حکومت انتخابی

(4)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
747

علاقه مندان به این کتاب
20

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب حکومت انتخابی

انتشارات نی منتشر کرد:
حکومت انتخابی مفصل ترین و منظم ترین رساله ی جان استوارت میل در فلسفه ی سیاسی است که هدف از نگارشش بازنمایاندن نتیجه ی تفکرات وی در باب برترین ساختار حکومت دموکراتیک، بحث درباره ی نظریه ی عمومی حکومت و نهادهای دموکراتیک و نیز بازتاباندن پرورده ترین نگرش های او بر مسائل بنیادین سیاست در عصر خویش است.
میل ضمن آن که هشدار همه ی صاحب نظران سیاسی در باب مخاطرات نهفته در راه دموکراسی را به دقت از نظر می گذراند و همه ی مسائل رویاروی نهادهای دموکراتیک را در معرض اعتنایی بایسته قرار می دهد، حکومت انتخابی یا در حقیقت دموکراسی غیرمستقیم را برترین نوع حکومت می شمارد. در تشریح نوع حکومت مطلوب خویش، ابتدا با لاک هم داستان می شود که تحقق دموکراسی جز از راه نافذبودن رأی اکثریت امکان پذیر نیست، ولی به تأکید می گوید که رأی اکثریت فقط شرط لازم است نه شرط کافی. مجلس قانون گذاری که مهم ترین رکن دموکراسی در هر کشور است هنگامی اصالت دارد که در آن هم اکثریت و هم اقلیت نمایندگان خود را داشته باشند.
یک اقلیت فرهیخته همین قدر که فرصت ابراز نظرات خود را داشته باشد، بهترین عامل فراکشیدن سطح معنوی نمایندگان اکثریت و برترین وسیله ی تعدیل تندروی ها و تخفیف هیجانات سیاسی خواهد بود.
جان استوارت میل متولد 1806 فیلسوف، اقتصاددان و سیاستمدار انگلیسی. پدرش، جیمز میل، نظریه پرداز فایده گرایی، آموزش های گسترده و ریاضت کشانه ای به او داد. نتیجه ی این آموزش سخت گیرانه پریشانی روانی او در 20 سالگی بود و از آن پس او فلسفه انسانی تری را تحت تأثیر کولریج و ایده آلیست های آلمان به وجود آورد. مهم ترین نوشته های او عبارت اند از: درباره ی آزادی، ملاحضات در باره ی حکومت نمایندگی و انقیاد زنان، که تأثیر زیادی بر رشد اندیشه ی لیبرالی داشته اند. نوشته های گوناگون و پیچیده ی میل در هدر دو سوی تقسیم بندی لیبرالیسم کلاسیک و مدرن قرار می گیرند. بی اعتمادی او نسبت به دخالت حکومت در اقتصاد به طور عمیق در اصول لیبرالیسم سده ی نوزدهم ریشه داشت، اما تأکیدش بر کیفیت و چگونگی زندگی فرد و نیز همدلی او با جنبش هایی مانند حق رأی زنان و تعاونی های کارگران، نمایانگر نگاه پیش بینانه ی او به تحولات سده ی بیستم است.
علی رامین مؤلف، مترجم و محقق، در سال 1321 در تهران به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات دبیرستانی وارد دانشگاه تهران شد و در رشته ی علوم سیاسی و اقتصاد کارشناسی گرفت. او با مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل و موفق به اخذ دکتری اقتصاد بین الملل از دانشگاه لنكستر انگلستان شد. وی در حال حاضر رشته های جامعه شناسی هنر و فلسفه ی هنر را در مقطع کارشناسی ارشد و دكتری تدریس می كند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی