کلیدهای طراحی
تخفیف

%10

کلیدهای طراحی (رحلی)

(33)
نویسنده:

2,350,000ریال

2,115,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5653

علاقه مندان به این کتاب
39

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
10

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب کلیدهای طراحی

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب کلیدهای طراحی اثر برت دادسون


برت دادسون نویسنده، هنرمند و تصویرگر است و کتاب کلیدهای طراحی را برای آموزش عملی طراحی و نقاشی نوشته است. کتاب کلیدهای طراحی در سال 2006 منتشر شد. طبق نظرات دادسون هیچ‌کس طبق دستور طراحی نمی‌کند چون یادآوری دستورات درهم و برهم به هنگام طراحی بسیار مشکل است. بنابراین رابرت دادسون در کتاب کلیدهای طراحی با نشان دادن راه‌های مختلف، به شما یاد می‌دهد که چطور سیستم طراحی خودتان را داشته باشید.

از نظر رابرت دادسون ما نمی‌توانیم هنگام طراحی تمام دانش خود را به یاد بیاریم و خلاقیت در عمل رخ می‌دهد. آنچه در واقع می‌توانیم هنگام طراحی انجام دهیم تنها تمرکز بر روی مدل و تکیه و اعتماد به چشمانمان است. کتاب کلیدهای طراحی اساساً فراگیری روش تکیه بر چشم‌ها و فراگیری راه‌های مختلفی است که می‌تواند امر تکیه کردن را تقویت نماید. 

در کتاب کلیدهای طراحی چه می‌خوانیم؟

طراحی در اصل روندِ دیدن است و به کارگیری اصول در طراحی تقریباً غیرممکن است. بنابراین رابرت دادسون در کتاب کلیدهای طراحی با تکنیک‌های آموزنده و استراتژی‌های مختلف نه تنها به شما یاد می‌دهد چطور به راحتی در طراحی به پیش بروید بلکه ذهن شما را انعطاف‌پذیر می‌کند تا بتوانید بهتر طراحی کنید.

کلیدهای دیگری نیز مثل دوباره‌کشی، دیدن، ترکیب و نقشه‌واری را نیز در این کتاب یاد خواهید گرفت که در واقع محصول مستقیم دیدن است. از نظر رابرت دادسون طراحی در واقع وسیلۀ ارضای کنجکاوی علمی است. بسیاری از نقاشان هر چه مقابل خود ببینند طراحی می‌کنند چون می‌خواهند بگویند که حتی اشیاء معمولی را نیز می‌توانید به اشیاء غیرمعمول تبدیل کنید. در واقع بسیاری از نقاش‌ها شیفتۀ بازی شکل‌ها، سایه‌-روشن‌ها و بافت‌ها می‌شوند. حقیقت این است که برخورد شگفت‌انگیز شما با دنیا در طراحی‌هایتان اقتدار و زیبایی به وجود می‌آورد که به هر طریقی نمی‌توانید آن را به دست بیاورید.

هر بخش از کتاب کلیدهای طراحی برنامه‌های طرح ریزی شده‌ای دارد که خواننده را با کلیدهای مهم مورد بحث آشنا می‌کنند. بخش مرور و برنامۀ خودارزیابی در پایان هر قسمتی گنجانده شده است تا بتوانید مشکلاتی که در طراحی دارید به مرور حل کنید. دید و زوایای غیرمعمول اشیاء، کمپوزیسیون‌های شلوغ، و اغراق در واقعیت مورد توجه قرار گرفته‌اند. هدف کتاب ایجاد طراحی‌های زیبا نیست، بلکه شناسایی راه‌های جدید دیدن و واکنش است.  

فهرست مطالب کتاب کلیدهای طراحی

مقدمه
1: روند طراحی
2: دستخط نقاش
3: نسبت‌ها: اندازه‌گیری اشیاء
۴: نمود نور
5: نمود عمق
6: نمود بافت
7: نقش و دیزاین
8: طراحی و تخیل
کتابشناسی

بریده‌هایی از کتاب کلیدهای طراحی

«در طراحی با دست آزاد به کاغذ هجوم برده می‌شود و مسئله ریسک و به‌خطر افتادن پیش می‌آید؛ در طراحی با دست کنترل شده کناره‌ها استوار و خطوط آنها به‌هم پیوند داده می‌شود. ریسک و استوار سازی روندی بی‌ثبات است که نیاز به تغییر فکر و تغییر حالت بدنی ندارد. در ضمن اینکه بین حالت کنترل و حالت آزاد حرکت می‌کنید نحوۀ گرفتن وسیله نیز از وضعیت شلی و آزاد به وضعیت محکم و یا برعکس تغییر می‌یابد. در بدو امر ممکن است این مسئله به‌ویژه در تغییر نحوۀ گرفتنِ وسیله اندکی ناهنجار به‌نظر برسد، ولی با اندکی تمرین این تغییرات به‌صورت خودکار صورت می‌گیرند. نقاشانی وجود دارند که ادعا می‌کنند این تغییر تنها یک بار به‌وقوع می‌پیوندد. وقتی که آن‌ها اسکیس خطوط مرزی را به‌اتمام می‌رسانند و شروع به ترسیم جزئیات می‌کنند. در ضمن اینکه آن یک قاعده کلی برای طراحی است، ولی با تغییر حالت به‌طور مکرر از این به‌آن یا از آن به‌این انعطاف بیشتری حاصل می‌شود.»

«تمام طراحان با استعداد از نظر داشتن چشمانی به دور از خطا وجه مشترک دارند. یک وقت من یکی از تصویرگران را که به‌خاطر مهارت عجیبش در طراحی مشهور بود در حال کار مشاهده کردم. او داشت از روی مدل کار می‌کرد. او ابتدا یک نقطه در بالای صفحه و سپس یکی هم در پایین صفحه قرار داد. او از بالای سر در محل نقطۀ بالای صفحه به پایین شروع کرد و سرانجام به‌نوک انگشت شست پا در محل نقطۀ پایین رسید. البته هر چه در بین این دو نقطه قرار داشت نیز درست بود. شاید شرح این ماجرا آسان باشد ولی اجرای آن به‌این آسانی نیست. عجیب‌تر از این، کار یکی از دوستانم است، ولی سطوح پیچیده و فراگیر را بدون برداشتن زغالش از روی کاغذ طراحی می‌کند. او با یک خط زیبا باسن او را نشان می‌دهد سپس به‌سمت پایین آمده و پاها را مشخص می‌کند و انگشتان را رسم می‌کند، سپس پای دوم را که روی پای اول قرار گرفته نمایان می‌سازد و خط را به‌سمت بالا برای نشان‌ دادن ساق دیگر بالا می‌برد، او تمام این خط‌ها را با درستی تمام و بدون کوچکترین نقصی رسم می‌کند.»

«دلاکروآ یکی از اولین نقاشانی است که دستخط را به‌عنوان عنصر زندۀ هنری می‌داند و معتقد است که نه تنها در طراحی باید مشخص باشد بلکه باید در نقاشیِ کامل نیز خود را نشان بدهد. او احساس را بر عقل ترجیح می‌دهد. منتقدین به‌دستخط «پرنده» و قدرت دیوانه‌وار او در تصاویر زنده اشاره می‌کنند. وی به‌ویژه در نمایش قدرت و ظرافت حیوانات نابغه است، او اغلب ابتدا آن‌ها را در باغ گیاهان پاریس طراحی می‌کند و بعداً نقاشی‌های فریبنده و پرتحرکی از آن‌ها به‌وجود می‌آورد. مطالعات دلاکروآ از شیر نمای دقیقی از حالت آزاد و کنترل‌شدۀ دست را با هم نشان می‌دهند. این نقاش با طراحی از روی مدل‌های زنده و در حال حرکت دستخط خود را برای نشان دادن فرم‌ها به کار می‌گرفت. او با سلسله‌ای از خط‌های آزاد و نسبتاً تصادفی شروع می‌کرد. این خطوط همین که تجمع پیدا می‌کردند، همانطور که در سر شیر سمت چپ بالا دیده می‌شود، تعدادی از آن‌ها با هم یکی می‌شدند. خط‌های تکراری روی دست شیر و کفل، تقویت شده و فرم را نیرو بخشیده‌اید.»

خواندن کتاب کلیدهای طراحی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب کلیدهای طراحی برای هر کسی است که به طراحی علاقه‌مند است اما معمولاً سردرگم می‌شود و می‌خواهد طرح‌هایی خلاقانه بکشد. این کتاب در واقع یک نقطۀ شروع برای تمام هنرمندان است. انجام دستورالعمل‌های گام‌به‌گام این کتاب ممکن است برای مبتدیان رشتۀ طراحی و نقاشی کمی دشوار باشد. 

بخش‌ها و برنامه‌های کتاب کلیدهای طراحی به‌دنبال هم مرتب شده‌اند. با وجود این هر قسمتی را که خواننده دوست دارد می‌تواند به‌میل خود انتخاب و مطالعه کند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب کلیدهای طراحی

کتاب کلیدهای طراحی

برت دادسون نویسنده و تصویرگر است که بیش از 70 سال در صنعت هنر و نقاشی فعالیت داشته‌ است. او در سال 1938 به دنیا آمد و پرفروش‌ترین کتاب‌های کلاسیک برای یادگیری طراحی را نوشته است. او همچنین تصویرگر بیش از 80 کتاب کودکان بوده است. او به همراه ماهلون هوگلند زیست‌شناس مشهور، کتاب «روش زندگی» را منتشر کرده است و هم اکنون در برادفورد، ورمونت زندگی می‌کند.

امتیازات

کتاب کلیدهای طراحی از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

میزان فروش کتاب

بیش از 250 هزار نسخه از کتاب کلیدهای طراحی در سراسر جهان به فروش رفته است.

تحلیل سی بوک از کتاب کلیدهای طراحی

نشر یساولی کتاب کلیدهای طراحی از برت دادسون را با ترجمۀ عربعلی شروه منتشر کرده است.

برت دادسون در کتاب کلیدهای طراحی با تکنیک‌های سرگرم‌کننده و استراتژی‌های مختلف نه تنها به شما طراحی را یاد می‌دهد بلکه ذهن شما را انعطاف‌پذیر می‌کند تا بتوانید نقاشی‌های بهتری بکشید. در هر بخش او با دستورالعمل‌های اساسی و تصاویر مناسب به شما کمک می‌کند خلاقیت خود را در جهت درستی هدایت کنید. موضوعات مطرح شده در این کتاب می‌توانند الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان باشند.

با 58 استراتژی، تمرین‌ها و دستورالعمل‌های گام‌به‌گام کتاب شما می‌توانید:
• نقاشی‌ها و طراحی‌های سادۀ خود را به طراحی‌های هنرمندانه تبدیل کنید.
• با پرورش خلاقیت و تخیل خود، اشیاء ساده را به صورت جالب توجه‌ای طراحی کنید.
• پارادوکس بصری خلق کنید.
• با نقاشی‌ها خود و افزودن جزئیات قابل توجه به آن، داستان‌سازی کنید.
• برای ایجاد طراحی‌ها و نقاشی‌های فریبنده، با الگوهای مختلف طراحی بازی کنید.
• با ایده‌های فرهنگی مختلف آشنا شوید و نقاشی‌‌ها و طراحی‌های خودتان را بر اساس این ایده‌ها خلق کنید.
• زمینۀ جدید در طراحی‌های خود ایجاد کنید.

اگر از کتاب کلیدهای طراحی خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

کتاب هنر رنگ ایتن نوشتۀ یوهان ایتن نقاش، طراح، مدرس، نویسنده و نظریه‌پرداز اکسپرسیونیست سوئیسی است. او در این کتاب به رنگ و مسائل آن توجه ویژه‌ای دارد و کتاب بر اساس نظریۀ رنگ اشتوتگارت مبتنی بر چرخۀ رنگ نوشته شده است. این کتاب بسیار مناسب هنردوستان، دانشجویان رشته‌های هنری و کسانی است که در کارهای هنری فعالیت می‌کنند.

چگونه از پرندگان طراحی کنیم اثر بهنام شریفی که با کمک این کتاب می‌توانید پرنده‌های مختلف را به راحتی طراحی کنید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی