وضعیت آخر

(77)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
5984

علاقه مندان به این کتاب
122

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
18

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب وضعیت آخر

نشر نو منتشر کرد:
در این کتاب نویسنده با انجام تقسیماتی در شخصیت یک انسان، نام‌گذاری هر کدام از آنها و شرایط بروز هر یک، سعی در شبیه سازی اصولی می‌کند که فرد با رعایت آن اصول قادر خواهد بود در هر محیطی به صورت آگاهانه رفتار مناسبی را از خود بروز دهد. این تقسیمات عبارتند از: «والد»، «کودک» و «بالغ». علاوه بر این از سه لغت مهم در این کتاب استفاده شده است که دارای معانی خاص خود هستند. این سه لغت نیز عبارتند از: «خوب»، «بد» و «بازی».
در واقع نگارنده‌ی کتاب سعی در یافتن پاسخی نموده است که سوال اصلی آن این است: «مغز و فکر آدمی چگونه کار می‌کند؟»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

وضعیت آخر 

تصویر جلد وضعیت آخر


لحظه‌هایی هست که من به جنبه‌های مختلف روح خودم با شگفتی نگاه می‌کنم. می‌بینم که من واقعاً از چند آدم مختلف ساخته شده‌ام و آن‌که در حال حاضر دست بالا را دارد بعد از مدتی عاقبت جای خود را به دیگری می‌دهد. اما کدام یک از این‌ها من واقعی است؟ تمام آن‌ها یا هیچ‌کدام؟

وضعیت آخر کتابی در زمینۀ خودیاری‌ست که روان‌پزشک آمریکایی تامس آنتونی هریس آن را نوشته است. وضعیت آخر (با نام انگلیسی I’m Ok, You’re Ok) که در فارسی یعنی «من خوب هستم، شما خوب هستید» و در سال 1969 منتشر شد. حدوداً نیم قرن از نگارش این کتاب گذشته و با این حال این کتاب همچنان پرفروش است. این کتاب حاصل جست‌وجویی است تا جوابی پیدا کند برای مردمی که همیشه سوال می‌کنند و می‌خواهند واقعا بدانند که مغز و فکر آدم‌ها چگونه کار می‌کند و چرا انسان‌ها اعمال خاصی را انجام می‌دهند و انتخاب می‌کنند بعضی کارها را انجام ندهند.

ظاهراً جواب تمام این سؤالات در کشف تکان‌دهنده‌ای نهفته است که پس از سال‌ها در رشتۀ روان‌شناسی به‌وجود آمده است. این کشف تحلیل تراکنشی (رفتار متقابل) است. بسیاری از کسانی که از شیوه‌های قدیمی روان‌پزشکی و روانکاوی ناامید شده بودند، با این کشف دوباره امیدوار شدند. تحلیل رفتار متقابل جواب‌های تازه‌ای برای کسانی دارد که به جای سازش می‌خواهند تغییر کنند یا اشخاصی که می‌خواهند دگرگونی در درون خودشان به‌وجود بیاورند. کتاب وضعیت آخر در واقع راهنمای عملی تحلیل رفتار متقابل است تا آن را به صورت روشی در زندگی به کار ببرید و به کمکش مشکلات زندگی را حل کنید.

معرفی کتاب وضعیت آخر اثر تامس هریس 

کتاب وضعیت آخر اثر دکتر تامس هریس با ترجمۀ اسماعیل فصیح یکی از کتاب‌ها در زمینۀ روانکاوی و روان‌درمانگری است. در این کتاب هریس به تحلیل رفتار متقابل پرداخته است. تحلیل تراکنشی یا رفتار متقابل نظریه‌ای در روان‌شناسی اجتماعی است که اولین بار اریک برن روان‌پزشک کانادایی آن را مطرح کرد. دکتر اریک برن با تدوین مفهوم «تحلیل رفتار متقابل» در حقیقت یک سیستم واحد روان‌پزشکی انسانی و اجتماعی را به وجود آورده است که در سطح تئوری جامع و در سطح عملی مؤثر است. تامس هریس در وضعیت آخر به خوانندگان نشان می‌دهد که چطور سه حالتی که به اختصار به آن PAC می‌گویند (مدل والد، بالغ، کودک) را در تعاملات اجتماعی روزانه‌شان به کار ببرند، چطور خودشان را تحلیل کنند و چگونه یاد بگیرند که انسان‌هایی باهوش‌تر، منطقی‌تر و توانمندتر باشند.

در این کتاب هریس به طور خلاصه می‌گوید:
• همۀ ما با حالت پیش‌فرضی به دنیا آمده‌ایم که «خوب نیستیم.»
• اما ما قدرت تغییر این حالت پیش‌فرض را داریم.
• یاد گرفتن در مورد کودک و والد درون‌مان یعنی چگونه بالغ درون و در نتیجه ذهن‌مان را تقویت کنیم و چگونه از شر بازی‌های ذهن‌مان خلاص شویم و روابط‌مان را بهبود ببخشیم.

خلاصۀ کتاب

در وضعیت آخر هریس به طور کامل تحلیل رفتار متقابل را یاد داده است و در تمام سرفصل‌هایش به این موضوع اشاره کرده است. نظریۀ تحلیل رفتار متقابل چنین است: سه حالت قابل تشخیص در هر یک از ما وجود دارد که از همین سه حالت برای پردازش اطلاعات و پاسخ دادن به محرک‌های اطراف‌مان استفاده می‌کنیم. این سه حالت والد، کودک و بالغ درون‌مان هستند. در کتاب وضعیت آخر هریس سه حالت والد، کودک و بالغ را توضیح می‌دهد.

والد کیست؟
والد مجموعه‌ای از تمام چیزهایی است که کودک در سال‌های اولیۀ زندگی‌اش ثبت می‌کند. تمام قوانین، توصیه‌ها، محدودیت‌ها متعلق به والد است. هریس می‌گوید از آن‌جایی که کودک در همه چیز به والدینش وابسته است برای همین همه چیز والدینش را «درست» می‌بیند و در ذهنش ثبت می‌کند. اگر والدین واکنش‌های ناهماهنگی داشته باشند و پیام‌های ناهماهنگی ارسال کنند ممکن است کودک تا حدی در ذهنش جلوی والدین را بگیرد و در واقع تصویر والدین در ذهنش ضعیف یا تکه‌تکه شود. اگر والدین قوانین سختگیرانه‌ای برای کودک وضع کنند، ممکن است وقتی آن کودک بالغ می‌شود، زیر سوال بردن این قوانین و رها کردن‌شان برایش سخت‌تر باشد.

کودک 
از آن‌جایی که کودک در سال‌های اولیۀ زندگی‌اش نمی‌تواند صحبت کند، بیشتر خاطراتش مربوط به احساساتش می‌شود. کودک وابسته به مادر است و همیشه به دنبال نشانه‌های تأیید یا عدم تأیید از سوی مادرش می‌گردد. کودک هیچ راهی ندارد تا بفهمد چه چیزی باعث تأیید یا عدم تأیید واکنش‌هایش می‌شود و همین باعث می‌شود ناامید شود و او را به این نتیجه می‌رساند که من «خوب نیستم.» که در واقع در ذهن کودک نقش می‌بندد و نمی‌توان آن را از ذهنش به راحتی پاک کرد. 

بالغ
وقتی کودک در زندگی به دنبال پاسخ‌هایش بگردد به مرور رشد کرده و بزرگ می‌شود. وقتی کودک بزرگ شود متوجه می‌شود که چیزی که والدینش به او یاد داده‌اند و آن چیزی که خودش احساس می‌کند از هم متفاوت است. والد زندگی را می‌آموزد و نشان می‌دهد. کودک احساس کرده و آرزو و خیال‌پردازی می‌کند. بالغ متوجۀ تمام این مسائل و تفاوت‌ها می‌شود. بالغ این قدرت را دارد که کودک را بررسی کند تا ببیند آیا این احساسات مناسب زمان حالش است یا دیگر به دردش نمی‌خورد و صرفاً پاسخی به آموزه‌های قدیمی والدین است. تامس هریس معتقد است وقتی یک نوجوان احساس امنیت می‌کند که به این نتیجه برسد که می‌تواند به بیشتر آموزهای والدینش اعتماد کند و با خودش بگوید: «اون‌ها به من حقیقت رو گفتند.»

خواندن کتاب وضعیت آخر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

حالا بعد از تمام این توضیحات نظرتان در مورد خودتان چیست؟ فکر می‌کنید بالغی باهوش و با انگیزه هستید و می‌دانید در زندگی چه چیزی درست و چه چیزی غلط است؟ وقتی هیچ ایده‌ای از بالغ، کودک یا والد درونی‌مان نداریم آن‌وقت تبدیل به یک بالغ آلوده می‌شویم و اغلب رفتارهای ناسالمی از خودمان بروز می‌دهیم که هیچ سودی برای ما و اطرافیانمان ندارد. در وضعیت آخر هریس چند راهی را برای تقویت بالغ درون‌تان ذکر کرده است. هریس سعی کرده تا به شما یاد بدهد وقتی والد یا کودک درون‌تان گیر افتاده متوجه شوید و واکنش‌های خودکاری نسبت به آن‌ نشان ندهید. هریس در کتاب وضعیت آخر به شما یاد می‌دهد چطور مکث کنید و به بالغ‌ درون‌تان فرصت دهید. چطور آموزه‌های کودکی‌تان را زیر سوال ببرید. از خودتان بپرسید که آیا آموزه‌های قدیمی‌تان درست است یا آن‌ها فقط واکنش‌های مناسبی بودند و آیا الان در این سن و در حال حاضر به درد شما می‌خورند؟

دربارۀ نویسندۀ کتاب وضعیت آخر

تصویر نویسنده وضعیت آخر

تامس آنتونی هریس در 18 آوریل سال 1910 متولد شد و روان‌پزشک و نویسندۀ آمریکایی است که به خاطر نوشتن کتاب وضعیت آخر (1967) به شهرت رسید. این کتاب در دهۀ 1970 بسیار پرفروش شد. هریس مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه آرکانزاس در سال 1938 و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه تمپل دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارآموز پزشکی به نیروی دریایی پیوست. در دسامبر سال 1941 زیردریایی‌ای که در آن خدمت می‌کرد مورد حمله قرار گرفت و در نتیجه برای همیشه شنوایی‌اش را از دست داد. بعد از تمام کردن دورۀ کارآموزی‌اش در سال 1942 هریس آموزشش را در رشتۀ روانپزشکی در بیمارستان سنت الیزابت واشنگتن دی‌سی شروع کرد. بعد از اتمام دورۀ اقامتش به نیروی دریایی برگشت. در اواخر جنگ به عنوان افسر ارشد روان‌پزشکی در کشتی بیمارستانی خدمت کرد. هریس در نهایت رئیس شعبۀ روان‌پزشکی نیروی دریایی شد و در سال 1954 از خدمت در نیروی دریایی بازنشسته شد.

بعد از بازنشستگی هریس رئیس بخش مؤسسات در ایالت واشنگتن شد. در طول این مدت او نقش مهمی در خنثی کردن شورش زندان امنیتی والا والا داشت. با این‌حال خیلی زود از این کار خسته شد و در سال 1956 یک مطب روان‌پزشکی خصوصی در ساکرامنتوی کالیفرنیا افتتاح کرد. هریس دوست و همکار دیرینۀ اریک برن، بنیانگذار تحلیل رفتار متقابل بود. در آن زمان هر دو مرد جزو معدود روان‌پزشک‌های ارتش ایالات متحده بودند. هریس همچنین یکی از اعضای مؤسس سمینار تحلیل رفتار متقابل سانفرانسیسکوی برن بود که هر هفته سمینار برگزار می‌کردند و مفاهیم اصلی تحلیل رفتارهای متقابل را توسعه دادند. هریس همچنین یکی از اعضای انجمن آموزش بین‌المللی تحلیل رفتار متقابل و از اولین مدافعانی بود که گروه درمانی را به روانکاوی سنتی ترجیح می‌دادند. در طول سال 1958 هریس کتاب ماندن در وضعیت آخر را منتشر کرد که دنبالۀ کتاب وضعیت آخر است. او کتاب ماندن در وضعیت آخر را با همکاری همسرش روزنامه‌نگار و سخنران امی بیورک هریس نوشت. تامس هریس در 4 می سال 1995 درگذشت.

دربارۀ مترجم کتاب وضعیت آخر

اسماعیل فصیح در 2 اسفند سال 1313 در تهران به دنیا آمد. وی داستان‌نویس و مترجم ایرانی است و در دهه‌های 60 و 70 جزو پرفروش‌ترین نویسندگان معاصر بود. پدرش کاسب بود و وقتی آقای فصیح دو ساله بود پدرش را از دست داد. اسماعیل فصیح در شش سالگی و موقع حملۀ متفقین در جنگ جهانی دوم به ایران دورۀ متوسطه‌اش را تمام کرد و در سال 1332 دیپلم گرفت. در سال 1335 بعد از چند سال کار و تدریس به آمریکا رفت و ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ شیمی گرفت. بعد در سانفرانسیسکو ساکن شد و با دختری نروژی به نام آنابل کمبل ازدواج کرد. متأسفانه همسر ایشان هنگام زایمان درگذشت و نوزاد هم زنده نماند. اسماعیل فصیح بعد از یک سال کار کردن به مونتانا رفت و در همان‌جا مشغول به تحصیل در رشتۀ ادبیات انگلیسی شد. آن‌جا ارنست همینگوی نویسندۀ مشهور آمریکایی را دید و با هم صحبت کردند. بعد تحصیل در رشتۀ کارشناسی ارشد را نیمه‌کاره رها کرد و به تهران برگشت.

بعد از این‌که به ایران برگشت، چند وقتی در مؤسسۀ انتشاراتی فرانکلین کار ترجمه انجام داد و بعد با معرفی‌نامۀ صادق چوبک کارمند بخش آموزش شرکت ملی نفت ایران شد. در سال 1359 و شروع جنگ ایران و عراق استادیار زبان انگلیسی بود و مجبور شد بازنشسته شود. بعد خانه‌اش در آبادان تخریب شد و مجبور شد به تهران برگردد. اسماعیل فصیح در 35 تیر 1388 دچار مشکل مغزی شد و در بیمارستان شرکت نفت تهران درگذشت. از جمله آثار معروف تألیفی وی می‌توان به شراب خام، دل کور، فرار فروهر، در انتظار، عشق و مرگ و تلخکام اشاره کرد. اسماعیل فصیح آثار ارزشمندی همچون وضعیت آخر، بازی‌ها اثر اریک برن، ماندن در وضعیت آخر، رستم‌نامه، تحلیل رفتار متقابل در روان‌درمانی و خواهر کوچیکه اثر ریموند چندلر را نیز ترجمه کرده است.

تصویر مترجم وضعیت آخر

واکنش ها به کتاب وضعیت آخر

از همان زمان انتشار کتاب آن‌قدر معروف شد که نامش را به طور متداول استفاده می‌کردند.. در واقع نام اصلی کتاب «من خوب هستم، شما خوب هستید» عبارت کلیشه‌ای رایج در فرهنگ زبان انگلیسی است، حداقل نسل‌های قدیمی‌تر به شنیدن این عبارت عادت کرده‌اند.

امتیازات

کتاب وضعیت آخر در سایت گودریدز امتیاز 3.7 از 5 و در سایت آمازون امتیاز 4.4 از 7 به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

در برنامۀ تلویزیونی محبوب آلف که از شبکۀ ان‌بی‌سی آمریکا پخش می‌شد به موضوع تحلیل رفتار متقابل به صورت مستقیم اشاره کردند و حتی مستقیم از عبارت «من خوب هستم، شما خوب هستید» استفاده کردند.

در یکی از قسمت‌های کارتون سیمپسون‌ها، شخصیت دکتر ماروین مونر به این کتاب خودیاری اشاره کرد اما عنوان آن را تغییر داد و گفت «من خوب هستم، تو مریضی.»

میزان فروش کتاب

این کتاب در سال 1972 در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و تقریباً دو سال در این لیست باقی ماند. طبق برآوردهای ناشر، تا به امروز بیش از 15 میلیون نسخه از این کتاب فروخته شده و به چندین زبان زندۀ دنیا نیز ترجمه شده است.

تصویر جلد وضعیت آخر

تحلیل سی بوک از کتاب وضعیت آخر

خوانایی کتاب و روان بودن
یک دلیل عمده که چرا «تحلیل رفتار متقابل» امید گسترده‌ای برای روان‌شناس‌ها و روان‌درمان‌هاست و شکاف بین نیاز و وسیلۀ درمان روانی را پُر می‌کند آن است که این روش بهتر از هر جا در گروه‌ها ثمربخش است. مهم‌ترین جنبۀ موفقیت‌آمیز تحلیل رفتار متقابل این است که به بیماران وسیله‌ای می‌دهد که خودشان بتوانند از آن در همه جا استفاده کنند. هدف این کتاب توضیح دادن و تعریف کردن این وسیله است. هر چه بیشتر با والد و کودک درون‌تان آشنا شوید، بهتر می‌توانید بالغ درون‌تان را از آن‌ها جدا کنید و هر چه بیشتر این سه را از هم جدا کنید، بالغ‌تان بیشتر رشد کرده و تقویت می‌شود و می‌توانید خودتان را آزاد کنید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که تامس هریس در وضعیت آخر فقط ایده‌های اریک برن را مطرح نکرده است بلکه خودش هم سهم بسزایی در توسعۀ این مباحث داشته است.

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی
برای خواننده‌ای با سرعت متوسط (300 کلمه در دقیقه) حدوداً 5 ساعت و 18 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب وضعیت آخر را به طور کامل بخواند.

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، نگاهی به کتاب از حال بد به حال خوب نیز بیاندازید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی