شاهنامه فردوسی (رحلی)(قابدار)

(41)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
3681

علاقه مندان به این کتاب
23

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب شاهنامه فردوسی

انتشارات نگاه منتشر کرد:
شاهنامه حاضر، بر اساس نسخه مسکو و مقابله با نسخه ژول مول، با مقدمه مجتبی مینوی، به همراه معنی لغت های دشوار است.
فروشگاه اینترنتی30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

شاهنامه فردوسی

عکس کتاب شاهنامه فردوسی


چنین است کیهان ناپایدار                                    تو در وی به جز تخم نیکی مکار
جهان سربه‌سر چون فسانه است و بس                        نماند بد و نیک بر هیچ‌کس
یکی پندگویم ترا من درست                                    دل از مهر گیتی ببایدت شست
نباشد همی نیک و بد پایدار                                    همان به که نیکی بود یادگار


معرفی شاهنامه فردوسی اثر فردوسی

شاهنامه فردوسی که حاصل همت فردوسی است مجموعهٔ افسانه‌ای - اساطیری - داستانی است که علاوه بر ارزش ادبی، ارزش زبانی بسیاری نیز دارد. یکی از علل زنده ماندن زبان فارسی در روزگار سلطه زبان عربی، همین شاهنامه است. 

کلمه شاهنامه یک کلمه عام برای توصیف هرگونه روایت حماسی بوده که زندگی شاهان و پهلوانان را با کلامی منثور و یا منظوم توصیف می‌کرده. شاهنامه فردوسی اولین شاهنامه نوشته شده نیست اما معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنهاست. شاهنامه در اواخر سده 4 یا اوایل سده 5 قمری سروده شد. این منظومه حماسی که حدود 60000 بیت دارد در قالب مثنوی و در بحر متقارب مثمن مقصور یا محذوف سروده شد. امروزه اما بخشی از این ابیات در دسترس نیستند و حدود 10000 بیت از شاهنامه در طول تاریخ ازدست‌رفته است. 

شاهنامه فردوسی حاوی روایات اساطیری و پهلوانی و تاریخی ایران از عهد کیومرث شاه تا پایان عمر یزدگرد ساسانی است. این کتاب ارزشمند پرمایه‌ترین منظومه زبان فارسی است و سندی است که عظمت و فصاحت زبان فارسی را ثابت می‌کند. فردوسی با قلمی قدرتمند به بهترین نحو داستان‌های ملی و مآثر تاریخی آن زمان قوم ایرانی را بیان کرده است. او شیوه بیانی ساده و روشن دارد و می‌کوشد از لغات عربی در نظمش استفاده نکند اما وقتی نا گریز است ابایی از استفاده‌شان ندارد. در اکثر مواقع جملاتش را کوتاه و صریح بیان می‌کند و از پیچیده‌نویسی (نسبت به دیگر آثار هم عصر خودش) پرهیز می‌کند. 

فردوسی شاهنامه‌اش را با کمک داستان‌های فرهنگ عامه و داستان‌هایی که سینه‌به‌سینه از گذشته تا به امروز نقل شده‌اند، نوشته است. او باقدرت تخیل و اندیشه قدرتمند این داستان‌ها را جنان با نهایت دقت پرورانده و به نظم درآورده که تقریباً چیزی از اصل آنها کم نشده است. این داستان‌ها، قصه‌های کوچک و بزرگی هستند که در بین مردم سیستان و خراسان زبان به زبان می‌گشتند و فردوسی هرکدام را که صلاح دانسته در منظومه خود جای‌داده و هرکدام را که نخواسته، رها کرده است. مثلاً اشارات بسیار کمی به آرش شیوا تیر دارد.
 
فردوسی شاهنامه را از چندین منبع مختلف گردآوری کرده است. عمده‌ترین منبع او احتمالاً شاهنامه ابومنصوری بوده است. شاهنامه ابومنصوری به جز قسمتی از مقدمه‌اش از بین رفته است. صاحب‌نظران علت ازبین‌رفتن این شاهنامه را رواج و جایگزینی شاهنامه فردوسی می‌دانند. او از دو کتاب خدای نامه و گشتاسب نامه نیز کمک‌های بسیاری جسته است. گشتاسب نامه که منظومه‌ای هزار بیتی ابو منصور دقیقی بوده است که فردوسی آن را دقیقاً در کتابش آورده است. 

بنا بر روایات و اشعار موجود، فردوسی بیش از سی‌سال از عمرش را صرف سرودن شاهنامه فردوسی کرده است. او خود کتابش را نامه باستان می‌نامیده. منتقدان و تاریخ‌نگاران حدس می‌زنند که او این زمان را نه به‌صورت یکجا بلکه به‌صورت مرحله‌ای و ناپیوسته خرج شاهنامه کرده است و این کار را به‌صورت مرحله‌ای و بدون قصد و غرض قبلی انجام داده.

خلاصه داستان

داستان‌های شاهنامه بیشتر شرح وقایع جنگ‌اند. جنگ‌های ایرانیان با تورانیان. قهرمان اصلی داستان نیز رستم دستان است. داستان از چند نسل پیش از تولد او شروع می‌شود و تا مرگ او ادامه پیدا می‌کند. داستان‌های بسیاری هستند که او در آنها حضور ندارد اما کلیت شاهنامه حول محور او می‌چرخد.

خواندن شاهنامه فردوسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن شاهنامه فردوسی بر همه ایرانیان و فارسی‌زبانان واجب است. اما اگر خواندن شاهنامه برایتان سخت است می‌توانید هم‌زمان مطالعه آن به نسخ صوتی باکیفیتی تولید شده گوش فرا دهید تا به‌راحتی از نحوه مطالعه و معنای شاهنامه سر در بیاورید.

درباره نویسنده شاهنامه فردوسی

تصویر مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی متولد ۳۲۹ هجری قمری است که در سال ۴۱۶ هجری قمری از دنیا رفت. او شاعر و حماسه‌سرای مشهور ایرانی و سراینده شاهنامه فردوسی، بزرگ‌ترین حماسه ملی ایرانی است. از او به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات فارسی یاد می‌شود. از نام فردوسی به جز کنیه (ابوالقاسم) و لقب او (فردوسی به معنای بهشتی) چیزی نمی‌دانیم. او در روستایی نزدیک شهر طوس که از توابع خراسان بود و امروزه در استان خراسان رضوی قرار دارد در خانواده‌ای دهقان، دیده به جهان گشود.
از خانواده فردوسی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. بر اساس حدس و گمان تاریخ‌نگاران او احتمالاً همسری باسواد از طبقه دهقان داشته و پسری هم داشته که در 37 سالگی عمرش تمام شده و اندوه فردوسی در غالب مرثیه‌ای در شاهنامه فردوسی بازتاب داشته. فردوسی را در باغ خودش دفن کرده‌اند زیرا یک روحانی دفن او در قبرستان طوس را حرام کرده بود. بعداً یکی از والیان غزنوی مقبره‌ای بر روی قبر او بنا کرد و این مکان به مکانی محترم و مقدس بدل شد. بعداً در سال‌های فلان و فلان رضاشاه دستور به بازسازی این مقبره داد.
شاهنامه فردوسی نه‌تنها محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین منظومه حماسی ایران محسوب می‌شود بلکه سایر ملل فارسی‌زبان نیز به آن افتخار می‌کنند. فردوسی یکی از قدرتمندترین نویسندگان ادبیات فارسی محسوب می‌شود. در طول تاریخ پند اثر دیگر نیز تلاش کردند از سبک و روش شاهنامه تقلید کنند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند به شهرت و محبوبیت شاهنامه دست پیدا کنند. فردوسی نه‌تنها شاعر بلکه نویسنده قدرتمندی نیز هست. داستان‌های اصلی او معمولاً با مقدمه‌ای از توصیه‌های اخلاقی، توصیف طبیعت و یا شرح حالی از خود شاعر است. در مواردی که داستان با توصیه‌های اخلاقی شروع می‌شود، معمولاً میان محتوای مقدمه و موضوع اصلی داستان ارتباطات خاصی وجود دارد. مثلاً مقدمه داستان‌های رستم و سهراب، لشکرکشی کاووس به مازندران، فرود پسر سیاوش و ... 
در داستان‌های مهم شاهنامه فردوسی رویدادها نه خیلی سریع و کوتاه فیصله داده می‌شوند و نه به‌گونه‌ای شرح و تفصیل پیدا می‌کنند که حاشیه‌های متعدد به بدنه اصلی داستان ضربه بزند. فردوسی به‌خوبی می‌تواند حد میانه را رعایت کند و بدون انحراف از مسیر اصلی داستان با شرح جزئیاتی از حوادث توصیف شده، روایت خود را پر از کنش و متنوع می‌سازد. دیالوگ‌های شاهنامه غالباً واقع‌گرایانه و استدلالی هستند و شاعر از آنها برای به‌تصویرکشیدن زندگی درونی شخصیت‌هایش بهره می‌جوید و ازآنجایی‌که هرکدام از این شخصیت‌ها منحصربه‌فرد، متمایز و اصیل هستند، گاهی اختلافات و درگیری‌های اجتناب‌ناپذیری میانشان رخ می‌دهد که داستان را بسیار پویا و دراماتیک می‌کند. مثلاً داستان رستم و اسفندیار به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین کشمکش‌های روانی کل شاهنامه فردوسی و یکی از ژرف‌ترین داستان‌های حماسی کل ادبیات حماسی محسوب می‌گردد. 

درباره مصحح شاهنامه فردوسی

مجتبی مینوی تهرانی مترجم ایرانی و متخصص تصحیح متون کهن ایرانی است. او متولد 19 بهمن 1281، ادیب مصحح و مورخ شناخته شده‌ای است. او در طول زندگی پرفراز و نشیبش آثار بسیاری را تصحیح کرده است از جمله آنها می‌توان به شاهنامه اشاره کرد. مینویی در سال 1312  در تهیه و چاپ شاهنامه توسط کتاب‌فروشی بروخیم شرکت داشت و در سال 1384 سرپرستی بنیاد شاهنامه فردوسی را به دست گرفت و تا آخر عمر به این کار مشغول بود.

تصویر مجتبی مینویی تهرانی

امتیازات

کتاب شاهنامه فردوسی توانسته از سایت Amazon امتیاز 4.9/5 و از سایت Goodreads  4.52 از 5 را بگیرد.

عکس تحلیل شاهنامه فردوسی

تحلیل سی بوک از شاهنامه فردوسی

خوانایی کتاب و روان بودن

شاهنامه فردوسی متنی منظوم دارد و مطالعه آن لذت‌بخش و نسبتاً روان است.

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی

شاهنامه فردوسی بیش از 50000 بیت دارد و مطالعه آن حدود 47 ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی

از شاهنامه نسخه‌های الکترونیک و صوتی زیادی تهیه شده است اما هیچ‌کدام به‌پای داشتن مجموعه شاهنامه فردوسی در کتابخانه‌تان نمی‌رسد.

مقایسه چاپ‌های مختلف و نشرها

از شاهنامه نسخ تصحیحی بسیاری به چاپ رسیده است. از معروف‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: چاپ انتقادی ژول مول (1313)، چاپ مسکو به تصحیح برتلس و عبدالحسین نوشین و دیگران (دوره نه جلدی، 1965 تا 1971)، چاپموزه بریتانیا به تصحیح محمد روشن (1374 شمسی)، چاپ موزه فلورانس به تصحیح عزت‌الله جوینی و ... اشاره کرد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • امید حقیقی
    • پاسخ به نظر

    این نسخه از شاهنامه مصور هست

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی