کودتا

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
403

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب کودتا

انتشارات البرز منتشر کرد:
کتاب کودتا یک پژوهش تاریخی از استاد برجستۀ ایرانی _یرواند آبراهامیان_ دربارۀ سرنگونی دولت محمد مصدق در مرداد 1332 است.
در مرداد 1332، سازمان سیا با یک کودتای نظامی بر‌اندازی سریع رهبر انتخابی ایران را ترتیب داد و به جای او شاه منفور و قدرت‌طلب را نشاند.
ایالات متحده با یک تیر دو نشان زد: هم یک متحد کلیدی در خاورمیانه به دست آورد و هم سهمی چشمگیر از ثروت نفتی ایران را از آن خود کرد.
این کار اقدامی یک‌جانبه و تحکم‌آمیز بود که واکنش به آن اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسید.
در واقع، کودتا بی‌اعتمادی عمیقی در مورد امریکا در ایران به وجود آورد که نتیجۀ آن انقلاب 1357 بود که شاه و حکومت دست‌نشاندۀ وی را سرنگون کرد و جمهوری رادیکال اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی را جایگزین آن ساخت.
این جا‌به‌جایی بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان داشت و سایۀ تاریک و دراز‌مدتی بر روابط ایران و آمریکا افکند که هنوز هم ادامه دارد.
یرواند آبراهامیان :
استاد برجستۀ ایرانی، در این تاریخچۀ معتبر دربارۀ کودتای 28 مرداد و رویدادهای پس از آن، تفسیر قراردادی آن‌را به مبارزه می‌طلبد و نشان می‌دهد
چگونه پیوند نفت با ملی‌گرایی ایرانی موجب دخالت سازمان سیا شد.
این داستان هیجان‌انگیز از مراجعه به منابع گوناگون، از جمله آرشیوهای پر‌بار ولی ناشناختۀ شرکت نفت بریتانیا، وزارت خارجۀ آن کشور، وزارت خارجۀ آمریکا و همچنین خاطرات و مصاحبه‌های سیاسستمداران ایرانی که در سال‌های اخیر انتشار یافته تدوین شده و پرتو نوری جدید و روشنگر به اسرار کودتا افکنده است.
این کتاب که نوام چامسکی آن‌را «کمکی بزرگ به درک تاریخ معاصر» نامیده است، هم گذشته‌ها را روشن می‌کند و هم خواننده را به درون مرداب دیپلماتیکی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم، می‌برد.
این کتاب در هر دو زمینه منحصر‌به‌فرد و روایت بسیار جالب و گیرایی است که درک آمریکاییان از نقطۀ عطفی مهم در تاریخ روابط و آمریکا را تغییر خواهد داد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی