سالتو

(10)

1,050,000ریال

945,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
3138

علاقه مندان به این کتاب
47

می‌خواهند کتاب را بخوانند
6

کسانی که پیشنهاد می کنند
8

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
3

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سالتو

انتشارات چشمه منتشر کرد:
دومین رمانِ مهدی افروزمنش فضایی مهیج و پُرداستان دارد. او که نخستین رمانش یعنی تاول، جایزه‌ی بهترین رمانِ سالِ جایزه‌ی هفت اقلیم را از آنِ خود کرد، در دومین رمانش به قهرمانی پرداخته که از اعماق شهر و از حوالی میدانِ مشهورِ فلاح تهران برآمده است. قهرمانِ او کُشتی‌گیری فرز و تکنیکی ا‌ست که رمانِ سالتو براساسِ جهانِ او شکل می‌گیرد، کُشتی‌گیری جسور که ناگهان بخت به او رو می‌کند و یک عشقِ‌کُشتیِ ثروتمند تصمیم می‌گیرد از او حمایت کند. او مردی است مرموز و مشکوک که برای این مبارز قصه‌هایی دارد و این نقطه‌ای ا‌ست که از آن به بعد فضای رمان حال و‌هوایی جنایی ـ معمایی پیدا می‌کند... افروزمنش با سال‌ها تجربه‌ی روزنامه‌نگاریِ بخش اجتماعی، توجه خاصی به انسانِ برآمده از تکه‌های تیره‌ی شهر دارد. او در این رمان آدم‌های گوناگون این شهر را مقابلِ این قهرمانِ فرز و ازهمه‌جا‌بی‌خبر قرار می‌دهد و ناچارش می‌‌کند درباره‌ی چیزهایی تصمیم بگیرد که بین مرگ و زندگی در نوسان‌اند. سالتو با روحی قصه‌گو و رئالیستی تلاش می‌کند برای مخاطب غافلگیری‌ بزرگی رقم بزند. پسری برآمده از جنوبِ شهر که حالا می‌خواهد سلطان باشد...
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • شومیز
    • 262 صفحه
    • 240 گرم
    • 10
    • 1401

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

کتاب سالتو 

تصویر جلد کتاب سالتو

بخشی از رمان سالتو:


«گاهی این‌طور می‌شود؛ می‌افتی توی تله‌ای به نام خودت. از خودت و همه‌ی کارهایی که کرده‌ای وحشت می‌کنی. شک نداری که دیگر هیچ چیز درست نمی‌شود که همه چیز تمام شده و این تصور مثل سرطان کل بدنت را خواهد گرفت. با بی‌خوابی شروع می‌شود؛ بعد با بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی ادامه می‌یابد و یکهو از اتفاقی که بی‌خبر درونت رخ داده جا می‌خوری و وحشت می‌کنی. درست مثل پریدن از یک خواب عمیق نیمه‌شب با صدای مهیب رعدوبرق بهاری.»

کتاب سالتو رمانی اجتماعی، جنایی و معمایی و یکی از خواندنی‌ترین داستان‌های ادبیات فارسی است. رمان سالتو نوشتۀ مهدی افروزمنش است که اولین بار در سال 1395 منتشر شد و خیلی زود به چاپ دوم رسید. کتاب سالتو، رمانی خوش‌خوان و پرکشش است که نویسنده با بسیاری از مکان‌ها و بعضی از شخصیت‌هایش واقعا آشنا بوده و بنابراین شخصیت‌ها و فضای رمان بسیار باورپذیر است. در ادامه شما را با کتاب سالتو آشنا می‌کنیم. همچنین اگر مایل به خرید کتاب سالتو هستید می‌توانید آن را از همین صفحه تهیه نمایید.

معرفی کتاب سالتو اثر مهدی افروزمنش 

رمان سالتو نوشتۀ مهدی افروزمنش کتابی واقع‌گرا است. رمان سالتو الگوی داستانی خاصی ندارد اما نویسنده با همین سوژۀ تکراری و به ظاهر ساده، داستانی گیرا، خوش‌خوان و تکان‌دهنده خلق کرده است. مهدی افروزمنش که سال‌ها سابقۀ روزنامه‌نگاری و گشتن در شهر تهران را دارد با توجه به محله‌ای خاص از تهران، به شرح بخش‌های تیرۀ این شهر در رمان سالتو پرداخته است. بسیاری از مضامین رمان سالتو مثل فرهنگ جنوب شهر، فقر، خشونت، بزهکاری، مواد مخدر، کودکان کار، اقلیت‌های فراموش شده و نادیده گرفته شده، فلاکت و بدبختی برای مخاطب چیز جدید، عجیب و غریبه‌ای نیست. نویسنده در کتاب سالتو بخشی از دردها، تلخی‌ها و توحش پنهان در زیر پوست جامعه را به تصویر کشیده و با بیانی خاص و جذاب آن را به نمایش گذاشته است. 

دغدغۀ اصلی نویسنده در رمان سالتو ورزش، مشکلات ورزشکارها و به‌خصوص ورزش کُشتی است. نویسنده با ترکیب‌کردن ورزش، استعدادهای محروم، قشر ضعیف و کم درآمد جامعه و باندهای قاچاق سعی کرده است تا مشکلات این ورزشکاران را که همواره در نتیجۀ فشارهای زندگی و اختلاف طبقاتی نادیده‌ گرفته شده است به تصویر بکشاند. تصویری که نویسنده از کُشتی در کتاب سالتو نشان می‌دهد آن تصویر همیشگی نیست. نویسنده در رمان سالتو آن روی سکۀ ورزش‌های قهرمانی مثل بی‌رحمی‌هایش، خشونتش، عشقش و دیوانگی‌هایش را نیز به تصویر درآورده است.

در داستان سالتو حتی اگر کسی پیدا بشود که بخواهد کمکی به مردم این قشر بکند حتماً دسیسه و فریبی در کار است یا به دنبال منافع شخصی خودش است. شخصیت‌های رمان سالتو همه آدم‌های معمولی جامعه هستند و نویسنده تعامل، درگیری‌ها و زندگی این قشر از مردم جامعه را به تصویر کشیده است.

ماجراجویی‌ها، حوادث و فضای رازآلود و مبهمی که نویسنده در رمان سالتو به وجود آورده، مخاطب را به این‌طرف و آن‌طرف می‌کشاند و حیرت‌زده می‌کند. 
رمان سالتو شخصیت‌های زیادی دارد اما هیچ‌کدام از این شخصیت‌ها اضافه یا نابجا محسوب نمی‌شوند. نویسنده به خوبی بین شخصیت‌های رمان سالتو ارتباطی پررنگ شکل داده و همگی به نحوی در ماجراهای رمان دخیل‌اند. تمامی این شخصیت‌ها با همدیگر پیکرۀ اصلی داستان را می‌سازند و نویسنده به خوبی توانسته افکار، شخصیت و اعمال این شخصیت‌ها را به تصویر بکشد. اختلاف طبقاتی نیز بسیار در داستان سالتو مشهود است. رمان سالتو به صورت تک خطی روایت می‌شود و راوی اول شخص داستان گذشته‌نگر است.

خلاصه داستان

نویسنده هیچ وقتی را صرف مقدمه‌چینی نکرده و شما از همان ابتدای داستان سالتو در آغاز وقایع ایستاده‌اید. قهرمان رمان سالتو پسری 16 ساله به نام سیاوش است. سیاوش اهل جنوب شهر تهران است، پدری معتاد و آواره و مادری بیمار و افسرده دارد. سیاوش بسیار بااستعداد است و بدون داشتن مربی و باشگاه حرفه‌ای تبدیل به یک کشتی‌گیر نابغه شده است. سیاوش به همراه عده‌ای از هم‌سن و سال‌هایش درگیر کار اجباری برای یک قاچاقچی به نام «داوود لجن» شده است. او در رقابت‌های محلی عالی بازی می‌کند تا این که روزی دو مرد غریبه به نام نادر و سیامک سر راهش سبز می‌شوند و می‌گویند قصد دارند تا از او یک قهرمان جهانی بسازند. آن‌ها به سیاوش کمک می‌کنند تا از زیر دست «داوود لجن» بیرون بیاید و همراه با مادرش از آن محله برود و با امکاناتی که در اختیارش قرار می‌دهند با جدیت کُشتی را پی بگیرد. سیاوش هم که رویای تبدیل شدن به سلطان دنیای کشتی را در سر می‌پروراند به این دو نفر اعتماد می‌کند اما این دو نفر دنیای کوچک سیاوش را با نیرنگ و دسیسه و فریب تبدیل به جهنم می‌کنند و از او یک هیولا می‌سازند.


«همه دوست داشتند توی مسابقۀ آقای بهرامی خودی نشان بدهند. چون می‌گفتند مربی‌های تهران، تیم ملی و حتی اعضای فدراسیون هم برای تماشا می‌آیند استقلالِ جنوب. یکی دو بار هم طالقانی، رییس فدراسیون آمده بود. نمی‌دانم راست بود یا دروغ اما از صبح حرف بود که منصورخان، سرمربی تیم ملی هم بناست بیاید. بچه‌ها با بدن‌های استخوانی‌شان گوشه گوشۀ سالن بالاوپایین می‌پریدند و طوری که چشم‌شان به ساک‌شان باشد سر و کتف می‌زدند تا گرم شوند. یکی ادای رسول خادم در می‌آورد و آن یکی فکر می‌کرد علیرضا حیدری یا عباس جدیدی است.»

درباره شخصیت‌های رمان سالتو

سیاوش
شخصیت اصلی رمان سالتو سیاوش است. کشتی محور اصلی زندگی سیاوش است. سیاوش در عین بی‌رحمی خونسرد و زیرک است و همین پیچیدگی شخصیت و مهربانی‌هایش باعث می‌شود که خواننده نتواند از او متنفر شود. سیاوش طی داستان تغییر کرده و رشد می‌کند، از قهرمان تبدیل به ضد قهرمان می‌شود و دیگر آن پسر بیچاره نیست و به قدر کافی دنیا دیده شده است که بتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. سیاوش طعم قدرت را چشیده و تا انتهای داستان می‌داند کجا باید ساکت بماند، کجا کمین کند و کجا دست به کار شود. زندگی و کشتی با هم سیاوش را می‌سازند. 

نادر
نادر شخصیت باهوش، مجرب و دنیا دیدۀ کتاب سالتو است که به راحتی به کسی اعتماد نمی‌کند و شاید همین نقطه ضعف این شخصیت باشد. نادر انسانی سرخورده، تک بُعدی، پرهیاهو، قدرتمند و خلافکار است. او که دلش می‌خواسته خودش قهرمان شود اما این اتفاق برایش نیفتاده، حالا تصمیم دارد قهرمان‌پرور شود و بنابراین چشم و گوش بسته به سیاوش اعتماد می‌کند و سعی می‌کند هر طور شده به او کمک کند. در واقع احساسات شدیداً برانگیخته‌شدۀ نادر از مشاهدۀ سیاوش و کشتی گرفتن او جلوی منطقش را می‌گیرد. 

سیامک
سیامک دوست و شریک نادر است. سیامک همیشه کارش را ساکت و آرام به انجام می‌رسد و چندان هیاهویی ندارد.

جزیره
شخصیت اصلی رمان سالتو همیشه در سراسر کتاب خودش را اهل جزیره معرفی می‌کند. در واقع منظور او جایی عجیب و خارج از تهران نیست بلکه اسم «جزیره» اشاره به محله‌ای دور افتاده و فقیر در تهران دارد. این منطقه در جنوب شهر تهران و اطراف خط راه‌آهن واقع شده و دنیایی سیاه است که بزرگ‌ترین خلاف‌ها در همین جزیره شکل می‌گیرد.

خواندن کتاب سالتو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به کتاب‌های جنایی و معمایی علاقه‌مند باشید احتمالاً از خواندن رمان سالتو لذت خواهید برد. داستان پرکشش، ملموس، جذاب و رازآلود سالتو افرادی را با سلیقه و سن‌های مختلف به خود جذب کرده است.

درباره نویسنده کتاب سالتو

تصویر نویسنده کتاب سالتو

مهدی افروزمنش نویسنده و روزنامه نگار متولد سال 1357 است. رمان سالتو، رمان معروف و پرطرفدار این نویسنده است. افروزمنش پیش از سالتو رمان «تاول» را منتشر کرده بود که این رمان جایزۀ بهترین رمان سال هفت اقلیم را از آن خود کرد. مجموعه داستان «باران در مترو» آخرین اثر داستانی افروزمنش است که در سال 1398 منتشر شد. مهدی افروزمنش سابقۀ فعالیت‌های مطبوعاتی دارد و دبیر اجتماعی روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار، شهروند و فرهیختگان بوده است. تمامی آثار افروزمنش را نشر چشمه به چاپ رسانده است.

واکنش ها به کتاب سالتو

مهدی افروزمنش در سال 99 در قراردادی حق اقتباس از رمان سالتو را به فیلیمو واگذار کرد تا سریالی چند قسمتی از این رمان ساخته شود. سریال «یاغی» در سال 1401 به کارگردانی محمد کارت، نویسندگی پدرام پورامیری و حسین دوماری و تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی و با اقتباس آزاد از رمان سالتو بر روی شبکۀ نمایش خانگی رفت. سریال «یاغی» شرح زندگی قهرمانی به نام جاوید است که زندگی‌اش تحت تاثیر جریان‌های مختلف اجتماعی دستخوش تغییر می‌شود. جاوید که نقش آن را علی شادمان بر عهده دارد در نتیجۀ اتفاقاتی نتوانسته شناسنامه داشته باشد و برای این‌که بتواند یک زندگی‌ آبرومندانه فراهم کند و با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند مجبور می‌شود سختی‌های زیادی را تحمل کند. پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی نیز در سریال «یاغی» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حواشی حول محور کتاب

نویسندۀ کتاب سالتو زمانی خودش کشتی‌گیر بوده است اما برای نوشتن رمان سالتو به باشگاه‌های ورزشی مختلف سر می‌زند و با بیست الی بیست و پنج نفر از کشتی‌گیران و قهرمان‌های حرفه‌ای مصاحبه می‌کند. وی تحقیقاتی نیز در مورد باندهای قاچاق و موضوعات مرتبط با رمان به انجام رسانده است.

تحلیل سی بوک از کتاب سالتو

خوانایی کتاب و روان بودن 
رمان سالتو مملو از فراز و فرود، اتفاق‌ها، کشمکش‌ها و تعلیق‌هایی است که شما را وادار می‌کند در یک نشست کتاب را تمام کنید. کتاب سالتو پُر از مضمون‌های متفاوت است، از عشق گرفته تا خیانت. 

شرایط تهیه کتاب 
اگر علاقه‌مند به خرید کتاب سالتو هستید می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک و با تخفیف ویژه تهیه نمایید. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (4)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • شیوا رجبی
    • پاسخ به نظر

    به شدت داستان قشنگی داره

  • تصویر کاربر

    • مونا میرابی
    • پاسخ به نظر

    خیلی کتاب خوبی بود،با سریالش تفاوت زیادی داره با این که هر کدوم نقاط قوت و ضعف خودشون رو داشتن من کتاب رو بیشتر دوست داشتم و از توصیفات و فضا سازی و…گرفته تا قلم نویسنده همه عالی بودن و کاملا مشخص بود پشت این کتاب کلی تحقیق هست و همین جوری کتاب نوشته نشده

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • پاسخ به نظر

    از کتابش خیلی تعریف شنیدم دوست دارم بخرمش شما هخم پیشنهاد میکنید

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    یادت باشه نمی دونم جواب آدم های احمقه. آدم های عاقل یا مخالفن یا موافق.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    آدم‌ پیروز اول میز مذاکره یا میدان نبرد را ترک می کند. بازنده زمان بیشتری نیاز دارد براب بلمد شدن.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    باورها رو زیاد جدی نگیر بچه. فقط گوشه ی ذهنت باشه و مدام غربال شون کن . باور ثابت تو دنیا نداریم. همه چی تغییر میکنه. یلدت باشه وقتی چیزی رو زیاد باور کردی دیگه نمی تونی کار درست رو انجام بدی.

عیدی