ماهی سیاه کوچولو

(44)
نویسنده:

300,000ریال

270,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
3177

علاقه مندان به این کتاب
35

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
9

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ماهی سیاه کوچولو

انتشارات نودا منتشر کرد:
ماهی سیاه کوچولو یکی از داستان‌های کودکان، نوشته صمد بهرنگی نویسنده ایرانی است. او این داستان را در زمستان سال 1346 نوشت و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال 1347 با تصویرگری فرشید مثقالی منتشر کرد. قصه ماهی سیاه کوچولو در مورد ماهی کوچکی است که به عشق دیدن دریا خطر می‌کند و سفری دور و دراز را با تجربه‌های متفاوت برای رسیدن به رهایی آغاز می‌کند. ماهی سیاه کوچولو کتاب برگزیده کودک در سال 1347 شد. همچنین جایزه 6 امین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و جایزه بی‌ینال براتیسلاوای چک‌اسلواکی را در سال 1969 دریافت کرده‌است. این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • شومیز
    • 66 صفحه
    • 60 گرم
    • 66
    • 1402

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی 

ماهی سیاه کوچولو یک داستان تمثیلی از صمد بهرنگی است که در سال 1347 منتشر شد. این کتاب داستان یک ماهی سیاه کوچولو است که از جویبار محل زندگی خود راهی سفر می‌شود تا به دریا برسد. می‌رود تا جهان را بشناسد و راهی برای تغییر دادن محیط خود بیابد و در مسیر خود، تجربۀ لازم برای بزرگ شدن را پیدا کند. هر چه پیش‌تر می‌رود پخته‌تر می‌شود و تجربه‌های نوتری می‌آموزد و آن‌ها را در مقابله با موانع به کار می‌گیرد.

خلاصه داستان ماهی سیاه کوچولو

قصۀ ماهی سیاه کوچولو قهرمان محور است و شخصیت اصلی آن همان ماهی سیاه کوچولو است و باقی شخصیت‌ها برای رسیدن قهرمان قصه به هدفش طراحی شده‌اند. ماهی سیاه کوچولو نمونۀ یک قهرمان پرتلاش، متفکر، باهوش و تسلیم‌ناپذیر است که یک تنه در مقابل تمام مخالفانش می‌ایستد تا به آن چیزی که ایمان دارد برسد.

کتاب ماهی سیاه کوچولو حکایت زندگی و سرگذشت این ماهی است که از زندگی تکراری و بیهوده خسته شده و بنابراین برخلاف مخالفت مادرش تصمیم می‌گیرد خطر کند و سفری دور و دراز در پیش می‌گیرد. در طول سفر این ماهی سیاه کوچولو با حوادث و اتفاقات مختلفی روبه‌رو می‌شود و به هر سختی از پس این اتفاقات برمی‌آید. او با افراد مختلفی نیز آشنا می‌شود و حکایت‌ها و درس‌های آموزنده‌ای از آن‌ها یاد می‌گیرد.

بریده‌هایی از کتاب ماهی سیاه کوچولو

«مادر و بچه، صبح تا شام دنبال همدیگر می‌افتادند و گاهی هم قاتی ماهی‌های دیگر می‌شدند و تند‌تند، توی یک‌تکه جا، می‌رفتند و برمی‌گشتند. این بچه یکی یک‌دانه بود، چون از ده هزار تخمی که مادر گذاشته بود، تنها همین یک بچه سالم در آمده بود. چند روزی بود که ماهی کوچولو توی فکر بود و خیلی کم حرف می‌زد. با تنبلی و بی‌میلی از این‌طرف به آن‌طرف می‌رفت و برمی‌گشت و بیشتر وقت‌ها هم از مادرش عقب می‌افتاد. مادر خیال می‌کرد بچه‌اش کسالتی دارد که به‌زودی برطرف خواهد شد، اما نگو که درد ماهی سیاه از چیز دیگری است!»

«مادرش میان حرفش دوید و گفت «این حرف‌های گنده‌ گنده را بگذار کنار، پاشو برویم گردش. حالا موقع گردش است نه این حرف‌ها!» ماهی سیاه کوچولو گفت «نه مادر، من دیگر از این گردش‌ها خسته شده‌ام؛ می‌خواهم راه بیفتم و بروم ببینم جاهای دیگر چه خبرهایی هست. ممکن است فکر کنی یک کسی این حرف‌ها را به ماهی کوچولو یاد داده، اما بدان که من خودم خیلی وقت است در این فکرم. البته خیلی چیزها هم از این‌وآن یاد گرفته‌ام؛ مثلاً این را فهمیده‌ام که بیشتر ماهی‌ها، موقع پیری شکایت می‌کنند که زندگی‌شان را بیخودی تلف کرده‌اند. دائم ناله و نفرین می‌کنند و از همه‌چیز شکایت دارند. من می‌خواهم بدانم که راستی راستی زندگی یعنی این‌که توی یک‌تکه جا، هی بروی و برگردی تا پیر بشوی و دیگر هیچ، یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا می‌شود زندگی کرد؟»

«اما ماهی سیاه، همان وقت، خنجرش را کشید و به یک ضربت، دیواره‌ی کیسه را شکافت و در رفت. مرغ سقا از درد فریادی کشید و سرش را به آب کوبید، اما نتوانست ماهی کوچولو را دنبال کند. ماهی سایه رفت و رفت، و باز هم رفت، تا ظهر شد. حالا دیگر کوه و دره تمام شده بود و رودخانه از دشت همواری می‌گذشت. از راست و چپ چند رودخانه‌ی کوچک دیگر هم به آن پیوسته بود و آبش را چند برابر کرده بود. ماهی سیاه از فراوانی آب لذت می‌برد. ناگهان به خود آمد و دید آب ته ندارد. اینور رفت، آنور رفت، به جایی برنخورد. آنقدر آب بود که ماهی کوچولو تویش گم شده بود! هر طور که دلش خواست شنا کرد و باز سرش به جائي نخورد. ناگهان دید یک حیوان دراز و بزرگی مثل برق به طرفش حمله می‌کند. یک اره‌ی دو دم جلو دهنش بود. ماهی کوچولو فکر کرد همین حالاست که اره ماهی تکه‌ تکه‌اش بکند، زود به خود جنبید و جا خالی کرد و آمد روی آب.»

کتاب ماهی سیاه کوچولو مناسب چه کسانی است؟

با این‌که داستان ماهی سیاه کوچولو برای کودکان نوشته شده است اما به‌خاطر فرم و تمثیلی که در آن به کار رفته بر برخی از آثار ادبی بزرگسالان نیز تأثیر نهاده است و بزرگسالان نیز از خواندن آن لذت خواهند برد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو

صمد بهرنگی در سال 1318 در تبریز به دنیا آمد و در سال 1347 درگذشت. او قصّه‌نویس کودکان بود. در خانواده‌ای بسیار فقیر به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه ضمن گذراندن دورۀ دانشسرای مقدماتی، از 1336 در روستاهای آذربایجان به معلمی پرداخت. همین تجربه باعث شد که به کندوکاو در مسائل آموزشی و تربیتی در روستاها بپردازد و از شیوۀ رایج انتقاد کند. از 1338 تا 1341 دورۀ شبانۀ رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تبریز گذراند و لیسانس گرفت. از 1344 با همکاری چند تن از دوستان، نشریۀ هفتگی (و بعداً دو هفتگی) آدینه را به ضمیمۀ مهدی آزادی در تبریز انتشار داد. علاقه‌اش به فولکلور سبب شد به جمع‌آوری داستان‌های عامیانۀ رایج در آذربایجان بپردازد. در جوانسالی در روخانۀ ارس غرق شد.

سال بعد از مرگ برای ماهی سیاه کوچولو (1347) برندۀ نشان طلای نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا شد. اگرچه عرصۀ فعالیت ادبی او ادبیات کودکان و نوجوانان بود، نویسنده‌ای تأثیرگذار بود. از ادبیات رایج سخت انتقاد می‌کرد و معتقد بود باید کودکان را با واقعیت‌های تلخ و دردناک جامعه و زشتی‌های اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند آشنا کرد. به مشکل سوادآموزی کودکان آذربایجانی که زبان مادریشان ترکی است و باید به زبان فارسی الفبا را بیاموزند، توجهی خاص داشت. همۀ داستان‌هایش را برای کودکان می‌نوشت و عقایدش را به شکلی تمثیلی در آن‌ها می‌گنجاند.

قهرمانان آثار او وضع موجود را نفی می‌کنند و به جستجوی زندگی بهتری برمی‌آیند، خطر را به جان می‌خرند و با جسارتی تحسین برانگیز به استقبال آیندۀ دلخواه می‌روند.  از دیگر آثار صمد بهرنگی می‌توان به اولدوز و کلاغ‌ها، الدوز و عروسک سخنگو، کچلِ کفترباز، پسرک لبو فروش، کلاغ سیاهه و چند قصۀ دیگر برای کودکان، تلخون و بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری اشاره کرد. تمام آثار صمد بهرنگی در تبریز چاپ شده است و چند اثر دیگر نیز دارد که برخی ترجمه از نویسندگان ترک است. ترجمه‌هایی هم از انگلیسی و ترکی استانبولی به فارسی انجام داده است. از جمله این ترجمه‌ها می‌توان به ترجمۀ شعرهایی از مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد و نیما یوشیج اشاره کرد.

امتیازات

کتاب ماهی سیاه کوچولو از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

- برندۀ نشان طلای نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا.
- کتاب برگزیدۀ سال 1347
- برندۀ دیپلم افتخار جایزۀ دو سالانۀ براتیسلاوای چک‌اسلواکی برای تصویرگری کتاب کودک

حواشی حول محور کتاب

زبان نمادین کتاب ماهی سیاه کوچولو الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و شاعران مختلف شد و اشعار و متون بسیاری در وصفش سروده‌اند.

تحلیل سی بوک از کتاب ماهی سیاه کوچولو

نشر نودا کتاب ماهی سیاه کوچولو از صمد بهرنگی را منتشر کرده است.

ماهی سیاه کوچولو داستانی برای اندوه‌زدایی و پالایش روح است. تک‌تک عناصر این داستان همان چیزی است که در زندگی آدمیان وجود دارد، اما به شکلی دیگر روایت شده است. ماهی سیاه کوچولو جسارت را به کودکان می‌آموزد، مطالعۀ این کتاب نه تنها برای کودکان مفید است بلکه کودک درون بزرگسالان را نیز فعال می‌کند و می‌تواند آن‌ها را به گذشته بکشاند. 

کتاب‌هایی مشابه کتاب ماهی سیاه کوچولو، مناسب برای کودکان و بزرگسالان

شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری و یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های دنیا است. نویسنده در این کتاب داستان پسرکی موطلایی را روایت کرده است که از سیاره‌اش اخترک ب-612 سفر کرده تا سرتاسر جهان را بگردد و در این سفر با آدم‌های بسیاری آشنا می‌شود. مخاطب این کتاب نیز مانند ماهی سیاه کوچولو هم کودکان هستند و هم بزرگسالان. مفاهیم عمیقی دربارۀ زندگی و معنای آن در کتاب شازده کوچولو مطرح شده است.

- کتاب مصور پسرک، موش کور، روباه و اسب اثر چارلی مکسی نویسنده و تصویرگر بریتانیایی است. این کتاب حول محور دوستی این شخصیت‌ها می‌گردد و آن‌ها طی داستان به بزرگسالان و کودکان یادآوری می‌کنند که ارزش زندگی واقعاً به چیست. کودکان با این کتاب مهربانی، امید، دوستی و عشق را می‌آموزند و از تماشای تصاویر آن لذت خواهند برد. این کتاب بر بزرگسالان تأثیری عمیق‌تر خواهد گذاشت و به آن‌ها یادآوری می‌کند که چقدر خاص هستند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • راضیه علی اکبری
    • پاسخ به نظر

    کتابی بسیار جذاب و روان که ریسک پذیری و تلاش برای رسیدن به هدف را در کودک تقویت می کند و مناسب دختر و پسران می باشد

  • تصویر کاربر

    • مسعود شاد
    • پاسخ به نظر

    این کتاب برای رده سنی کودک و نوجوانه و یه داستان ساده و روان داره که ماجراجویی ماهی سیاه کوچولو رو توی حدودا چهل صفحه تعریف میکنه ولی واسه هر سنی مناسبه. چراکه تو هر سنی میشه از داستان این کتاب یه برداشت متفاوت داشت.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی