30بوک
کتاب عمومی
مذهبی
رساله و احکام
مجموعه رسائل خواجه عبداله انصاری

مجموعه رسائل خواجه عبداله انصاری (2 جلدی)

(3)
نشر:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
467

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مجموعه رسائل خواجه عبداله انصاری

انتشارات توس منتشر کرد:
پیر هرات، خواجه عبدالله انصاری (481-396 هجری) که در تاریخ تصوف به عنوان یک عالم الهی و عارف ربانی جایگاهی ارجمند دارد، در تاریخ ادبیات فارسی نیز از چهره های درخشان، پیشاهنگ و مبدع به شمار می آید. آگاهی و تسلط او به لفظ و معنی و تفسیر کلام الله مجید، حدیث و علوم دینی و دانش ژرف ادبی در قلمرو شعر و نثر فارسی و تازی، در طبع و ذوق و حافظه ی شگرف او با آموزه های زهد و پند و تجربه های ارزشمند عرفانی در آمیخته و رنگ و بوی خاص به آثار او بخشیده است.
آثار پیر هرات، خواجه عبدالله انصاری، گستره ای از زهد وعظ و خطابه و تذکیر و تفسیر و حدیث و کلام و فقه تا اخلاق و عرفان و بیان اسرار و تعالیم طریقت و ترجمه حال و نقد اقوال مشایخ صوفیه را در بر می گیرد. در هر میدان ازین میدان ها او را سواری توانا بر سمند سخن و آشنای دانا با فنون ادب و قواعد بلاغت می یابیم که آگاهانه در تغییر و تحول شیوه های نثر فارسی دری می کوشد تا راه های نو فرا روی آیندگان بگشاید. این تلاش و جستجو نه تنها در آراستگی نثر او با بهره گیری از امکانات انواع سجع و قرینه و توازن و جناس و کاربرد دیگر صنایع ادبی دیده می شود، بلکه در آمیزش نثر و شعر و پیوستگی صورت و معنی و طرح قالب های ادبی متناسب با معنی ها و مضمون ها و موضوع ها نیز مشاهده می شود. مجموع این عامل ها، پیر هرات را به مرتبه یکی از پیشاهنگان تحول نثر فارسی می رساند.
مجموعه ی رسائل فارسی پیر هرات که بحث و بررسی درباره ی هر یک از آن ها به صورت مستقل در مقدمه ی این کتاب انجام شده است، جلوه گاه روشن آنچه در باب پیر هرات گفته آمده می باشد. خواننده ی آشنا نه تنها مناجات های او را که هزار سال ورد زبان عارف و عامی بوده است، درین رساله ها باز می یابد، بلکه بسیاری از جملات قصار و نوادر حکایات تمثیل های باریک و نغز و نکته های ظریف دیگر در حوزه عرفان و اخلاق، عبادات و معاملات و شیوه های رفتار با مردمان و ... را در آن ها باز می یابد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی