خودآموز دیکتاتورها

(177)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
11756

علاقه مندان به این کتاب
214

می‌خواهند کتاب را بخوانند
8

کسانی که پیشنهاد می کنند
28

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
8

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب خودآموز دیکتاتورها

انتشارات ثالث منتشر کرد:

به دیکتاتورهای پیش از خودت نگاهی بینداز: شک نکن آن‌ها هم از یک خودآموز برای رسیدن به اوج قدرت استفاده کرده بودند! چرا تو استفاده نکنی؟ لابد می‌پرسی مگر چنین خودآموزی وجود دارد؟ در جوابت می‌گوییم، بله، واقعاً وجود دارد و اتفاقاً الان آن را در دست داری. این کتاب راهنما را بخوان، قول می‌دهیم اگر دستورالعمل‌هایش را خوب بفهمی و خوب اجرا کنی، تو هم طعـم شیـرین قـدرت مطلقـه را خواهی چشید.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود 


رندال وود نویسندۀ آمریکایی در سال 2012 خودآموز دیکتاتورها را منتشر کرد تا با زبان طنز به نقد دیکتاتورها بپردازد و به خوانندگان نشان دهد که دیکتاتورها همگی از یک الگو پیروی می‌کنند.

آیا تابه‌حال با خودتان فکر کرده‌اید شاید سیاستمدارهای ظالم و دیکتاتورهای جهان همگی طبق یک دستورالعمل پیش‌ می‌روند؟ کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود و کارمینه دولوکا با ترجمۀ بیژن اشتری را نشر ثالث منتشر کرده است. کتاب خودآموز دیکتاتورها دقیقاً کتابی برای دیکتاتورشدن است! کتاب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که سازوکارِ تلخ و بی‌رحمانۀ نظام‌‌های دیکتاتوری به زبانی طنز در آن توضیح داده شده است و اگر این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید حتماً تبدیل به یک دیکتاتور خواهید شد.

نویسنده در این کتاب با سبک و شیوۀ نوشتاری منحصربه‌فرد، به بررسی شیوۀ رفتار حکومت‌های خودکامه و دیکتاتوری در سراسر دنیا پرداخته است و گاهی با ذکر مثال لحن جدی به خود می‌گیرد و واقعیتی تاریخی را به خواننده یادآوری می‌کند. 

رندال وود می‌گوید: «بارها و بارها وقتی رسانه‌ها از یک قساوت سیاسی جدید خبر می‌دادند با خود زمزمه می‌کردم که خب، این حرکت مستقیماً از کتاب خودآموز دیکتاتورها درآمده است! و بعد می‌گفتم: حالا رئیس‌جمهور بر اصلاح قانون اساسی پافشاری می‌کند و خیلی وقت‌ها حق با من بود و نهایتاً از خودم پرسیدم نکند واقعاً دفترچۀ راهنما یا خودآموزی هست که این دلقک‌های سیاسی برای سازماندهی دولت‌های خود و طرح‌ریزی حرکت‌های بعدی از آن استفاده می‌کنند؟ و حالا بالاخره هست!»

در کتاب خودآموز دیکتاتورها چه می‌خوانیم؟

بیشتر الهامات این کتاب حاصل تجربه و مشاهدۀ شخصی نویسندگان از تاریخ است. از به قدرت رسیدن گرفته تا تفرقه انداختن میان دشمنان، سرکوب انقلاب‌ها، تقلب در انتخابات و به دست آوردن ثروت، نویسندگان در این کتاب به شما نشان می‌دهند که چطور دیکتاتورها قرن‌هاست همگی همین کارها را انجام می‌دهند. رندال وود در 13 فصل کتاب خودآموز دیکتاتورها با بررسی موضوعاتی که باعث شکل‌گیری، قدرت‌گرفتن یا حتی افول قدرت دیکتاتورها می‌شود به بررسی زندگی و وضعیت تمامی دیکتاتورهای مشهور جهان پرداخته است. تمامی فصل‌های این کتاب بر پایۀ تاریخ نوشته شده‌اند و نویسندگان به زبانی ساده و همه‌فهم در کتاب به شما نشان می‌دهند که دیکتاتورها چگونه قدرت خود را به دست می‌آورند و چگونه و با انجام چه جنایت‌هایی آن را حفظ می‌کنند. 

فهرست مطالب کتاب خودآموز دیکتاتورها

مقدمه مترجم
مقدمه نویسندگان
۱:رسیدن به قدرت
۲: توی بی‌همتا
۳: ساختن و اداره کردن حکومتت
۴: اداره کشور
۵: فرهنگ ترس
۶: سیاست و حزب
۷: نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی
۸: ناآارامی، تظاهرات، آشوب
۹: مطبوعات، رسانه‌ها و ارتباطات
۱۰: جامعه بین‌الملل
۱۱: برپایی امپراتوری مالی‌ات
۱۲: انتخابات
13: بازی پایانی‌ات

بریده‌هایی از کتاب

مقدمۀ نویسندگان در خودآموز دیکتاتورها:
«دوست داری دیکتاتور بشوی؟ چرا که نه؟ کارت‌هایت را درست بازی کن و صاحب بهترین شغل روی زمین شو. کمی درباره‌اش فکر کن: آیا چیزی دوست داشتنی‌تر از قدرت عنان گسیخته، فرصت‌های اقتصادی نامحدود و لذت سرکوب مخالفانت سراغ داري؟ چه صبحی خوشبوتر و فرحناک‌تر از صبح روزی که می‌دانی همۀ دشمنانت را خوار و ذلیل و زمینگیر کرده‌ای یا به درک فرستاده‌ای و ثروت کشورت در اختیار شخص توست؟ و چه هدفی ارضاکننده‌تر از این که تو تنها رشتۀ پیوند حکومت، اقتصاد و جامعه در کشورت هستی و همه چیز زیر نظر توست، تنها تصمیم‌گیرنده‌ای و حرف حرف توست و تا میل مبارکت نباشد هیچ کاری انجام نمی‌شود؟»

«صعود جوزف استالین در حزب کمونیست در روزهای نخست نظام شوروی گویای این است که چگونه می‌توان با زدوبندهای حزبی به قدرت رسید. استالین پس از پیروزی انقلاب اکتبر در 1917 به تدریج مسئولیت‌ها و منصب‌های بیش‌تری در حزب کمونیست به دست آورد. او کمیسر «هیئت بازرسی کارگران و دهقانان» رابکرین شد اما با این‌که این منصب به او اختیارات زیادی -به‌ویژه در خصوص لازم‌الاجرا کردن تصمیمات مرکزی حزب- می‌داد، به آن بسنده نکرد. استالین به سرعت مناصب دیگری را مال خود کرد تا این‌که سرانجام، در «یازدهمین کنگره حزب» به سمت دبیر کلی حزب منصوب شد.»

«درست است که بالا رفتن از نردبان حزب راه خوبی برای تصاحب قدرت است اما گاهی وقت‌ها این فرایند آن‌قدر طولانی می‌شود که دیگر کارآیی خود را از دست می‌دهد. تو که نمی‌توانی سی چهل سال منتظر بمانی تا لحظه «مناسب» فرا برسد. حتی شاید حزب در آخرین لحظه تصمیم بگیرد به جای تو، فرد دیگری را رهبر کشور کند و دقیقاً به خاطر همین است که گاهی وقت‌ها دخالت تقدیر می‌تواند برایت خیلی زیبا و دلپذیر باشد و البته اگر دیدی که جناب «تقدیر» زیادی طولش می‌دهد و به اصطلاح فس‌فس می‌کند، می‌توانی کمکش کنی که زودتر بجنبد و کار را تمام کند.»

«رسیدن به قدرت از طریق نظامیان را هر افسر دون‌پایه‌ای بلد است. این یک مسیر خیلی کوتاه برای رسیدن از ژنرالی به پادشاهی است. خلاصه راهکار از این قرار است: به سرعت در سلسله مراتب نظامی ترقی کن، در جنگ با کشور متخاصم همسایه شجاعانه بجنگ و قهرمان جنگی شو، سپس به نقطۀ اوج دوران خدمت نظامی‌ات برس و دست آخر یک پرش بلند بکن و حاکم پیر و از کارافتادۀ مملکت را ساقط کن و به زباله‌دان تاریخ بینداز.»

خواندن کتاب خودآموز دیکتاتورها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب برخلاف عنوانش واقعاً دستورالعملی برای دیکتاتور شدن نیست؛ کاملا برعکس، کتابی در نقد و نکوهش نظام‌های دیکتاتوری و دیکتاتورهای خون‌خوار تاریخ است و شیوه و روش‌های آنان برای تسلط بر جوامع را بازگو می‌کند تا خواننده به روندهایی که دیکتاتورساز بوده‌اند پی ببرد و با دانستن این نکات مشخص می‌شود که دیکتاتورها چطور سقوط می‌کنند. این کتاب به زبان طنز نوشته شده است و اگر به تاریخ، علوم سیاسی و کتاب‌های سیاسی یا طنز تلخ علاقه دارید این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب خودآموز دیکتاتورها

کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود

رندال وود نویسندۀ مشهور آمریکایی است که به‌خاطر نوشتن رمان‌های معمایی و جنایی شهرت دارد. او به‌خصوص برای نوشتن مجموعه‌ کتاب‌های جک رندال محبوب شد. او قبل از نویسندگی مشاغل زیادی را امتحان کرد و بخش عمده‌ای از سال‌های زندگی‌اش را به تدریس گذراند با این‌حال نتوانست جایگاه خود را پیدا کند. سپس تصمیم گرفت به صدای درونی‌اش گوش دهد و به فکر نوشتن داستان‌های معمایی افتاد.

زمانی که متوجه شد به همین کار علاقه دارد کار خود را رها کرد تا بتواند تمام مدت بنویسد. رندال به یاد دارد اولین باری که از نوشتن چیزی لذت برد زمانی بود که به همراه همکلاسی‌هایش داستان کوتاه می‌نوشت و با دیدن استعدادش در نویسندگی بسیاری از معلم‌هایش امیدوار بودند او به این کار ادامه دهد اما ظاهراً رندال در آن موقع برنامه‌های دیگری داشت. اولویت او فرار از شهر کوچکی که در آن زندگی می‌کرد بود و برای همین در ارتش ثبت‌نام کرد. بعلاوه او دلش می‌خواست به نقاط مختلف دنیا نیز سفر کند. پیوستن به ارتش روحیۀ او را ارتقا داد و با این‌که چیزهای زیادی در ارتش یاد گرفت اما نتوانست آن را به‌ عنوان یک شغل بپذیرد و بنابراین از ارتش بیرون آمد. 

او داوطلب دریافت آموزش‌های پزشکی شد و به عنوان یک امدادگر مشغول به کار شد. او بین تماس‌های اضطراری و زمان استراحتش داستان‌های کوتاهی دربارۀ زندگی و ماجراجویی همکاران، سربازان، همکلاسی‌ها و حوادث محل کارش می‌نوشت. در نهایت اولین کتابش با عنوان Closure از سری مجموعۀ جک رندال را منتشر کرد. پس از آن به سرعت شروع به نوشتن کرد و حداقل هر سال یک کتاب را تکمیل می‌کرد. او مجموعۀ جک رندال را بین سال‌های 2009 تا 2017 منتشر کرد. این مجموعه 8 رمان و دو داستان کوتاه دارد. در تمامی کتاب‌های این مجموعه شخصیت اصلی در نقش یک مامور ویژه به نام جک ظاهر می‌شود که مأمور اف‌بی‌آی است. 

- کارمینه دولوکا نویسندهٔ دیگر کتاب خودآموز دیکتاتورها و علاقه‌مند به تاریخ است. او مدت‌هاست که به اقتدارگرایان هر رشته‌ای علاقه‌مند شده است. بخشی از این شیفتگی از زندگی شخصی‌اش سرچشمه می‌گیرد. او پدری بناپارتیسم داشت، پدربزرگ و عمویش نیز در ارتش موسولینی خدمت می‌کردند. دو دهه مطالعه و تفکر در مورد اهمیت تاریخی مردان بزرگ به علاوه یک کتابخانۀ فوق‌العاده از کتاب‌های رومی، فاشیستی، ناپلئون، یونانی و غیره او را برای نوشتن این کتاب آماده کرده است.

درباره مترجم کتاب خودآموز دیکتاتورها

بیژن اشتری مترجم کتاب خودآموز دیکتاتورها در سال 1342 به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل رشتۀ میکروب‌شناسی دانشگاه تهران است اما علاقه‌اش به تاریخ و کتاب باعث شد تا دست به ترجمۀ کتاب‌های تاریخی در مورد دیکتاتورها و رهبران جهان بزند. او از اوایل دهۀ شصت روزنامه‌نگار نشریاتی مثل اخبار، انتخاب و جام جم بوده است. از دیگر آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به «فرمانده» اثر روری کارول، «لنین» اثر رابرت سرویس، «شوروی ضد شوروی» اثر ولادیمیر واینوویچ، «صدام» اثر ویل بارد نورپر و کان کاگلین، «ظهور و سقوط دوچه موسولینی» اثر کریستوفر کریستوفر هیبرت و «امید علیه امید» اثر نادژدا ماندلشتام اشاره کرد.

کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود

امتیازات

کتاب خودآموز دیکتاتورها از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب خودآموز دیکتاتورها

خوانایی کتاب و روان بودن 
نویسندگان تمامی وجوه دیکتاتورها را در کتاب خودآموز دیکتاتورها زیر ذره‌بین بُرده‌اند تا هم کتابی تاریخی بنویسند و هم به خواننده یادآوری کنند که قراردادن قدرت افسارگسیخته در اختیار انسان‌ها چه عواقبی خواهد داشت و انسان‌ها می‌توانند با چنین قدرتی دست به چه جنایت‌های هولناکی بزنند. کتاب متن روان و لحن طنز جالبی دارد که خواندن آن را مفرح‌تر می‌کند. این کتاب دید سیاسی خوبی به شما می‌دهد و برای علاقه‌مندان به تاریخ مطالب متنوعی دارد. برخی ‌از مردم دیکتاتورها را خیلی هم بد نمی‌دانند، در آن صورت توصیه می‌کنیم که این کتاب را حتماً بخوانند.

اگر از کتاب خوآموز دیکتاتورها خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- کتاب دو جلدی صدام اثر کان کاگلین، داستان صدام حسین، دیکتاتور و رهبر سابق کشور عراق است. کاگلین در این کتاب به زندگی صدام از کودکی تا رسیدن به قدرت و سقوط پرداخته است.

- کتاب توتالیتاریسم، شاهکار هانا آرنت، فیلسوف سیاسی، نویسنده و بازماندۀ هولوکاست که در این کتاب به موضوعاتی همچون نازیسم، استالینیسم و جنبش‌های سیاسی توتالیتر نیمۀ اول قرن بیستم پرداخته است. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (7)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • بهرام جعفرپور
    • پاسخ به نظر

    وجه غالب بر کتاب، سرگرمی سازی است . این کتاب، تحلیلی و تفسیر کننده نیست .

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • پاسخ به نظر

    ترجمۀ کتاب عالی و روانه، زبان طنز کتاب از خشکی کتاب و تاریخ کم کرده و اون رو واقعاً جذاب کرده.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • پاسخ به نظر

    نویسنده برای نمونه از دیکتاتورهای مختلف تاریخ مثال می‌زنه که این خودش خیلی کتاب رو جذاب می‌کنه و اطلاعات عمومی رو افزایش می‌ده.

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (15)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 1

    جوزف استالین می گوید یک مرگ، تراژدی است. یک میلیون مرگ فقط آمار

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    او‌ برای آن ساعت هایی که در خواب است باید به کسی اعتماد کند و هیچ‌ چیز برای سلطان خطرناک تر از اعتماد کردن نیست.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 1

    تکیه کلام همیشگی ات باید این باشد کشور در برهه حساسی ست،دشمنان خارجی نقشه های پلیدی برای نابودی ملت در سر دارند. این طور می توانی حمایت سیاسی دایمی مردم را به دست آوری.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عیدی