لذت فهمیدن

(35)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
4277

علاقه مندان به این کتاب
42

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب لذت فهمیدن

انتشارات صدای معاصر منتشر کرد:
ریچارد فاینمن که مارک کاک، ریاضی­دان برجسته­ی لهستانی آمریکایی او را «نابغه جادوگر» و فریمن دایسون، فیزیک­دان نام آشنای بریتانیایی او را نیم دلقک- نیم نابغه می­خواند. جایگاه ویژه­ای در میان نوابغ فیزیک قرن بیستمی دارد. فاینمن آموزگاری بی­همتاست. در این کتاب که گرد­آمده­ی نوشته­ها و خطابه­های پراکنده­ی اوست. فاینمن از هر دری سخن می­گوید. از شیرین­کاری­های دوران کودکی و نوجوانی و دورانی که در لوس آلاموس روی بمب اتمی کار می­کرد، بیست و چهار جلد دانشنامه­ی بریتانیکا را روی نوک سوزن می­نویسد و فن­آوری نانو را بنیان­گذاری می­کند. از کامپیوترهای آینده، از ارزش و چیستی علم، از نقش فرهنگ علمی در جوامع مدرن امروزی، از شبه علم، از رابطه علم با دین... .
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب لذت فهمیدن اثر ریچارد فاینمن

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب لذت فهمیدن از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب لذت فهمیدن از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که ریچارد فاینمن از آن خود کرده است:

• برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک

معرفی کتاب لذت فهمیدن:

کتاب لذت فهمیدن اثر ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک است. کتاب لذت فهمیدن اولین بار در سال 1999 منتشر شد و شرحی ساده از دستاوردهای ریچارد فاینمن به قلم خود او است که حرفه‌اش درک جهان از الکترودینامیک کوآنتومی را تغییر داد. این کتاب شامل مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و مقالات چاپی او از جمله سخنرانی معروف او در سال 1959 «آن پایین فضای بسیاری هست» می‌شود. او در این سخنرانی معروفش در مورد فاجعۀ شاتل فضایی چلنجر صحبت کرد و ایده‌هایی را به میان آورد که امروزه با نام فناوری نانو شناخته می‌شود و در حین سخنرانی اصطلاح «علم صوری» را ابداع کرد. پیشگفتار اصلی کتاب را فریمن دایسون نوشته است.

چرا باید کتاب لذت فهمیدن را بخوانیم؟

فاینمن یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان دنیا بود و بسیار ساده و جذاب مقوله‌های علمی را توضیح می‌داد. کتاب لذت فهمیدن هر کسی که علاقه‌مند به دنیای ایده‌های جذاب و علمی باشد را مجذوب خود خواهد کرد.

جملات درخشانی از کتاب لذت فهمیدن:

«دوستی دارم که هنرمند است و او گاهی دیدگاهی دارد که من آن را نمی‌پذیرم. گلی برمی‌دارد و می‌گوید «ببین، که چقدر زیباست» و من هم می‌پذیرم. امّا او خواهد گفت، «من که هنرمند هستم می‌توانم ببینم که گل چقدر زیباست. امّا تو که دانشمند هستی اونو تکه پاره می‌کنی و زیبایی اونو از بین می‌بری.» به گمانم او دیوانه باشد. قبل از هر چیز، به اعتقاد من زیبایی که او می‌بیند همه می‌بینند و من هم همین طور. هر چند ممکن است من حس زیباشناختی او را نداشته باشم امّا می‌توانم زیبایی گل را تحسین کنم، من به مراتب بیشتر از آنچه او در گل می‌بیند می‌بینم. من به یاخته‌های درون گل می‌اندیشم که آن‌ها هم زیبا هستند. زیبایی تنها در ابعاد یک سانتی‌متر خلاصه نشده است بلکه در ابعاد کوچکتر نیز زیبایی هست. یاخته‌ها کارهای پیچیده‌ای انجام می‌دهند و در داخل آن‌ها فرآیندهای دیگری نیز رخ می‌دهند. این که رنگ گل تکامل یافته است تا حشرات را برای گرده‌افشانی جذب کند فی‌النفسه جالب است و حکایت از آن دارد که حشرات نیز می‌بینند.»

«من همواره جانب علم را گرفته‌ام و در جوانی همه‌ی تلاشم را صرف علم کرده‌ام. آن روزها نه وقت و نه حوصله‌ی آن را داشته‌ام که به علوم انسانی بپردازم. هر چند در دانشگاه باید چند درس از علوم انسانی را می‌گذراندم تا فارغ‌التحصیل می‌شدم اما من همه‌ی تلاشم را کردم تا این کار را نکنم. سال‌ها که گذشت و پیرتر شدم و آرام گرفتم کمی هم به امور دیگر پرداختم. یاد گرفتم که نقّاشی کنم و کمی بیشتر بخوانم امّا هنوز آن انسان تک‌سویه‌ی گذشته هستم. من هوش اندکی دارم و آن را هم وقف کارهای خاص کرده‌ام.»

«در خانه کتاب‌های دانشنامه‌ی بریتانیکا را داشتیم. پسر بچّه که بودم پدرم مرا روی زانوی خود می‌نشاند و برایم از بریتانیکا می‌خواند. مثلاً درباره‌ی دایناسورها می‌خواندیم. در آنجا از دایناسوری به نام تیرانوساروس رکس می‌گفت: «قدّ این دایناسور هفت متر و نیم است و سر او نزدیک به دو متر طول دارد.» پدرم می‌ایستاد و می‌گفت، «حالا بذار ببینیم که منظورش چیه، منظورش اینه که اگه این دایناسور در حیاط جلویی خونه‌ی ما ایستاده باشه اون قدر بلنده که سرش تا پنجره‌ی ما می‌رسه (ما در طبقه‌ی دوم زندگی می‌کردیم) امّا سرش پهنه و از پنجره رد نمی‌شه.» هر آنچه را برایم می‌خواند برایش از طبیعت مثالی می‌آورد. از این که جانورانی با چنین جثه‌هایی وجود داشته و حالا مرده‌اند و کسی علّت مرگ آن‌ها را نمی‌دادند، برایم هیجان‌انگیز و بسیار جالب بود. نمی‌ترسیدم اگر یکی از آن‌ها پیدا می‌شد و سرش را از پنجره‌ی ما داخل می‌کرد. از پدرم آموختم که هر آنچه را می‌خوانم سعی کنم بفهمم که منظورش چیست و چه می‌گوید.»

تحلیلی بر کتاب لذت فهمیدن‌:

ریچارد فاینمن یک نابغه بود. سادگی و شفافیت کلام و نوشته او مفاهیم انتزاعی علمی را ملموس می‌کرد و حضور گرم او حتی بی‌میل‌ترین دانش‌آموزان را به علم علاقه‌مند می‌کرد. کنجکاوی او را پدرش برانگیخت و او تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان تمام دوران شد. پدرش او را تشویق می‌کرد تا به دنیای اطراف خود به گونه‌ای فراتر از کتاب‌های درسی و آموزه‌های مدرسه بنگرد، پدرش بود که او را تشویق کرد کاوش و درک کند. عطش فاینمن به مرور بیشتر شد چون یاد گرفته بود همه چیز را زیر سؤال ببرد و در نهایت خود را در دنیای فیزیک به اثبات رساند. از تخصص او برای کمک به توسعۀ بمب اتم در طول جنگ جهانی دوم استفاده کردند و مشارکت او در پروژۀ منهتن و تلفات فاجعه‌باری که در نهایت رخ داد، او را به شدت عذاب داد. شک و شبهه‌ای ایجاد شده در آن دوران بود که باعث شد شروع به تحقیقات در زمینۀ تاریخی و توسعۀ تئوری بکند و در نهایت به جایزۀ نوبل فیزیک دست یافت. کتاب لذت فهمیدن گنجینه‌ای ارزشمند از بهترین آثار کوتاه ریچارد فاینمن و دوران کودکی این فیزیکدان برجستۀ آمریکایی است. در این کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و مقاله‌های چاپ شدۀ فاینمن گنجانده شده است که نمایی جذاب از زندگی او در علم ارائه می‌کند، زندگی‌ای که شبیه هیچ زندگی دیگری نبود.

فهرست مطالب کتاب لذت فهمیدن

پیشگفتار فریمن دایسون
دیباچه‌ی ویراستار
۱. لذّت فهمیدن
۲. ماشین‌های محاسب در آینده
۳. لوس آلاموس از پائین
۴. نقش فرهنگ علمی در جامعه مدرن چیست و چه باید باشد؟
۵. آن پائین جا زیاد است.
۶. ارزش علم
۷. گزارش ریچارد فاینمن بر اساس آرای اقلیت از بررسی حادثه فضاپیمای شاتل چلنجر
۸. علم چیست؟
۹. باهوش‌ترین مرد جهان
۱۰. شبه علم
۱۱. به سادگی یک، دو، سه
۱۲. ریچارد فاینمن جهانی را می‌سازد
۱۳. رابطه‌ی علم و دین
پیوست مترجم

اگر از خواندن کتاب لذت فهمیدن لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

ریچارد فایمن که مارک کاگ، ریاضیدان برجستۀ لهستانی او را نابغۀ جادوگر خواند، جایگاهی ویژه در میان نوابغ فیزیک قرن بیستم دارد و آموزگاری بی‌همتاست. بنابراین اگر به خواندن کتاب‌های علمی علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز مطالعه نمایید.

همه‌ی ماجراهای ریچارد فاینمن مجموعۀ کامل داستان‌های خواندنی دو کتاب پرفروش فاینمن «نکنه شوخی می‌کنید، آقای فاینمن!» و «به تو چه که دیگران چه فکر می‌کنند» است. همۀ داستان‌های این کتاب واقعی هستند و راوی خودِ فاینمن است و این کتاب در واقع زندگینامۀ اوست. 

شش قطعه آسان مبانی فیزیک به روایت ریچارد فاینمن است. این کتاب شرحی از اصول بنیادی فیزیک به زبانی غیرتخصصی از ریچارد فاینمن است. مشهورترین و مهم‌ترین فصل‌های درسی فیزیک فاینمن در این کتاب نوشته شده است و هنوز هم مهم‌ترین کتاب فاینمن در نظر گرفته می‌شود. عامۀ خوانندگان می‌توانند به سادگی نظریات و توضیحات فاینمن در این کتاب را متوجه شوند.

درس‌نامۀ فیزیکِ فاینمن اثر دیگری از ریچارد فاینمن نابغۀ فیزیک است. این کتاب نخستین بار در سال 1961 منتشر شد و مجموعه‌ای از درس‌های پروفسور ریچارد فاینمن بین سال‌های 1961 تا 1962 در مؤسسۀ فناوری کالیفرنیا است. این کتاب ابتدا کتاب درسی محسوب می‌شد اما آرام‌آرام از ردۀ کتاب‌های درسی خارج شد و تنها علاقه‌مندان به مطالعه یا فهم عمیق‌تر آن را متوجه می‌شوند. 

سرشت قانون فیزیکی اثر دیگری از ریچارد فاینمن است. ریچارد فاینمن یکی از باهوش‌ترین، سنت‌شکن‌ترین و تأثیرگذارترین فیزیکدانان روزگار ما محسوب می‌شود. این کتاب دربارۀ مهم‌ترین قوانین طبیعت و قانون گرانش است و سپس فاینمن به رابطۀ جدایی‌ناپذیر فیزیک و ریاضیات می‌پردازد و آن‌گاه اصول پایستگی و تقارن را می‌کاود و از برگشت‌‌ناپذیری زمان سخن می‌گوید.

معنای همۀ اینها چیست؟ اثر دیگری از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی است. این کتاب مجموعۀ سه سخنرانی این فیزیکدان برجستۀ آمریکایی است. در این کتاب فاینمن اندیشه‌های خود در مورد زندگی، مذهب، سیاست و دیگر موضوعات را بیان کرده است. دیدگاه نمادشکن او به زندگی و بسیاری از ماجراهای کنجکاوانه‌اش در این کتاب بسیار خواندنی است.

تأثیر علم در اندیشه اثر دیگری از ریچارد فاینمن، فیزیکدان برجستۀ آمریکایی است. این کتاب بر اساس سخنرانی‌های سال 1963 فاینمن در دانشگاه واشنگتن نوشته شده است. او در این سخنرانی در خصوص موضوعاتی عمومی حرف زد و دیدگاه‌های شخصی خود را به شکلی ساده و جذاب مطرح کرد.

دربارۀ ریچارد فاینمن‌: برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک

جامعه‌شناسی گیدنز

ریچارد فیلیپس فاینمن در سال 1918 به دنیا آمد و در سال 1988 از دنیا رفت. او فیزیکدان آمریکایی بود که در گسترش نظریۀ کوآنتومی سهم بسزایی داشت و جزو دانشمندان پروژۀ منهتن بود، پروژه‌ای که در نهایت به ساخت بمب اتمی منجر شد. او همچنین یکی از اعضای کمیسیون راجرز بود که از سوی رئیس‌جمهور قرار شد علت انفجار فضاپیمای چلنجر را بررسی کند. فاینمن در 15 سالگی مثلثات، هندسه تحلیلی، دیفرانسیل، انتگرال و حد مجموع را کاملاً بلد بود و قصد داشت به دانشگاه کلمبیا برود اما به‌خاطر سهمیۀ محدود این دانشگاه برای یهودیان، به دانشگاه ام‌آی‌تی رفت. او یکی از سنت‌شکن‌ترین و آزاداندیش‌ترین فیزیکدانان قرن بیستم بود. فاینمن برای کمک به توسعۀ الکترودینامیک کوانتومی جایزۀ نوبل فیزیک را در سال 1965 به طور مشترک با جولیان شوینگر و سین‌اینتیرو تومونجا دریافت کرد. فاینمن یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشمندان جهان بود و در نظرسنجی مجلۀ دنیای فیزیک در سال 1999 در بین 130 فیزیکدان برجسته، رتبۀ هفتم برترین فیزیکدان تمام دوران را از آنِ خود کرد. فاینمن برای فعالیتش در زمینۀ فیزیک نظری، یکی از پیشگامان زمینۀ محاسبات کوانتومی و معرف مفهوم نانوتکنولوژی شناخته شد. او استاد فیزیک نظری در مؤسسۀ فناوری کالیفرنیا نیز بود. مجلۀ نیویورک تایمز فاینمن را باهوش‌ترین فرد جهان معرفی کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • علی دهقانی
    • پاسخ به نظر

    من همه کتابهای عمومی فاینمن رو از سی بوک گرفتم و این یکی هم مثل بقیه عالی بود.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی