هنر جنگ

(30)
نویسنده:

1,150,000ریال

1,035,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5844

علاقه مندان به این کتاب
41

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب هنر جنگ

انتشارات هورمزد منتشر کرد:
کتاب هنر جنگ؛ نوشته سان تزو (SUN TZU) قدیمی ترین کتاب استراتژی جنگیدن در دنیاست. تا به امروز همچنان یکی از مهم ترین کتاب های استراتژی جهان است. طوری که از مطالب آن هم در جنگ ها بهره برده می شود و هم در مسائل شخصی در زندگی و به طور وسیعی در حوزه های کسب و کار.
سان تزو، تقریباً هم دوره کنفسیوس و کوروش، یک فرمانده نظامی چینی بوده است. هنر جنگ را می‌توان به عنوان نمونه بسیار خوبی از آموزه‌های جنگ نامتقارن یا حداقل تعریف مشخص و واضح از «جنگ نامتقارن» در دوران کهن تلقی نمود. اولین نکته‌ای که سان تزو روشن می‌کند این است که نامتقارن‌ها را می‌توان در ابعاد و حوزه‌های مختلفی یافت یا خلق نمود.

این کتاب نخستین بار در سال 1997 به زبان فرانسوی ترجمه و سپس نسخه های مختلفی از آن به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. دیری نپایید که کتاب هنر جنگ توانست خود را در بین پرفروش ترین کتاب های دنیا جای دهد و سپس به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه گردیده است.

هنر جنگ (The Art of War) را می توان نمونه مهمی از آموزه های جنگ نامتقارن در دروان باستان به حساب آورد. از نظر سان تزو، جنگ رقابتی چندسطحی و چند بعدی است که عملیات نظامی و جنگ واقعی تنها بخشی از آن است، ولی همه آن نیست و معتقد است جنگ وسیع تر از میدان کارزار می باشد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • شومیز
    • 160 صفحه
    • 220 گرم
    • 9
    • 1402

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب هنر جنگ اثر سان تزو


کتاب هنر جنگ، نوشتۀ سان تزو یک استراتژیست نظامی است که تقریباً هم دورۀ کنفسیوس زندگی می‌کرده است. هنر جنگ یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های استراتژی جنگی در دنیا محسوب می‌شود. با این‌که 2500 سال از نوشتن این کتاب می‌گذرد اما یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در استراتژی جنگی و زندگی باقی مانده است و به عنوان منبع کلاسیکی برای آموزه‌های مدیریتی هنوز هم خواندنی و کارآمد است. امروزه به این کتاب می‌توان به عنوان راهنمای ارزشمندی برای زندگی نگاه کرد.

ظاهراً سان تزو در قرن ششم قبل از میلاد می‌زیسته است و این کتاب را نیز در همان دوران نوشته است. کتاب هنر جنگ اولین بار در سال 1997 به زبان فرانسوی ترجمه و منتشر شد و پس از آن نسخه‌های مختلف ترجمه انگلیسی آن به بازار عرضه شد. خیلی زود کتاب هنر جنگ بین پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا قرار گرفت و سپس به زبان‌های مختلف ترجمه شد. سان تزو کتاب را در 13 فصل نوشته و در هر کدام از این فصل‌ها دربارۀ مجموعه‌ای از مهارت‌ها یا هنرهای مرتبط با جنگ و نحوۀ کاربرد آن در استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی صحبت کرده است.

اینفوگرافی هنر جنگ

کتاب هنر جنگ سان تزو از زمان تالیف تا به امروز مورد تحسین قرار گرفته و تکنیک‌هایش در جنگ‌های شرق آسیا به کار گرفته شده است. در طول قرن بیستم کتاب هنر جنگ محبوبیت بیشتری یافت و در دنیای غرب نیز کاربرد عملی داشت. این اثر در بسیاری از رقابت‌های عصر حاضر در سراسر جهان مدرن و فراتر از استراتژی‌های نظامی و جنگی، در فرهنگ، سیاست، تجارت و ورزش الهام‌بخش بوده و بر روی این حوزه‌ها تأثیری به یاد ماندنی داشته است.

در کتاب هنر جنگ چه می‌خوانیم؟

بسیاری از مطالب کتاب هنر جنگ در جنگ‌ها بهره برده‌اند اما بسیاری نیز با کمک این کتاب توانسته‌اند مسائل شخصی زندگی را حل و فصل کنند و این توصیه‌ها را در حوزه‌های کسب‌وکار نیز به کار بگیرند. هنر جنگ را می‌توان نمونۀ بسیار خوبی از آموزه‌های جنگ نامتقارن دانست یا حداقل می‌توان گفت که این کتاب تعریف مشخص و واضح جنگ نامتقارن در دوران کهن است.

جنگ نامتقارن
هنر جنگ را می‌توان نمونۀ مهمی از آموزش‌های جنگ نامتقارن در دوران باستان نامید. اولین نکته‌ای که سان تزو در این کتاب مشخص می‌کند این است که نامتقارن‌ها را می‌توان در ابعاد و حوزه‌های مختلف یافت یا خلق کرد. از نظر سان تزو، جنگ رقابتی چندسطحی و چند بُعدی است که عملیات نظامی و جنگ واقعی تنها بخشی از آن محسوب می‌شود ولی همۀ آن نیست و سان تزو معتقد است که مفهوم جنگ وسیع‌تر از میدان کارزار می‌باشد.

استراتژی سان تزو
از نظر سان تزو هنر جنگیدن موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. در میدان نبرد، برای هر عملیات جنگی هزار ارابۀ سنگین و سریع و صدهزار سرباز زره‌پوش با آمادگی کامل برای انتقال نفرات وجود دارد. اما به طور کلی بهترین سیاست جنگ در این است که کشور تسخیرشده به صورت کامل و دست‌نخورده تصرف شود؛ یعنی نباید آن کشور را ویران و نابود کرد.

هنگامی‌که یک ارتش صدهزار نفری برای لشکرکشی به مناطق دوردست فرستاده می‌شود، خسارات سنگینی به مردم تحمیل می‌شود و منابع دولتی از بین می‌رود. در این شرایط، هزینه روزانه‌ای که مردم و دولت می‌پردازند، حدود هزار اونس نقره است. در داخل و خارج منطقه آشوب‌هایی به‌وقوع خواهد پیوست، مردم در اثر این هرج‌ومرج‌ها خسته خواهند شد و کارهایشان مختل می‌شود؛ حتی رقمی بالغ بر هفتاد هزار خانوار نیز بیکار خواهند شد.

اینفوگرافی هنر جنگ

از نظر سان‌تزو بازپس‌گیری کل یک ارتش بهتر از نابودی آن است، همان‌طور که تسخیر یک دولت، یک گروهان یا یک ارتش بسیار مناسب‌تر از این است که به کل آن را از بین ببرید. جنگاوران خوب و کهنه‌کار نیز باید ابتدا خود را میان دشمن ضعیف و شکننده نشان دهند؛ سپس در اولین فرصت می‌توانند دشمن را مغلوب کنند.

کنترل ارتش بزرگ
اصول کنترل ارتشی بزرگ، با نفراتی زیاد، همانند کنترل چند نفر محدود است؛ تفاوت آن فقط در چگونگی تقسیم‌بندی آن‌هاست.

هرکسی که ابتدا، جنگ را شروع می‌کند و منتظر دشمن می‌ماند از آمادگی بیشتری برخوردار است و در موضع قدرت قرار دارد. کسی که بعد از او وارد میدان جنگ می‌شود برای جنگیدن عجله دارد؛ بنابراین خسته است.

فهرست مطالب کتاب هنر جنگ

• مقدمه
• فصل اول: طراحی نقشه‌ها
• فصل دوم: هزینه‌های جنگ
• فصل سوم: استراتژی تهاجمی
• فصل چهارم: وضعیت‌های تاکتیکی
• فصل پنجم: انرژی
• فصل ششم: نقاط ضعف و قوت
• فصل هفتم: مانور
• فصل هشتم: تغییر در تاکتیک‌ها
• فصل نهم: تحرکات ارتش
• فصل دهم: زمین
• فصل یازدهم: موقعیت‌های نُه‌گانه
• فصل دوزادهم: حمله با آتش
• فصل سیزدهم: استفاده از جاسوسان

بریده‌هایی از کتاب هنر جنگ

موقعیت زمین از دید سان تزو در کتاب هنر جنگ:
سان تزو ‌می‌گوید: «شش نوع زمین را به شرح زیر می‌توان تشخیص داد:
الف) زمین دردسترس (سهل‌الوصول)
می یائوچن ‌می‌گوید: «منظور زمینی است که مجهز به جاده‌های فراوان باشد و امکان برقراری ارتباط با مناطق گوناگون را داشته باشد.»
ب) زمین گرفتار‌کننده
(زمینی که موقعیت تله را فراهم ‌می‌کند و شبیه تور است.)
ج) زمین وقت‌گذران
(زمینی که به شما اجازه می‌دهد تأخیر کنید.)
د) زمینی با گذرگاه‌های تنگ و باریک
ه) زمینی با بلندی‌های شیب‌دار
و) زمین‌هایی که از دشمن دور هستند.

«برای استفاده از زمین، این موقعیت را به 9 دسته طبقه‌بندی می‌کنند که عبارت‌اند از: 1 زمین پراکنده، 2 زمین مرزی، 3 زمین منازعه، 4 زمین باز یا ارتباطی، 5 زمین متقاطع، 6 زمین خطرناک، 7 زمین سخت، 8 زمین محصور‌شده، 9 زمین مرگ‌بار.»

حمله با آتش:
«سان تزو می‌گوید: «به پنج طریق می‌توان با آتش به دشمن حمله کرد:
الف) سوزاندن سربازان دشمن در اردوگاهشان
ب) سوزاندن ذخایر آن‌ها
ج) سوزاندن اسباب و لوازمشان
د) سوزاندن زرادخانه و انبار مهمات آن‌ها
ه) پرتاب مواد آتش‌زا در میان افراد دشمن.»

خواندن کتاب هنر جنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب هنر جنگ می‌تواند یک راهنمای موفقیت برای شما در زندگی شخصی و کاری‌تان باشد. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور واقع‌بین باشید و درگیری‌های زندگی‌تان را بدون دعوا حل کنید. این کتاب درس‌های متنوع با رویکردی کاربردی دارد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب هنر جنگ

کتاب هنر جنگ

سان تزو یک ژنرال نظامی، استراتژیست، فیلسوف و نویسندۀ چینی و از بومیان وو بوده است. او چندین فرمانده را تربیت کرده و خودش نیز فرماندهی ارتشی را برعهده داشته که توانستند ایالت چو را در هم بشکنند و وارد پایتخت پینگ شوند. در دورۀ ژو شرقی، او به طور سنتی به عنوان نویسنده کتابی به نام هنر جنگ شناخته می‌شود که اثری تأثیرگذار درباره استراتژی نظامی نوشت که هم فسلفۀ غرب و هم شرق آسیا و تفکر نظامی را تحت تأثیر قرار داد. 

سان تزو در فرهنگ چین و شرق آسیا به عنوان یک شخصیت تاریخی و نظامی افسانه‌ای مورد احترام است. داستان زندگی سان تزو دقیقاً مشخص نیست. سیما کیان مورخ سلسلۀ هان و دیگر مورخان سنتی چینی او را وزیر پادشاه آن دوران می‌دانند و می‌گویند او  بین 496 تا 544 قبل از میلاد زندگی می‌کرده است.

محققان دیگر دریافتتد که سان بین از نوادگان ژنرال سان تزو، رساله‌ای در مورد تاکتیک‌های نظامی نوشت که عنوان آن نیز هنر جنگ بود. از آن‌جایی که سون وو و سان بین در متون چینی به عنوان سان تزو نامیده می‌شوند، برخی از مورخان پیش از کشف مجدد رسالۀ سان بین در سال 1972، این دو را یک نفر می‌دانستند.

واکنش‌ها به کتاب هنر جنگ

سون هسینگ یین در مقدمه کتاب خود می‌گوید: «در دوره سلسله چن و هان، فرماندهان نظامی از هنر جنگ سان تزو بسیار استفاده می‌کردند؛ اما آن‌ها آن را اثری اسرارآمیز تلقی می‌کردند و مایل نبودند این کتاب را به نفع نسل‌های بعد به یادگار بگذارند.»

وی وو اولین کسی بود که تفاسیری دربارۀ این کتاب نوشت. این نوشته‌ها و تفاسیر بسیار مبهم‌اند و از آن زمان به بعد هم تعداد ویراست‌های منتشرشده درباره آن، به‌ویژه در سلسله تانگ و سونگ، زیاد است.

هولویا پادشاه ایالت وو در ملاقاتی به سان تزو گفت: «کتاب شما را با دقت خواندم. آیا امکان دارد نظریۀ مدیریت سربازان را آزمایش کنم؟» و جواب سان تزو مثبت بود. حتی پادشاه هولویا استراتژی این کتاب‌ها را بر روی زنان نیز اجرا کرد. او 180 زن از قصر انتخاب کرد و از همۀ آن‌ها خواست نیزه دست بگیرند و استراتژی‌های کتاب را با آن‌ها امتحان کرد.

امتیازات

کتاب هنر جنگ از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

زمانی که مدیرعامل اسنپ چت ایوان اشپیگل، از ورود فیسبوک به بازار احساس خطر کرد به هر یک از اعضای تیمش یک نسخه از کتاب هنر جنگ را داد تا به‌ آن‌ها رقابت کردن را یاد بدهد. 

سان تزو هنگام نوشتن این کتاب در حال گذراندن دوران بازنشستگی‌اش بوده و اطرافیانش اطلاع چندانی از توانایی جنگاوری او نداشتند. 

در اواسط دوره سونگ ، چی تیئن پائو کتابی منتشر کرد که از آن استقبال شد. این اثر حاوی هنر جنگ؛ نوشته‌ی سان تزو به همراه مجموعه‌ای از تفاسیر نوشته‌شده 10 نویسنده بود.

تحلیل سی بوک از کتاب هنر جنگ

با این‌که کتاب هنر جنگ یکی از مشهورترین متون نظامی جهان است اما امروزه پیشگامان کسب‌وکار و حتی مربیان ورزشی نیز با راهنمایی‌های این کتاب مشکلات‌شان را برطرف می‌کنند یا در مسابقات ورزشی به پیروزی می‌رسند. مبارزۀ شما در زندگی هر چه که باشد با خواندن کتاب هنر جنگ، درس‌های زندگی را خواهید آموخت.

در کل سان تزو در کتاب هنر جنگ به شما یاد می‌دهد که اگر می‌خواهید با هر مشکلی در زندگی روبه‌رو شوید ابتدا باید خودتان را بشناسید و بعد شروع به شناخت دیگران، مشکلات و راه‌حل‌ها بکنید.

اگر از کتاب هنر جنگ خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- کتاب هنر جنگ در بازار بورس نوشتۀ سلمان امین که در آن کوشیده است سخنان و آموزه‌های سان تزو را با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سرفصل‌های بازار بورس تطبیق دهد و البته شرحی هم بر آن افزوده است.

- کتاب مکالمات کنفوسیوس که برگزیدۀ سخنان یکی از مشهورترین فیلسوفان چین باستان است و طی سالیان دراز راهنمای انسان‌های بیشماری بوده است. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (10)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • 0

    اگر جنگ طولانی شود و پیروزی دیر به دست آید، سلاح‌ها کُند و روحیه‌ها تضعیف می‌شوند. هنگامی که نظامیان به شهر برسند، دیگر نیروها و ارتش خسته شده‌اند

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    اخلاق موضوعی است که باعث هماهنگی کامل مردم با رهبرانشان می‌شود. در این حالت، مردم بدون اینکه از به خطر افتادن زندگی‌شان ترسی به دل راه دهند، از رهبران پیروی می‌کنند.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    در واقع، موضوع جنگ بحث مرگ و زندگی است. جاده‌ای است که یک سر آن به امنیت و نجات و سر دیگرش به هلاکت و نابودی ختم می‌شود؛ بنابراین موضوع جنگ ضرورت دارد و نباید از آن غافل ماند.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
عیدی