30بوک
کتاب عمومی
سیاست
نظریه و نقد
بازنگری قانون اساسی

بازنگری قانون اساسی

(4)

700,000ریال

630,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2091

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب بازنگری قانون اساسی

انتشارات نگاه معاصر منتشر کرد:
بازاندیشی در همنشینی قدرت و آزادی در جمهوری اسلامی
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب بازنگری قانون اساسی اثر علی اکبر گرجی ازندریانی


علی اکبر گرجی اَزَندَریانی در کتاب بازنگری قانون اساسی به بیان دغدغه‌های حقوقی - سیاسی خود در یک دهۀ گذشته پیرامون چرایی و چگونگی بهبود وضعیت زیست عمومی ایرانیان پرداخته است و در این کتاب راهکارهایی در جهت بهبود این وضعیت ارائه کرده است.

علی اکبر گرجی ازندریانی با توجه به تجربیات زندگی‌اش در ایران و کشورهای اروپایی، و با عنایت به دانسته‌های علمی و تجربۀ مدیریتی‌اش، در کتاب بازنگری قانون اساسی توضیح می‌دهد که هزینه‌های حکمرانی در ایران بسیار نامتوازن، غیرمنطقی، سنگین و طاقت‌فرسا است و بدون اصلاح نظام حکمرانی یعنی همان بازنگری در قانون اساسی، زندگی و معیشت مردم تغییری نخواهد کرد.

در کتاب بازنگری قانون اساسی چه می‌خوانیم؟

از نظر علی اکبر گرجی ازندریانی نظام حکمرانی کنونی ایران، ترکیبی از باورهای دینی و عرفی است که کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند اما به دلایل و شرایط گوناگون امکان مدیریت این دو باور در کنار هم دیگر ممکن نیست و اکنون وارد دوران بازاندیشی، بازنگری و بازآرایی مؤلفه‌های قدرت و آزادی شده‌ایم و چاره‌ای جز این باقی نمانده است.

بنابراین نویسنده در کتاب بازنگری قانون اساسی ابتدا به تحلیل چرایی و چگونگی بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. او سپس به اندیشه‌هایی اشاره کرده است که ملت را در تعیین سرنوشت خود یاری می‌دهند و توضیح می‌دهد که بی‌توجهی به ملت چه پیامدهای شومی خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب بازنگری قانون اساسی

سرآغاز: حاکم در زنجیر ناحاکم
فصل نخست: بازنگری، بازاندیشی یا بازبینی؟
• گفتار ۱. بازنگری در قانون اساسی
• گفتار۲. افسون‌زدایی از همه‌پرسی و بازنگری قانون اساسی
• گفتار ۳. قانون‌ساز بودنِ رأی مردم
• گفتار 4. در تنگنای اصلاح یا انقلاب
• گفتار 5. حاکمّیت قانون و اصول فراقانون اساسی
فصل دوم: در تکاپوی تغییر
• گفتار 1. دگردیسی حکمرانی و شهروندی در دهکده مجازی
• گفتار 2. قانون اساسی، فراشباشی قدرت یا ملت؟
• گفتار 3. قهرمان تحول‌گرایی یا پهلوان محافظه‌کاری؟
• گفتار 4. اعدام سلطان سکه، بحران اعتبار و خرسندی عمومی
• گفتار 5. چرخه بی‌اعتباری و فساد
• گفتار 6. قانون اساسی بی‌اعتبار و مبارزه با فساد
• گفتار 7. مجلس خبرگان، ضرورت‌های حکمرانی مردم‌سالار
• گفتار 8. دولت مشروطه و مرجعیت عقل عمومی
• گفتار 9. انقلاب یا اصلاح ساختاری؟
• گفتار 10. نزاع دائمی بین نهادهای حکمرانی و حقوق مردم
• گفتار 11. مفتون اژدهای سلطنت
• گفتار 12. حقیقت تلخ را چه کسی به حاکمان خواهد گفت؟
• گفتار 13. الگوپردازی شیرین
• گفتار 14. آینده،‌ خرد و اخلاق
کتابنامه

بریده‌هایی از کتاب بازنگری قانون اساسی

«قانون اساسی سرچشمه است. آب را باید از سرچشمه برداشت. سیلاب را هم باید از سرچشمه مهار کرد. بی‌تردید، نقش قانون اساسی در تأسیس حکمرانی رضایت‌بنیاد و پایستگی آن بسیار مهم است. قانون اساسی منشا و آبشخور اعتبار بخشیدن به خُرده نظم‌های اجتماعی، سیاسی و حقوقی است و کامیابی یا عدم کامیابی آن در خوشبختی و نگون‌بختی ملت‌ها تأثیر بسیار دارد.»

«قانون اساسی مهم‌ترین قانونی است که می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی نقشی برجسته ایفا کند، ولی این توانمندی و نقش‌آفرینی فقط از ساختاری برمی‌آید که بر عقلانیت، تجربه و هم‌نوایی با ارزش‌های اجتماعی عصری مبتنی باشد. تردیدی نیست ارزش‌های والای دینی و اخلاقی هم فقط در حکمرانی‌های خِردبنیاد و کارآمد قابل توسعه است، والّا، ساختارهای سیاسی ناکارآمد و ناتوانی که دانش و توانمندی تأمین معاش مردم و کمال مادی آنها را نداشته باشند، هرگز نمی‌توانند معاد سعادتمند، اخلاقیات صحیح و کمال معنوی آنها را نیز تضمین کنند و خواسته یا ناخواسته، جامعه را هم به هبوط دینی و اخلاقی خواهد کشاند.»

«شیوه‌های متعددی برای بازنگری قانون اساسی وجود دارد. همان‌طور که شیوه‌های تدوین و تصویب اولیۀ قانون اساسی متنوع است، و به شیوه‌های مردم‌سالار و غیرمردم‌سالار تقسیم می‌شود، در زمینۀ بازیگری نیز می‌توانیم از این دسته‌بندی‌ها استفاده کنیم. از این رو، می‌توان روش‌های بازنگری در قانون اساسی را هم، به دو شیوۀ مردم‌سالار و غیرمردم‌سالار تقسیم کرد. من در تقسیم‌بندیِ دیگری، شیوه‌های بازنگری در قانون اساسی را به شیوه‌های اعلام‌شده و رسمی، و شیوه‌های اعلام‌نشده و غیررسمی، تقسیم می‌کنم. این تقسیم‌بندی می‌تواند به یک قضاوت اخلاقی هم منتهی شود؛ زیر بازنگریِ اعلام‌شده و رسمی، شیوه‌ای جوانمردانه، شجاعانه، شرافتمندانه و در کل، اخلاقی است، اما شیوه‌های غیررسمی‌ می‌تواند مرموزانه، ناجوانمردانه و خودخواهانه باشد.»

خواندن کتاب بازنگری قانون اساسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به موضوعات سیاسی و حقوقی علاقه دارید و دوست دارید با راه‌های بازنگری و بازاندیشی قانون اساسی آشنا شوید حتماً این کتاب را بخوانید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب بازنگری قانون اساسی

بازنگری قانون اساسی

دکتر علی اکبر گرجی ازندیانی نویسنده و حقوق‌دان، در سال 1352 در شهر اَزَندَیان از توابع شهرستان ملایر به دنیا آمد. او استادیار رشتۀ حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی است و وکیل دادگستری بود.

دیپلم اقتصادش را در سال 1372 از ملایر دریافت کرد و به دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفت. در سال 1376 مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ حقوق از دانشگاه تهران گرفت و همان سال در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد. بین سال‌های 1376 تا 1378 به طور جدی به مطالعه در زمینۀ حقوق عمومی پرداخت و با اخذ بورسیه برای ادامۀ تحصیل به فرانسه رفت.

او هفت سال در دانشگاه نایت به تحصیل در رشتۀ حقوق عمومی پرداخت. دکتر گرجی در سال 1385 به ایران بازگشت و استادیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی شد. دکتر گرجی در سال 1382 نشریۀ تخصصی حقوق اساسی را تأسیس کرد و به انتشار فصلنامۀ حقوقی پرداخت. 

از دیگر آثار دکتر گرجی می‌توان به «حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه»، «مبانی حقوق عمومی»، «در تکاپوی حقوق اساسی» و «دادگاه‌های قانون اساسی» اشاره کرد که کتاب دادگاه‌های قانون اساسی برگردانی از اثر ارزشمند پروفسور لویی فاورو، استاد حقوق اساسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اکس-مارکسی است. 

تحلیل سی بوک از کتاب بازنگری قانون اساسی

کتاب بازنگری قانون اساسی دکتر گرجی را نشر نگاه معاصر به چاپ رسانده است. دکتر گرجی در این کتاب به بازاندیشی در همنشینی قدرت و آزادی در جمهوری اسلامی و نقش قانون اساسی و طریقۀ بازنگری در آن پرداخته است

اگر از کتاب بازنگری قانون اساسی خوشتان آمده، این کتاب‌ها را هم مطالعه کنید

- برای آشنایی با قانون اساسی کشور می‌توانید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نشر دوران را مطالعه کنید.

- برای اطلاع بیشتر در مورد حقوق بشر و بیانیۀ حقوق بشر، کتاب اعلامیه جهانی حقوق بشر با ترجمۀ رضا رضایی از نشر تاش را که با طراحی‌های حسن کریم‌زاده منتشر شده است بخوانید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی