نیمه تاریک بهشت (پالتویی)

(7)
نویسنده:

1,600,000ریال

1,440,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
601

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نیمه تاریک بهشت

انتشارات حکمت کلمه منتشر کرد:
نیمه‌ی تاریک بهشت (مذهب، امپراتوری و شکنجه) ساختن یک امپراتوری چه ملزومات ایدئولوژیک و مذهبی دارد؟

تأسیس یک امپراتوری امر آسانی نیست و البته نگاه داشتن آن نیز ساده نیست. لازمه‌ی تداوم حیات هر امپراتوری، چه مدرن، چه باستانی، نیازمند برنامه‎های عظیم نظامی، تفوق سیاسی، گسترش فرهنگی و برآمدن اقتصادی است. هر زمان که سیاستمداران درون ساختار یک امپراتوری به این موضوع پی ببرند که اعمال جاه‌طلبانه‌ی خشونت‌بار سیاسی از نظر مذهبی غیرقابل‌قبول است، محتمل می‎نماید که انگیزه‎های آنان برای حفظ و پاسداری از ساختارِ امپراتوری کمرنگ شود. بالعکس مادامی که نیروهای خطوط مقدم، تحلیل‌گران نظامی، مسئولین جمع‌آوری مالیات، خدمتکاران خُرد و اربابانِ امپراتوری موفق شوند خود را قانع سازند که مأموریت آنان عادلانه و مقدس است، برنامه‌های سیاسی نیز سهل‌تر پیش خواهد رفت.

بروس لینکلن در «نیمه تاریک بهشت» قصد دارد تا به خوانندگان نشان دهد ساختن یک امپراتوری چه ملزومات ایدئولوژیک و مذهبی دارد و این ساختار عظیم سیاسی تا چه میزان جهانی بوده و در طول تاریخ کم و بیش ثابت مانده است.

لینکلن که از برجسته‌ترین دین‌پژوهان معاصر و از شاگردان میرچا الیاده است، برای این منظور امپراتوری هخامنشی را به عنوان نمونه مورد مطالعه خود برمی‌گزیند و قسمت اعظم کتاب را به بررسی و واکاوی امیال، اعتقادات و مباحثاتی اختصاص می‌دهد که منجر به شکل‌گیری و در نهایت زوال امپراتوری هخامنشی شد.
سپس در فصل پایانی با مقایسه سیاست‌های هخامنشیان با سیاست‌های آمریکای دوران جورج بوش سعی دارد تا بر نقش مذهب و اعتقادات در شکل‌گیری و حفظ امپراتوری تأکید کند.

مطالعه این کتاب به واسطه تصویر دقیقی که از تصورات و جهان‌بینی ایرانیان باستان به دست می‌دهد، برای پژوهشگران تاریخ، دین و سیاست بسیار سودمند خواهد بود. توجه به این نکته که بررسی ایدئولوژی‌های سیاسی و مذهبی و به تبع آن درک ما از فرآیندهای فرامادی در تاریخ ایران تا چه میزان اندک بوده است، اهمیت این کتاب را برای خوانندگان ایرانی دو چندان می‌کند.

به جرأت می‌توان گفت که غالب کتاب‌هایی که در رابطه با هخامنشیان در دهه‌های گذشته به چاپ رسیده یا از منظری غربی نوشته شده و یا درجاتی از ملی‌گرایی ایرانی را در خود داشته است. در مقابل، این کتاب سعی دارد با دیدی گسترده‌ و فراتر از جهت‌گیری‌ها به ساختار سیاسی هخامنشیان بنگرد. فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی