ازو فرم های ناپایداری

(3)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
363

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ازو فرم های ناپایداری

انتشارات شورآفرین منتشر کرد:
بعضاً پیش می‌آید که اُزو در برخی از فیلم‌هایش شخصیت‌هایی را مقابل دوربین عکاسی قرار می‌دهد. عموماً این لحظه لحظه‌ای است حاکی از خوشبختی: دمی که اعضای خانواده دورهم جمع شده‌اند؛ امری فی‌نفسه به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز که البته تقدیرش این‌گونه رقم خورده که فنا شود، که دیری نپاید، و به همین علت است که از چنین لحظه‌ای عکس می‌گیریم.
در این‌جا بین عکس و «سوژه»‌اش هماهنگی ازپیش‌تعیین‌شده‌ای برقرار است: ردی از غیاب و فنا، و همچنین تصویر خانواده. در جای‌جای دنیا، از دیرباز، مرسوم‌ترین کاربرد عکس این بوده ‌که عشق بی‌پیرایه‌ی خانوادگی جایگاه و «ابزار بیانی» خودش را در عکس داشته باشد، درست شبیه ماهیت خانواده که به قول هگل «کار» اصلی‌اش به‌سوگ‌‌نشینی است.
عکس آن چیزی را ثبت می‌کند که تقدیرش بر فنا و نابودی است. اما در بسیاری از فیلم‌های اُزو، بحث بر سر همین فنا و نابودی است: از‌هم‌گسیختگی خانواده برسازنده‌ی درون‌مایه‌ی اصلی آخرین فیلم‌های او است.
اما خوشبختی، همانی‌که عکس‌ها تلاش دارند تثبیتش کنند، در تراز فیلم‌ها به نظر زودگذر می‌آید؛ چراکه زمانْ مایه‌ی تمایز تصویر سینماتوگرافیک و عکس (تصویر فتوگرافیک) است. و همین گذار، در مقام «ناپایداری»، در سینمای اُزو بدل می‌شود به فحوای اصلی و خودِ «ایده‌»ی فیلم‌ها.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی