مینی مال ها (جیبی)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
356

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مینی مال ها

انتشارات مشکی منتشر کرد:
تفاوت داستان کوتاه با داستان مینی‌مال را نباید تنها در اندازه و حجم آن جستجو کرد. چرا که ویژگی‌های دیگری جز کوتاهی حجم در این آثار به چشم می‌خورد. تفاوت عمدۀ این دو بیش از آنکه کمی باشد کیفی است. از خصیصه‌های مهم اغلب داستان‌های مینی‌مالیستی داشتن طرح ساده و سرراست است. در این نوع داستان‌ها طرح چندان پیچیده و تو در تو نیست. تمرکز روی یک حادثه اصلی است که عمدتاً رویداد شگرفی هم به حساب نمی‌آید. در بعضی داستان‌ها طرح چنان ساده می‌شود که به نظر می‌رسد اصلاً حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، که البته عدم پیچیدگی طرح را نباید به بی‌طرحی تعبیر کرد.
کانون طرح در داستان‌های مینی‌مالیستی یک شخصیت واحد یا یک واقعۀ خاص است و نویسنده به عوض دنبال کردن سیر تحول شخصیت، یک لحظۀ خاص از زندگی او را به نمایش می‌گذارد و این همان زمان مناسب برای تغییر و تحول است. در اغلب داستان‌های مینی‌مالیستی هدف نویسنده نشان دادن یک واقعۀ بیرونی است. چنانکه خواننده احساس کند حوادث پیش رویش رخ می‌دهد. به همین دلیل واسطه‌ای میان ما و حوادث وجود ندارد. آنچه در طرح این‌گونه داستان‌ها مهم است انتخاب لحظۀ وقوع حادثه است. چون هر برشی از زندگی نمی‌تواند تمامی اطلاعات طرح را منتقل کند. درونمایۀ داستان‌های مینی‌مالیستی اغلب دغدغه‌های کلی انسان است: مرگ، عشق، تنهایی و... و کمتر به روایت رویدادهای اقلیمی می‌پردازد.
اندیشه‌های سیاسی و فلسفی و اعتقادی راهی به دنیای این داستان‌ها ندارد چرا که کوتاهی حجم داستان اجازۀ پرداختن به این اندیشه‌ها را به نویسنده نمی‌دهد. در داستان‌های مینی‌مالیستی همۀ عناصر داستان در حداقل خود به کار گرفته می‌شوند. اما در میان این عناصر، گفت‌وگو، تلخیص و روایت بیشترین کاربرد را دارد. چرا که این سه عنصر، سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات داستانی بر عهده می‌گیرند.
رسول یونان
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی