مجموعه 5 جلدی هری پاتر Harry Potter

مجموعه 5 جلدی هری پاتر Harry Potter (بدون قاب)(جنگل)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
839

علاقه مندان به این کتاب
2

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مجموعه 5 جلدی هری پاتر Harry Potter

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی مجموعه 5 جلدی هری پاتر (بدون قاب) اثر جی کی رولینگ


هری پاتر مجموعه‌ای متشکل از هفت رمان فانتزی نوشتۀ نویسندۀ بریتانیایی جی.‌ کی. رولینگ است. این مجموعه از سال 1997 تا 2007 در انگلستان منتشر شد. این مجموعه رمان در دستۀ فانتزی، درام و داستان‌های تخیلی جای می‌گیرید و به گفتۀ خود نویسنده موضوع اصلی این مجموعه مرگ است. از دیگر مضامین این رمان می‌توان به عشق، دوستی، تعصب، فساد و جنون اشاره کرد.

عناوین رمان‌های مجموعه به این ترتیب است: سنگ جادو (1997)، تالار اسرار (1998)، زندانی آزکابان (1999)، جام آتش (2000)، محفل ققنوس (2003)، شاهزادۀ دورگه (2005) و یادگاران مرگ (2007).

مجموعه 5 جلدی هری پاتر (بدون قاب) اثر جی کی رولینگ را نشر جنگل جاودانه به زبان انگلیسی منتشر کرده است. این رمان‌ها داستان زندگی جادوگر جوانی به نام هری پاتر و دوستانش هرمیون گرنجر و رونالد ویزلی را روایت می‌کند که همگی دانش‌آموزان مدرسۀ جادوگری هاگوارتز هستند. قوس اصلی داستان مربوط به مبارزۀ هری با لرد ولدمورت، جادوگر تاریکی است که قصد دارد جادوانه شود و هیئت حاکم جادوگران معروف به وزارت جادو را سرنگون کند و همۀ جادوگران‌ و ماگل‌ها (افراد غیرجادویی) را تحت سلطۀ خود در آورد.

از زمان انتشار اولین رمان هری پاتر با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» در سال 1997 این کتاب به محبوبیت و موفقیت تجاری زیادی دست یافت. جی کی رولینگ توانست با این مجموعه نه تنها خوانندگان نوجوان و جوان بلکه بزرگ‌ترها را نیز مجذوب دنیای فانتزی بکند و سنگ‌بنای ادبیات مدرن جوانان در نظر گرفته شد. 

خلاصه داستان هری پاتر

این مجموعه از کتاب هری پاتر و سنگ جادو با عنوان اصلی Harry Potter and the Philosopher’s stone شروع می‌شود. در کتاب اول، هری در کمد زیر پله‌ در خانۀ خانوادۀ دورسلی زندگی می‌کند. خانم دورسلی خالۀ هری است که قبول کرده از هری یتیم نگهداری کند. دورسلی‌ها خود را یک خانوادۀ عادی می‌دانند اما در یازده سالگی هری متوجه می‌شود که یک جادوگر است. هایگرید غول پیکر نامۀ دعوت مدرسۀ جادوگری هاگوارتز را به دستش می‌رساند و هری متوجه می‌شود که لرد ولدمورت زمان کودکی‌اش، پدر و مادرش را به قتل رسانده و آ‌ن‌ها در یک تصادف رانندگی نمرده‌اند. لرد ولدمورت زمانی که سعی کرد هری را بکشد موفق نشد و تنها یک زخم به شکل رعد و برق از این حادثه بر روی پیشانی هری باقی ماند. هری در جلد اول وارد مدرسۀ جادوگری هاگوارتز می‌شود و متوجه می‌شود که در مدرسه چهار گروه جادوگری به نام گریفیندور، اسلایترین، هافلپاف و ریونکلاو وجود دارد و  گروه‌بندی توسط یک کلاه جادویی انجام می‌شود. کلاه هر دانش‌آموزی را به گروهی می‌فرستد و او تا آخر تحصیلش باید در همان گروه بماند. هری در این جلد برای اولین بار با لرد ولدمورت که همه فکر می‌کنند مُرده است روبه‌رو می‌شود.

جلد دوم این مجموعه هری پاتر و تالار اسرار با عنوان اصلی Harry Potter and the Chamber of Secrets حضور هری در هاگوارتز را شرح می‌دهد. هری حالا دانش‌آموز سال دوم مدرسۀ هاگوارتز است. موجودی ناشناس به مدرسۀ جادوگری هاگوارتز حمله کرده است و جادوگرانی که اصل و نسب ندارند و به اصطلاح از پدر یا مادرِ ماگل هستند را هدف گرفته است. ظاهراً این حملات مربوط به تالار اسرار است که تنها نوادۀ اسلایترین می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و همه به اشتباه گمان می‌کنند هری نوادۀ اسلایترین است چون می‌تواند به زبان مارها صحبت کند. در انتها زمانی که خواهر کوچک‌تر رون دزدیده می‌شود همه به این باور می‌رسند که این حمله‌ها کار هری نیست، اما پس پای چه کسی در میان است؟ 

جلد سوم این مجموعه، هری پاتر و زندانی آزکابان با عنوان اصلی Harry Potter and the Prisoner of Azkaban است. در جلد سوم هری دانش‌آموز سال سوم است و متوجه می‌شود یک زندانی از زندان معروف جادوگران به نام آزکابان فرار کرده است و نام این زندانی سیریوس بلک است. ظاهراً سیریوس دوست صمیمی والدین هری بوده و به والدینش خیانت کرده است. هری در این جلد با دیوانه‌سازها روبه‌رو می‌شود، موجوداتی که شادی انسان‌ها را می‌دزدند و از آن تغذیه می‌کنند و به هری بیشترین آسیب را وارد می‌کنند. 

چهارمین سال تحصیلی هری در هری پاتر و جام آتش با عنوان اصلی Harry Potter and the Goblet of Fire شروع می‌شود. قرار است امسال مسابقات سه جادوگر، مسابقه‌ای بین مدارس جادوگری در هاگوارتز برگزار شود و امسال برای حفظ امنیت دانش‌آموزان ردۀ سنی در نظر گرفته‌اند و هر کسی که زیر 16 سال داشته باشد نمی‌تواند در این مسابقه شرکت کند. اما نام هری 15 ساله از داخل جام آتش بیرون می‌آید و داوران تصمیم‌ می‌گیرند به جای سه شرکت‌کننده، چهار جادوگر در آن شرکت کنند. هری پس از سدریک دیگوری از هاگوارتز، دومین شرکت‌کنندۀ این مسابقۀ مرگ‌بار می‌شود. 

جلد پنجم این مجموعه هری پاتر و محفل ققنوس با عنوان اصلی Harry Potter and the Order of the Phoenix در سال 2003 منتشر شد. در ادامۀ داستان با هری همراه می‌شویم که مورد حملۀ دمنتورها قرار می‌گیرد و بنابراین اعضای محفل ققنوس تصمیم می‌گیرند هری را از خانۀ دورسلی‌ها بیرون ببرند. آن‌ها به سختی هری را به ساختمان شمارۀ 12 محل گریمولد، یعنی خانۀ دوران کودکی سیریوس بلک می‌رسانند که اکنون تبدیل به مقر یک سازمان مخفی به نام محفل ققنوس شده است. قرار است که هری، به همراه دوستان جدا نشدنی‌اش رون ویزلی و هرماینی گرنجر به هاگوارتز برگردد و به کمک محفل ققنوس به مبارزه با لرد ولدمورت و مرگ‌خوارانش ادامه دهد.

خواندن مجموعه 5 جلدی هری پاتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به موضوعات جادوگری، فانتزی، تخیلی، هیجانی و معمایی علاقه دارید و البته با زبان انگلیسی هم آشنایی دارید، مطالعۀ این مجموعه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درباره نویسنده مجموعه 5 جلدی هری پاتر

مجموعه 4 جلدی هری پاتر

جی.کی رولینگ با نام کامل جوآن کاتلین رولینگ در 31 جولای سال 1965 در نزدیکی بریستول انگلستان به دنیا آمد. وی نویسندۀ بریتانیایی و خالق مجموعۀ محبوب و تحسین شدۀ هری پاتر است. سری مجموعۀ هری پاتر در مورد یک نوجوان است که در ۱۱  سالگی متوجه می‌شود جادوگر است و به مدرسۀ جادوگری هاگوارتز می‌رود و در آن‌جا مجبور می‌شود مقابل لرد ولدمورت بایستد. 
رولینگ بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اکستر شروع به کار کرد. بنا به گفتۀ خودش بعد از یک سفر طولانی و در قطار و در اوج ناامیدی ایدۀ هری پاتر به ذهنش رسید. قطار چند ساعتی تأخیر داشت و رولینگ غرق در افکارش بود که این داستان عجیب به ذهنش خطور کرد و وقتی به آپارتمانش رسید سریع دست به کار شد و شروع به نوشتن داستان هری پاتر کرد. 

او در سال 1992 با یک روزنامه‌نگار پرتغالی ازدواج کرد و حاصل ازدواج‌شان دختری به نام جسیکا بود. رولینگ طی ازدواجش قربانی خشونت خانگی و آزار و اذیت‌های بسیار شد. شبی در سال 1993 همسرش او را مورد ضرب و شتم قرار داد و از خانه بیرون انداخت. اما رولینگ با کمک پلیس به خانه برگشت و دخترش را همراه برد و مخفیانه از پرتغال خارج شد و به اسکاتلند گریخت. او به عنوان یک مادر مجرد و در شرایط فقر شدید زندگی تازه‌ای را شروع کرد و هزینه‌های زندگی‌اش را به کمک دیگران و دولت بریتانیا تامین می‌کرد. او طی این مدت به افسردگی دچار شد و حتی به خودکشی فکر می‌کرد. در واقع هیولاهای «دیوانه‌ساز» در مجموعه داستان‌های هری پاتر مربوط به همین دوران تاریک زندگی نویسنده است. رولینگ سرانجام در سال 1995 از همسرش جدا شد. در این زمان بود که رولینگ سعی داشت تنها بر روی نوشتن تمرکز کند و کتاب اولش را به پایان رساند. او برای نوشتن داستانش به کافه‌ها می‌رفت و آن‌‌جا کتاب می‌نوشت.

رولینگ کتاب اولش را به انتشاراتی‌های مختلف فرستاد اما هیچ کدام حاضر نشدند آن را چاپ کنند تا سرانجام مدیر یک انتشاراتی کوچک که دیده بود دختر هشت سالۀ همکارشان فصل اول کتاب را به چه سرعتی به پایان رسانده و مشتاق مطالعۀ باقی آن است،  چاپ آن را پذیرفت اما به رولینگ هشدار داد که از چاپ کتاب‌های کودکان ثروتمند نخواهد شد. رولینگ تصمیم گرفت به نوشتن ادامه دهد. وقتی در سال 1997 اولین جلد هری پاتر روانۀ بازار شد، در عرض چند هفته تمام کتاب‌ها فروخته شد و این شروع موفقیت‌ رولینگ بود.

رولینگ داستان هری پاتر را در 6 جلد دیگر هم ادامه داد و پس از آن به چاپ آثاری مرتبط با هری پاتر مثل سه‌گانۀ جانوران شگفت‌انگیز و کوئیدیچ در گذر زمان پرداخت. 

جی.کی رولینگ پس از موفقیت در دنیای ادبیات کودکان تصمیم گرفت ادبیات بزرگسالان را هم بیازماید و اولین کتاب بزرگسالان خود را که خلاء موفقیت نام داشت در سال 2012 منتشر کرد. او سپس نگارش مجموعۀ جنایی کورمون استرایک را تحت نام مستعار روبرت گالبرث شروع کرد که اولین جلد آن در سال 2013 با عنوان آوای فاخته منتشر شد و جلد ششم هم سال 2022 به بازار آمد. موفقیت جلد اول باعث گمانه‌زنی مطبوعات شد. روزنامۀ ساندی تایمز چاپ لندن می‌خواست بداند چطور نویسنده‌ای ناشناس در اولین رمان خود چنین قوی ظاهر شده است و در نتیجۀ تحقیقات آن‌ها هویت رولینگ افشا شد. شما فروش کتاب با آشکارشدن هویت اصلی نویسنده افزایش چشمگیری داشت به‌طوری که در صدر جدول‌ فروش ادبیات داستانی انگلستان قرار گرفت.

امتیازات

مجموعۀ هری پاتر از سایت آمازون امتیاز 4.9 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

برادران وارنر پیکچرز با اقتباس از هفت کتاب اصلی این مجموعه، هشت فیلم ساختند که بسیار پرفروش شدند.

میزان فروش کتاب

تا سال 2018 بیش از 500 میلیون نسخه از این مجموعه در سراسر جهان به فروش رفت و آن را به پرفروش‌ترین مجموعه کتاب در تاریخ تبدیل کرد. داستان‌های هری پاتر به بیش از هشتاد زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است.

تحلیل سی بوک از مجموعه 5 جلدی هری پاتر

این مجموعۀ 5 جلدی هری پاتر به زبان اصلی است. هری پاتر کتاب سخت‌خوانی نیست و خواندن آن به زبان انگلیسی حتی برای افرادی که کاملاً به زبان انگلیسی مسلط نیستند راحت و آسان است. می‌توانید با خواندن این مجموعۀ 5 جلدی مهارت زبان انگلیسی خود را نیز تقویت کنید.

اگر از مجموعه 5 جلدی هری پاتر خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

مجموعۀ 3 جلدی The folk of The Air (پادشاه پریان) اثر هالی بلک نویسندۀ پرفروش رمان‌های فانتزی عصر معاصر که در آن به داستان انسانی به نام جود و شاهزادۀ پریان پرداخته است. این مجموعه کتاب به زبان انگلیسی است و حتی مبتدیان زبان انگلیسی نیز می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی