بابک خرمدین (شومیز)

(7)
نویسنده:

2,150,000ریال

1,935,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
472

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب بابک خرمدین

انتشارات نگاه منتشر کرد:
جلال برگشاد که پیش از این رمان بزآت را با الهام م از زندگی دلاورانه « نبی » یکی دیگر از قهرمانان زادگاهش نوشته است، در رمان حاضر به نمایش زندگی حماسه بار و شگفت بابک پرداخته است.
بابك خرم‌دین رهبر سرخ‌پوشان آذربایجانى یكى از قهرمانان ملى ماست. بابك هر چند برخلاف حكومت عباسیان سال‌هاى سال جنگید، اما با اسلام مخالفتى نداشت و این را از میان تعداد زیادیاران مسلمانش نیز مى‌توان مشاهده كرد. این مورد شاید به مذاق كسانى كه مى‌خواهند قیام بابك را بعنوان آخرین قیام مذهبى زرتشتیان ساسان قلم‌داد كنند، خوش نیاید. اما قیام بابك بیش از همه یك قیام طبقاتى بود.
در حالى كه بزرگان و به قول نویسنده كتاب مردان طلاء و نقره دوران خوشى را در اوج شكوه عباسیان و دوران هارون بزرگترین خلیفه آنها مى‌گذراندند، جنگ‌هاى كه براى كشورگشائى‌ و یا نگه‌دارى كشورهاى فتح شده در مى‌گرفت بار مالى‌ عظیمى داشت و این طبقات پایین جامعه و زحمت‌كشان و كشاورزان بودند كه مى‌بایست با مالیات‌هایشان بار مالى‌ آنها و با جان‌هایشان بار مرگ آنها را به دوش بكشند. این مورد بخصوص در مورد اقلیت‌هاى‌ مذهبى كه مى‌بایست مالیات‌هاى‌ چندگانه بپردازند بیشتر رنج‌آور بود. بابك مردى از دل این دوران است، كه با توجه به نیروى كه در اتحاد میان مردم است، دست به قیام بر علیه مالیات‌بگیران خلیفه مى‌زند.
زندگى‌ بابك تماماً سراسر از سلحشورى و مبارزه براى حمایت از این مردم است. در این میان زحمت‌كشان بسیارى به او پیوستند، این خیل عظیم افرادى‌ كه با جان و دل بر علیه زورگیران به پا خواسته بودند خلفاى عباسى را ترساند. بخصوص كه ضعف این خلفاً در مهار این شورشى كه در كنار گوششان بود، باعث شد كه در نقاط دورتر قلمرو پهناور عباسى مانند اندلس، خراسان، مصر و سیستان شورش‌هاى سر بگیرید. در مجموع خلفا عباسى با جمع‌آورى نیروى زیادى توانستند شورش بابك را سركوب بكنند، اما این امر به دیگران از قبیل طاهر در خراسان و یعقوب لیث در سیستان كمك كرد كه قیام خودشان را پیش ببرند و به عنوان اولین قیام‌هاى ایرانیان مسلمان به جهت براندازى عباسیان ماندگار تر باشند. این در حالى است كه عباسیان خود به دست ایرانیانى‌ از قبیل ابومسلم به خلافت رسیدند و باز این ایرانیان بودند كه مامون را یارى‌ كردن تا برادرش امین را شكست بدهد. اما تمام ایرانیانى كه به عباسیان كمك كردند تنها از آنها خیانت دیدند و بزرگانى مثل ابومسلم و جعفر برمكى سر خود را در این میان از دست دادند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی