30بوک
کتاب عمومی
تاریخ
ایران
تاریخ ایران آکسفورد

تاریخ ایران آکسفورد (نشرنو)

(0)
نویسنده:

4,500,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
3039

علاقه مندان به این کتاب
53

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ ایران آکسفورد

انتشارات نو منتشر کرد:
ایران دولت-ملتی است که جهانیان تا اوایل قرن بیستم آن را به‌نام پرشیا می‌شناختند. نام پرشیا در غرب اغلب زنده‌کنندۀ تصاویری از جهانی بود آکنده از رمز و راز، انحطاط، و تجمل که از عصر نویسندگان یونان باستان تا زمان سیاحان عصر ویکتوریا پابرجا مانده است. نام ایران و ایرانی تداعی‌کنندۀ تصویرهای ذهنی فرش ایرانی، گربۀ ایرانی، خاویار ایرانی و دیگر کالاهایی از این دست است. امروزه ایران را مثالی از سرکشی در برابر غرب و نیز مدافع گرایش‌هایی خاص می‌شناسند. اما این تنها نگاهی اجمالی به تمدنی با تاریخ طولانی و پیچیده است که از عصر باستان تاکنون هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود کرده است.
ایران و ایرانیان تاریخی پیچیده داشته‌اند؛ تاریخی که به‌تدریج و در طی دوره‌های مختلف شکل گرفته است. برای فهم تاریخ ایران و مردم ایران، باید به مطالعۀ این تحولات، و همچنین عناصر تداوم و تغییر پرداخت. «گذشته» بر تعاملات و رفتار اجتماعی و سیاسی امروز ایرانیان بسیار تأثیرگذار بوده است. شاهنشاهی هخامنشی، ساسانیان، فتوحات اعراب مسلمان و مغول‌ها، و نیز سلطۀ انگلیس و روسیه و امریکا، همگی تأثیری نازدودنی بر ذهن ایرانیان باقی گذارده است. بدون آگاهی از تاریخ ایرانیان، نمی‌توان خود آنان را درک کرد که همچون بسیاری مردمان دیگر، تاریخشان را مقدس و هدایتگر و چراغ راه آینده می‌دانند.
«تاریخ ایران آكسفورد»، از لحاظ گسترۀ تاریخى، مجموعه ‌مقالاتى است جامع دربارۀ سرگذشت تمدن ایرانى. نویسندگان، كه همگى در حوزه‌هاى مطالعاتى مربوطه پیشرو هستند، بر پیوستگى‌هاى كلانِ موجود در این تاریخ تأكید مى‌كنند و در عین حال به توصیف الگوهاى مهم تحول در دوره‌هاى مختلف مى‌پردازند. هر یک از فصول كتاب متمركز است بر یک عصر و مختصات سیاسى و اجتماعى و فرهنگى و اقتصادى آن. بخش‌هاى مربوط به ایران باستان از شواهد انسان‌شناختىِ دوران پیشاتاریخ آغازیده و نخستین تمدن‌هاى شكل‌گرفته در این سرزمین را وصف مى‌كنند و در ادامه به برآمدن امپراتورى‌ها مى‌رسند. بخش سده‌هاى میانه به تاخت و تاز عرب مى‌پردازد و سپس به نفوذ تركانِ آسیاى میانه. موضوع بخش سوم ایرانِ جدید است و با پایه‌گذارى حكومت صفوى آغاز شده و با تحلیل تعارضات مربوط به مدرن‌سازى ایران در عهد قاجار و دوران پهلوى، و سرانجام، انقلاب 57، پى گرفته مى‌شود. کتابی در نوع خود، کم‌مانند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی