آتش و خون

(36)

2,950,000ریال

2,655,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5575

علاقه مندان به این کتاب
37

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
9

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آتش و خون

انتشارات چترنگ منتشر کرد:
سیصد سال پیش از بازی تاج و تخت، زمانی که اژدهایان بر وستروس حکمرانی می‌کردند.
جورج آر.آر. مارتین، خالق جهان بازی تاج و تخت و نویسندۀ مجموعۀ نغمۀ یخ و آتش، تاریخ جذاب خاندان تارگرین را در کتاب آتش و خون، اولین جلد از دوگانۀ تاریخ خاندان تارگرین در وستروس، به رشتۀ تحریر در آورده است. این روایت که اساس بازی تاج و تخت است، به خواننده از جریان زندگی، جنگ های خونین و تاریخ همیشه جذاب وستروس نگاهی تازه می‌دهد.
قرن‌ها پیش از وقایع دوران بازی تاج و تخت، خاندان تارگرین، تنها خاندان اژدهاسالاری که از نابودی والریا جان به در برد، به سنگ اژدها مهاجرت می‌کند و در آنجا سکنی می‌گزیند. آتش و خون با شرح زندگی ایگون فاتح قدرتمند، پدیدآورندۀ تخت آهنین، شروع می‌شود و با شرح نسل‌های بعدی وی ادامه می‌یابد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب آتش و خون اثر جورج آر آر مارتین


داستان کتاب آتش و خون 300 سال پیش از داستان نغمۀ آتش و یخ (بازی تاج و تخت) می‌گذرد و راوی سرگذشت خاندان تارگرین است. تارگرین‌ها سوار بر اژدهایان خود بر هفت پادشاهی غلبه کردند و حاکمان جدید وستروس شدند. آن‌ها قرن‌ها با تکیه بر اژدهایان‌شان در این سرزمین حکمرانی کردند. 300 سال پیش از نغمۀ آتش و یخ، بین رینرا، دختر شاه ویسریس که جانشین اوست و دیگر فرزندان پادشاه جنگی خونین درمی‌گیرد که تاثیری ابدی بر سرنوشت این خاندان می‌گذارد.

در حالی‌که تماشاگران مشتاقانه منتظر پخش فصل هشتم سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت بودند، جورج آر آر مارتین، نویسندۀ آمریکایی و خالق دنیای فانتزی بازی تاج و تخت و نغمۀ آتش و یخ، کتاب جدیدی به بازار عرضه کرد. جورج آر آر مارتین به‌جای انتشار جلد جدید بازی تاج و تخت، کتاب فانتزی - حماسی آتش و خون را منتشر کرد که خود پیش درآمدی برای مجموعه کتاب‌های نغمۀ آتش و یخ بود و در آن سرگذشت جذاب خاندان تارگرین را به رشتۀ تحریر در آورده است.

گرچه ابتدا قرار بود کتاب در یک جلد منتشر شود اما به دلیل زیاد شدن مطالب، نویسنده اعلام کرد که قصد دارد کتاب را در دو جلد منتشر کند و جلد اول این کتاب در 20 نوامبر سال 2018 متتشر شد. جلد دوم این کتاب با عنوان The Rise of the Dragon قرار است در سال 2022 منتشر شود.

رمان آتش و خون اثر جورج آر آر مارتین با ترجمۀ هادی امینی رمان مستقلی است که نویسنده در آن وقایع 300 سال پیش از سری مجموعۀ بازی تاج و تخت  و سرنوشت خاندان تارگرین را به تصویر کشیده است. تالکین این کتاب را تا حدودی با الهام از تاریخ قرون وسطی بریتانیا نوشته است و بسیاری از شخصیت‌های اصلی آن شبیه به پادشاهان واقعی هستند. 

خاندان تارگرین، سلسله‌ای بودند که در پس زمینۀ داستان نغمۀ آتش و یخ بر هفت پادشاهی وستروس حکومت می‌کردند و این رمان به این خاندان و نحوۀ حکومت آن‌ها می‌پردازد. ما در کتاب آتش و خون ظهور و سقوط خانواده‌ای را دنبال می‌کنیم که پایه و اساس سرزمین‌های وستروس را بنا نهادند. مارتین با نبردهای افسانه‌ای و شخصیت‌های جذاب خاندان تارگرین، دوباره خواننده را به عمق دنیای تاج و تخت می‌کشاند. این کتاب ترکیبی از نبردها، سیاست، خیانت و مبارزه بر پشت اژدهایان است. 

خلاصۀ داستان آتش و خون

رمان آتش و خون از دیدگاه مورخ دنیای تاج و تخت به نام آرچمستر گیلدن نوشته شده است که مارتین با خلق این راوی توانسته حماسه‌ای غنی و تاریک خلق کند. درست از همان ابتدا، راوی به شما می‌گوید که این کتاب تاریخچه‌ای از چگونگی تبدیل شدن وستروس به کشوری متحد تحت حکومت تارگرین‌ها است. قرن‌ها قبل از وقایع بازی تاج و تخت، خاندان تارگرین - تنها دراگون‌لُردهایی که از سرنوشت شوم والریا جان سالم به‌در بُردند - در دراگون استون اقامت گزیدند. کتاب آتش و خون با ایگون فاتح افسانه‌ای و خالق تخت آهنین شروع می‌شود که تمام پادشاهان هفت پادشاهی را شکست می‌دهد و وستروس را زیر پرچم خود متحد می‌کند و پس از تاج‌گذاری تاریخ را به AC (After The Conquest) یا پس از فتح تغییر می‌دهد. 

اساساً ایگون و خواهرانش وستروس را فتح و هفت پادشاهی را دوباره متحد کردند و برای اولین بار پس از چندین سال، صلح را به وستروس برگرداندند. صدها سال بعد، که به آن پس از فتح می‌گویند به داستان سلسلۀ تارگرین و صف طولانی خاندانشان می‌رسیم که بر وستروس حکومت می‌کنند و با انواع مشکلات روبه‌رو می‌شوند. داستان نشان می‌دهد که چگونه نسل‌های آینده‌شان با خیانت‌های بی‌پایان، مرگ‌های فجیع و رابطه‌های نامشروع برای رسیدن به تاج‌و‌تخت بدنام آهنین، آن صندلی نمادین، به جان هم می‌افتند و این سرزمین را پاره‌پاره می‌کنند. راوی تمام تاریخچه و داستان را بدون هیچ فکر یا انگیزه‌ای تعریف می‌کند و فقط یک گزارش به خواننده ارائه می‌دهد. اژدهایان نیز نقش پررنگی در تاریخچۀ این خاندان ایفا کرده‌اند و در نبردها نیز گهگاه از آن‌ها نام بُرده می‌شود. 

عناصر داستانی کتاب آتش و خون

اژدهایان
بخش جالب کتاب آتش و خون، تمرکز زیادش بر روی اژدهایان است. خاندان تارگرین صاحب اژدهایان بودند. حکومت آن‌ها خشونت‌آمیز بود و قدرت و ترس از اژدها برگ برندۀ این خاندان بود. اژدهایان در واقع بخش بزرگی از این کتاب فانتزی - حماسی و دلیل شایستگی حکومت تارگرین‌ها بر وستروس هستند. تخم اژدها در گهوارۀ تارگرین‌های تازه متولد شده قرار می‌گیرد اما به‌خاطر نرخ مرگ و میر بالای بچه‌های خاندان سلطنتی، تعداد بسیار کمی از این تخم‌ها تبدیل به اژدها می‌شوند و ظاهراً اژدهایان رشد کندی دارند و بنابراین سواران شانس کمی دارند که سوار همان اژدهایی شوند که از تخم درون گهواره‌شان بیرون آمده و خودشان بزرگش کرده‌اند و بنابراین پس از مرگ‌شان این اژدها به شخص جوان‌تری از خاندان می‌رسد.

رینیرا
دختر شاه ویسیریس یکی از محبوب‌ترین و در عین حال منفورترین شخصیت‌های کتاب آتش و خون است. فصلی که رینیرا در آن به مبارزه برای کسب قدرت و تاج و تخت می‌پردازد «رقص اژدهایان» نام دارد که بسیار شبیه جلد پنجم مجموعۀ نغمۀ آتش و یخ به همین نام است و توجۀ بسیاری از خوانندگان را به خود جلب کرده است. 

بریده‌هایی از کتاب آتش و خون

«افسانه‌ای متداول که غالباً در میان ناباوران هم شنیده شده بود، ادعا می‌کرد که ایگون تارگرین تا روزی که برای فتح وستروس بادبان کشید، هرگز پا در خاک آنجا نگذاشته بود؛ ولی این افسانه نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. سال‌ها پیش از آن بادبان کشیدن، میز نقاشی‌ای به امر لرد ایگون تراشیده و تزیین شده بود؛ چوب یک تکۀ بزرگی به طول حدود پانزده ذرع بود که به شکل وستروس تراشیده شده و نقاشی شده بود تا تمام جنگل‌ها و رودخانه‌ها و شهرها و قلعه‌های هفت پادشاهی را نشان دهد. واضح است که علاقۀ ایگون به وستروس، به مدت‌ها پیش از رویدادهایی باز می‌گشت که او را به جنگ واداشت. به علاوه گزارش‌های قابل‌اعتمادی وجود دارد که ایگون و خواهرش، ویسنیا، در دوران جوانی ارگ سیتادل اولدتاون را دیده بودند و به عنوان میهمانان لرد رِدواین در آربور گشت‌وگذار کرده بودند. ممکن است او لنیسپورت را هم دیده باشد؛ هر چند با داستانی متفاوت.»

«چند روز پس از تاجگذاری ایگون، ارتشش دوباره به راه افتاد. بخش عمدۀ سپاهش از آب‌سیاه گذشت و تحت امر اوریس باراتیون به سوی جنوب و استورمزاند حرکت کرد. ملکه رینیس هم سوار بر مراکسز چشم‌طلایی با فلس‌های نقره‌ای، او را همراهی کرد. ناوگان تارگرین تحت فرمان دیمون ولاریون خلیج آب‌سیاه را ترک کردند و به شمال رفتند تا به گال‌تاون و سرزمین دره‌ها برسند. ملکه ویسنیا و واگار هم همراه آنان رفتند. خود پادشاه به سوی شمال غربی، به مقصد گادزآی و هارنهال، دژهای غول‌آسایی غزیمت کرد که مایۀ غرور و علاقۀ شدید شاه هارن سیاه بودند.»

«مدت کوتاهی پس از این واقعه، لرد مانفرد های‌تاور پیر درگذشت. سر آدام در مقام لردهای تاور جای پدرش را گرفت و تمام اولدتاون فریاد انتقام سر داد. شاه ایگون سوار بر بالریون به های‌گاردن رفت تا از والی جنوب مشورت بگیرد. ولی تئوتیرل، لرد جوان، پس از چیزی که به سر پدرش آمده بود، بسیار اکراه داشت تا حملۀ دیگری از سمت دورن را تحمل کند. شاه یک‌بار دیگر اژدهایانش را به سوی دورن روانه کرد. خود ایگون که سوگند خورده بود مقر فاولر را «هارنهال دوم» کند، بر سر اسکای‌ریچ نازل شد.»

«همه اتفاق نظر داشتند که شاه از جنگ خسته شده است ولی اعلام صلح با دورن بدون تسلیم آن‌ها در اصل به این معنا بود که خواهر عزیز شاه، رینیس، بیهوده مردم و تمام خون‌های ریخته شده و مرگ‌های رخ داده برای شکست بوده است. لردهای انجمن کوچک شاه به او اخطار دادند که چنین صلحی می‌تواند نشانۀ ضعف تعبیر شود و شاید شورش‌های تازه‌ای را ترغیب کند که بعدها باید سرکوب شوند. ایگون می‌دانست که سرزمین مراتع، سرزمین‌های استورم و صحرا خسارت‌های زیادی را حین جنگ متحمل شده‌اند و نه فراموش خواهند کرد و نه خواهند بخشید.»

خواندن کتاب آتش و خون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

با این‌که نقدهای زیادی به این کتاب وارد شد اما خواندن کتاب آتش و خون برای طرفداران کتاب‌های فانتزی بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید با خواندن این کتاب اطلاعات کاملی از خاندان تارگرین که در بازی تاج و تخت مورد احترام و ترس هستند به دست آورید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب آتش و خون

کتاب آتش و خون اثر جی آر آر مارتین

جورج ریمون ریچارد مارتین در سال 1948 به دنیا آمد. وی را با عنوان GRRM نیز می‌شناسند و کتاب‌هایش را با نام جورج آر آر مارتین منتشر می‌کند. او رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تهیه کنندۀ سریال‌های تلویزیونی و نویسندۀ داستان‌های کوتاه آمریکایی است. جورج آر آر مارتین نویسندۀ مجموعۀ حماسی نغمه آتش و یخ است که سریال بازی تاج و تخت با اقتباس از همین مجموعه کتاب بین سال‌های 2011 تا 2019 از شبکۀ HBO  پخش و برندۀ جایزۀ اِمی شد. در سال 2005 لو گروسمن، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی مجلۀ تایم، مارتین را «تالکین‌ آمریکایی» نامید و در سال 2011 این نویسنده در فهرست سالانۀ 100 نفر از تأثیرگذارترین افراد جهانِ مجلۀ تایم قرار گرفت.

مارتین نام ریچارد را در 13 سالگی برای خودش برگزید. او در نیوجرسی بزرگ شد. مادرش اصل و نسب ایرلندی داشت. خانوادۀ مادرش زمانی ثروتمند بودند و کسب‌وکار موفقی داشتند اما همۀ این ثروت را در دوران رکود بزرگ از دست دادند. او دو خواهر کوچک‌تر به نام‌های دارلین و جانت دارد. در دوران کودکی مارتین دنیای خیلی محدودی داشت و فقط بین چند خیابان از خانه تا مدرسه رفت‌وآمد می‌کرد. همین دنیای محدود باعث شد دلش بخواهد سفر برود و تجربه‌های جدید کسب کند و عاشق کتاب‌های تخیلی شد. مارتین شروع به نوشتن داستان‌های کوتاه هیولایی و فروش آن به بچه‌های همسایه کرد. او داستان‌های زیادی را شروع می‌کرد اما هیچ‌وقت تمامشان نمی‌کرد چون آن‌طور که دلش می‌خواست از کار در نمی‌آمدند.

در دوران دبیرستان عاشق کتاب‌های مصور شد و علاقۀ شدیدی به ابرقهرمان‌های دنیای ماروِل پیدا کرد. خودش گفت که شاید «استن لی، خالق دنیای مارول، تأثیر ادبی بیشتری بر من داشته تا شکسپیر یا تالکین». در سال 1965 مارتین برای داستان‌ ابر قهرمانی مصورش برندۀ جایزۀ کمیک Alley Award شد. او از سن 21 سالگی شروع به فروش داستان‌های کوتاه علمی - تخیلی خود کرد. اولین کتاب کوتاهی که منتشر کرد، کتاب «قهرمان» بود که آن را به مجلۀ گلکسی فروخت و در فوریۀ 1971 به چاپ رسید. داستان کوتاهش با نام With Morning Comes Mistfall  نامزد دریافت جایزۀ هوگو و جوایز Nebula شد و در سال 1973 در مجلۀ آنالوگ منتشر شد. اولین رمان بلندش با عنوان Dying of the Light  را در ژانر علمی - تخیلی نوشت و این رمان در سال  1977 درست قبل از نقل‌مکانش به دوبوک منتشر شد.

در همان سال موفقیت عظیم فیلم جنگ ستارگان ساختۀ جرج لوکاس تأثیر زیادی بر صنعت انتشارات و داستان‌های علمی - تخیلی گذاشت. داستان‌های کوتاهی که مارتین می‌فروخت کمی برایش سود داشت اما برای پرداخت هزینه‌هایش کافی نبود و همین امر مانع شد تا او تبدیل به یک نویسندۀ تمام وقت شود. مارتین در بازی شطرنج مهارت و تجربۀ زیادی داشت و بنابراین توانست مدیر مسابقات شطرنج شود و همین شغل آن‌قدر برایش درآمد داشت تا 5 روز در هفته به کار نویسندگی بپردازد و در نهایت یک نویسندۀ تمام وقت شد. مارتین تاکنون برندۀ جوایز ادبی زیادی شده است.

امتیازات

کتاب آتش و خون از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

نامزد جایزۀ لوکوس در سال 2019
پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
نامزد جایزۀ کتاب منتخب گودریدز در ژانر فانتزی 
برندۀ جایزۀ لیبلانس کشور پرتغال برای بهترین مجموعه داستان فانتزی

حواشی حول محور کتاب

سریال خانۀ اژدها (The house of Dragon) یک سریال درام فانتزی از شبکۀ HBO است که اولین بار در سال 2022 پخش شد و در واقع بر اساس کتاب آتش و خون ساخته شده و پیش درآمدی بر سریال بسیار موفق بازی تاج و تخت است. سریال در 200 سال قبل از وقایع بازی تاج و تخت، 172 سال قبل از تولد دنریس تارگرین از نوادگان خاندان سلطنتی و 100 سال پس از اتحاد هفت پادشاهی می‌گذرد. این سریال از آغاز فتح خاندان تارگرین شروع می‌شود و وقایعی را که منجر به جنگ داخلی بر سر جانشینی تارگرین‌ها شد - معروف به رقص اژدهایان - پوشش می‌دهد.

مارتین به شوخی از این کتاب و کتاب‌های بعدی‌اش با عنوان «GRRMarillion» یاد می‌کند که کنایه‌ای به کتاب «سیلماریلیون» جی آر آر تالکین است که پس از مرگ او منتشر شد تا حفره‌های تاریخی سرزمین میانه را پُر کند. مثلاً تصور کنید ارباب حلقه‌ها تا جلد دوم منتشر می‌شد اما پس از گذشت ده سال نویسنده به جای انتشار جلد سوم آن، کتاب سیلماریلیون را منتشر می‌کرد! این دقیقاً اتفاقی است که برای بازی تاج و تخت، موقع انتشار کتاب آتش و خون افتاد.

تحلیل سی بوک از کتاب آتش و خون

واقعاً در رقص با اژدهایان چه اتفاقی افتاد؟ چرا دیدن والریا پس از سرنوشت شومش این‌قدر کشنده است؟ سه تخم اژدهای دنریس از کجا آمده‌اند؟ این‌ها تنها چند سؤالی است که جوابشان را در کتاب آتش و خون خواهید یافت. بی‌شک آتش و خون شاهکاری دیگر در دنیای فانتزی است. روایت غنی و حوادث و شخصیت‌های این داستان را می‌توان ستود. 

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب آتش و خون را بخوانید

اگر سرعت مطالعه‌تان 300 کلمه در دقیقه باشد حدوداً 13 ساعت و 16 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب آتش و خون را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب آتش و خون خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

-مجموعه کتاب‌های ویچر اثر آندره ساپکوفسکی که داستان جرالد از ریویا است. جرالد یک ویچر و شکارچی موجودات ماورالطبیعی است.

- سه گانۀ ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین، که معروف‌ترین داستان فانتزی است. تالکین در این کتاب داستان ماجراجویی هابیتی به نام فرودو را تعریف کرده که به همراه دوستانش برای نابود کردن حلقۀ یگانه راهی سفری خطرناک می‌شوند.

- مجموعه کتاب‌های نغمۀ آتش و یخ، اثر جورج آر آر مارتین که نویسنده در آن، داستان اصلی بازی تاج و تخت و جان اسنو را روایت می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (8)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • پاسخ به نظر

    آتش و خون یه رمان نیست، یه جور روایته ولی خب لحن نویسنده باعث شده که اصلا جذابیت کتاب کم نشه. کتاب در واقع تاریخچۀ خاندان تارگرین هستش.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • پاسخ به نظر

    جلد دوم کتاب هنوز نیومده و بی‌صبرانه منتظرشم. ترجمه کتاب رو خیلی دوست داشتم، این‌که مترجم اسم‌ها رو ترجمه نکرده واقعاً کار رو راحت‌تر کرده.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    برای منی که عاشق کتاب‌های فانتزی‌ام، این کتاب بی‌نظیره. البته برای خوندنش باید یا سریال بازی تاج و تخت رو دیده باشید یا کتاب‌های نغمه آتش و یخ رو از قبل خونده باشید، اما واقعاً ارزش خوندن داره.

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (5)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • صادق اکبرپور
    • 0

    کتاب فوق‌العاده‌ایه برای طرفدارای دنیای نغمه.

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • 0

    در جنوب و شرق، علمداران پادشاه استورم وفاداری بسیار بیشتری به علمداران شاه هارن نشان دادند. آرگیلاک مغرور سپاه بزرگی در استورمز اند نزد خود جمع کرد. تخت دوراندون استحکام زیادی داشت و دیوارۀ پرده‌ای بزرگش حتی از دیوارهای هارنهال هم ضخیم‌تر بودند.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    با گردهم آمدن لشکرها، مردان استورم نشان دادند که شایستۀ نامشان‌اند. آن روز صبح باران مداومی شروع شد و در نیمۀ روز به بادی تند تبدیل شد.

  • 1
  • 2
عیدی