دیوان شمس تبریزی

دیوان شمس تبریزی (2 جلدی)(آسان خوان)

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
402

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب دیوان شمس تبریزی

نشر بدیهه منتشر کرد:
دیوان شمس تبریزی یا دیوان کبیر یا غزلیات شمس مجموعه‌ای از اشعار شاعر و عارف صوفی معروف ایرانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولانا یا مولوی است. این مجموعه که شامل غزلیات، رباعی‌ها و ترجیع‌های اوست به زبان فارسی سروده شده است و بیش از چهل هزار بیت و سه هزار غزل دارد. مولانا در دیوان شمس ضمن پیروی از سنت دیرینۀ شعر صوفیانه، سبک شعری منحصر به فرد و خلسه‌گویانه‌اش را به نمایش گذاشته است. گونۀ ادبی اشعار دیوان شمس نیز عراقی‌ست.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

دیوان شمس

عکس جلد دیوان شمس اثر مولانا


آمد بهار ای دوستان منزل سوی بستان کنیم
گرد غریبان چمن خیزید تا جولان کنیم

امروز چون زنبورها پران شویم از گل به گل
تا در عسل خانه جهان شش گوشه آبادان کنیم

آمد رسولی از چمن کاین طبل را پنهان مزن
ما طبل خانه عشق را از نعره‌ها ویران کنیم

دیوان شمس تبریزی یا دیوان کبیر یا غزلیات شمس مجموعه‌ای از اشعار شاعر و عارف صوفی معروف ایرانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولانا یا مولوی است. این مجموعه که شامل غزلیات، رباعی‌ها و ترجیع‌های اوست به زبان فارسی سروده شده است و بیش از چهل هزار بیت و سه هزار غزل دارد. مولانا در دیوان شمس ضمن پیروی از سنت دیرینۀ شعر صوفیانه، سبک شعری منحصر به فرد و خلسه‌گویانه‌اش را به نمایش گذاشته است. گونۀ ادبی اشعار دیوان شمس نیز عراقی‌ست.

مولانا دیوان شمس را بعد از غیبت معلم روحانی محبوبش شمس تبریزی سرود و آن را به او تقدیم کرد و ابیات فراوانی در ستایش و مرثیۀ غیبت شمس در آن سروده است و بنابراین بسیاری از اشعارش بیانگر یک‌جور ناآرامی و حرکت درونی مداوم مولاناست. البته تمام غزلیات این دیوان به یاد شمس نیست و برخی از آن‌ها را به نام صلاح‌الدین زرکوب یا حسام‌الدین چلبی که از یاران و مریدانش هستند سروده است. مولانا در دیوان شمس مضامین عمیق فلسفی و به ويژه موضوعاتی مثل عشق و اشتیاق را گنجانده است. در ادامه این شاعر نامی و اثر ماندگارش را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی دیوان شمس اثر مولانا 

دیوان شمس اثر مولانا و یکی از ماندگارترین آثار ادبی ایران است. به گفتۀ خود مولانا برخی از اشعار دیوان شمس قطعه‌اند و گاه به آن‌ها قصیده گفته است، ولی با این وجود قالب غزل دارند. اشعاری در قالب مثنوی هم در میان غزل‌های دیوان شمس دیده می‌شود و حتی حکایت هم در قالب غزل به این کتاب اضافه شده است. با این‌که بیشتر اشعار دیوان شمس به زبان فارسی سروده شده است اما برخی به زبان عربی و همچنین برخی از اشعار دو زبانه به زبان‌های ترکی، عربی و یونانی سروده شده‌اند. در مقدمۀ دیوان شمس ابتدا شرح حال مختصر مولانا و آشنایی‌اش با شمس‌الدین تبریزی و نکاتی در مورد غزل‌هایش ذکر شده است. 

وزن غزل‌های مولانا جایگاه ویژه‌ای دارد. چون که مولانا بسیاری از این غزل‌ها را برای مجالس سماع سروده است برای همین روح طرب و وجد عارفانه و شادی نیز در آن به وضوح دیده می‌شود. طبق قرارداد، شاعرانی که غزل می‌نوشتند غالباً نام شاعرانه‌ای را انتخاب می‌کردند و سپس در پایان شعرهایشان با عنوان «تخلص» آن را ذکر می‌کردند که مولانا در دیوان شمس برای تخلص از کلماتی مثل «خاموش» یا «خموش» یا «خمش» استفاده کرده است. اشعار دیوان شمس از هیجانات و احساسات مولانا شکل گرفته است. مولوی ارتباط عمیقی با قرآن و حدیث و تمسک به اهل بیت (ع) داشته است و این را به وضوح در دیوان شمس نشان داده است.

دربارۀ نویسندۀ دیوان شمس

عکس مولانا

مولانا یا مولوی با نام کامل «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی» در 6 ربیع‌الاول 604 هجری در بلخ متولد شد. او شاعر نامی قرن سیزدهم پارسی، فقیه حنفی، محقق اسلامی و عارف صوفی و اصالتاً اهل خراسان بود. پدرش از عارفان و صوفیان زمان خود بود و اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می‌دانست. مولانا در 37 سالگی عارف و دانشمند بزرگ دوران خودش بود و مریدان فراوانی داشت. با این‌حال تا 37 سالگی کسی چنین پریشانی‌ای از مولانا ندیده بود تا این‌که با شمس تبریزی آشنا شد و شیفته‌اش شد. آشنایی مولانا با شمس زندگی او را به کلی دگرگون کرد. نفوذ مولانا فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است. در هفت قرن گذشته بسیاری قدردان اشعارش بوده‌اند. اشعارش به طور گسترده‌ای به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده و به قالب‌های مختلف منتقل شده است. مولانا در ایالات متحده «محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین» شاعر است.

آثار مولانا بیشتر به زبان فارسی نوشته شده اما گهگاهی از زبان‌های ترکی، عربی و یونانی نیز استفاده کرده است. مثنوی که او در قونیه سروده است یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌های شعر است. ترجمه‌های آثارش به ویژه در ترکیه، آذربایجان، ایالات متحده و جنوب آسیا بسیار محبوب است. اشعارش نه تنها بر ادبیات فارسی بلکه بر سنت‌های ادبی زبان‌ها ترکی عثمانی، چاگاتای، اردو، بنگالی و پشتو نیز تأثیر گذاشته است. مولانا مدت‌ها بیمار بود و در غروب یکشنبۀ 5 جمادی‌الآخر 627 قمری درگذشت.

در سال 2010/1389 نویسندۀ ترکیه‌ای به نام الیف شافاک کتابی با عنوان «ملت عشق» را به صورت هم‌زمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر کرد. عمدۀ داستان این کتاب دربارۀ احوالات و ارتباط شمس و مولوی است و چندین بخش این کتاب از زبان این دو شخصیت روایت شده است. در پاییز 98 خبر ساخت فیلم «ملت عشق» از روی همین کتاب به کارگردانی حسن فتحی منتشر شد. موضوع فیلم نیز مثل کتاب در مورد بخشی از زندگی مولاناست و به صورت مشترک بازیگران ایرانی و ترکیه‌ای دارد. پارسا پیروزفر و شهاب حسینی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در سال 1393 نیز سریالی با عنوان «جلال‌الدین» از شبکۀ ۱ سیمای جمهوری اسلامی در خصوص زندگی مولوی ساخته و پخش شد.
آثار معروف مولانا عبارتند از: مثنوی معنوی، دیوان شمس تبریزی، آثار منثور‌ (فیه ما فیه).

واکنش‌ها به دیوان شمس

دیوان یا کلیات شمس بر چندین شاعر و نویسنده تأثیر گذاشته است. متعالی‌گرایان آمریکایی مثل رالف والدو امرسون و والت ویتمن با دیوان آشنا بودند و از عرفان فلسفی آن الهام می‌گرفتند.  بسیاری از شاعران متاخر دورۀ ویکتوریا در انگلستان نیز با مولانا به واسطۀ ترجمه نیکلسون آشنا بودند. کلمن بارکس، مفسر برجستۀ مولانا، از گزیده‌های ترجمۀ نویت ارگین از دیوان شمس در تفسیرهای مجدد خود از مولانا استفاده کرده است.

امتیازات

دیوان شمس در سایت گودریدز امتیاز 4.6 از 5 دارد.

عکس جلد دیوان شمس

تحلیل سی بوک از دیوان شمس

خواندن کتاب‌هایی مثل دیوان شمس تبریزی به اطلاعات و دانش شما نمی‌افزاید ولی با خواندنش زیستی نو خواهید یافت و تجربه‌های جدیدی کسب خواهید کرد. تأکید مولانا بر وجود شادی و شعف در زندگی است و با این‌که مولانا در دوران جنگ‌های صلیبی و حملۀ مغول زندگی کرده که به هر جا نگاه می‌کردید جنگ و خونریزی و سیاهی بیداد می‌کرده اما در همین دوران دیوان شمس را سرود که سراسر امید به زندگی است.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
می‌توانید دیوان شمس انتشارات بدیهه را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک تهیه کنید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی