فرانی و زویی

(23)

1,150,000ریال

977,500 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1873

علاقه مندان به این کتاب
27

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب فرانی و زویی

انتشارات مرکز منتشر کرد:
کتاب شناسی آثار جی. دی. سالینجر بسیار کوتاه است اما او با همین مجموعه‌ی کم حجم آثار، یکی از پرتاثیرترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر آمریکا بوده است. نخستین اثر مشهور او ناطور دشت، که روایت رنج‌ها و دغدغه‌های نسلی از دانشجویان و نوجوانان آمریکای پس از جنگ دوم است با ستایش بسیار روبه‌رو شده و آن نسل را به طرفداران و خوانندگان شیفته‌ی او تبدیل کرد. فرانی و زویی، که از مهم‌ترین آثار دیگر او شمرده می‌شود، و فیلم ایرانی پری، ساخته‌ی داریوش مهرجویی، گونه‌ای انطباق بومی آن است، مملو از اندیشه‌های ژرف درباره‌ی مسائلی همچون عرفان و تامل، تلاش دانش‌پژوهان در اندوختن گنجینه‌های آکادمیک به جای پول، شجاعت هیچ کس نبودن و خودپرستی اذعان شده.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

فرانی و زویی

تصویر جلد کتاب فرانی و زویی

فرانی و زویی عنوان کتابی از جی.دی سالینجر نویسندۀ آمریکایی است که در سال 1961 منتشر شد. مجلۀ نیویورکر ابتدا داستان «فرانی» را در سال 1955 و بعد داستان «زویی» را در سال 1957 منتشر کرد. بعداً سالینجر این دو داستان کوتاه را با هم ترکیب کرد و به عنوان یک کتاب به چاپ رساند. در ادامه شما را با سالینجر و آثارش و همچنین موضوع کتاب فرانی و زویی آشنا می‌کنیم.

معرفی کتاب فرانی و زویی اثر جی.دی سالینجر

رمان فرانی و زویی اثر جی.دی سالینجر با ترجمۀ میلاد ذکریا یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های ادبیات معاصر جهان است. سالینجر در کتاب فرانی و زویی بر دو عضو جوان خانوادۀ گِلَس تمرکز کرده است. خانوادۀ گِلَس از معروف‌ترین شخصیت‌های داستان‌های جی.دی سالینجر هستند و نویسنده در داستان‌های متفاوتی به شرح زندگی اعضای این خانواده پرداخته است. خانوادۀ گِلَس هفت فرزند نابغه دارند که همیشه در یک برنامۀ رادیویی حضور می‌یابند و از بچه‌های باهوش این برنامه هستند. پسر بزرگ این خانواده سیمور است که در داستان کوتاه «یک روز خوش برای موز ماهی» سالینجر نیز حضور داشته است و در فرانی و زویی نیز اشاره‌هایی به او می‌‌شود.

در کتاب فرانی و زویی، سالینجر ابتدا داستان فرانی گِلس، خواهر زویی را روایت می‌کند که دانشجوی دورۀ کارشناسی کالج کوچکی است. داستان در شهر دانشگاهی بی‌نام و نشانی رخ می‌دهد. داستان زویی اندکی بعد از فرانی روایت می‌شود. در طی داستان فرانی گلس دچار بحران روحی می‌شود و سالینجر در کتاب  فرانی و زویی با روایت مشکلات این دو عضو خانوادۀ گلس نه تنها مسائل مربوط به عرفان و مذهب، بلکه خانواده، شهرت، تحصیلات و روشنفکری را نیز بررسی کرده است. فرانی و زویی بحث‌های شخصی، طولانی و زیادی با هم می‌کنند. در نهایت در طول داستان متوجه می‌شویم که این دو بر اساس ترکیبی از ادیان متفاوتی بزرگ شده‌اند. این آموزه‌های اعتقادی متفاوت را نیز از برادرهای بزرگ‌ترشان بادی و سیمور یاد گرفته‌اند. در طول بحث‌های طولانی، زویی سعی می‌کند تا به فرانی کمک کند باورهای معنوی و شخصی‌اش را سروسامان داده و به آرامش برسد.

خلاصه داستان

اولین بخش کتاب فرانی و زویی دربارۀ ملاقات فرانی با دوستش لین کاتل است. فرانی موقع ناهار با دوستش به او می‌گوید که اوضاع روحی خوبی ندارد و از دروغگویی خسته شده است. همچنین فاش می‌کند که به  دعا کردن علاقه‌مند شده و دست به دعا برمی‌دارد تا روحش پاک شود. لین سعی می‌کند فرانی را آرام کند و خیلی او را جدی نمی‌گیرد تا این‌که فرانی موقع رفتن به دستشویی از حال می‌رود. 

داستان زویی دقیقاً بعد از فرانی شروع می‌شود. ابتدا راوی خودش را معرفی می‌کند. او ادعا می‌کند نامش بادی گلس و نویسندۀ داستان و یکی از برادرهای بزرگ‌تر فرانی و زویی است. داستان ادامه پیدا می‌کند. زویی بیست و پنج ساله و برادر بزرگ فرانی است و در خانه‌اش در شهر نیویورک زندگی می‌کند. موقع صحبت با مادرش متوجه می‌شود که فرانی به خانه برگشته و حال و روز خوشی ندارد و دائما یا روی مبل خانه می‌خوابد و یا گریه می‌کند. مادر از زویی می‌خواهد تا با فرانی صحبت کند تا بلکه وضعیت فرانی تغییری بکند.

درباره نویسنده کتاب فرانی و زویی

تصویر نویسنده کتاب فرانی و زویی

جروم دیوید سالینجر معروف به جی.دی سالینجر نویسندۀ معاصر آمریکایی بود که در سال 1919 و در شهر نیویورک به دنیا آمد. سالینجر ابتدا داستان‌های کوتاه برای مجلۀ استوری می‌نوشت و در جنگ جهانی دوم نیز شرکت کرد. در سال 1948، رمان «یک روز خوش برای موز ماهی» را منتشر کرد که مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار گرفت. بعد از آن کتاب‌‌های زیادی را به چاپ رساند. 

رمان پرآوازه‌اش ناتور دشت بود که در سال 1951 منتشر شد. سالینجر در ناتور دشت جامعۀ مدرن غرب و خصوصاً آمریکا را نقد کرده است. کتاب ناتور دشت آن‌قدر موفق و پرفروش بود که نظر همه را به خودش جلب کرد و سالینجر زیر ذره‌بین عموم مردم رفت. او که حریم خصوصی بسیار برایش مهم بود منزوی شد و کمتر داستان منتشر کرد. در سال 1953، کتاب نُه داستان را منتشر کرد که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه بود و در سال 1961 کتاب فرانی و زویی را به چاپ رساند. سالینجر در سال 2010 و در سن 91 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

حواشی حول محور کتاب

اقتباس سینمایی داریوش مهرجویی
در سال 1373 داریوش مهرجویی با اقتباس از فرانی و زویی و یک روز خوش برای موزماهی فیلم پری را ساخت. داریوش مهرجویی برای این اقتباس از سالینجر اجازه نگرفت و وکلای سالینجر از داریوش مهرجویی به دلیل عدم رعایت حق مولف شکایت کردند.

امتیازات

کتاب فرانی و زویی از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 را به دست آورده است.

تصویر تحلیل جلد کتاب فرانی و زویی

تحلیل سی بوک از کتاب فرانی و زویی

خوانایی کتاب و روان بودن 
کل کتاب فرانی و زویی پُر از افرادی است که فقط به دنبال جایگاه، ثروت و شهرت هستند. سالینجر سعی کرده به واسطۀ شخصیت‌های کتابش نشان دهد که هدف انسان از کار و تحصیل باید چیزی فراتر از جهان مادی باشد. 

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی
اگر سرعت خواندن‌تان 250 کلمه در دقیقه باشد، حدوداً 3 ساعت و نیم طول می‌کشد تا کتاب فرانی و زویی را به طور کامل مطالعه نمایید. 

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
اگر مایل به خرید کتاب فرانی و زویی هستید، می‌توانید این کتاب را با ترجمۀ شیوا و روان میلاد ذکریا و چاپ نشر مرکز و با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی