اصول زندگی عقلانی

(3)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1038

علاقه مندان به این کتاب
14

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب اصول زندگی عقلانی

انتشارات نگاه معاصر منتشر کرد:
کتابی که در حال مطالعه آن هستید در مورد پوچ بودن دنیا و عدم اعتقاد به وجود روح در انسان ها بحث می کند. در این صورت شما باید از خواندن آن کتاب دست بکشید مگر این که بخواهید آن را مورد نقد و بررسی قرار دهید. این امر یکی از نکات مهمی است که هنگام انتخاب کتاب های نوشته شده درباره نحوه زیستن بسیار مورد غفلت قرار می گیرد شما باید هنگام انتخاب کتاب به باورهای خود آگاهی داشته باشید و ببینید که آیا فلسفه کتاب با باورهای شما همخوانی دارد یا خیر در غیر این صورت شما بر سر دوراهی می مانید و باید دست به انتخاب بزنید. در صورتی که هدف ما از مطالعه این نیست که دچار تعارض بزرگی شویم.
البته به هیچ وجه منظور ما این نیست که نباید با دیدگاه های جدید آشنا شویم بلکه عقیده داریم هنگام مطالعه کتاب باید بین دیدگاه نویسنده و خواننده باورهای مشترکی وجود داشته باشد.
بر این اساس توافق خواننده با نویسنده بر سر باورهای بنیادین در سبک زندگی ای که نام آن را سبک زندگی عقلانی نهاده ایم و قرار است آن را معرفی کنیم لازمه رشد و ترقی در این مسیر خواهد بود.
پیشنهاد ما این است که پس از خواندن این اصول از خود بپرسید که آیا ندای درونتان با این اصول موافق است. آیا از نظر شما این اصول منطقی هستند یا خیر؟
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

اصول زندگی عقلانی اثر گلاره کارنما و مصطفی ملکیان 


کتاب اصول زندگی عقلانی، نوشته‌هایی برگرفته از درس گفتارهای استاد مصطفی ملکیان است و در سال 1401 منتشر شده است. مصطفی ملکیان روشنفکر و مترجم ایرانی است که در سال 1335 به دنیا آمد. آثار و افکار مصطفی ملکیان به پنج موضوع یعنی فلسفه، روان‌شناسی، عرفان، دین و ادبیات و هنر اختصاص دارد و یکی از برنامه‌های او در پژوهش و ترجمه «عقلانیت و معنویت» است.

همان‌طور که می‌دانید دانش بشر محدود است و توانایی‌های او نیز محدودیت‌هایی دارد. از آغاز حیات بشر تا به امروز این محدودیت‌ها برای انسان گران تمام شده است. ما همواره در طول تاریخ سعی کرده‌ایم از محدودیت‌ها رهایی یابیم، زندگی‌مان را بهبود ببخشیم تا به آرامش و آسایش بیشتری برسیم اما به رغم تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌هایمان، هیچ‌گاه موفق نشده‌ایم از درد و رنج خلاص شویم.

واقعیت زندگی این است؛ ما نمی‌توانیم درد و رنج را به کل از بین برداریم اما چون درد و رنج مانند خوشحالی و شادی متغیر است، کم و زیاد می‌شود. پس می‌توان آن‌ را کاهش داد. نویسنده در این نوشتار بر این باور است که انسان توانایی کاهش درد و رنج را دارد و هدف او ارائۀ روشی است که ما انسان‌ها به کمک آن بتوانیم زندگی مطلوب‌تری را تجربه کنیم. 

در کتاب اصول زندگی عقلانی چه می‌خوانیم؟

هر دیدگاه کتاب اصول زندگی عقلانی بر اساس یک یا چند باور اساسی شکل گرفته است؛ اصول و باورهای بنیادینی که سبک زندگی‌ای را به نام «سبک زندگی عقلانی» به شما معرفی می‌کند. نویسنده در این کتاب از حقیقت صحبت کرده است، حقیقتی که گاهی آن را در زندگی انکار یا سرکوب می‌کنیم. سبک زندگی عقلانی در واقع روشی است که ما در آن با استفاده از ابزار عقل به دنبال یافتن پاسخ به دو سؤال اساسی زندگی هستیم. یکی این‌که من در چه جهانی به سر می‌برم؟ دوم این‌که من در این جهان باید چگونه زندگی کنم؟

فهرست مطالب کتاب اصول زندگی عقلانی

• یکی بود یکی نبود
• حدود و اختیارات آدمی
• زمین سوخته
• ضربه‌گیرهای روانی
• تغییر یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد
• سه نفر درون ما زندگی می‌کنند
• کودک درون خود را دریابید
• کتابخانه ذهن
• من هستم پس می‌اندیشم
• سبک زندگی عقلانی
• انواع استدلال
• اصول زندگی عقلانی
• الف. اصول زندگی عقلانی در حیطه باورها و عقاید
• ب. اصول زندگی عقلانی در حیطه احساسات عواطف و هیجانات
• ج. اصول زندگی عقلانی در حیطه اراده‌ها و خواسته‌ها

بریده‌هایی از کتاب اصول زندگی عقلانی

«عقل منبع شناخت است که ما با توجه به ادراک حسی... چیزهایی که می‌بینیم، صداهایی که می‌شنویم، دردی که حس می‌کنیم و درکی که از زمان داریم... و با توجه به حافظه‌مان چیزهایی به یاد می‌آوریم با اموری که از آن اطمینان داریم مثل این‌که پایتخت آلمان برلین است و با یا این‌که مربع چهار ضلع دارد... و با توجه به حسی که ما از طریق آن حالات روانی خود مانند عشق و نفرت را می‌شناسیم، شروع می‌کنیم به دلیل‌آوری و استدلال. مثلا درختی می‌بینیم و نتیجه می‌گیریم که در نزدیکی آن آب وجود دارد. اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که در طول روز صدها استدلال انجام می‌دهیم و به اندازه‌ای این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهیم که شاید در ابتدا نتوانیم آن‌ها را تشخیص دهیم.»

«یکی از نشانه‌هایی که ثابت می‌کند ما واقعا عاشق کسی هستیم این است که در تمام موقعیت‌ها مصلحت معشوق را در نظر بگیریم حتی اگر آن مصلحت خوشایند او نباشد. همچنین عاشق از حضور معشوق تمام لذت ممکن را می‌برد. باید توجه کرد که ما در اینجا ابتدا به وظایفی که عشق نسبت به معشوق دارد تاکید کردیم. سپس از لذت‌هایی که از کنار معشوق بودن نصیبمان می‌شود سخن گفتیم؛ چرا که هر نوع خوشی و لذتی که از معشوق حاصل می‌شود، باید در دایره وظایف اخلاقی عاشق باشد. به عبارت دیگر، عاشق باید به معشوق خوبی (اخلاقی زیستن) عرضه کند و وظیفه معشوق نسبت به عاشق ارائه خوشی (لذت بردن از زندگی) است. اگر عشق دوطرفه باشد، هر کدام نسبت به دیگری همین وظایف را خواهند داشت.»

«حال اندکی بیندیشیم؛ آیا بهتر نیست به‌گونه‌ای زندگی کنیم که وقتی فرشتۀ مرگ به سراغ ما می‌آید، سرزمین سوخته‌ای نصیبش شود. به این معنا که خودمان از تمام امکانات زندگی استفاده کرده باشیم و چیزی برای مرگ باقی نگذاشته باشیم یا این که ترجیح می‌دهید زمانی که مرگ به سراغ شما می‌آید، شاید این باشید که لذت‌های فراوانی باقی مانده است که از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. استعدادهایی داشتید که شکوفا نکرده‌اید. امکاناتی در اختیار داشته‌اید که از آن‌‌ها استفاده نکرده‌اید و چه اندازه مي‌توانستید به دیگران کمک کنید و نکردید. در نهایت شاهد این هستید که این سرزمین پر از گنجینه آماده هجوم مرگ است. درست مانند کسی هستید که تمام ثروت خود را در اتاقی گذاشته، در آن را قفل کرده و کلیدش را گم کرده است؛ بنابراین اگر دوست دارید زمانی که مرگ به سراغتان می‌آید چیزی برای حسرت خوردن نداشته باشید، لازم است که راه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید.»

خواندن کتاب اصول زندگی عقلانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

تصور کنید بفهمید که تا چند ساعت دیگر بیشتر زنده نیستید، در آن لحظه چه احساسی خواهید داشت؟ آیا حسرت و اندوه به سراغتان خواهد آمد؟ اکثر ما احساس حسرت، اندوه و پشیمانی می‌کنیم؛ چون حساب‌مان با زندگی صاف و به روز نیست و این یعنی باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم. کتاب اصول زندگی عقلانی کتابی برای خودشناسی و خودیاری است که با کمک آن می‌توانید در صورت نیاز زندگی خود را تغییر دهید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب اصول زندگی عقلانی

گلاره کارنما نویسندۀ ایرانی است که در سال 1367 به دنیا آمد. او کارشناس ارشد روان‌شناسی و عضو انجمن روان‌شناسی ایران است. اصول زندگی عقلانی اولین کتاب این نویسنده است.

تحلیل سی بوک از کتاب اصول زندگی عقلانی

نشر نگاه معاصر کتاب اصول زندگی عقلانی از گلاره کارنما و مصطفی ملکیان را منتشر کرده است.

کتاب اصول زندگی عقلانی شما را به فکر در مورد زندگی و خودتان وا می‌دارد. باعث می‌شود از خودتان بپرسید، آیا چیزی درون من وجود دارد که نیاز به بررسی و رسیدگی داشته باشد؟

بنابراین اگر:
سال‌هاست راهی را می‌روید اما نتیجه نمی‌گیرید.
اگر رابطه‌هایی را از دست می‌دهید که انتظارش را ندارید.
اگر سوال‌هایی دارید که برایشان جوابی پیدا نکرده‌اید.
اگر احساس می‌کنید صدای درونتان گاه آهسته و گاه با فریاد به شما می‌گوید که از وضعیت موجود راضی نیست.
اگر در ظاهر همه چیز خوب به نظر می‌رسد؛ اما شما احساس خوبی ندارید.
اگر احساسات منفی شما بر احساسات مثبت‌تان غلبه دارند...
بدان معناست که در زندگی‌تان چیزی وجود دارد که نیازمند مشاهده، بررسی و احتمالا تغییر است و کتاب اصول زندگی عقلانی به شما کمک می‌کند این تغییرات را به وجود آورید.

اگر از کتاب اصول زندگی عقلانی خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

مهر ماندگار اثر مصطفی ملکیان است. این کتاب مقاله‌های فیلسوف و روشنفکر معاصر در اخلاق‌شناسی بینش معنوی است.

عمر دوباره اثر دیگری از مصطفی ملکلیان فیلسوف و روشنفکر معاصر است. او در این کتاب پاره‌ای از اهم مباحث اخلاق هنجاری عملی، با نظر به تبیین و توجیه روان‌شناختی آن‌ها را عرضه کرده است.

راه رفتن روی ابرها برنامۀ 30 روزۀ تغییر به سوی زندگی سالم از سوزان اسمیت جونز است. نویسنده در این کتاب به شما کمک می‌کند تا با مدیریت استرس زندگی‌ای سالم‌تر، شادتر و آرام‌تری داشته باشد و با راهنمایی‌های خردمندانه‌اش زندگی شما را متعادل‌تر می‌سازد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • پاسخ به نظر

    ساده قابل فهم عمیق کاربردی با هر اعتقادی سازگار مناسب هر فرهنگ و تفکر

  • تصویر کاربر

    • پاسخ به نظر

    من هنوز کتاب را نخوانده ام ولی تعریفش را شنیده ام

  • تصویر کاربر

    • پاسخ به نظر

    نگاه معاصر کتاب بد مگه چاپ میکنه تمام کتابهاش خاصه

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    انسان اندیشمند دوست ندارد که در درونش احساس حسرت، اندوه و پشیمانی وجود داشته باشد بلکه میخواهد وجودی یکپارچه داشته باشد که در آن آرامش ،شادی،امید و آسودگی حاکم باشد. بر این اساس او تنها به دنبال فراهم کردن ضروریات زندگی میرود.این ضروریات عبارت اند از خوراک پوشاک، مسکن خواب و استراحت تفریح و ارضای غریزه جنسی در حد تعادل.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    بودا می گوید هنگامی که از یک نفر جدا می شوی، حواست باشد که به او بدهکار نباشی، شاید این آخرین دیدار تو با او باشد.همچنین هیچ یک از خوشی هایت را برای فردا نگذار، چرا که معلوم نیست فردا برای انجام آن فرصت داشته باشی.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    اکثر ما احساس حسرت، اندوه و‌ پشیمانی می کنیم، زیرا حساب ما با زندگی مان صاف و به روز نیست و این امر نشانه ای است برای لزوم تغییر سبک زندگی

عیدی