30بوک
کتاب عمومی
ادبیات
رمان خارجی
سرزمین گوجه‌های سبز

سرزمین گوجه‌های سبز

(20)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1608

علاقه مندان به این کتاب
31

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

انتشارات مازیار منتشر کرد:
این کتاب، سرگذشت گروهی دانشجوست که هریک در اوج رژیم خفقان‌آور نیکلای چائوشسکی، ولایت فلاکت زده خویش را به امید زندگی و آینده‌ای بهتر ترک می‌گویند و به شهر می‌آیند؛ اما آمال و آرزوهای حال و آینده‌شان در شهری بر باد می‌رود که مصیبت‌بارتر از ولایتشان، تحت سیطره دیکتاتوری خون‌آشام به خود می‌پیچد. دردناک‌تر آن که هریک از دوستان راوی داستان نیز یا راه خیانت به او را در پیش می‌گیرند و یا دست به خودکشی می‌زنند؛ و گاه هر دو را. همسو با این زنهارخواری‌ها می‌خوانیم که چگونه دولت توتالیتر، در تمام زوایای زندگی خصوصی مردم نفوذ می‌کند و همه آنان، حتی پر صلابت‌ترینشان یا در برابر ستم‌پیشگان، سر بر خاکستر ذلت می‌سایند و یا در دفاع از آدمیت خویش جان می‌بازند. هرتامولر که خود از جان بدربردگان حکومت پلیسی چائوشسگو بود، اینک صادقانه ماجرای زندگی خویش را باز می‌گوید. او با کلامی گزنده و شاعرانه، صحنه به صحنه منظری از جامعه و نسلی را پیش روی ما می‌گشاید که ترس، دمار از روزگارشان در آورده بود. چشم‌اندازی خوفناک از قدرت افسار گسیخته ماموران پلیس و پاسداران که جیب و دهانشان را از گوجه‌های سبز پر می‌کنند؛ کارگران سلاخ‌خانه که خون تازه گاو می‌آشامند و پرولتاریای سر به راهی که هیچ‌کس خواستار ما حصل کارشان نیست؛ کارگرانی که گوسفندان حلبی و هندوانه‌های چوبی تولید می‌کنند. مولر راوی سرگذشت ملتی است که فساد و صبوری در اعماق مغز و روانشان ریشه بسته است. هرتامولر با بینشی اعجاب‌انگیز، قدرت تخیلی شاعرانه، درکی عمیق و خارق‌العاده دست به افشاگری درباره جهان ویران‌گر و لجام گسیخته زده است. سودویچ زایتونگ هرتامولر در کمال فصاحت و با زبانی شاعرانه به تشریح زشتی‌های روحی و مادی زندگی در یک رژیم توتالیتر پرداخته است. «نیویورک تایکز بوک ریویو»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

سرزمین گوجه های سبز 

تصویر جلد کتاب سرزمین گوجه های سبز


 وقتی لب فرو می‌بندیم و سخنی نمی‌گوییم، غیرقابل تحمل می‌شویم و آن‌گاه که زبان می‌گشاییم، از خود دلقکی می‌سازیم...

کتاب سرزمین گوجه‌ های سبز سومین رمان هرتا مولر نویسندۀ آلمانی است. این کتاب در سال 1994 و به زبان آلمانی منتشر شد. کتاب سرزمین گوجه های سبز شاید شناخته‌شده‌ترین اثر مولر باشد. در این کتاب نویسنده نشان می‌دهد که اقلیت آلمانی‌های مقیم رومانی که مخالفِ رژیم نیکلای چائوشسکو بودند، چه وضعیتی داشتند. نیکلای چائوشسکو دیکتاتور کمونیستی بود که به مدت بیست و چهار سال مردم خود را سرکوب کرد. او و همسرش در روز کریسمس سال 1989 اعدام شدند. 

لحن هرتا مولر در کتاب سرزمین گوجه های سبز مستقیم نیست اما می‌توان لابه‌لای نوشته‌هایش آثار خفقان را دید. هرتا مولر در این رمان، داستان چهار جوان را به تصویر کشیده است. این چهار جوان که تحت رژیم دیکتاتوری چائوشسکو در رومانی زندگی می‌کنند سرانجام به امید زندگی بهتر تصمیم می‌گیرند به آلمان مهاجرت کنند. راوی داستانش نیز زنی جوان است. در ادامۀ این مقاله شما را با نویسنده و موضوع کتاب سرزمین گوجه های سبز آشنا می‌کنیم.

معرفی کتاب سرزمین گوجه های سبز اثر هرتا مولر 

رمان سرزمین گوجه های سبز اثر هرتا مولر با ترجمۀ غلامحسین میرزا صالح یکی از مهم‌ترین و مشهورترین کتاب‌های ادبیات سیاسی است. هرتا مولر در کتاب سرزمین گوجه های سبز مثل بسیاری از کتاب‌های دیگرش وضعیت آلمانی‌های رومانی را نشان می‌دهد که تحت ظلم مضاعف رژیم نیکلای چائوشسکو قرار دارند. مولر در کتاب سرزمین گوجه های سبز نشان داده که در فقدان آزادی، دیگر انسان‌ها نمی‌توانند روابطی عادی داشته باشند. تهدید به خشونت، زندان و اعدام؛ و احتمال این‌که هر لحظه ممکن است نزدیک‌ترین دوستت خیانتکار باشد هر انسانی را به جنون می‌رساند. 

نویسنده در کتاب سرزمین گوجه های سبز از سبک پاراتاکسیس استفاده کرده و جملات را بدون ارتباط منطقی کنار هم چیده است. کتاب پُر از فلش‌بک و جابه‌جایی زمانی است. چهار شخصیت اصلی مولر سعی می‌کنند از محیط سنتی و دیکتاتوری بگریزند. راوی و چهار شخصیت اصلی همگی آلمانی‌های رومانیایی هستند و در یک دانشگاه درس می‌خوانند. همۀ آن‌ها تحت آزار و اذیت قرار گرفته و با رژیم مخالفت می‌کنند و امیدوارند بتوانند با فرار کردن زندگی‌شان را تغییر دهند. نویسنده برای شرح بسیاری از جزئیات داستانش از تمثیل استفاده کرده و به مضمون‌هایی مثل تبعیض، خشونت و سرکوبگری رژیم دیکتاتوری پرداخته است. نویسنده با کمک شخصیت‌های کتاب سرزمین گوجه‌ های سبز به ما نشان می‌دهد که چطور رژیم دیکتاتوری و ستم سیاسی می‌تواند به روح و روان مردم آسیب برساند.

خلاصه داستان

داستان در اوج استبداد رژیم دیکتاتوری نیکولای چائوشسکو و در رومانی رخ می‌دهد. «لولا» دختر فقیری است که از روستا برای تحصیل به دانشگاه زنان رومانی آمده و در واقع هم‌اتاقی راوی داستان است. لولا تمام تجربیاتش و تمایلش را به فرار از این دنیای دیکتاتوری و جامعۀ رومانیایی را در دفتر خاطراتش می‌نویسد. بعد از تجربیاتی ناگوار و تلخ، لولا که می‌بیند نمی‌تواند با این زندگی سازگار شود خودش را حلق‌آویز می‌کند و دفتر خاطراتش را در چمدان راوی می‌گذارد. 

بعد از این‌که جنازۀ حلق‌‌آویز شدۀ لولا را پیدا می‌کنند او را از حزب جامعه طرد می‌کنند چون در واقع با خودکشی به کشور و حزبش خیانت کرده است. حتی در دانشگاه برای محکوم کردن عملش مراسمی برگزار می‌کنند. راوی که باور نمی‌کند دوستش خودکشی کرده باشد، دفتر خاطرات لولا را به سه تا از دوستانش به نام‌های ادگار، گئورگ و کرت نشان می‌دهد و آن‌ها با هم دفتر خاطرات را می‌خوانند و بعد از آن زندگی‌شان به کلی دگرگون می‌شود. 

درباره نویسندۀ کتاب سرزمین گوجه های سبز

تصویر نویسنده کتاب سرزمین گوجه های سبز

هرتا مولر نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس مشهور آلمانی است که در سال 1953 متولد شد و در سال 2009 برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. زبان مادری‌اش آلمانی است و در یک روستای آلمانی زبان واقع در غرب رومانی به دنیا آمده است. توانست از دست حکومت دیکتاتوری رومانی جان سالم به در ببرد. در کتاب‌هایش سعی کرده گوشه‌هایی از سختی‌های مردم رومانی و تجربیات خودش،‌ به‌خصوص اقلیت آلمانی رومانی را به تصویر بکشد. هرتا مولر اکنون 70 ساله است و توانسته آثار بسیار زیادی را در زمینۀ استبداد و خفقان سیاسی و دیکتاتوری خلق کند. از جمله آثار مشهورش می‌توان به سرزمین گوجه‌ های سبز،‌ اردوگاه عذاب و گذرنامه اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب سرزمین گوجه های سبز

کتاب سرزمین گوجه های سبز ابتدا به زبان آلمانی و بعد به زبان هلندی منتشر شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت. موقعی که مایکل هافمن ترجمۀ انگلیسی کتاب را در سال 1996 منتشر کرد، کتاب در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. در سال 1998، ترجمۀ مایکل هافمن برندۀ جایزۀ ادبی بین‌المللی دوبلین شد. نویسندۀ کتاب نیز در سال 2009 برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد و کتاب سرزمین گوجه های سبز وارد لیست پرفروش‌ترین‌های سایت آمازون شد.

امتیازات

کتاب سرزمین گوجه های سبز از سایت گودریدز امتیاز 3.7 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

هرتا مولر برای کتاب سرزمین گوجه های سبز برندۀ جایزۀ ایمپک دوبلین شد.

حواشی حول محور کتاب

نویسنده اظهار کرده که کتاب سرزمین گوجه های سبز را «به یاد دوستان رومانیایی‌اش که در رژیم چائوسشکو کشته شدند» نوشته است. برخی معتقدند که هرتا مولر بیشتر این کتاب را از زندگی خودش الهام گرفته و در واقع داستان اتوبیوگرافیک است.

تحلیل سی بوک از کتاب سرزمین گوجه های سبز

خوانایی کتاب و روان بودن
معمولاً داستان‌هایی که از دل حکومتی دیکتاتوری روایت شوند تلخ و غم‌زده هستند و از آن‌جایی که درد و غم بخشی از زندگی انسان است خوانندگان توانسته‌اند به راحتی با چنین وضعیتی همذات‌پنداری کرده و با شخصیت‌های کتاب همدردی کنند. زبان روایت مولر ساده و برای همه قابل درک است اما استعاره‌ها و کنایه‌های پیچیده را نیز به قدری زیبا در این اثر به کار بُرده که خواننده ساعت‌ها محو خواندن سطرهای شگفت‌انگیز کتاب می‌شود.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
اگر تمایل به خرید کتاب سرزمین گوجه های سبز دارید می‌توانید این کتاب را با ترجمۀ شیوا و روان غلامحسین میرزا صالح و چاپ نشر مازیار و با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک تهیه نماید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی