آشوب (گالینگور)

(54)
نویسنده:

6,000,000ریال

5,400,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
6564

علاقه مندان به این کتاب
84

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
9

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آشوب

انتشارات طرح نو منتشر کرد:

این کتاب شامل بررسی تطبیقی(مقایسه‌ای)، روایی و اکتشافی بحران‌ها و تغییرات گزینشی است که به مدت چند دهه در هفت کشور امروز رخ داده‌اند. من تجربه‌های فراوان در هفت کشور داشته‌ام و اوضاع آن‌ها را از دریچه‌ی تغییرات گزینشی در بحران‌های شخصی بررسی کرده‌ام. آن کشورها فنلاند، ژاپن، شیلی، اندونزی، آلمان، استرالیا و ایالات متحده هستند.
کتاب را با یک موخره به پایان می‌برم که مطالعات آن هفت کشور و کل دنیا را با توجه به یک دوجین عامل، به محک می‌گذارد. خواهم پرسید که آیا کشورها به بحران نیاز دارند تا برای اجرای تغییرات بزرگ صیقل بخورند یا خیر. بحث خواهم کرد که آیا رهبران از اثر تعیین کننده بر تاریخ برخوردار بوده‌اند یا خیر. جهت‌گیری مشخصی برای تحقیقات آینده پیشنهاد خواهم کرد و انواع درس‌ها را مطرح می‌کنم که ممکن است به طور واقع بینانه از مطالعه تاریخ آموخته شوند. اگر مردم یا صرفا رهبران ایشان تصمیم بگیرند که در بحرا‌های گذشته تامل کنند آنگاه آشنایی با گذشته می‌توانمد ما را در برطرف کردن بحران‌های حال و آینده یاری کند.

فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب آشوب اثر جرد دایموند


آشوب، کتابی دیگر از دانشمند آمریکایی جرد دایموند نویسنده کتاب پرفروش اسلحه، میکروب و فولاد است. کتاب آشوب در سال 2019 منتشر شد. دایموند در کتاب آشوب تلاش می‌‌کند تا با بررسی مقایسه‌ای، روایی و اکتشافی بحران‌ها، دلیل ایجاد بحران‌های ویرانگر سیاسی، اقتصادی، مدنی، زیست محیطی که ممکن است باعث نابودی کشورها بشوند را توضیح بدهد.

اکنون در زمانی زندگی می‌کنیم که کشورهای بسیاری درگیر بحران هستند، جرد دایموند در کتاب آشوب سفری جذاب به گذشته‌های نه چندان دور هفت کشور مختلف داشته تا نشان دهد چگونه برخی از کشورها در برابر تحولات عظیم انعطاف‌پذیر بودند و مقاومت کردند و توانستند از بحران‌ها بگذرند.

جرد دایموند که پیش از این کتابش با نام «اسلحه، میکروب و فولاد» برندۀ جایزۀ پولیتزر شده بود، در این کتاب با مثال‌های واقعی از بحران‌های گذشتۀ کشورهای مثل فنلاند، ژاپن، شیلی، اندونزی، آلمان، استرالیا و ایالات متحده، تحلیل‌ها و نظریه‌هایش را ارائه می‌کند و نشان می‌دهد چگونه بحران‌های مختلف بر روی این کشورها تأثیر یکسان داشته‌اند.

اما بخش جالب کتاب آشوب، مقایسۀ بحران‌ها و مشکلات شخصی افراد با مشکلات کشورها است. دایموند تلاش کرده تا راه‌هایی که افراد با کمک آن‌ها آسیب‌های شخصی‌شان را حل می‌کنند توضیح بدهد و در ادامه نشان بدهد که چگونه این رویکردها را می‌توان برای کشورها نیز به کار بُرد.  

در نهایت دایموند به نتیجه‌ای غیرمنتظره می‌رسد، این‌که مردم از بحران‌ها درس می‌گیرند اما کشورها به ندرت این کار را می‌کنند. او در انتها توضیح می‌دهد کشورهایی مانند ایالات متحده همیشه درگیر بحران هستند و اگر اقدامی صورت نپذیرد این بحران‌ها در آینده وخیم‌تر خواهند شد.

در کتاب آشوب چه می‌خوانیم؟

حتماً تابه‌حال در زندگی در موقعیت‌های دشوار قرار گرفته‌اید و می‌دانید بیرون رفتن از چنین موقعیت‌هایی نیاز به نظم و انضباط دارد. اما از نظر جرد دایموند، شما می‌توانید با تغییرات گزینشی، مشکل را شناسایی کنید و آن‌وقت متوجه خواهید شد که در راستای حل مشکلات‌تان، چه چیزی باید تغییر کند و چه چیزی نیاز به تغییر ندارد.

از نظر جرد دایموند، ادارۀ کشوری که دچار بحران شده باشد، نیاز به رویکردی مشابه و تغییرات گزینشی دارد. چه بحران‌های شیلی و اندونزی در دهۀ 1970 را بررسی کنید یا مشکلات آلمان و استرالیا پس از جنگ جهانی دوم، تمامی این کشورها مشکلات‌شان را از طریق تغییرات گزینشی حل کرده‌اند.

دایموند در کتاب آشوب نه تنها برای شما بحران‌های مختلف هفت کشور دنیا را روایت می‌کند بلکه توضیح می‌دهد که هر کدام از این کشورها چگونه توانستند از بحران خارج شوند و چه مشکلات مشابهی داشته‌اند. 

فهرست مطالب کتاب آشوب

دربارۀ نویسنده
مقدمه 
یادگارهای باغ نارگیل
بحران چیست؟
بحران‌های فردی و ملی
این کتاب چه هست و چه نیست؟
طرح کتاب
فصل ۱: بحران‌های شخصی
فصل ۲: جنگ فنلاند با اتحاد جماهیر شوروی
فصل ۳: خاستگاه‌های ژاپن امروزی
فصل ۴:‌ شیلی برای تمام مردم شیلی
فصل ۵: اندونزی: ظهور یک کشور جدید
فصل ۶: بازسازی آلمان
فصل ۷: استرالیا: ما که هستیم؟
فصل ۸؛ پیش‌روی ژاپن چیست؟
فصل 9: پیش روی ایالات متحده چیست؟ 
فصل 10: پیش روی ایالات متحده چیست؟ «سایر» مشکلات
فصل ۱۱: پیش روی دنیا چیست؟
درس‌هایی برای آینده
منابعی برای مطالعه بیشتر

بریده‌هایی از کتاب آشوب

«سایر علت‌های معمول برای بحران‌های فردی، علاوه بر مشکلات ارتباطی، عبارت‌اند از مرگ و بیماری عزیزان، اختلال در سلامتی فرد، و امنیت شغلی یا مالی. بحران‌های دیگری نیز به مذهب مربوط می‌شوند؛ مؤمنانی که مدتی مدید به یک باور پایبند بوده‌اند، ممکن است خود را دچار تردید ببینند، یا (برعکس) غیرمؤمنان متوجه شوند که به یک مذهب جذب شده‌اند. با این‌حال آنچه صرف‌نظر از علت، در میان تمام انواع این بحران‌ها مشترک است، حسی است که به شخص می‌گوید یک بخش مهم از رویکرد فعلی او به زندگی غلط است و او چاره‌ای جز یافتن رویکردی جدید ندارد.»

«نتایج جلسات مشاوره در آن دسته از مراکز سلامت که روان‌درمانی بحران ارائه می‌کنند، بسیار متفاوت است. در بدترین حالت ممکن است برخی از ارباب رجوع به خودکشی یا تلاش به خودکشی روی بیاورند. مراجعان دیگری هم هستند که نمی‌توانند روش‌‌های جدید و کارآمدی برای غلب بر بحران پیدا کنند و به همین علت به شیوه‌های سابق بازمی‌گردند و احتمال دارد به واسطۀ خشم، غم یا سرخوردگی از پا درآیند.»

«البته مشاهدات مذکور دربارۀ بحران‌های حاد به معنای این نیست که زندگی ما در قالب یکی از چنین الگوهای بیش از اندازه ساده‌شده‌ای در می‌آید: ۱) حس کردن تکانه و تنظیم کردن زنگ هشدار برای شش هفته؛ ۲) تصدیق کردن ناکامی روش‌های غلبۀ قبلی؛ ۳) کشف روش‌های غلبۀ جدید؛ ۴) خاموش شدن زنگ هشدار و سپس یا دست کشیدن و بازگشتن به شیوۀ قبلی، یا توفیق، رفع بحران و زندگی سرزنده پس از آن. خیر:‌ بسیاری از تغییرات زندگی به تدریج و بدون یک مرحلۀ حاد رخ می‌دهند.»

خواندن کتاب آشوب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب آشوب قطعاً برای کسانی که به سیاست و تاریخ علاقه دارند یا دوست دارند در مورد امور جهان بیشتر بدانند جذاب خواهد بود. این کتاب درس‌های خوبی به شما می‌آموزد اما خواندن آن برای یک مخاطب معمولی شاید کمی سخت باشد و کتاب کمی کُند پیش برود. اما نکاتی که نویسنده در کتاب آشوب به مخاطب یاد می‌دهد قطعاً در زندگی روزمره هم قابل اجرا است.

دربارۀ نویسندۀ کتاب آشوب

کتاب آشوب

جرد میسون دایموند در سال 1937 به دنیا آمد. او جغرافی‌دان، مورخ، پرنده‌شناس و نویسندۀ آمریکایی است که بیشتر به خاطر نوشتن کتاب‌های علمی سومین شامپانزه (1991)، اسلحه، میکروب و فولاد (1997)، فروپاشی (2005) و دنیا تا دیروز (2012) معروف است. دایموند برای کتاب اسلحه، میکروب و فولاد برندۀ جایزۀ پولیتزر شد.

دایموند ابتدا در رشتۀ بیوشیمی و فیزیولوژی درس خواند اما در رشته‌های مختلفی مثل انسان‌شناسی، بوم‌شناسی، جغرافیا و زیست‌شناسی تکاملی نیز تخصص یافت. دایموند از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شد و در سال 1968 استاد فیزیولوژی دانشگاه پزشکی یو‌سی‌اِل‌اِی شد. زمانی که جوان‌تر بود، هم‌زمان با تدریس، تخصصش را در پرنده‌شناسی و بوم‌شناسی توسعه داد و در گینه‌نو و جزایر مجاور آن به تحقیق پرداخت.

بعدها، در پنجاه سالگی دایمون وارد سومین حوزۀ حرفه‌ایش در تاریخ محیط‌ زیست شد و هم اکنون استاد جغرافیای دانشگاه یو‌سی‌اِل‌اِی است. او در سال 1999 توانست نشان ملی علوم را به دست آورد و دانشگاه ایالتی وستفیلد در سال 2009 به او دکترای افتخاری اعطا کرد. در سال 2005، بر اساس نظرسنجی پراسپکت و فارن‌پالیسی بین 100 روشنفکر برتر جهان دایموند رتبۀ نهم را کسب کرد.

دایموند آثار علمی زیادی در زمینۀ بوم‌شناسی و پرنده‌شناسی نیز منتشر کرده است.

واکنش‌ها به کتاب آشوب

«یک گردش جذاب و روشنگر از نحوۀ برخورد کشورها با بحران‌ها، که امیدواریم به کل بشریت کمک کند تا با بحران جهانی کنونی ما کنار بیایند.» -یووال نوح هراری، نویسندۀ کتاب انسان خردمند

«همان‌طور که قبلاً در اثر قبلی و بسیار دقیق‌تر دایموند «اسلحه، میکروب و فولاد» خواندیم، او بیش از حد به جغرافیا برای توضیح رویدادهای پیچیده و چند بُعدی اتکا می‌کند و در آشوب نیز بیش از حد به روان‌شناسی تکیه کرده است. اما از برخی جهات این اصلاً مهم نیست چون داستان‌سرایی دایموند حرف ندارد.» -مویس نیم، واشنگتن پست

«روش‌های دایموند -که شباهت‌های مستقیمی بین آسیب‌های شخصی و ملی، روان‌شناسی افراد و شخصیت ملت‌ها ایجاد کرده است- آن‌هایی نیستند که اکثر مورخان به کار می‌گیرند تا بر خاص بودن شرایط و تکرار ناپذیری پیچیدۀ وقایع تاکید کنند. دایموند، بحران‌های مختلفی را مورد بحث قرار می‌دهد و سعی دارد تا به جوامع مختلف هشدار دهد.» - کالین کید، گاردین

امتیازات

کتاب آشوب از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی‌بوک از کتاب آشوب

کتاب آشوب جرد دایمون را نشر طرح نو با ترجمۀ اصلان قودجانی منتشر کرده است.  

جرد دایموند با بیان داستان‌های هفت کشوری که در گذشته دچار بحران شده‌اند نشان می‌دهد که این کشورها چگونه از بحران خارج شدند، چگونه توانستند به این‌جا برسند و برای بیرون آمدن از بحران چه کرده‌اند. دایموند تمام این مسائل را مشخص کرده و آنچه در بحران‌های این کشورها مشترک است را در کتاب آشوب شناسایی کرده است.

اگر از کتاب آشوب خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر اقتصاددان‌های معروف، دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون که در این کتاب توضیح می‌دهند چرا برخی کشورها با وجود موقعیت جغرافیایی یکسان، از لحاظ اقتصادی و سیاسی با هم تفاوت فاحشی دارند یا این‌که چرا برخی کشورها با فقر و فساد دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی دیگر به موفقیت می‌رسند. 

- کتاب‌های تیم مارشال جبر جغرافیا و قدرت جغرافیا که مطالعه‌شان به فهم زیربنای سیاست در جهان کمک می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی