سنت های اجرایی در ایران

(1)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
192

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سنت های اجرایی در ایران

انتشارات افراز منتشر کرد:
ویلیام بیمن، انسان‌شناس آمریکایی، در این کتاب به بررسی سنت‌های نمایش در ایران می‌پردازد که ریشه‌ی فرهنگی آن به قرن‌ها پیش از ارتباط با غرب باز می‌گردد.
خواننده‌هایی که از فرهنگ ایرانی آگاهی ندارند با خواندن این کتاب از تعدد سنت‌های اجرایی در این کشور یکه خواهند خورد، این سنت‌ها که برخاسته از دل فرهنگ ایرانی است، به عنوان مهر تاییدی بر حقایقی ژرف در مورد این کشور هستند.
این سنت‌های اجرایی که شامل تعزیه و روحوضی هستند در حال حاضر نیز در این کشور اجرا می‌شوند از جهت زیبایی شناختی این نمایش‌ها بسیار پیچیده زیرکانه و منعکس کننده‌ی فرهنگ و اندیشه‌ی ایرانی‌اند .همچنین از بسیاری جهات موجب بسط و غنی سازی هنرهای دیگر مانند: ادبیات، معماری و سینما می شوند. بخش جداناپذیر و قدرتمندی از فرهنگ ایرانی همین سنت های اجرایی هستند. حتی کسانی که به شدت تحت تاثیر تفکر غرب هستند این نمایش ها را تحسین می کنند، چرا که بدون شک این اجراها میراث ارزشمندی هستند که هویت ایرانی را شکل داده اند. همچنین می توان چنین اظهار داشت که یکی از دلایل توانمندی این سنت ها وجود شاخه های گوناگون در کشورهایی است که به زبان فارسی صحبت می کنند. تاثیر این سنت ها در جوامع اسلامی که به زبان های عربی، ترکی و اردو صحبت می کنند هم کاملا محسوس است: لبنان، عربستان سعودی, امارات متحده عربی، آذربایجان، هند و پاکستان.
پروفسور بیمن در این کتاب رابطه‌ی بین نمادگرایی و ساختار این نمایش‌ها و فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد . این کتاب حتی برای آن دسته از افراد که علاقه‌ای به ایران ندارند هم جالب است چرا که دنیایی از هنرهای نمایشی را به تصویر می‌کشد و بر تمام کسانی که به این شاخه از هنر علاقه‌مندند تاثیر می‌گذارد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی