مندان به این کتاب
13

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب درباره هایک

انتشارات نگاه معاصر منتشر کرد:
فردریش اگوست فون هایک در تاریخ هشتم می 1899 در وین(اتریش)در خانواده ای دانشگاهی به دنیا آمد.پدر وی پزشک و استاد دانشگاه وین بود.او تحصیلات خود را از سال 1918 در رشته حقوق در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال 1921 موفق به دریافت درجه دکتری در رشته مزبور شد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب درباره هایک اثر دکتر موسی غنی‌نژاد

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب درباره هایک از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب درباره هایک:

کتاب درباره هایک اثر موسی غنی‌نژاد اقتصاددان ایرانی است. این کتاب اولین بار در سال 1381 منتشر شد و پژوهشی دربارۀ زندگی، احوال، افکار و ایده‌های متفکر و فیلسوف مکتب اتریش «فردریش آگوست فون هایک» است. هایک را یکی از بزرگ‌ترین اقتصاددانان و فیلسوفان سیاسی سدۀ بیستم می‌دانند که در سال 1974 برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد شد.

چرا باید کتاب درباره هایک را بخوانیم؟

کتاب دربارۀ هایک یکی از بهترین کتاب‌ها برای آشنایی با نظریه‌ها و اندیشه‌های اقتصاددان و فیلسوف سیاسی اتریشی، هایک است. پس از خواندن این کتاب می‌توانید به راحتی آثار هایک را مطالعه کنید پس اگر به علم اقتصاد، سیاست و تاریخ عقاید اقتصادی علاقه دارید حتماً کتاب درباره هایک را بخوانید.

تحلیلی بر کتاب درباره هایک‌:

جایگاه کانونی هایک در اندیشۀ اقتصادی قرن بیستم بی چون و چرا است. اندیشه‌های هایک بسیار بلندپروازانه است و کمتر از نظام‌های اندیشه‌های میل و مارکس در برابر نقدها آسیب‌پذیر و شکننده است زیرا مبتنی بر دیدگاه فلسفی قابل دفاعی در مورد دامنه و حدود عقل بشری است. در آثار هایک با بیان دوبارۀ لیبرالیسم کلاسیک مواجه می‌شویم که از خطاهایش پالوده شده است، خصوصاً خطاهای فردگرایی انتزاعی و عقل‌گرایی غیرانتقادی، یعنی چیزهایی که حتی آثار بزرگ‌ترین لیبرال‌های کلاسیک به‌ آن‌ها آلوده است و هایک توانسته است با جذب برخی از عمیق‌ترین بینش‌های فلسفۀ محافظه‌کاران آن‌ها را برطرف کند. آثار هایک توجۀ انتقادی فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی را هم به اندازۀ اقتصاددانان سیاسی جلب کرد.

دربارۀ فردریش آگوست فون هایک

فردریش آگوست فون هایک در هشتم می سال 1899 در وین (اتریش) و در خانواده‌ای تحصیل‌کرده به دنیا آمد. پدرش پزشک و استاد دانشگاه وین بود. او تحصیلاتش را از سال 1918 در رشتۀ حقوق در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال 1921 موفق به دریافت درجۀ دکتری در رشتۀ مزبور شد. او علاوه بر حقوق، به اقتصاد و روان‌شناسی نیز علاقۀ خاصی داشت برای همین در همان سال‌ها در کلاس‌های درس اوژن فون بوهم – باورک نظریه‌پرداز اقتصادی معروف مکتب اتریشی-مکتبی که کارل منگر پیشکسوت آن بود، شرکت می‌کرد. علاقه‌اش به فلسفه باعث شد که تحت تأثیر ارنست ماخ، فیزیکدان و فیلسوف علوم قرار بگیرد. سپس هایک به دنبال آشنا شدن با لودویک فون میزس به شدت تحت تأثیر اندیشه‌های فلسفی و اقتصادی این متفکر برجستۀ مکتب اتریش قرار گرفت. آن دو در سال 1927 «مؤسسۀ اتریشی تحقیقات اقتصادی» را بنیان گذاشتند، که هایک تا سال 1931 مدیریت آن را برعهده گرفت. او در سال 1928 در سفری به لندن با جان مینارد کینز که معروف‌ترین اقتصاددان آن زمان انگلیسی بود ملاقات کرد. در سال 1949 هایک «مدرسۀ اقتصادی لندن» را ترک کرد و بعد از تدریس در دانشگاه آرکانزاس، سمت استادی علوم اجتماعی و اخلاقی و نیز ریاست «کمیتۀ اندیشۀ اجتماعی» در دانشگاه شیکاگو را پذیرفت. در سال 1974 جایزۀ نوبل در اقتصاد مشترکاً به هایک و گونار میردال اقتصاددان سوئدی تعلق گرفت.

درباره هایک

در کتاب درباره هایک چه می‌خوانیم؟

موسی غنی‌نژاد در پنج بخش کتابِ درباره هایک، نگاهی گذرا به زندگی و اندیشۀ هایک داشته است. او معرفت‌شناسی و اقتصاد هایک را توضیح می‌دهد و در بخش‌های دیگر کتاب به روش‌شناسی ابطال‌گرایانۀ پوپر، سراب عدالت اجتماعی و اخلاق هایک پرداخته است. غنی‌نژاد معتقد است که هایک در فلسفه مانند کانت بر این باور بوده است که نظم عالم خارج ناشی از فعالیت خلاق ذهن انسان است. هایک نیز درست مثل آدام اسمیت، فیلسوف اخلاق‌گرای اسکاتلندی، به نظم خودجوش اعتقاد دارد و در سیاست به فردگرایی و آزادی‌های فردی گرایش داشت. غنی‌نژاد در ادامه توضیح می‌دهد که هایک به سوسیالیسم هیچ‌گونه تمایلی نشان نداده بود. او در بخش عدالت اجتماعی نشان می‌دهد که هایک عدالت را سرابی بیش نمی‌دانست و دربارۀ اخلاق نیز معتقد است که انسان‌ها از طریق ارزش‌های اخلاقی است که می‌توانند بر برخی از غرایز طبیعی خود مسلط شوند و زندگی صلح‌آمیز و پرباری داشته باشند.

اگر از خواندن کتاب درباره هایک لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب درباره هایک شما را با عقاید و اندیشه‌های هایک آشنا می‌کند و پس از مطالعۀ این کتاب می‌توانید کتاب‌ها و نظریه‌های هایک را بهتر درک کنید. بنابراین اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز بخوانید.

• لیبرالیسم اثر لودویگ فون میزس بهترین کتاب برای آشنایی با اصول اولیه و اساسی و مهم لیبرالیسم کلاسیک به‌ویژه مکتب اتریش است. فون میزس و هایک هر دو از بنیان‌گذاران مکتب اقتصادی اتریش بودند. گفته می‌شود که هایک از کتاب لیبرالیسم فون میزس تاثیر بسیاری گرفته بود.

• قانون، قانون گذاری و آزادیاثر دیگری از فریدریش فون هایک با ترجمۀ موسی غنی‌نژاد و مهشید معیری است که در آن به اصول آزادی‌خواهانۀ عدالت و اقتصاد سیاسی پرداخته شده است. فون هایک در این کتاب دربارۀ موضوعاتی چون دموکراسی معاصر، تقسیم اختیارات، بخش عمومی و بخش خصوصی، دولت و بازار صحبت کرده است.

• بوروکراسی کتاب دیگری نوشتۀ لودویگ فون میزس با ترجمۀ مهدی تدینی است. فون میزس در این اثر تعریف دقیق خود از مفهوم بوروکراسی را شرح می‌دهد و خواننده را متقاعد می‌سازد که نفس بوروکراسی شر نیست، بلکه گسترش بوروکراسی است که به مصیبت تبدیل می‌شود. فون میزس عقیده دارد که این گسترش مصیبت‌بار از تمایل مردم به مداخلۀ دولت در امورشان سرچشمه می‌گیرد.

دربارۀ موسی غنی‌نژاد‌: اقتصاددان و نویسنده

درباره هایک

موسی غنی‌نژاد اهری در سال 1331 در تبریز به دنیا آمد. او اقتصاددان و نویسنده و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت و استاد مدعو دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف است. او همچنین به عنوان مشاور علمی ماهنامۀ مهرنامه در اندیشۀ اقتصادی فعالیت دارد. غنی‌نژاد از سال 1388 تا سال 1390 درس‌گفتارهایی را در مؤسسۀ مطالعات سیاسی و اقتصادی «پرسش» برگزار کرد. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ حسابداری از دانشگاه تهران اخذ کرد و سپس به اقتصاد علاقه‌مند شد و به فرانسه رفت و در رشتۀ اقتصاد به تحصیل پرداخت. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشتۀ اقتصاد از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد و دورۀ دکترای معرفت‌شناسی اقتصادی را در این دانشگاه گذراند ولی پایان‌نامه‌اش را ارائه نداد و به ایران بازگشت. او تاکنون هفت جلد کتاب منتشر کرده است و بیشتر در زمینۀ فلسفه، معرفت‌شناسی علم اقتصاد و تاریخ عقاید اقتصادی می‌نویسد.

آثار دکتر غنی‌نژاد:

·         آزادسازی و عملکرد اقتصادی

·         تجددطلبی و توسعه در ایران

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی