ارباب حلقه ها (4)(هابیت)

(201)

2,600,000ریال

2,080,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
14937

علاقه مندان به این کتاب
157

می‌خواهند کتاب را بخوانند
28

کسانی که پیشنهاد می کنند
56

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ارباب حلقه ها

انتشارات روزنه منتشر کرد:
اما هابیت یعنی چه؟ هابیت‌ها مردم كوچكی هستند، كوچك‌تر از دورف‌ها، عاشق صلح و آرامش و زمین‌های زراعی خوب‌اند. از ماشین بدشان می‌آید، اما ابزار را ماهرانه به كار می‌برند. چالاك‌اند، اما دوست ندارند عجله كنند. چشم و گوش‌شان تیز است. خیلی زود چاق می‌شوند. لباس‌های به رنگ روشن می‌پوشند، اما خیلی كم كفش به پا می‌كنند. داستان این موجودات دلچسب است. داستانی به خودی خود كامل، اما پر از نشانه‌هایی كه خبر از آینده می‌دهند. این كتاب روایت ماجراهای‌ بیل‌بو بگینز، همان هابیت سفر كرده و سرگردان است كه حلقه یگانه قدرت را پیدا می‌كند (و بعضی‌ها می‌گویند دزدید) و با خود به شایر آورد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب هابیت اثر جی آر آر تالکین 


هابیت با عنوان اصلی «هابیت: آنجا و بازگشت دوباره» رمان فانتزی جی آر آر تالکین،‌ نویسندۀ انگلیسی است. وقایع این کتاب پیش از رمان‌های سه‌گانۀ ارباب حلقه‌ها رخ می‌دهد. این کتاب در سال 1937 منتشر شد و با تحسین گستردۀ منتقدین مواجه گردید. کتاب هابیت نامزد دریافت مدال کارنگی شد و جایزۀ هرالد تریبیون را در نیویورک برای بهترین داستان فانتزی نوجوان دریافت کرد. این کتاب هنوز هم محبوب است و یک کتاب کلاسیک در ادبیات شناخته می‌شود و تا به امروز چاپ آن متوقف نشده است.

رمان هابیت اثر جی آر آر تالکین با ترجمۀ رضا علیزاده رمانی فانتزی و ماجراجویانه است که ابتدا برای کودکان نوشته شد اما بسیاری از جوانان و بزرگسالان را نیز به خود جذب کرد. داستان هابیت در دنیای تخیلی تالکین اتفاق می‌افتد و در مورد بیلبو بگینز است، هابیتی مهمان‌نواز که سعی دارد گنجی را که اژدهایی به نام اسماگ از آن محافظت می‌کند به دست آورد. سفر بیلبو او را از محیط آرام و زیبای روستایش، به قلمروی شومی می‌کشاند.

داستان هابیت در قالب یک جست‌وجوی چند بخشی روایت می‌شود و بیشتر فصل‌ها به معرفی یک موجود یا نوعی خاصی از موجودات دنیای تالکین اختصاص دارد. بیلبو با پذیریش عشق و از سرگذراندن ماجراهای بسیار و به کارگیری عقل سلیم، به سطح جدیدی از بلوغ، شایستگی و خرد می‌رسد. داستان هابیت در نبرد پنج ارتش به اوج خود می‌رسد، جایی که بسیاری از شخصیت‌ها و موجودات بخش‌های مختلف کتاب در کنار هم ظاهر می‌شوند. 

مضامین و مؤلفۀ اصلی داستان هابیت رشد شخصی و قهرمانی و جنگ است. این مضامین باعث شد تا منتقدان به این نتیجه برسند که تجربیات خود تالکین در طول جنگ جهانی اول، در شکل‌دهی داستان نقش اساسی داشته است. همچنین بسیاری معتقدند که دانش علمی نویسنده در زبان‌شناسی آلمانی و علاقه به اساطیر و افسانه‌ها تأثیر بسزایی در داستان هابیت داشته است. ناشر از موفقیت و فروش کتاب هابیت بسیار دلگرم شد و برای همین از تالکین خواست تا کتاب را ادامه دهد. همین باعث شد تا تالکین کتاب ارباب حلقه‌ها را بر اساس کتاب هابیت بنویسد و بعدها کتاب هابیت را مطابق با ارباب حلقه‌ها کمی تغییر داد. این تغییرات اندک اما قابل توجه در ویرایش دوم منتشر شد و بنابراین نسخه‌های بعدی هابیت با اصلاحات جزئی منتشر شد که در آن تالکین دنیایی که بیلبو در آن گرفتار شده بود را کمی تغییر داد.

خلاصۀ داستان هابیت

گاندولف جادوگر، بیلبو بگینز را فریب می‌دهد تا میزبان مهمانی به نام تورین و گروهی متشکل از دوازده دورف باشد. این گروه در طی مهمانی سرخوشانه آوازی دربارۀ وطن‌شان می‌خوانند و در این آواز دربارۀ گنج عظیم و اژدهایی به نام اسماگ حرف می‌زنند که پادشاهی دورف‌ها را سرنگون کرده و از این گنج عظیم محافظت می‌کند. وقتی آوازشان به پایان می‌رسد، گاندولف نقشۀ سرزمین ترور را نشان می‌دهد که دری مخفی به داخل کوه بر روی آن وجود دارد و بیلبو وسوسه می‌شود تا سرزمینش را ترک کند و به همراه گاندولف و چند نفر دیگر از دورف‌ها به سمت سرزمین شیطانی رهسپار می‌شوند.

دورف‌ها شخصیت‌های شوخ و سربه‌هوای تالکین و علاقه‌مند به طلا و ثروت هستند و بسیاری معتقدند تالکین دورف‌ها را با الهام از تاریخ مردم یهود خلق کرده است. بیلبو بگینز طی این سفر سخت و طاقت‌فرسا به حلقه‌ای گران‌بها می‌رسد که داستان کتاب ارباب حلقه‌ها دربارۀ همین حلقه است. در این میان اورک‌ها که گروهی دیگر از شخصیت‌های هابیت هستند به سمت کوه می‌آیند تا بتوانند بر همۀ موجودات سرزمین از جمله‌ الف‌ها و انسان‌ها حکمرانی کنند و نبردی در می‌گیرد.

بریده‌هایی از کتاب هابیت

«روزی روزگاری یک هابیت در سوراخی توی زمین زندگی می‌کرد. نه از آن سوراخ‌های کثیف و نمور که پُر از دُم کرم است و بوی لجن می‌دهد، و باز نه از آن سوراخ‌های خشک و خالی و شنی که تویش جایی برای نشستن و چیزی برای خوردن پیدا نمی‌شود؛ سوراخ، از آن سوراخ‌های هابیتی بود و این یعنی آسایش. یک در کاملاً گرد داشت مثل پنجرۀ کشتی، که رنگ سبز خورده بود، با یک دستگیرۀ زرد و براق و برنجی درست وسط در. در به یک تالار لوله مانند شبیه تونل باز می‌شد؛ یک تونل خیلی دنج، بدون دود و دم، با دیوارهای تخته کوب و کف آجر شده و مفروش، مجهز به صندلی‌های صیقل خورده و یک عالمه، یک عالمه گل میخ برای آویختن کت و کلاه.»

«گندالف می‌دانست که احتمال اتفاق‌های غیرمنتظره وجود دارد، و اصلاً زیاد امیدوار نبود بدون برخورد با ماجراهای هولناک از روی این کوه‌های بلند عظیم با قله‌ها و دره‌های پرت افتاده بگذرند، قله‌ها و دره‌هایی که روی حکمرانی هیچ پادشاهی را به خود ندیده بود. و همین‌طور هم شد. همه چیز داشت به خوبی و خوشی می‌گذشت که یک روز به توفان رعد و برق برخوردند – توفان رعد و برق کجا این جا کجا، بیشتر جنگ رعد و برق بود. خبر دارید که توفان‌های رعد و برق گنده و حسابی آن پایین روی زمین توی دره رودخانه چقدر هول و هراس به دل آدم می‌اندازند؛ مخصوصا موقعی که دو توفان رعد و برق بزرگ به هم برمی‌خورند و سرشاخ می‌شوند.»

«بالاخره معلوم شد که بیل‌بو قرار نیست خورده شود. ساحر و فرمانروای عقاب‌ها ظاهرا مختصری با هم آشنایی داشتند و حتی روابط‌شان دوستانه بود. حقیقت‌اش را بخواهید گندالف که گذرش اغلب به کوهستان می‌افتاد، یک بار خدمتی به عقاب‌ها کرده و زخم فرمانروای تیر خورده آنها را شفا داده بود. پس لابد متوجه شده‌اید که منظور از «زندانی‌ها» زندانی‌هایی بود که از دست گابلین‌ها آزاد شده بودند، نه زندانی عقاب‌ها. وقتی بیل‌بو به حرف‌های گندالف گوش داد فهمید که این دفعه گوش شیطان کر قرار است راستی راستی از این کوهستان مخوف فرار کنند.» 

خواندن کتاب هابیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن کتاب هابیت را به تمامی علاقه‌مندان به ادبیات فانتزی و دوستداران کتاب ارباب حلقه‌ها و طرفداران تالکین توصیه می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب هابیت

کتاب هابیت

جان رونالد روئل تالکین یا به اختصار جی.‌آر.آر تالکین در سال 1892 به دنیا آمد و در سال 1973 از دنیا رفت. او نویسنده، شاعر و واژه‌شناس انگلیسی بود که بیشتر برای خلق آثار فانتزی معروف شد و همه او را برای مجموعۀ معروف ارباب حلقه‌ها و هابیت می‌شناسند. از سال 1925 تا 1945 تالکین استاد راولینسون و بوسورث آنگلوساکسون و عضو کالج پمبروک بود که همگی در آکسفورد قرار دارند. او سپس در محوطۀ همان دانشگاه نقل‌مکان کرد تا استاد زبان و ادبیات انگلیسی کالج مرتون شود و تا زمان بازنشستگی‌اش در سال 1959 در همین سِمت باقی ماند. ملکه الیزابت دوم در سال 1972 تالکین را فرماندۀ نشان امپراتوری بریتانیا کرد. 

برخلاف بسیاری از نویسندگان معاصرش، تالکین بلافاصله پس از شروع جنگ جهانی اول بلافاصله به جبهۀ جنگ نرفت و به آکسفورد بازگشت و در سال 1915 دانشجوی برتر کلاس شد. در این زمان تلاش می‌کرد شعر بگوید. تالکین در 16 سالگی با همسرش ادیث ماری تالکین که سه سال از او بزرگ‌تر بود آشنا شد. پدرخوانده‌اش ، کشیش مورگان اصلاً موافق چنین رابطه‌ای نبود چون ادیث هم بزرگ‌تر از تالکین و هم پروتستان بود و حتی صحبت یا ملاقات با ادیث را تا 21 سالگی برای تالکین ممنوع کرد و تالکین را تهدید کرد که دیگر هزینه‌های دانشگاهش را نخواهد پرداخت. در شب تولد 21 سالگی‌اش تالکین در نامه‌ای به ادیث گفت که هیچ‌وقت از دوست داشتنش دست برنداشته و از او درخواست ازدواج کرد. پس از نامزدی ادیث اعلام کرد که به مذهب کاتولیک گرویده و آن‌ها به طور رسمی در سال 1916 با هم ازدواج کردند. تالکین شخصیت‌های لوئين و آرون را با الهام از همسرش نوشت.

انگیزۀ جان تالکین برای نوشتن رمان‌های فانتزی و تخیلی در واقع ایجاد سرزمین میانه بود تا در این سرزمین بتواند زبان‌های ابداعی‌اش را استفاده کند. پس از مرگ تالکین، پسرش کریستوفر مجموعه‌ای از آثار را بر اساس یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های گستردۀ پدرش منتشر کرد. از میان این آثار می‌توان به کتاب سیلماریلیون اشاره کرد که داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها و دوران دو درخت از ایلوواتار تا ملکور و به وجود آمدن الف‌ها و انسان‌ها بود. این کتاب به همراه قصه‌های ناتمام، هابیت و ارباب حلقه‌ها، مجموعه‌ای از داستان‌ها، شعرها، تاریخ تخیلی، زبان‌های ابداع شده و مقالات ادبی دربارۀ دنیای فانتزی آردا و سرزمین میانه را تشکیل دادند. با این‌که پیش از تالکین بسیاری از نویسندگان آثار فانتزی نوشته بودند اما هابیت و ارباب‌ حلقه‌ها به چنان موفقیتی رسید که تالکین را پدر ادبیات فانتزی مدرن نامیدند. 

واکنش‌ها به کتاب هابیت

داستان جذاب کتاب هابیت مورد توجۀ بسیاری از کارگردانان قرار گرفت و در نهایت پیتر جکسون، کارگردان نیوزلندی فیلمی سه قسمتی بر اساس کتاب هابیت ساخت. قسمت اول این فیلم با عنوان «سفر غیرمنتظره»‌ در سال 2012 اکران شد و به فروش زیادی رسید و نامزد دریافت شش جایزۀ اسکار شد. قسمت دوم هابیت با عنوان «برهوتِ اسماگ» در سال 2013 و قسمت سوم آن با عنوان «نبرد پنج ارتش» در سال 2014 اکران شد و نبرد پنج ارتش یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد. از بازیگران این سریال می‌توان به مارتین فریمن در نقش بیلبو بگینز، ایان مک‌کلن در نقش گاندولف و ریچارد آرمیتاژ در نقش تورین اشاره کرد.

امتیازات

کتاب هابیت از سایت آمازون امتیاز 4.8 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.3 از 5 را به دست آورد.

تحلیل سی بوک از کتاب هابیت

خوانایی کتاب و روان بودن 
علاقه‌مندان به دنیای فانتزی هیچ‌وقت از خواندن کتاب‌های تالکین سیر نمی‌شوند. تالکین اولین بار در هابیت سرزمین میانه، الف‌ها، اورک‌ها، جادوگران، دورف‌ها و هابیت‌ها را خلق کرد و با نبوغ خاص و تکیه بر علم و دانش شاهکاری همچون هابیت‌ها را آفرید.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب هابیت را بخوانید

اگر سرعت مطالعه‌تان 300 کلمه در دقیقه باشد حدوداً 5 ساعت و 41 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب هابیت را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب هابیت خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- کتاب سیلماریلیون، اثر دیگری از جی‌ آر آر تالکین که تاریخچۀ سرزمین میانه را شرح می‌دهد و کریستوفر تالکین پس از مرگ پدرش آن را منتشر کرد. تالکین در این کتاب به روایت داستان سقوط سرزمین نومه‌نور پرداخته است. 

- مجموعۀ سه جلدی ارباب حلقه‌ها، معروف‌ترین و شناخته‌شده ترین کتاب فانتزی اثر جی آر آر تالکین که نویسنده در آن به داستان فرودو و حلقه‌ای پرداخته است که سائورون با کمک آن می‌کوشد کنترل سرزمین میانه را به دست بگیرد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (9)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • بهاره بنی جمالی
    • پاسخ به نظر

    کتابی به شدت گوگولی😍 طرفدارای تالکین مطمئنم ازش خوششون میاد.

  • تصویر کاربر

    • ثمین کارگر
    • پاسخ به نظر

    نسبت به ارباب حلقه ها نثر روان تری داره. پر از ماجراجویی، زیبا و دوست داشتنی

  • تصویر کاربر

    • زهرا رمضان‌پور
    • پاسخ به نظر

    یکى از بهترین هاست.. جزئیات جورى توصیف شدن که مى تونید همه چیز رو کامل تصور کنید

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی