اختراع قوم یهود

اختراع قوم یهود (نشرنو)

(28)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
2410

علاقه مندان به این کتاب
55

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب اختراع قوم یهود

انتشارات نشر نو منتشر کرد:
این شاهکار تاریخی، روایتی از تاریخ یهود و اسرائیل به‌دست می‌دهد. شلومو زند، مورخ اسرائیلی، با کشیدن خط بطلان بر افسانۀ تبعید اجباری یهودیان در قرن اول به دست رومیان چنین استدلال می‌کند که بیشتر یهودیان امروز فرزندان نوکیشان هستند که زادگاهشان در سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی پراکنده بود.
شلومو زند در این اثر سنت‌شکن که نوزده هفته در فهرست کتابهای پرفروش اسرائیل بود و برندۀ جایزۀ رشک‌انگیز «امروز» در فرانسه شد شالوده‌های فکری را برای ساخت تصویری تازه از آیندۀ اسرائیل فراهم می‌کند.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • گالینگور
    • 532 صفحه
    • 630 گرم
    • 7
    • 1400

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب اختراع قوم یهود اثر شلومو زند


اختراع قوم یهود شناخته‌شده‌ترین کتاب شلومو زند، استاد تاریخ دانشگاه تل‌آیو است. کتاب اختراع قوم یهود در اصل به زبان عبری نوشته شده است و اولین بار در سال 2008 منتشر شد. این کتاب در سال 2009 به زبان انگلیسی منتشر شد و جنجالی شد. کتاب اختراع قوم یهود به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، عربی، روسی و اسلوونیایی ترجمه شده است.

کتاب اختراع قوم یهود، کاوشی در تاریخ و شرحی متفاوت و غیرصهیونیستی از تاریخ یهودیان و اسرائیل است و در تلاش است تا  اسطوره‌ها و تابوهایی که تاریخ یهودیان و اسرائیل را احاطه‌ کرده‌ است زیر سوال ببرد و روایت جدیدی به خواننده ارائه بدهد که با روایت‌های جاافتادۀ صهیونیستی متفاوت است. زند کار خود را با جست‌وجوی مطالعات تحقیقاتی دربارۀ تبعید اجباری یهودیان از مناطقی که اکنون با اسرائیل مدرن هم مرز است و مناطق اطراف آن آغاز کرد. 

نتیجه‌ای که او از تحقیقات بعدی خود به آن رسید این است که هیچ‌‌کس یهودیان را به زور از جایی بیرون  نکرده است، هیچ‌کس یهودیان را تبعید نکرده است و  پراکندگی جمعیت یهود اساساً یک اختراع مدرن است. او ظهور میلیون‌ها یهودی در اطراف مدیترانه و مناطق دیگر را چیزی می‌داند که عمدتاً از طریق تغییر مذهب مردم محلی به وجود آمده است. 

در کتاب اختراع قوم یهود چه می‌خوانیم؟

آیا واقعاً در قرن اول رومیان به اجبار یهودیان را تبعید کردند؟ آیا ما باید قوم یهود را قومی متمایز و ملتی فرض کنیم که سرانجام به سرزمین کتاب مقدس خود بازگشته‌اند؟ شلومو زند استدلال می‌کند که اکثر یهودیان در واقع نوکیشانی هستند که اجدادی غیریهودی داشته‌اند. این اجداد به دین یهود روی آورده بودند و در سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی پراکنده شده بودند. تشکیل یک قوم یهودی و سپس یک ملت یهودی از میان این گروه‌های ناهمگون تنها می‌توانست تحت تأثیر تاریخ‌نگاری جدیدی که در واکنش به ظهور ناسیونالیسم در سراسر اروپا توسعه می‌یابد، صورت گیرد.

زند در کتاب اختراع قوم یهود استدلال می‌کند که به احتمال زیاد اصل و نسب اکثر یهودیان معاصر عمدتاً از خارج از سرزمین اسرائیل سرچشمه می‌گیرد و یک نژاد از یهودیان با منشأ مشترک هرگز وجود نداشته است. زند با مقدمه‌ای هوشمندانه توضیح می‌دهد که وضعیت یهودیان مهاجر در اسرائیل که در منطقۀ جغرافیایی فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند چگونه است و در هر فصل کتاب یک موضوع محوری دربارۀ شکل‌گیری تاریخ جعلی اسرائیل را بررسی کرده است.

فهرست مطالب اختراع قوم یهود

پیشگفتار نسخه انگلیسی
مقدمه: بار سنگین خاطره
هویت در حرکت 
خاطرات برساخته
فصل ۱: ملت‌سازی: حاکمیت و برابری
فصل ۲: تاریخ – افسانه: در آغاز خداوند قوم را آفرید
فصل ۳: اختراع بعید: دعوت به دین و تغییر دین
فصل ۴: اقالیم سکوت: در جستجوی زمان گمشده (یهودی)
فصل 5: تمایز: سیاست هویت در اسرائيل
یادداشت‌ها

بریده‌هایی از کتاب اختراع قوم یهود

«در 1945 شولک و زنش به لهستان بازگشتند، اما حتی در نبود ارتش آلمان کشور به طرد یهودیان ادامه داد. بار دیگر کمونیست لهستانی بی‌وطن شد (مگر آن که کمونیسم را وطن او به شمار آوریم که او به‌رغم همه مشکلاتش به آن وفادار ماند). او و همسر و دو فرزند خردسال‌شان را به اردوگاه آوارگان در کوه‌های باوارایا در جنوب آلمان فرستادند. آنجا به یکی از برادرانش برخورد که برخلاف شولک از کمونیسم نفرت داشت و طرفدار صهیونیسم بود. تاریخ با لبخندی کنایه‌آمیز به سرنوشت آنها نگاه می‌کرد: برادر صهیونیست ویزای مهاجرت به مونترآل گرفت و تا پایان عمرش در آنجا ماند، حال‌آنکه شولک و خانواده کوچکش را از آژانس یهود به بندر مارسی منتقل کرد و در پایان 1948 از آنجا با کشتی راهی حَیفا شدند. در اسرائیل، شولک سال‌ها با نام شائول زندگی کرد، گرچه هرگز یک اسرائیلی واقعی نشد. حتی شناسنامه‌اش هم او را چنین نشان نمی‌داد.»

«محمود با پسری اسرائیلی که یک سال از خودش کوچک‌تر بود دوست شد. دیدگاه مشترکی داشتند و محمود به دوستش کمک کرد تا با زندگی خیابانی سخت و پر مشقت یافا سازگار شود. قدرت بدنی محمود باعث می‌شد پسر جوان‌تر احساس امنیت کند، حال آنکه زبان تند این‌یک گاه گره از کار محمود باز می‌کرد. با هم بسیار صمیمی شدند. نهانی‌ترین رازهایشان را به هم می‌گفتند. این دوست فهمید که رؤیای محمود این است که او را موشه بنامند و در میان بچه‌ها قبولش کنند، بعضی غروب‌ها که در خیابان‌ها پرسه می‌زدند، محمود خودش را موشه معرفی می‌کرد و فروشندگان دوره‌گرد و مغازه‌داران را از یهودی‌بودنش مطمئن می‌ساخت. اما نمی‌توانست هویت دیگرش را برای مدتی طولانی حفظ کند و همیشه دوباره می‌شد همان محمود همیشگی. غرورش هم به او اجازه نمی‌داد به خانواده‌اش پشت کند. امتیازی که محمود به‌عنوان عرب از آن برخوردار بود معافیت از خدمت سربازی بود. اما دوستش اعلانی مبنی بر فراخوان به خدمت دریافت کرد که آن‌ها را به جدایی تهدید می‌کرد.»

«بیشتر جوامع کشاورزی پیش از ظهور جامعه مدرن در اروپای قرن نوزدهم اَبَرفرهنگ‌هایی در گستره کشور ایجاد کردند که بر محیط آنها تأثیر گذاشت و به پیدایش هویت‌های جمعی گوناگون در میان خواص انجامید. اما برخلاف تصویری که شمار فراوانی از کتاب‌های تاریخ همچنان اشاعه می‌دهند، این پادشاهی‌ها و سلطان‌نشینان و امپراتوری‌‌های بزرگ هرگز در پی مشارکت‌دادن همه «مردم» در اَبَرفرهنگ‌ دیوانی‌شان نبودند. نه به چنین مشارکتی نیاز داشتند و نه دارای نظام‌های فنی و نهادی یا ارتباطی لازم برای پرورش آن بودند. کشاورزان، اکثریت مطلق در دنیای پیش‌مدرن، بی‌سواد بودند و همچنان فرهنگ‌های محلی نامکتوب خود را بی‌مانعی بازتولید می‌کردند. هر جا که آن‌ها در شهر حاکم یا در نزدیکی آن اقامت داشتند، گویش‌هایشان شباهت بسیاری به زبان دیوانی اصلی داشت. این اتباع نماینده چیزی بودند که «مردم» نامیده می‌شد، اما از نظر کسانی که در مناطق دور افتاده، دور از مرکز سیاسی، خاک را شخم می‌زدند، ارتباط میان گوش‌هایشان و زبان دستگاه اداری مرکزی بسیار ضعیف بود.»

خواندن کتاب اختراع قوم یهود را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به کتاب‌های تاریخی و جامعه‌شناسی علاقه‌ دارید حتماً کتاب اختراع قوم یهود را بخوانید. یکی از اهداف مهم نویسنده انتقاد از یک حقیقت پذیرفته تاریخی است که روایت‌های مختلفی از آن مطرح شده است. زند در مقدمۀ کتاب تاریخ یهودیت را برای خواننده شرح داده است و نشان می‌دهد که جوامع دینی مهمی که یهودیان در نقاط مختلف دنیا شکل داده‌اند ریشۀ واحد ندارد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب اختراع قوم یهود

اختراع قوم یهود

شلومو زند در سال 1946 به دنیا آمد. او استاد بازنشستۀ اسرائیلی رشتۀ تاریخ از دانشگاه تل‌آیو است. زند در اتریش، در یک خانوادۀ یهودی-لهستانی به دنیا آمد که از بازماندگان هولوکاست بودند. هر دو والدینش دیدگاه کمونیستی و ضد امپریالیستی داشتند و از پذیرش غرامت آلمان برای رنج‌هایی که در طول جنگ جهانی دوم کشیده بودند، خودداری کردند. زند دو سال اول زندگی‌اش را در اردوگاه آوارگان در نزدیکی مونیخ گذراند و در سال 1948 با خانواده به یافا نقل‌مکان کرد. شانزده ساله بود که از دبیرستان اخراج شد و به صورت شبانه به تحصیل در رشتۀ الکترونیک پرداخت و روزها به تعمیر رادیو مشغول بود. او دبیرستان را در 25 سالگی به پایان رساند و سه سال از عمرش را هم در ارتش گذراند.

جنگ شش روزه، که او در آن خدمت کرد او را به سمت رادیکال چپ سوق داد. پس از جنگ او در اریحا خدمت کرد، جایی که به او گفته بودند باید به فلسطینی‌هایی که شبانه قصد بازگشت به کشور را داشتند شلیک کند، اما اگر در روز قصد چنین کاری را داشتند آن‌ها را دستگیر می‌کردند. چنین تجربیاتی و به ویژه حادثه‌ای دیگر که برایش رخ داد،به او احساس بی‌وطنی داد. او پس از خروج از اتحادیۀ جوانان کمونیست اسرائیل در سال 1968 به ماتزین‌های رادیکال‌تر و ضدصهیونیست‌ پیوست اما از این سازمان نیز سرخورده شد و در سال 1970 از آن بیرون آمد.

زند پیشنهاد حزب کمونیست مکی اسرائیل برای اعزام به خارج برای تحصیل در رشتۀ سینما را رد کرد و در سال 1975 مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ تاریخ از دانشگاه تل‌آیو گرفت. او که مصمم بود همه چیز را در اسرائیل رها کند، به فرانسه نقل‌مکان کرد و بین سال‌های 1975 تا 1985 با بورسیۀ تحصیلی در پاریس به تحصیل و تدریس پرداخت و مدرک دکترایش را در رشتۀ تاریخ فرانسه اخذ کرد. از سال 1982 او شروع به تدریس در دانشگاه تل‌آیو و همچنین دانشگاه کالیفرنیا کرد.

واکنش‌ها به کتاب اختراع قوم یهود

«سؤالات زند در مورد این‌که چگونه دموکراسی اسرائيل می‌تواند آزاد و تثبیت شود قابل تأمل است و جای بحث جدی دارد.» -روزنامۀ هاآرتس

«شاید کتاب‌هایی که اشتیاق و دانش را با هر ترکیب می‌کنند، موقعیت‌های سیاسی را تغییر ندهد اما اگر این کار را می‌کردند، این کتاب نقطه عطفی در تاریخ محسوب می‌شد.» -اریک هابسبام، آبزرور

«کتاب زند زلزله‌ای به پا کرده است، او در این کتاب ایمان تاریخی به پیوند یهودیت و اسرائیل را متزلزل می‌کند.» -رافائل بهر، آبزرور

«هر کسی که علاقه‌مند به درک خاورمیانۀ معاصر است باید این کتاب را بخواند.» -تونی جاد

«اختراع قوم یهود کتابی به شدت جنجالی و قابل ستایش است.» -نیویورک تایمز 

امتیازات

کتاب اختراع قوم یهود از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

جوایز کسب شده

- برندۀ جایزۀ Prix Aujourd'hui «امروز» در فرانسه
- برندۀ جایزۀ روزنامه‌نگاران که به یک اثر سیاسی یا تاریخی اهدا می‌شود.

حواشی حول محور کتاب

شلومو زند بابت نظریه‌های جنجالی‌اش در مورد هویت یهودی به عنوان حقایق تاریخی مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان عمدتاً از این شکایت داشتند که نویسنده حق ندارد دربارۀ تاریخ‌نگاری یهودی بحث کند چون حوزۀ تخصص او اروپای غربی است.

میزان فروش کتاب

کتاب اختراع قوم یهود به مدت 19 هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش اسرائیل ماند. نسخۀ فرانسوی این کتاب سه بار تجدید چاپ شد.

تحلیل سی بوک از کتاب اختراع قوم یهود

نشر نو کتاب اختراع قوم یهود از شلومو زند را با ترجمۀ احد علیقلیان منتشر کرده است.

شلومو زند مورخ اسرائیلی، با افشای این افسانه مبنی بر تبعید اجباری یهودیان در قرن اول به دست رومیان، استدلال می‌کند که اکثر یهودیان از نوکیشانی هستند که سرزمین‌های بومی آن‌ها در سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی پراکنده بوده است. در این روند، زند اسطورۀ بنیان‌گذار میهن یهودی را از بین می‌برد و نشان می‌دهد که اسرائیل در واقع در خدمت یهودیان است و نه مردم اسرائیل و در واقع تاریخی که به واسطۀ آن سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند، دروغی بیش نبوده است.

اگر از کتاب اختراع قوم یهود خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

کتاب قبیلۀ سیزدهم یا خزران یکی از معروف‌ترین آثار آرتور کستلر است. نویسنده در این کتاب به داستان خزرها پرداخته است، قومی ساکن در شمال و شمال غرب دریای خزر که حوالی سال 740 میلادی در برابر پیشروی لشکریان اسلام ایستادگی کردند. کستلر با استناد به قضیۀ خزران و مستندات تاریخی سعی دارد اختصاص نژادی دین یهود را نفی کند و اظهار می‌دارد که یهودی را نمی‌توان نژادی خاص به شمار آورد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی