خاطرات و مبارزات محمد دیهیم (مهراندیش)

(0)
نویسنده:

2,500,000ریال

2,250,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
123

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب خاطرات و مبارزات محمد دیهیم

انتشارات مهراندیش منتشر کرد:
دربارۀ کتاب
این کتاب را پدرم برای جوانان نوشت، جوانانی که هدفی در زندگی ندارند. خاطرات پدرم تنها خاطراتی معمولی از یک رجل ادبی و سیاسی نیست؛ به‌گونه‌ای درسِ ماندگارِ زندگی و درس اخلاق و ادب و رادمردی‌ست. خاطراتی شیرین و خواندنی که در خاطره‌ها می‌نشیند و در ذهن و زبان انسان‌ها می‌درخشد.
این کتاب نمونۀ جامعی از ایمان، انسان‌دوستی، وطن‌پرستی، شجاعت، اراده،‌ ایثار و درست‌کرداری‌ست. و در کنار همۀ این صفاتِ نیک، صحنۀ شایستۀ مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی، به‌خصوص در وضعیت آذربایجان آن روزگار و کشاکشِ مشکلات خارجی و داخلی‌ست.
دربارۀ نویسنده
محمد دیهیم (1387-1289)، زادۀ تبریز، معلم، نویسنده، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، مورخ، فعال فرهنگی و سیاسی و فرزند دوران مشروطیتِ تبریز است. دیهیم تحصیلات ابتدایی را در تبریز و متوسطه را در دبیرستان مروی تهران گذراند. پس از اخذ دیپلم به تبریز بازگشت و از سال 1310 به‌عنوان دبیر به تدریس پرداخت.
در سال 1320، در بحبوحۀ جنگ جهانی دوم که تبریز به اشغال قوای شوروی درآمد و نان کمیاب شد، دیهیم مشکل نان تبریز را در کمترین زمان حل کرد. فعالیت‌های حزبی دیهیم از سال 1323 با عضویت در جمعیت فداکاران آغاز شد. پس‌ازآن روزنامۀ آذربادگان را که خط‌مشیِ ضدانگلیسی و ضدکمونسیتی داشت،‌ منتشر نمود و به‌دنبال آن‌هم انجمن‌های دوست‌یابی، انجمن ادبی دانشوران و انجمن ادبی آذربادگان را تأسیس کرد. دیهیم از سال 1321 تا 1328 مدیر شرکت چاپ بود و در سال 1354 نیز چاپخانۀ آذربادگان را تأسیس کرد.
محمد دیهیم، در پنج دوره، نمایندۀ تبریز در مجلس شورای ملی بود و از نمایندگان مردمی و فعال آذربایجان به‌شمار می‌رفت و نظر او در بسیاری انتصابات تعیین‌کننده بود.
ازجمله اقدامات دیهیم می‌توان به احداث جادۀ تبریز به تهران، جادۀ کمربندی تبریز، ساخت دبیرستان‌های منصور، باقرخان و … گسترش دانشگاه تبریز، احداث راه قره‌کلیسا و ساخت درمانگاه شبستر اشاره کرد.
محمد دیهیم بااینکه ملی شدن صنعت نفت را بزرگ‌ترین خدمت مجلس شورای ملی می‌دانست، اما اعتقاد داشت که دکتر مصدق با سیاست منفی‌بافی نخواهد توانست ملی شدن نفت را به نتیجۀ نهایی برساند و از طرفی به‌شدت نگران گسترش گروه‌های وابستۀ کمونیستی و خطرات آن در دوران ایشان بود.
زنده‌یاد محمد دیهیم 46 کتاب نوشت و صدها کتاب را ویراستاری کرد. برخی از تألیفات او بدین قرارند: تذکرۀ بانوان شاعره؛ تذکرۀ شعرای آذربایجان، 5 جلد؛ شریعت، 2 جلد؛ دستور زبان فارسی، 2 جلد؛ پیام؛ یاران و خاطرات؛ جبر؛ شرعیات؛ هندسه و تعلیمات مدنی.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی