30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
نقد و نظریه
تاریخ امیدبخش نوع بشر

تاریخ امیدبخش نوع بشر

(152)

2,800,000ریال

2,520,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
10121

علاقه مندان به این کتاب
96

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
13

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

انتشارات کتاب پارسه منتشر کرد:
روتخر برخمان با استقلال کامل فکری و با بهره مندی از علم تاریخ، فرصتی در اختیار ما قرار می دهد تا آیندۀ بسیار روشن تری از آنچه تاکنون تصور کرده ایم بسازیم.
تیموتی اسنایدر، نویسندۀ کتاب های خودکامگی و در مسیر ناآزادی
تاریخ امیدبخش نوع بشر اثری بی نظیر و تفکربرانگیز است؛ کتابی که استدلال های صریح و کوبندۀ آن به طور بالقوه مفاهیم ضمنی گسترده ای در بر دارد تا دریابیم که چگونه می بایست حکومت ها، محیط های کار، مدارس و مؤسسات تربیتی و اصلاحی مان را طراحی و ساماندهی کنیم. برخمان انسان ساده لوح و ناآگاهی نیست. استدلال های او برای بازاندیشی دربارۀ رویدادهای تاریخی، ریشه در مطالعات او در فلسفه و علوم اجتماعی دارد. او در این اثر برخی باورهای نادرست را که قرن ها بر ذهن بشر حاکم بوده، به چالش می طلبد و بی اعتباری شان را اثبات می کند... برخمان یافته هایش را به تفصیل و به شکلی جذاب-که یادآور سبک نوشتار نویسندگان مشهور و مطرح است-روایت می کند.
باربارا اسپیندل، کریستین ساینس مانیتور
روتخر برخمان یکی از اندیشمندان مورد علاقۀ من است. این کتاب، فرضیات بنیادین ما دربارۀ ماهیت نوع بشر را به چالش می کشد و جهانی از امکانات و فرصت ها به روی ما می گشاید. تاریخ امیدبخش نوع بشر اثرس ساده و در عین حال هوشمندانه و تأثیرگذار است.
اندرو یانگ، نویسندۀ کتاب جنگ علیه مردم عادی
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر اثر روتخر برخمان 


کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر ششمین کتاب روتخر برخمان مورخ و نویسندۀ هلندی است که در سال 2019 آن را به زبان هلندی منتشر کرد. ترجمۀ انگلیسی این کتاب در سال 2020 منتشر شد. برخمان در این کتاب غیرداستانی و تاریخی، یک رویکرد چند رشته‌ای اتخاذ کرده است و از یافته‌های رشته‌هایی مثل تاریخ، اقتصاد، روانشناسی، زیست‌شناسی، انسان‌شناسی و باستان‌شناسی نیز استفاده کرده است.

روتخر برخمان در این کتاب از دوگانگی ماهیت انسان که فیلسوفان معروف، توماس هابز و ژان ژاک روسو توضیح داده‌اند به عنوان نقطۀ شروع استفاده کرده است. از یک سو انسان چیزی دارد که برخمان آن را دیدگاه غالب هابزی می‌داند: انسان‌ها چون به‌حال خود رها شده‌اند، به شدت به رفتار خودخواهانه گرایش پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر روسو معتقد است که این ساختارهای تمدن است که باعث شده انسان‌ها تنها نفع خود را در نظر بگیرند. 

سپس برخمان به طرز ماهرانه‌ای خواننده را در سفری به تاریخ بشریت از ماقبل تاریخ تا امروز می‌کشاند. اون بدون هیچ تعارفی با چندین نفر از جمله استنلی میلگرام و فیلیپ زیمباردو روبه‌رو شده که مطالعات روان‌شناختی‌شان را باعث  تأثیرگذاری منفی بر آن‌ دسته استدلال‌هایی می‌داند که اعتقاد دارندپ انسان طبیعتاً به دنبال منافع شخصی است. 

برخمان حتی در کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر وارد عرصۀ فرهنگی شده و رمان ویلیام گلدینگ به نام «ارباب مگس‌ها» را با مثالی در دنیای واقعی که به طرز شگفت‌آوری پایانی متفاوت دارد زیر سؤال برده است. نکتۀ مهم کتاب این است که برخمان بخش‌قابل توجهی از اثرش را به رویدادهای آسیب‌زا و وحشتناک در تاریخ بشر مثل هولوکاست اختصاص داده است که شواهد غیرقابل انکاری از پتانسیل شر انسان را نشان می‌دهند. برخمان با بررسی چنین جنایاتی، می‌خواهد نشان دهد که چرا برخی مردم درگیر در چنین شرایطی، رفتارهای غیرقابل باوری از خود نشان می‌دهند.

در کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر چه می‌خوانیم؟

روتخر برخمان در مقدمۀ کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر با ترجمۀ سکینه تقی‌زاده و میرجواد سید حسینی از مقاومت غیرنظامیان پس از بمباران صحبت کرده است. طی جنگ جهانی دوم و قبل از عملیات و بمباران هوایی بریتانیا و پاتک‌های متفقین در شهرهای درگیر جنگ آلمان، تصور می‌شد که بمباران‌های هوایی وحشت و هرج‌ومرج را در بین جمعیت ایجاد می‌کند و روحیۀ آن‌‌ها تضعیف خواهد شد. رهبران جهان مانند آدولف هیتلر، جوزف استالین و وینستون چرچیل روانشناسی را به واسطۀ روانشناس فرانسوی گوستالو لو بن یاد گرفته بودند که استدلال می‌کرد سختی‌های شدید باعث می‌شود مردم به ماهیت خودخواه و غیرمتمدن خود باز گردند.

اما برخلاف این انتظارات، پس از بمباران فرماندهی عالی بریتانیا به دست آلمان هیچ نشانه‌ای از هراس جمعی مشاهده نشد. با این وجود ارتش بریتانیا متوجه شد که برخی از مردم شاید به‌خاطر بمباران روحیه‌شان را از دست بدهند اما شهروندان بریتانیایی شخصیتی منحصربه‌فردی برای مقابله با استرس بمباران دارند. در مقابل گفته می‌شد که مردم آلمان استقامت لازم برای مقاومت در برابر چنین وضعیتی را ندارند.

پس از جنگ، روانپزشک‌های انگلیسی از شهرهای بمباران شده در آلمان بازدید کردند و هیچ آسیب روحی جدی در این شهرها را نتوانستند گزارش کنند. در عوض، متوجه شدند که سلامت روان مردم بهتر شده است. علاوه بر این، مصرف الکل و اقدام به خودکشی نیز کاهش یافته بود. غیرنظامیان هر دو کشور به جای بازگشت به دوران وحشی‌گری آن‌طور که بسیاری انتظار داشتند، در آن دوران سخت، نوع دوست‌تر شدند.

سرفصل‌های کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

• آغاز سخن
• بخش اول: حالت طبیعت
• بخش دوم: پس از آشویتس
• بخش سوم: چرا آدم‌های خوب، بد می‌شوند؟
• بخش چهارم: واقع‌گرایی جدید
• بخش پنجم: طرف دیگر صورت
• سپاسگزاری‌ها
• یادداشت‌ها
• نمایه

خواندن کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

در کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر، روتخر برخمان خواننده را به سفری می‌برد که مفروضات تحقیقات کلاسیک در مورد طبیعت انسان را با این عنوان که انسان تنها به منافع شخصی خودش اهمیت می‌دهد از بین می‌برد و در عوض به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه انسان‌ها می‌توانند از طبیعت ذاتاً خوب خود برای ساختن جامعه‌ای بهتر استفاده کنند. 

اگر به کتاب‌های تاریخی و غیرداستانی علاقه‌مند هستید حتماً کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر را بخوانید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

روتخر برخمان مورخ و نویسندۀ هلندی در سال 1988 به دنیا آمد. او چهار کتاب در زمینۀ تاریخ، فلسفه و اقتصاد از جمله آرمان‌شهری برای واقع‌‌گراها را منتشر کرده که این کتاب به سی و دو زبان ترجمه شد.

آثار این نویسندۀ هلندی در مجله‌های واشنگتن پست، گاردین و بی‌بی‌سی نیز منتشر شده است. گاردین او را «نابغۀ هلندی ایده‌های جدید» و همایش سخنرانی‌های تدْ او را «برجسته‌ترین متفکر جوان اروپا» نامید. سخنرانی‌هایش در تِد با عنوان «فقر فقدان شخصیت نیست؛ بلکه کمبود پول است» به عنوان ده سخنرانی برتر سال 2017 انتخاب شد. 

برخمان در سال 2009 مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ تاریخ هنر از دانشگاه اوترخت دریافت کرد و کارشناسی‌ ارشدش را در سال 2012 در همین رشته و از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد. برخمان ابتدا می‌خواست یک مورخ آکادمیک شود اما به جای آن به عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار شد. او به طور مرتب برای مجلۀ آنلاین DE Countionsent می‌نویسد و برای مقاله‌هایش دو بار نامزد دریافت جایزۀ مطبوعات اروپا شد.

واکنش‌ها به کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

«هر انقلابی در روابط بشری- که ما اکنون در میانۀ یکی از آن‌ها قرار داریم!- با درک جدیدی از معنایی که از کلمۀ «انسان» منظور داریم، همراه است. روتخر برخمان موفق شده است با شرح دیدگاهی دربارۀ بشریت (با مشاهدات علمی موجه‌تری در حمایت) این بحث را دوباره مطرح کند. این کتاب امیدی واقعی برای آینده به ما ارائه می‌دهد.» -برایان اِنو

«کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر نوعی استخوان‌بندی فلسفی و تاریخی را ارائه می‌دهد تا با همکاری، مهربانی و اعتماد به همدیگر، برای ایجاد جامعه‌ای بهتر به اعتمادبه‌نفس بالایی دست پیدا کنیم.» -ماریا ماتسو کاتو، نویسندۀ کتاب ارزش همه چیز

«بعضی کتاب‌ها، ایده‌های ما را به چالش می‌کشند اما کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر عقاید زیربنایی را که کل اندیشۀ ما براساس آن‌ها بنا شده است به چالش می‌کشد. استدلال جسورانه و جنجالی مؤلف کتاب باعث می‌شود تا در اعتقادمان دربارۀ جامعه، دموکراسی و طبیعت انسانی، تجدید نظر کنیم. این کتاب در دریایی از بدبینی، قایق غرق‌ناشدنی و استواری است که جهان به آن نیاز دارد.» -دانیل اچ. پینک نویسندۀ کتاب انگیزه، حقایقی شگفت‌انگیز درباره‌ی ایجاد انگیزه

«کتاب جدید و فوق‌العادۀ روتخر برخمان یک روشنگری جدید دربارۀ مسائل بسیار مهم است.» -سوزان کین، نویسندۀ کتاب قدرت سکوت

«این کتاب، این دیدگاه بدبینانه را که انسان ذاتاً تندخو و خودخواه است زیر سؤال می‌برد و تصویری از ماهیت انسان ترسیم می‌کند که نه تنها روحیه‌بخش‌تر بلکه درست‌تر نیز هست. روتخر برخمان یکی از انگیزه‌بخش‌ترین اندیشمندان زمان ماست.» -آدام گرانت، نویسندۀ کتاب دوباره فکر کن

امتیازات

کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.3 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

برندۀ جایزۀ Publieksprijs voor het Nederlandse Boek در سال 2020
نامزد جایزۀ کتاب تاریخی و بیوگرافی گودریدز در سال 2020

میزان فروش کتاب

جلد شومیز کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز شد.

تحلیل سی بوک از کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

در دورانی که پوپولیسم و عدم تحمل به اوج خودش رسیده و ارتباطات ما به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته است، کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشریت راه فراری خوش‌بینانه است. 

برخمان در کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر در واقع راهنمای نگریستن به جهان از زاویه‌ای متفاوت به منظور یافتن راه‌حل‌های مؤثرتر برای مشکلات بزرگ‌تری که امروزه با آن روبه‌رو هستیم مثل مشکلات جامعه، دموکراسی و مدرنیته ارائه کرده است. شاید این کتاب بتواند کمی الهام‌بخش مخاطب بشود تا بتوانید به جهان دیدی کمی خوش‌بینانه‌تر داشته باشد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • رها بداقی
    • پاسخ به نظر

    بهترین سایت خرید کتاب با اختلاف شمایید💗

  • تصویر کاربر

    • نسیم رحمانی پور
    • پاسخ به نظر

    بهترین ها

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی