30بوک
کتاب عمومی
علوم اجتماعی
جامعه شناسی و مردم شناسی
استعمار و علم تاثیرات و تعاملات اجتماعی

استعمار و علم تاثیرات و تعاملات اجتماعی

(1)

600,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
192

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب استعمار و علم تاثیرات و تعاملات اجتماعی

انتشارات سروش منتشر کرد :
کتاب حاضر نقش علم و تحولات آن را در مستعمرات و کشورهای استعمارگر طی دویست سال گذشته می کاود و دامنۀ بررسی خود را در هشت فصل به انگلیس، فرانسه، روسیه، عثمانی، پرتغال، چین، حوزۀ بالکان و آمریکا می گسترد. هرچند این بررسی توزیع جغرافیایی گسترده ای دارد، اما در بین آن ها می توان وقایع، اهداف و الگوهای مشابهی از رابطۀ استعمار و علم یافت.
این کتاب مملو است از شواهد تاریخی که روابط مستقیم و غیرمستقیم استعمار و علم را نشان می دهد. برخی وقایع علمی مشخص، اگر تحت تأثیر استعمار نبودند، می توانستند طور دیگری رخ دهند یا اصلاً رخ ندهند. از دیگر سو، علم یک عامل مهم در رخداد یا چگونگی رخداد وقایع خاص اجتماعی و سیاسی در تاریخ مستعمرات و استعمارگران است. کتاب نشان می دهد فهم تحولات علم و روابط استعماری در حالت کلی به هم وابستگی دارند.
بی شک پیوست های اضافه شده به کتاب، جذاب ترین قسمت برای ایرانیان است. این قسمت به انقلاب آموزشی و توسعۀ مدل آمریکایی آموزش عالی در زمان پهلوی دوم می پردازد و تأسیس دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) و پردیس اصفهان آن (صنعتی اصفهان) را به عنوان یک گام مهم و تعیین کننده در این فرایند تبیین می کند.
توسعه، علم، فناوری و نظام آموزشی در یک شبکۀ پیچیده و بعضاً پیش بینی ناپذیر برای طرفین، نقش مهمی در اجرای برنامۀ سیاسیِ سلطه جویانۀ ایالات متحده در جنگ سرد در ایران و بسیاری از نقاط دیگر جهان داشته است. از آنجا که تغییرات در علم و نهادهای علمی بر روند آینده تأثیر می گذارند، آگاهی از این بخشِ نسبتاً مغفولِ تاریخ برای تصمیمات خرد و کلان امروز در این حوزه لازم می نماید.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی