کلیات علم اقتصاد
تخفیف

%10

کلیات علم اقتصاد

(118)

7,600,000ریال

6,840,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
11885

علاقه مندان به این کتاب
129

می‌خواهند کتاب را بخوانند
9

کسانی که پیشنهاد می کنند
21

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب کلیات علم اقتصاد

انتشارات روزنه منتشر کرد:

پیش از این علم اقتصاد تا این حد شیرین و ساده بیان نشده است؛ عجم اوغلو، لیبسون و لیست اساسا این کتاب را نوشته شده‌اند تا سادگی این علم را مورد تاکید قرار دهند. کتاب حاضر همچنین می‌کوشد با مرتبط کردن مطالب خود با روبدادهایی که هر روزه با آنها سر و کار داریم سرمای مباحث نظری را از اقتصاد بگیرد و جنبه‌های دوست‌داشتنی و جالب این علم را در معرض دید و تجربه دانشجویان قرار دهند. دارو عجم اوغلو استاد تمام کرسی الیزابت و جیمز کیلیان در دانشکده اقتصاد موسسه فناوری ماساچوست MIT، عضو آکادمی ملی علوم، آکادمی هنرها و علوم آمریکا، جامعه اقتصادسنجان، انجمن اقتصادی اروپائی، و جامعه اقتصاددانان کار، برنده جایزه برتر تی. دبلیو. شولتز از دانشگاه شیکاگو در سال 2004، جایزه افتتاحیه شروین روزن برای خدمات فوقالعاده به اقتصاد کار در 2004، جایزه علمی انجمن علوم ترکیه در سال 2006، جایزه جان ون نویمان، کالج راجک بوداپست در سال 2007، مدال جان بیتز انجمن اقتصاد آمریکا برای بهترین اقتصاددانان زیر 40 سال و جایزه اروین پِلِین نِمرز. دیوید لیبسون استاد تمام اقتصاد در دانشگاه هاروارد، عضو دفتر ملی پژوهشهای اقتصادی، عضو شورای پژوهش آکادمیک دفتر حفاطت مالی از مصرفکننده، جامعه اقتصادسنجی، آکادمی علوم و هنرها، برنده جایزه TIAA-CREF پل آ. ساموئلسون، و جایزه فی بتا کاپی هاروارد. جان آ. لیست رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو، برنده جایزه کِنِت گالبریت از انجمن اقتصاد کشاورزی و کاربردی آمریکا، عضو آکادمی علوم و هنرهای آمریکا، دستیار سردبیر نشریه ادبیات اقتصادی Journal of Economic Literature و سردبیر نشریه بررسی چشماندازهای اقتصادی Journal of Economic Perspectives Review.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب کلیات علم اقتصاد اثر دارون عجم اغلو، دیوید لیبسون و جان ای.لیست


کتاب کلیات علم اقتصاد از دارون عجم اغلو، دیوید لیبسون و جان ای.لیست در سال 2014 منتشر شد. آن‌ها در کتاب کلیات علم اقتصاد به تحلیل اقتصادی و شناسایی سه انگارۀ کلیدی پرداخته‌اند که در کانون رویکرد اقتصادی برای فهم رفتار بشر قرار دارند؛ یعنی بهینه‌یابی، تعادل و روش تجربی. این سه کلمۀ انتزاعی از سه انگار نمایندگی می‌کنند که در عمل بسیار شهودی هستند.

علم اقتصاد، علمی شگفت‌انگیز است. نحوۀ کار نظام‌های اقتصادی بسیاری از متخصصین در این زمینه از جمله دارون عجم اغلو، دیوید لیبسون و جان ای.لیست را شگفت‌زده می‌کند، آن‌قدر که تصمیم گرفتند دست به نوشتن کتابی بزنند تا سادگی انگاره‌های اقتصادی و قدرت فوق‌العادۀ آن‌ها در توضیح‌، پیش‌بینی و اصلاح آنچه در جهان رخ می‌دهد را برای همگان توضیح دهند.

در کتاب کلیات علم اقتصاد چه می‌خوانیم؟

نویسندگان در کتاب کلیات علم اقتصاد با رویکردی تازه و با استفاده از مضامینی مثل بهینه‌سازی، تعادل و روش تجربی نه تنها قدرت ایده‌های سادۀ اقتصادی را نشان می‌دهند، بلکه آنچه در جامعۀ امروزی در حال رخ دادن است را نیز پیش‌بینی کرده و به شما نشان می‌دهند چطور می‌توانید با استفاده از داده‌ها رفتارهای اقتصادی را پیش‌بینی کنید.

 کتاب کلیات علم اقتصاد از نه بخش تشکیل شده است و نویسندگان در این کتاب ابتدا به سراغ بهینه‌یابی رفته‌اند و معتقدند بهینه‌یابی همان انتخاب بهترین گزینۀ در دسترس است. آن‌ها فرض را بر این گذاشته‌اند که انسان‌ها همیشه در بهینه‌سازی موفق هستند چون بیشتر تصمیم‌گیرندگان به سراغ گزینه‌ای می‌روند که بیشترین سود خالص را در بردارد. بنابراین بهینه‌سازی یک ابزار مفید برای پیش‌بینی رفتار بشر به حساب می‌آید. آن‌ها معتقدند با آموزش بهینه‌سازی به افراد می‌شود تصمیمات و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

سپس آن‌ها در مورد اصل کلیدی دوم که بسط دهندۀ قاعدۀ نخست است توضیحاتی ارائه کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که نظام‌های اقتصادی در «تعادل» عمل می‌کنند. تعادل یعنی وضعیتی که در آن همگان به‌طور هم‌زمان در جهت بهینه‌سازی می‌کوشند و یک نظام اقتصادی زمانی در تعادل است که هر فرد احساس کند نمی‌تواند با اتخاذ شیوه‌ای دیگر عملکرد بهتری داشته باشد.

و اما قاعدۀ سوم که نویسندگان در کتاب کلیات علم به توضیح آن پرداخته‌اند، «روش‌شناختی» یا همان «روش تجربی» است. از نظر نویسندگان اقتصاددانان از داده‌ها استفاده می‌کنند تا نظریه‌های اقتصادی را بیازمایند، در مورد جهان بیاموزند و با سیاست‌گذارها سخن بگویند. برای همین داده‌ها نقشی اساسی در کتاب کلیات علم اقتصاد دارند.

نویسندگان معتقدند که در پس هر نظریه مستنداتی وجود دارد و برای اثبات این موضوع هر فصل کتاب را با یک پرسش تجربی شروع کرده‌اند و سپس با استفاده از داده‌ها به این پرسش پاسخ می‌دهند. مثلاً یکی از فصل‌های کتاب با این پرسش شروع می‌شود:
«آیا یک سیگاری حاضر به ترک اعتیاد خود در ازاء 100 دلار در ماه می‌شود؟»

سپس در همان فصل توضیح داده‌اند که چگونه وقتی محققین برای ترک سیگار به سیگاری‌ها پول پرداختند، میزان کشیدن سیگار کاهش یافت.

فهرست سه بخش از کتاب کلیات علم اقتصاد

بخش اول: مقدمه‌ای بر علم اقتصاد
فصل ۱. اصول و کاربرد علم اقتصاد
فصل ۲. روش‌های اقتصادی و پرسش‌های اقتصادی
فصل ۳. بهینه‌سازی: انجام‌دادن بهترین کاری که ممکن است
فصل ۴. تقاضا، عرضه و تعادل
بخش دوم: مبانی اقتصاد خرد
فصل ۵. مصرف‌کنندگان و انگیزه‌ها
فصل ۶. فروشندگان و انگیزه‌ها
فصل ۷. رقابت و دست نامرئي
فصل ۸. تجارت
فصل ۹. پیامدهای خارجی و کالاهای عمومی
فصل ۱۰. دولت در اقتصاد: مالیات‌ستانی و تنظیم‌گری
فصل ۱۱. بازارهای عوامل تولید
بخش سوم: ساختار بازار
فصل ۱۲. انحصار
فصل ۱۳. نظریۀ بازی‌ها و بازی راهبردی
فصل ۱۴. انحصار چندجانبه و رقابت انحصاری

بریده‌هایی از کتاب کلیات علم اقتصاد

«فیس‌بوک حتی یک پنی هم برای شما هزینه ندارد، بنابراین وسوسه می‌شویم که بگوییم «مجانی است.» اما در اینجا راه دیگری هم برای اندیشیدن به این موضوع هست. وقتی از فیس‌بوک استفاده می‌کنید از چه چیز دست کشیده‌اید؟ این پرسشی از یک نوع متفاوت است. فیس‌بوک پولی از شما نمی‌گیرد، اما به راستی وقت شما را می‌گیرد. اگر شما روزانه یک ساعت وقت صرف فیس‌بوک کنید، برخی از استفاده‌های جایگزین از این زمان را کنار گذاشته‌اید. شما می‌توانستید آن زمان را با بازی فوتبال، دیدن فیلم‌های ویدئو، چرت زدن، خیال‌پردازی یا گوش دادن به موسیقی بگذرانید. برای مثال در ایالات متحده یک دانشجوی شاغل نوعی با 7 ساعت کار در هفته تقریباً 4000 دلار در سال در می‌آورد، که برای خرید قسطی یک خودروی اسپورت کافی است. یک شغل پاره‌وقت صرفاً یک راه‌ جایگزین برای استفاده از زمانی است که به فیس‌بوک اختصاص می‌دهید. از دید شما بهترین استفادۀ جایگزین برای زمان فیس‌بوکتان چیست؟ این شیوه اقتصادی اندیشیدن در مورد هزینۀ فیس‌بوک است.»

«اینکه بگوییم علم اقتصاد تماماً دربارۀ انتخاب‌ها است راهی آسان برای به یاد آوردن آن است که علم اقتصاد چیست. برای آنکه تعریفی دقیق‌تر از اقتصاد ارائه دهیم، ابتدا لازم است به معرفی دو مفهوم مهم بپردازیم: «عاملان اقتصادی» و «تخصیص منابع». یک «عامل اقتصادی» یک فرد یا یک گروه است که دست به انتخاب می‌زند. بگذارید با چند گونه از عاملان اقتصادی منفرد شروع کنیم. برای مثال، یک «مشتری» انتخاب می‌کند که آیا چیزبرگر بخورد یا برگر توفو. والدین برمی‌گزینند که فرزندانشان را در مدرسه‌ای دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کنند. یک دانش‌آموز می‌تواند حضور در کلاس درس را انتخاب کند یا از آن جیم شود. یک شهروند انتخاب می‌کند که رأی بدهد یا خیر، و اگر رای می‌دهد از کدام نامزد حمایت کند. یک کارگر دست به گزینش می‌زند که کارش را انجام دهد یا تظاهر به کار کردن کند، در صورتی که در حال پیامک‌بازی است.»

«دومین مفهوم مهمی که باید درک کنیم آن است که علم اقتصاد تخصیص «منابع کم‌یاب» را مطالعه می‌کند. منابع کم‌یاب چیزهایی هستند که افراد می‌خواهند، منتهی مقدار درخواست برای آنها بیش از کمّیت در دسترس است. حلقه‌های طلائی ازدواج، ماساژهای شیاتسو، کیف‌های دستی «گوچی»، هلوهای کالیفرنیا، آیفون‌ها، بستی یا باسلق شکلاتی سه رنگ، و اتاق‌هایی با منظرۀ خاص همگی منابع کم‌یاب به شمار می‌آیند. و بیشتر چیزهای معمولی مانند دستمال توالت، صندلی‌های مترو و آب آشامیدنی پاکیزه نیز همین گونه‌اند. علت وجود «کمیابی» نامحدود بودن خواسته‌های افراد است در جهانی با منابع محدود. جهان دارای منابع کافی برای آنکه به همگان هر آنچه می‌خواهند بدهد نیست. خودروهای اسپورت را در نظر بگیرید. اگر این خودروها به طور مجانی توزیع شوند، تعدادشان برای آنکه این کار مستمراً ادامه یابد کافی نخواهد بود. در عوض، خودروی اسپورت به مشتریانی فروخته می‌شود که حاضرند بابت آن هزینه کنند.»

خواندن کتاب کلیات علم اقتصاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

تاکید بر متناظر کردن نظریه‌ها و داده‌های واقعی مهم‌ترین وجه تمایز این کتاب از سایر کتب اقتصادی است. نویسندگان سعی دارند در این کتاب به دانشجویان و علاقه‌مندان نشان دهند که چگونه اقتصاددانان برای پاسخ به پرسش‌های مشخص از داده‌ها استفاده می‌کنند.

دربارۀ نویسندگان کتاب کلیات علم اقتصاد

کتاب کلیات علم اقتصاد

دارون عجم اغلو در سال 1967 به دنیا آمد. او استاد تمام کرسی الیزابت و جیمز کیلیان در دانشکدۀ اقتصاد موسسۀ فناوری ماساچوست اِم‌آی‌تی است. او مدرک کارشناسی‌اش را در سال 1989 در رشتۀ اقتصاد از دانشگاه نیویورک دریافت کرد؛ در سال 1990 مدرک کارشناسی ارشدش را از مدرسۀ اقتصادی لندن در اقتصاد ریاضی گرفت؛ و در سال 1992 مدرک دکترای اقتصادش را از همان مدرسه دریافت کرد. او عضو آکادمی ملی علوم، آکادمی هنرها و علوم آمریکا، جامعۀ اقتصادسنجان، انجمن اقتصادی اروپائي و جامعۀ اقتصاددانان کار است.

عجم اغلو تاکنون جوایز و فلوشیپ‌های بسیاری دریافت کرده است. از جمله این جوایز می‌توان به جایزۀ برتر تی.دبلیو، شولتز از دانشگاه شیکاگو در سال 2004، جایزۀ افتتاحیۀ شروین روزن برای خدمات فوق‌العاده به اقتصاد کار و جایزۀ علمی انجمن علوم ترکیه در سال 2006 اشاره کرد. او همچنین در سال 2005 مدال جان بیتز را که هر دو سال یک بار از سوی انجمن اقتصاد آمریکا به بهترین اقتصاددان زیر 40 سال تعلق می‌گیرد و جایزۀ اولین پلین نمِرز که هر دو سال یک بار برای آثار دارای اهمیت ماندگار در زمینۀ اقتصاد اعطا می‌گردد را دریافت کرد. او از دانشگاه اوتریخت و دانشگاه بوسچروس دکترای افتخاری دارد.

علایق پژوهشی‌ او شامل اقتصاد سیاسی، توسعۀ اقتصادی و رشد، نظریۀ سرمایۀ انسانی، نظریۀ رشد، نوآوری، نظریۀ جستجو، اقتصاد شبکه و آموختن می‌شود. او کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» را به همراه جیمز آلن رابینسون منتشر کرد که این کتاب از  پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز شد.

دیوید لیبسون استاد‌تمام اقتصاد در دانشگاه هاروارد است. او عضو دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی و دانشیار پژوهشی است و در زمینۀ قیمت‌گذاری دارائي، نوسانات اقتصادی و گروه‌های کار در حال پیر شدن فعالیت می‌کند. تحقیقات او بر روی موضوع اقتصاد رفتاری متمرکز است و او ریاست بنیاد ابتکار رفتار انسانی در دانشگاه هاروارد را بر عهده دارد. او در چندین هیئت سردبیری مجلات علمی و نیز هیئت مطالعۀ سلامت و بازنشستگی (انجمن ملی سلامت) و شورای پژوهش در مورد مستمری (وارتون) خدمت می‌کند. 

او در کمیتۀ سرمایه‌گذاری مستمری هاروارد و شورای پژوهش آکادمیک دفتر حفاظت مالی از مصرف‌کننده نیز عضو است. لیبسون بورس مارشال و عضویت جامعۀ اقتصادسنجی و آکادمی علوم و هنرها را دریافت کرده است. لیبسون مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه هاروارد و مدرک کارشناسی‌ ارشدش را از مدرسۀ اقتصادی لندن دریافت کرد و مدرک دکترایش را از مؤسسۀ فناوری ماساچوست اِم‌آی‌تی گرفته است. از آن زمان به بعد در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند. به منظور قدردانی از تدریس او جایزۀ فی بتا کاپی هاروارد و مقام استادی در کالج هاروارد به او تعلق گرفت.

کتاب کلیات علم اقتصاد
کتاب کلیات علم اقتصاد

جان ای. لیست استاد اقتصاد کرسی لیوینگستون در دانشگاه شیکاگو و رئیس دانشکدۀ اقتصاد این دانشگاه است. او در سال 2010 جایزۀ کِنِت گالبریت را از انجمن اقتصاد کشاورزی و کاربردی دریافت کرد. او در سال 2011 به عضویت آکادمی علوم و هنرهای آمریکا در آمد و سردبیر نشریۀ بررسی چشم‌اندازهای اقتصادی و همچنین دستیار سردبیر نشریۀ ادبیات اقتصادی است. تحقیقات او بر روی پرسش‌های اقتصاد خرد متمرکز است. بخش زیادی از زمان او صرف طراحی روش‌های اجرایی در زمینۀ کاوش جنبه‌های اقتصادی مقررات محیط‌زیستی؛ انگیزه‌ها، ترجیحات، ارزش‌ها و نهادها شده است. اخیراً او بر روی موضوعات مرتبط با اقتصاد صدقه، کاوش در مورد علت پرداخت صدقه از سوی مردم، به علاوه طرح‌واره‌های انگیزشی بهینه در مورد صدقه‌پردازان تازه‌کار و کهنه‌کار کار می‌کند.

امتیازات

کتاب کلیات علم اقتصاد از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب کلیات علم اقتصاد

نشر روزنه کتاب کلیات علم اقتصاد از دارون عجم اغلو، دیوید لیبسون و جان ای.لیست را با ترجمۀ علیرضا بهشتی شیرازی منتشر کرده است.

نویسندگان در کتاب کلیات علم اقتصاد از پرسش‌ها و داده‌های واقعی اقتصادی استفاده کرده‌اند تا به علاقه‌مندان دنیای واقعی اقتصاد را نشان دهند. با پرسش‌های تجربی کتاب کلیات علم اقتصاد، شما یاد می‌گیرید که چطور اصول اقتصادی را در زندگی روزمرۀ خود به کار ببرید.

اگر از کتاب کلیات علم اقتصاد خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد اثر یانیس واروفاکیس اقتصاددان، سیاستمدار و وزیر سابق دارایی یونان است. او در این کتاب سعی کرده است با استفاده از دانش و تجربه‌اش به‌عنوان یک اقتصاددان مشهور، مبانی اقتصاد، سیاست، تجارت و فساد اقتصاد جهانی را برای دخترش که در زمان نگارش این کتاب نوجوان بود توضیح دهد. این کتاب بسیار مناسب کسانی است که دوست دارند همه چیز را دربارۀ اقتصاد به زبان ساده یاد بگیرند.

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو اقتصاددان آمریکایی ترک تبار و جیمز آلن رابیسنون اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی است. این دو نویسنده در این کتاب از طریق طیف وسیعی از مطالعات موردی تاریخی، بینش‌هایی دربارۀ اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد توسعه و تاریخ اقتصادی ارائه کرده‌اند تا بفهمیم چرا ملت‌ها به گونه‌ای متفاوت توسعه می‌یابند و چرا برخی از آن‌ها در انباشت قدرت و رفاه از برخی دیگر شکست می‌‌خورند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • محسن کاظمی علیشاه
    • پاسخ به نظر

    با سلام برخی نویسنده ها نیازی به موضوع و بررسی سایر فاکتورها ندارند یعنی هر کتابی می نویسند باید خواند مثلدارون عجم اوغلو، نسیم نیکولاس طالب و... به جای دوتا ورد پیتزا به معده علم وارد مغزتون بکنید. یا حق

  • تصویر کاربر

    • مسعود نوروزی
    • پاسخ به نظر

    بسیار علی بود.

  • تصویر کاربر

    • محسن طاهری
    • پاسخ به نظر

    خیلی کتاب کاربردی و مفیدی است و ترجمه فوق العاده ای دارد. کسانی که می خواهند اقتصاد را به صورت خیلی روان با مثال هایی عالی بدانند این کتاب بهترین در نوع خودش است.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی