خودشناسی

خودشناسی

(34)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
3144

علاقه مندان به این کتاب
61

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب خودشناسی

نشر نیک منتشر کرد:
مدرسۀ زندگی مجموعه‌ای از کتاب‌های موسسه مدرسه زندگی با مدیریتآلن دو باتن است. دو باتن این مجموعه را راه‌اندازی کرد تا نشان دهد چطور می‌توان بر پیچیدگی‌های زندگی مدرن غلبه کرد. او در کتاب خودشناسی به بررسی موضوعات کلیدی زندگی و جامعه پرداخته و نشان می‌دهد چگونه می‌توانید زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید. خودشناسی یکی از مقاله‌های کلیدی مدرسۀ زندگی است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب خودشناسی از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب خودشناسی:

مدرسۀ زندگی مجموعه‌ای از کتاب‌های موسسه مدرسه زندگی با مدیریت آلن دو باتن است. دو باتن این مجموعه را راه‌اندازی کرد تا نشان دهد چطور می‌توان بر پیچیدگی‌های زندگی مدرن غلبه کرد. او در کتاب خودشناسی به بررسی موضوعات کلیدی زندگی و جامعه پرداخته و نشان می‌دهد چگونه می‌توانید زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید. خودشناسی یکی از مقاله‌های کلیدی مدرسۀ زندگی است.

چرا باید کتاب خودشناسی را بخوانیم؟

مدرسۀ زندگی یک راهنمای روشنگر و قابل تأمل برای رشد شخصی و خودشناسی است. کتاب خودشناسی آلن دو باتن منحصر به فرد است و به برخی از اساسی‌ترین سؤالات وجودی انسان پاسخ می‌دهد. چه به دنبال خودشناسی باشید یا قصد داشته باشید روابط خود را بهبود بخشید، این کتاب برای شماست.

جملات درخشانی از کتاب خودشناسی:

«تعمق فلسفی‌مان را با این سؤال آغاز می‌کنیم: هم اکنون بابت چه چیزی اضطراب دارم؟ زندگی بسیار بیشتر از آن حدی نگران‌کننده است که حاضر به پذیرش آن هستیم. ما مدام باید در جهانی نامطمئن مسیریابی و حرکت کنیم. ما اسیرانِ همیشگیِ هوس‌های شانس و تقدیریم. در هر دقیقه از زندگی روزمره، رادارِ بی‌قرار ذهن‌مان در حال اسکنِ افق گسترده و نسبتاً مه‌آلود جهان است و مدام سرچشمه‌های جدیدی از عدم قطعیت و ریسک را کشف می‌کند؛ جلسه چطور پیش خواهد رفت؟ بهتر است کی آنجا را ترک کنیم؟ بر سر نامه‌ها چه آمده است؟ پنج سال بعد در چه وضعیتی خواهیم بود؟ نزدیک‌ترین سرویس بهداشتی کجا است؟ تقریباً همیشه صرفاً یک ذره بدشانسی لازم است تا کارمان به لطمه، افتضاح یا تباهی بکشد. طی جلسۀ تعمق فلسفی، باید به همه اضطراب‌هایمان فرصت بدهیم که خودشان را درک کنند؛ زیرا سه چهارم پریشانی‌های ما ناشی از این نیست که چیزهایی نگران‌کننده وجود دارند، بلکه ناشی از آن است که به نگرانی‌هایمان فرصت لازم و کافی نمی‌دهیم که درک شوند و بدین ترتیب خنثی گردند.»

«اکنون آماده‌ایم به دومین پرسش راهبردی بپردازیم که در جریان تعمق فلسفی اهمیت دارد: در حال حاضر بابت چه چیزی عصبانی‌ام؟ این پرسش ممکن است عجیب به نظر برسد، زیرا چه بسا در حال حاضر اصلاً هیچ گونه احساس عصبانیت خاصی نسبت به هیچ چیزی نداشته باشیم. اما اینجا نکته این است که ما تقریباً همواره ممکن است بابت چیزی عصبانی شویم، صرفاً به این دلیل که بسیار بیش از آنکه تصور می‌کنیم شکننده هستیم و در زندگی مدام در معرض اصابت تیرهای کوچکی هستیم که اطرافیانمان به سمت ما شلیک می‌کنند. شریک زندگی‌مان و نیز دوستانمان کاملاً غیرعمدی هر روز دارت‌هایی کوچک به سمت ما پرتاب می‌کنند:‌ آنان از ما نمی‌پرسند که روزمان چطور گذشت، یادشان رفته است که امروز جلسه داشته‌ایم، حوله‌ها را وسط لباس‌های کثیف انداخته‌اند و از این دست امور. از همین خرده‌تحقیرها، بی‌اعتنایی‌های ریز است که سرانجام حجم‌های عظیم کین‌توزی در ما شکل می‌گیرد؛ برای مثال، توان دوست داشتن را از دست می‌دهیم یا اصلاً تحمل نداریم که کسی ما را لمس کند.»

«بلوغ مستلزم این است که با والا طبعی تمام بپذیریم که با ترابردهای متعدد سروکار داریم و ملزم هستیم که بکوشیم به شکلی منطقی گره آن‌ها را باز کنیم. بزرگ شدن یعنی این که با فروتنی تمام دریابیم که چه بسا مدام جنبه‌هایی اغراق‌آمیز را وارد موقعیت‌های گوناگون می‌کرده‌ایم، یعنی این که با دقت بیشتر و روحیۀ انتقادی بالاتری خودمان را زیر نظر بگیریم تا این قابلیت را در خودمان تقویت کنیم که در هر موقعیت خاص و لحظۀ خاص با انصاف و بی‌طرفی بیشتری دست به قضاوت و عمل بزنیم. منظور این است که درباره سرچشمه‌های مشکلاتمان اندکی درایتمان را بالاتر ببریم و بدین ترتیب، دریابیم که به طور مشخص درباره کدام جنبه‌های زندگی‌مان باید مراقبت و دقت بیشتری به خرج دهیم. در دوران قدیم، شجره‌نامه‌ها صرفاً برای این نبودند که به خودِ فرد شناختی درباره اصل و نسبش بدهند، بلکه اقلامی عمومی محسوب می‌شدند که قرار بود آن چیزهایی را به غریبه‌ها انتقال دهند که لازم بود درباره ما بدانند.»

تحلیلی بر کتاب خودشناسی‌:

در دنیای سریع و اغلب گیج‌کنندۀ امروزی، ممکن است دائم حس کنیم گمراه شده‌ایم یا ندانیم چگونه باید خوب و درست زندگی کنیم. این‌جاست که مدرسۀ زندگی آلن دو باتن به کمک شما می‌آید. مدرسۀ زندگی مجموعه‌ای از مقاله‌های نویسندگان مختلف و همچنین خودِ آلن دو باتن دربارۀ روابط، خودشناسی، هوش‌هیجانی، زندگی اجتماعی و کار است. یکی از موضوعات محوری مدرسۀ زندگی، اهمیت خودشناسی است چون با درک بهتر خود، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید، روابط قوی‌تری ایجاد کنید و زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید. برخی از بینش‌های کلیدی کتاب خودشناسی عبارتند از:

• همۀ ما آمیزه‌ای از نقاط قوت و ضعف هستیم و پذیرش این واقعیت اولین قدم به سوی خودآگاهی است.
• خودآگاهی مستلزم آن است که در مورد احساسات، افکار و رفتارهایمان با خود صادق باشیم.
• یکی از راه‌های دستیابی به خودشناسی، روان‌درمانی است که می‌تواند به ما در درک الگوهای ناخودآگاه و باورهایمان کمک کند.

فهرست مطالب کتاب خودشناسی

• بخش اول: از خود بی‌خبری
• بخش دوم: تعمق فلسفی
• بخش سوم: هویت عاطفی
• بخش چهارم: روراستی و طفره‌روی
• بخش پنجم: قضاوت در باب خویشتن
• بخش ششم: شک‌گراییِ عاطفی
• یادداشت‌ها

اگر از خواندن کتاب خودشناسی لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

مجموعه کتاب‌های مدرسۀ زندگی عموماً به دلیل رویکرد جذاب‌شان در زمینۀ فلسفه، روان‌شناسی، روابط و خودسازی مورد استقبال و تحسین قرار گرفته‌اند. برای همین کتاب‌های مجموعۀ مدرسۀ زندگی منابع ارزشمندی برای کسانی هستند که به دنبال مقدمه‌ای برای فلسفه و خودسازی می‌گردند. بنابراین اگر از خواندن کتاب خودشناسی لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دیگر کتاب‌های مدرسۀ زندگی و آلن دو باتن را نیز مطالعه نمایید.

در باب سلامت روان یکی دیگر از مقاله‌های آلن دو باتن در مجموعۀ مدرسۀ زندگی است. آلن دو باتن در این کتاب به بررسی بهترین راه مواجهه با بعضی از حالت‌های ناخوشی ذهنی پرداخته است و در این زمینه چهار راهبرد ارائه می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای رسیدن به آرامش، آسودگی و تسلی‌خاطر استفاده کرد.

چگونه ساده‌تر زندگی کنیم یکی دیگر از مقاله‌های آلن دو باتن در مجموعۀ مدرسۀ زندگی است. این کتاب دربارۀ اهمیت ساده‌تر کردن زندگی در این دنیای پرهمهمه و شلوغ است. دو باتن در این کتاب به روال زندگی روزانه، الگوهای کاری و زندگی پرداخته است. 

روان‌درمانی چیست؟ یکی دیگر از مقاله‌های آلن دو باتن در مجموعۀ مدرسۀ زندگی است. آلن دو باتن در این کتاب نشان می‌دهد که با کمک روان‌درمانی می‌توانید گامی بزرگ و مهم در جهت فهم و شکوفایی خود بردارید و با کمک آن بر خشم، بی‌اعتمادی، سرگشتگی و اندوه غلبه کنید.

دربارۀ آلن دو باتن‌: نویسنده و فیلسوف

خودشناسی

آلن دو باتن در سال 1969 در زوریخ به دنیا آمد. او نویسنده و فیلسوف بریتانیایی سوئیسی تبار است. پدرش در اسکندریۀ مصر به دنیا آمد اما پس از اخراج از مصر، برای زندگی و کار به سوئیس رفت و در آنجا شرکت سرمایه‌گذاری به نام مدیریت دارایی جهانی را تأسیس کرد و به ثروت هنگفتی دست یافت. آلن دوازده سال اول زندگی خود را در سوئیس گذراند و در آنجا به زبان فرانسه و آلمانی صحبت کرد و سپس در مدرسه، انگلیسی زبان اصلی او شد و بعداً برای ادامۀ تحصیل به مدرسۀ شبانه‌روزی در انگلستان رفت. دو باتن پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه به دانشگاه کمبریج رفت و در آن‌جا تاریخ خواند و سپس دورۀ کارشناسی ارشدش را در رشتۀ فلسفه در کینگز کالج لندن در سال 1992 به پایان رساند و شروع به تحصیل در رشتۀ فلسفه در مقطع دکترای دانشگاه هاروارد کرد. اما در نهایت از تحقیقاتش دست کشید تا کتاب بنویسد. او در کتاب‌هایش موضوعات و مشکلات مختلف مردم در جامعه را مورد بحث قرار می‌دهد و بر ارتباط فلسفه با زندگی روزمره تأکید دارد. کتاب سیر عشق او در سال 1993 منتشر شد و بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت. او مدرسۀ زندگی را در سال 2008 بنیان نهاد و کتاب‌های متعددی دربارۀ عشق، کار و سفر نوشت. در سال 2015 به خاطر تأسیس این مدرسه جایزۀ «همراهی شوپنهاور» را دریافت کرد. او برندۀ جایزۀ سالانۀ نویسندگان جشنوارۀ نویسندگان ملبورن نیز شد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی